سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

چون سؤالای اینطوری میکنی!!! ...

 

چون سؤالای اینطوری میکنی!!! ...

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    به گزارش خبرنگار مهر، پروین احمدی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه از گرمسار و مرتضی طلایی که ریاست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران را بر عهده دارد از شهر اصفهان برای حضور در انتخابات مجلس نهم ثبت نام کرده بودند که تنها صلاحیت احمدی نژاد تایید شد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با تایید رد صلاحیت خود از سوی هیات نظارت شورای نگهبان به خبرنگار مهرگفت: هنوز به طور رسمی اعلام نکرده اند که رد صلاحیت شده ام اما شنیده ام که صلاحیتم در اصفهان تایید نشده است.

وی ادامه داد: هنوز دلیل عدم تایید صلاحیتم مشخص نیست اما نسبت به آن اعتراض می کنم.

مرتضی طلایی در سال 70 به فرماندهی پلیس شهر اصفهان منصوب شد و پس از آن به تهران آمد و به عنوان رییس پلیس تهران بزرگ فعالیت های را خود در نیروی انتظامی ادامه داد. او در سال 86 و در زمان فرماندهی سرداراسماعیل احمدی مقدم رئیس کل ناجا با درجه نظامی سردار سرتیپ پاسدار بازنشسته شد و هم اکنون نیز در شورای شهر تهران حضور دارد.

به گزارش مهر، در این مرحله داوطلبانی که از سوی هیئت‌های استانی صلاحیتشان مورد تأئید قرار نگرفته است، طبق تبصره3 ماده 52 قانون برای اعلام اعتراض 24 ساعت زمان دارند تا اعتراضشان را به صورت مکتوب به شورای نگهبان ارائه کنند.

 

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   مدیرکل امور بین الملل بانک مرکزی در برنامه اخبار ساعت 14 شبکه یک سیما حضور یافت. این مقام بانک مرکزی با غیرواقعی خواندن قیمت سکه در بازار غیررسمی گفت: هم اکنون قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1680 دلار است و حتی با احتساب دلار به قیمت بازار و نیز با محاسبه هزینه ضرب و سایر هزینه ها، قیمت هر قطعه سکه از 700هزار تومان فراتر نمی رود. او گفت کسانی که سکه را بیش از این رقم خریداری کنند حتما ضرر خواهند کرد.وی در بخشی از سخنانش اظهار داشت: بانک مرکزی، ارز مورد نیاز بازرگانان، دانشجویان و امور خدماتی(مانند بیماران) را تامین و به قیمت رسمی در اختیار آنان می گذارد و مشتریان به هیچ وجه نباید نگران باشند.
این مقام بانک مرکزی همچنین ذخایر طلا و ارز کشور را در شرایط کنونی کاملا مطلوب ارزیابی کرد و گفت:
پس از انقلاب، هرگز به مانند امروز وضعیت مناسبی نداشته ایم.

 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


بازهم معرکه-ای از نوع افشاگریهای انتخابات 88! ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


      به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتدال(www.etedaal.ir)، پس از آنکه تلاش‌های دولت و نمایندگانی که از آنها به وکیل الدوله یاد می شود در منصرف کردن سوال کنندگان از احضار رئیس جمهور به مجلس ناکام ماند، رسانه‌های اقماری جریان انحرافی حالا به میدان آمده اند و از بیم منتقدین از افشاگری های احمدی نژاد، می گویند.

این گزارش حاکی است،
خبرنگار این سایت مطلع شده است برخی از طراحان پشت پرده! سئوال از رئیس جمهور اخیرا در جلسه ای راهکارهای مقابله با افشاگری احمدی نژاد را بررسی کردند.

به نظر می‌رسد به دلیل اینکه قرار است رئیس جمهور تنها در جلسه علنی مجلس به سئوالات پاسخ دهد که دارای بیننده و مخاطب میلیونی خواهد بود و بازتاب وسیعی خواهد داشت لذا رئیس جمهور قصد تسویه حسابی از جنس مناظرات انتخاباتی را دارد.

یکی از حاضرین در این جلسه گفته است جای هیچ نگرانی نیست به محض اینکه سخنان رئیس جمهور رادیکال شد و به سمت افشاگری رفت میگوییم سریعا بلندگویش را خاموش کنند که صدایش شنیده نشود !
 البته نگارنده نگفته است آیا منظور از افشاگری وارد کردن اتهامات بی‌اساس علیه مقامات کشور است، یا اینکه بالاخره رئیس دولت برای یک بار هم که شده دو تا مدرک محکمه پسند با خود همراه خواهد آورد؟
  

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


به یاد عـروج سه ستاره از منظومه عصمت وَ طهارت

 

 

  به یاد عـروج سه ستاره از منظومه عصمت وَ طهارت

  

    مـنـصب خـا ئـن

        هر کس که شا یسته تر از خود را برای مـنصبی  بـشـنـا سـد ، و آن را واگذار نکند ، به خدا ، رسو لش ، و مسلمین خیانت کرده است.  

      من تقدم على المسلمین و هو یرى ان فیهم مـن هو افضل منه فقد خان الله و رسوله و المسلمین.

 « رسول اکرم ( ص ) »

 

 کریم اهل بیت

   روزی امام حسن مجتبی با مهمانان خود که عده ای از سادات بنی هاشم بودند بر سر سفره نشسته بودند و غلامی زیرک و دانا مشغول خدمت و تقسیم غذا بود که حواسش پرت شد و غذای داغ را روی دست امام ریخت ، بطوریکه پوست دست آن حضرت سوخت. غلام لب به عذر خواهی گشود و گفت :

_  خداوند متعال فرموده اند « پرهیزکاران خشم خود را فرو می برند » !  

_ من هم چنین کردم.

_ خداوند همچنین فرموده اند « پرهیزکاران از خطای مردم می گذرند » !

_ من هم از خطای تو در گذشتم.

_ خداوند کریم این را هم فرموده اند که « او نیکوکاران را دوست دارد » !

_ من هم ترا آزاد کردم و پانصد درهم  نیز به تو می بخشم.  

 

 بهترین بندگان

    از امام رضا(ع) دربـاره بهترین بنـدگـان سئوال شد ، و فرمودند که آنها از این خصلت ها برخوردارند :    

        ـ از کار خیر خشنود میشوند0

 ـ از ارتکاب بدی توبه میکنند0

 ـ به عطای دیگران شاکر و سپاسگزارند0

 ـ در مقابل بلا و سختی صبورند0

 ـ و چون خشمگین شوند ، عفو و گذشت میکنند0 

  سئل علیه السلام عن خیـار العبـاد؟ فقــال(ع): الذیـن اذا احسنوا استبشروا, و اذا اساووا استغفروا و اذا اعطوا شکـروا, و اذا ابتلو صبروا, و اذا غضبوا عفو.

 

« تهیه و تدوین : عـبــد عـا صـی  »


این سکه وُ ارز که خوردنی نیس! بذار انقدر جمع کنن که کمرشون بشکن

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    اعتدال : مدیریت بازار سکه و ارز ، حتی از برآوردهای مردم نیز فشل تر بود. اواسط دی ماه که سیر صعودی قیمت های ارز و سکه آغاز شد ، خیلی ها با بدبینی پیش بینی کردند که سکه تا عید نوروز به یک میلیون می رسد و دلار هم می شود دو هزار تومان!

به گزارش عصرایران
اینک اما هنوز سه هفته از آن روزها نمی گذرد و هنوز در ابتدای بهمن هستیم که خبر می رسد سکه بهار آزادی به یک میلیون رسیده و دلار هم دو هزار تومان شده است. (خبرگزاری ایسنا -وابسته به دولت- 2 بهمن 90)

در طول این مدت ، تقریباً همه رسانه ها در سطحی وسیع به این موضوع پرداختند و با تیترهایی چون " خواب زمستانی مسوولان" و "‌افزایش قیمت سکه و ارز در جاده بی تدبیری" و نظایر این ها کوشیدند تلنگری به مسوولان بزنند تا بلکه رگ غیرتشان بجنبد و کاری کنند ؛
اما انگار که بازار استراتژیک ارز و طلای این کشور سر و صاحبی ندارد و مانند بوفالویی وحشی به هر سو و با هر سرعتی که می خواهد می تازد و کاری هم ندارد که در این وانفسای اقتصادی این مردم فقیر و متوسط جامعه هستند که زیر سم هایش له می شوند!

البته پیش از این ،
مردم جواب برخی انتقادهای خود را گرفته اند و فهمیده اند که به قول آقای دکتر احمدی نژاد ، رئیس جمهور ، سکه خوردنی نیست و فقط به درد هدیه دادن می خورد. (اظهارات احمدی نژاد در سفر استانی همدان - 13 مهر 90)

اما آقایان در قبال افزایش بی رویه قیمت ارزهای خارجی و از جمله دلار "سکوت الهام بخش رضایت" کرده اند و نمی گویند که هر چند دلار خوردنی نیست اما کوچکترین افزایش قیمتش ، منجر به بالا رفتن قیمت ها می شود و فشار را بر مردمی که قبل از این افزایش قیمت ها هم در فشار بودند ، ده برابر می کند.

واقعاً تأسف انگیز است که رئیس جمهور یک کشور در سخنرانی عمومی خود بگوید که بازار ارز و سکه را ساماندهی خواهد کرد و قیمت دلار را به زیر هزار تومان خواهد رساند و در اندک مدتی بعد از همان سخنان ، دلار دوهزار تومان شود و همان رئیس جمهور به روی خودش هم نیاورد و کاری نه برای حفظ ارزش پول ملی که لااقل برای حفظ ارزش سخن و وعده خود ننماید!

نکته تأسف بار و مشکوک ماجرا این است که در حالی که تمام کارشناسان می گویند در شرایط بحرانی کنونی باید در بانک ها ایجاد جاذبه کرد تا نقدینگی مردم از سکه و ارز به سمت بانک ها برود ، رئیس جمهور اصرار دارد که نباید نرخ سود بانکی را به بالای نرخ تورم برد و از تأیید مصوبه شورای پول و اعتبار در این خصوص خودداری می کند و حتی علتش را هم نمی گوید!

مردم رئیس جمهور تعیین می کنند که علاوه بر اداره امور در حالت عادی ، در چنین مواقعی نیز وارد عرصه شود و مشکل گشایی کند نه این که نه خود کاری کند و نه اجازه دهد راهکار دیگران اجرا شود.

آیا واقعاً شرم آور نیست که قیمت سکه در یک ماه اخیر از 600 هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یابد؟ مگر قیمت جهانی طلا چقدر بالا رفته است؟!

راست می گویند! سکه که خوردنی نیست و هر چه باداباد ! ولی دلار چرا در همین یک ماه اخیر این همه بالا رفته و مهیای شکستن کمر ملت شده است؟ درست یک ماه قبل در چنین روزی دلار 1420 تومان بود و حالا صحبت از 2000 تومان است.
آیا این هم به بازار جهانی مربوط است؟!

آقای احمدی نژاد! شما قرار بود رئیس دولت حامی محرومان و طبقه متوسط باشید ولی هیچ می دانید هر چه زمان می گذرد ، این دلال ها هستند که عاشق تان می شوند و دوست دارند شما رئیس جمهور مادام العمر کشور باشید؟!

شوخی و تعارفی در کار نیست! اگر وضعیت مشابهی در خیلی از کشورهای دنیا رخ می داد و ارزش پول ملی در عرض 30 روز 30 درصد پایین می آمد ای بسا دولت ها استعفا و سقوط می کردند ولی این جا حتی به روی خودشان هم نمی آورند!

واقعاً ما مردم ایران به کدامین سو روانه ایم؟
به خدا سوگند افزایش قیمت ها به حدی درد و سوز ندارد که بی توجهی و " کی بود کی بود من نبودم" مسوولان دارد!

... دولت پاسخگویم آرزوست!
  

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


صفار: خَـیٌــریـــن نماینده-ساز از درآمدهای اختلاسی! ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   محمدحسین صفارهرندی شامگاه دوشنبه در دهمین یادواره شهدای شهر ماهدشت به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: حضور فتنه گران و فرصت طلب ها در انتخابات با اسامی دیگر؛ وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد که باید در انتخاب اشخاصی که به عنوان نماینده مردم وارد مجلس می شوند بسیار دقت کرد چرا که عناصر فتنه گر و فرصت طلب با اسامی دیگری وارد انتخابات شده اند.
صفار هرندی گفت: بایستی فراموش نکنیم که برخی از کسانی که امروز برای انتخابات شال و کلاه کرده اند، دیروز دارای چه کارنامه ای بوده اند. وی افزود:
یادمان نرفته است که در مجلس ششم افرادی به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتند که تا ما به زور وارد نشده ایم بیایید و جام زهر را بنوشید، این افراد حتی به درد یک اداره معمولی هم نمی خورند چه رسد به اینکه نماینده مردم شوند.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت:
ما همه نوع خیری دیده بودیم، مثل خیر مدرسه ساز و غیره ولی گویی در حال حاضر، خیران نماینده ساز نیز پیدا شده اند که با پول های پنهانی مانند همین اختلاس میلیاردی اخیر نماینده می سازند.

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

   با گذشت یک ماه از التهابات ارزی، اقتصاد کشور بدون اجرای تحریم های جدید آمریکا و به دلیل ضعف و نابسامانی مدیریت، در حال ورود به مرحله فروپاشی است.
به گزارش خبرنگار بازتاب، نوسانات شدید در بازار ارز و امنیتی کردن این بازار، هرج و مرج در تصمیم گیری های پولی و مالی کشور که باید باثبات ترین بخش اقتصاد باشد،
کاهش شدید ارزش پول ملی و جایگزینی دلار به جای ریال در مبادلات تجاری داخلی، تنها بخشی از علائمی است که حکایت از حرکت اقتصاد کشور به سراشیبی پرتگاه دارد.
امروز سکه طلا در یک جهش دیگر به مرز 800 هزار تومان رسید.
بنابر مشاهدات خبرنگار بازتاب، در بازارهای کلان تهران نظیر بازار آهن، لوازم خانگی و طلا مبادلات قفل شده و فعالان اقتصادی تصویر روشنی از آینده نزدیک بازار ندارند. به همین دلیل از خرید وفروش عمده اجتناب می شود و در مواقع اضطراری نیز خرید وفروش نقدی جایگزین معاملات اعتباری گردیده است.
بسیاری از فروشندگان کالاهای وارداتی هم اجناس خود را مطابق با قیمت لحظه ای دلار می فروشند.
سیاستهای کنترلی اقتصادی بانک مرکزی که با شکست همراه شده است، جای خود را به سیاستهای امنیتی پلیس داده که گفته شده با لباس مبدل در بازار ارز حاضر می شود. بازار آزاد ارز هم جای خود را به بازار سیاه داده است و مردم که با کاهش 50 درصدی ارزش پول ملی در برابر ارز و طلا، عملا نیمی از سرمایه خود را که ظرف یک عمر جمع آروی کرده بودند، در چندماه از دست داده اند با نگرانی به آینده می نگرند.
در این شرایط رییس زحمتکش دولت که در سرمای زمستان به همراه همسر و تعدادی از اعضای اقتصادی کابینه به مناطق گرم آمریکای جنوبی سفر کرده بود، پس از بازگشت از سفر یک هفته ای، تصمیم شورای پول و اعتبار که براساس قانون در جهت متناسب کردن نرخ سود بانکی با تورم اتخاذ شده بود را وتو کرده، اما نگفته است که چه طرحی برای مهار اقتصاد نابسامان کشور دارد.
افزایش 70درصدی قیمت دلار تنها طی چند ماه، اتفاقی بی سابقه است که اثرات تورمی آن در ماه های آینده ظاهر خواهد شد و علاوه بر فشار سنگین بر اقشار متوسط به پایین جامعه، موجب بروز مشکلات شدید در تولید نیز می گردد.
هرچند تحریم های ظالمانه نقش اساسی در نابسامانی کنونی دارد، اما در این شرایط
به نظر می رسد اقتصاد ایران برای وارد شدن به وضعیت بحرانی نیازی به تحریم جدید و اقدامات تازه آمریکا ندارد و سردرگمی و عدم هماهنگی مسئولان، تصمیمات متناقض و ناکارامد و عدم توجه به روشهای درست حل مساله برای بردن اقتصاد ایران به لبه پرتگاه کافی است.
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


چرا برای احمدی نژاد ارزش پول ملی مهم نیست؟

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   سایت الف نوشت:

   دی ماه 1390 در شرایطی پایان یافت که مهمترین رخداد اقتصادی آن تشدید فشارهای خارجی به اقتصاد ایران و رکوردشکنی نرخ ارز و طلا در کشور بود (هرچند افزایش بهای طلا در برابر تاثیرات وسیع نرخ ارز، کم اهمیت است).

   2 ماه پیش در حالی که کارشناسان بازار رسیدن قیمت سکه طلا به 800 هزار تومان تا خرداد 1391 را پیش‌بینی می‌کردند و رئیس کل بانک مرکزی برای شکستن انتظارات تورمی، اقدام به پیش‌فروش سکه برای 5 ماه آتی کرد، کمتر گمان می‌رفت که در دی‌ماه سال جاری بهای مورد انتظار 5 ماه آینده شکسته شود. از سوی دیگر روند صعودی ارزش دلار در برابر ریال که در آذرماه گمانه‌زنی می‌شد در پایان سال 1390 به 1800 تومان برسد، نیز در همین دی‌ماه محقق شد (یعنی رشد 70 درصدی نرخ ارز در شش ماه!). ضلع سوم این مثلث که در هفته‌های اخیر شواهد آن در تهران مشاهده شده (نقطه شروع خیز قیمت کشوری)، رشد معنادار قیمت زمین و مسکن است. همه این‌ها هم دلیل روشنی برای ناکارآمدی برخی سیاستهای دولت به شمار می‌رود و هم پیامدهای بسیار وسیعی بر رفاه خانوارها و انگیزه تولید و سرمایه‌گذاری مولد دارد.

   در شرایطی که طی هفته‌های اخیر کمتر محفل خانوادگی یا کاری یا دانشگاهی خالی از بحث التهاب اقتصادی سپری می‌شود، مروری بر صحبتهای رئیس دولت طی نیمه دوم دی‌ماه نشان می‌دهد چنین واقعه اقتصادی بزرگی (که بی‌تدبیری مسئولان می‌تواند آن را به فاجعه و خیانت در سال جهاد اقتصادی تبدیل کند) تقریبا هیچ بروز و ظهوری در موضع‌گیری‌های ایشان نداشته است. سکوت محض وزیر اقتصاد و بر باد رفتن اعتبار رئیس کل بانک مرکزی (که با این همه افتضاح و کوتاهی در فساد بزرگ بانکی بدون خجالت همچنان سرکارش حاضر می شود) موجب شده است که عملا از سوی دولت هر اظهارنظر و موضع گیری شنیده شود مگر در خصوص مهمترین رخداد اقتصادی حاضر. این در حالی است که اگر این تلاطم‌ها در اقتصاد آمریکا یا اروپا رخ داده بود حتما تاکنون رئیس دولت ایران بیانات مفصل و مبسوطی در باب آن داشتند اما ظاهرا ضریب اهمیت چنین موج اقتصادی نزد ایشان و تیم اقتصادی دولت، اگر در ایران باشد، نزدیک به صفر است و احتمالا توطئه دشمنان دولت و ملت!

   گران قیمت ترین عامل تولید در هر کشور، وقت رئیس جمهور است. در شرایطی که ارزش پول ملی به شکلی بی سابقه سقوط کرد، رئیس جمهور ایران مشغول چه کارهایی بوده است؟

بر اساس مندرجات سایت رسمی نهاد ریاست جمهوری سخنان مهم ایشان طی دو هفته اخیر به این شرح بوده است:

* در جمع کارکنان وزارت اطلاعات، 14 دی
* مراسم معارفه دستیار ویژه رئیس جمهور، 17 دی
* یک هفته سفر به کشورهای آمریکای لاتین از 18 تا 24 دی
* مصاحبه خبری پس از ورود به تهران، 24 دی
* جلسه هیات دولت، 25 دی
* مصاحبه با شبکه تلویزیونی خارجی، 26 دی
* مراسم تودیع رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، 26 دی
* سخنرانی در هفدهمین جشنواره رازی، 27 دی
* مراسم هفته هوای پاک و خودرو پاک، 29 دی
   جستجو در تمام سخنرانی های دو هفته اخیر رئیس جمهور موید آن است که حتی یک جمله موضع‌گیری در خصوص بازار ارز و ارزش پول ملی به چشم نمی‌خورد. اگر نخواهیم این سکوت را نشانه رضایت رئیس دولت از رشد صعودی ارز بدانیم یا باید آن را تاکتیکی برای مقابله با این بحران بشماریم، که روند بازار در هفته‌های اخیر نشان از تداوم بحران دارد یا اینکه به اولویت‌ناشناسی دولت اذعان کنیم. مگر نه این است که نحوه تنظیم جلسات و ملاقات‌ها، صرف وقت برای موضوعات، موضع‌گیری صریح یا اشارات و کنایات ضمنی، همگی معیارهایی است که جامعه بر اساس آنها اولویت مسئولان را می‌شناسد؟ مگر نه اینکه نامگذاری سال و کثرت بیانات اقتصادی رهبر معظم انقلاب یا حضور ایشان در مجتمع‌های صنعتی، نماد اظهار اولویت ایشان به این حوزه است؟ مگر نه اینکه دیپلماتهای خارجی یا اصحاب رسانه از کمیت و کیفیت موضع‌گیری سیاستمداران کشور، دغدغه‌های آنها را می‌شناسند؟

   حال باید پرسید در ماه گذشته که بی‌شک تلاطم های اقتصادی، شاه‌بیت مسائل اهالی صنعت و تجارت و کشاورزی و بانکداری بوده و بلکه دغدغه شبانه‌روزی بخش وسیعی از مردم گردیده است، رئیس جمهور محترم چه وزنی برای اهتمام به این معضل قائل بوده است؟ در تعارض میان انبوه نیازها و از سویی محدودیت منابع جامعه، مگر نه این است که هنر سیاستگذار اقتصادی در اولویت‌بندی خردمندانه خود را نشان می‌دهد؟ آیا این رفتار و موضع‌گیری دولت محترم مطابق با اولویت‌های واقعی اقتصاد ماست؟ شعار عدالت و حمایت از محرومان چه نسبتی با ثروتمندشدن یک شبه دلالان ارز و طلا و رانتجویان مطلع و وابسته و از سوی دیگر رشد مجدد بهای مسکن برای مردم طبقه متوسط دارد؟ مگر غیر از این است که با کاهش ارزش ریال و تشدید تورم، قدرت خرید مردم و حتی قدرت خرید 45 هزار تومان یارانه نقدی اعطایی دولت نیز به شدت کاهش می‌یابد؟ پاسخگوی این خیانتها در حق قدرت خرید مردم و این بی‌کفایتی ها و این فجایع اقتصادی کیست؟
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


خدا رو شُکر که این غربی-ها وُ نوکران داخلی-شان هستند!!! ...

 

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید


   سایت روزنامه دولتی ایران تاکید دارد حوادث سفارت انگلیس و باغ قلهک یکی از دلایل افزایش نرخ ارز و سکه بوده است. در گزارش سایت روزنامه ایران آمده است: «عده‌ای با یک برنامه‌ریزی کاملا انگلیسی و سوءاستفاده از روحیه ضداستعماری جوانان و دانشجویان کشور از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند.  این افراد و عقبه‌های سیاسی آنها که تا چندی‌پیش عملکرد درخشان احمدی‌نژاد در عرصه بین‌الملل را که زمین‌گیر شدن رژیم غاصب صهیونیستی یکی از نتایج پر برکت آن بود ماجراجویی در سیاست خارجی معنی می‌کردند، خود چنان ماجرایی در سفارت انگلیس به‌راه‌انداختند که هرچند در روزهای اول آن برخی دلسوزان نظام و معدودی از عوام و خواص را فریب داد، اما برخورد حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری، دست طراحان پشت صحنه این ماجرا را برای همگان رو کرد. به این ترتیب و با فراهم شدن بهانه برای اعمال برخی تحریم‌های هرچند ظاهری و صوری علیه کشورمان توسط برخی جریان‌های سیاسی- اقتصادی داخلی که ارتباط آنها با دشمنان غربی کشورمان برای همگان مشخص شده است، اثر روانی خود را بر بازار گذاشت و نرخ دلار را تا مرز 13 هزار و 500 ریال افزایش داد.»(((؟؟؟!!! ..._ ع.ع)))

  
نهاد دیگری که در گزارش ارگان رسمی دولت مورد حمله قرار گرفته و به‌عنوان عاملی در افزایش قیمت ارز و سکه معرفی شده، شهرداری تهران است. در گزارش تاکید شده پس از آنکه
محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به همدان هشدار داد که «عده‌ای سازمان‌یافته و با برنامه می‌خواهند بازار را به هم‌ بریزند و جیب ملت را خالی کنند،  ذخیره ارزی‌ ما آنقدر هست که همه نیازهای وارداتی ما را پاسخگو است، اما عده‌ای با تلاش برای ایجاد تلاطم در بازار ارز، هرچه بانک مرکزی دلار عرضه می‌کند خریداری می‌کنند و می‌گویند قیمت دلار باید بالا برود، هر روز یک موج و یک شایعه راه می‌اندازند و اطلاعات غلط در جامعه منتشر کرده و بازار را تهدید می‌کنند. در بازار سکه عده‌ای با پول‌های کلان وارد بازار شدند و اقدام به خرید سکه کردند تا آرامش بازار را برهم بزنند.» در ادامه گزارش تصریح شده «پس از هشدار‌های دکتر احمدی‌نژاد در سفر استانی به همدان و انتشار برخی گزارش‌ها از ورود منابع نهادهایی چون شهرداری در بازار سکه و طلا تب و تاب این بازار کمی فروکش کرد چرا که برخی اخبار حکایت از ورود دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به این ماجرا داشت اما نه تنها این ورود دیرهنگام بود بلکه بعدها هیچ‌گزارشی از عملکرد این نهادها در این‌باره منتشر نشد.»

   اشاره این گزارش به اخباری مبنی بر خرید 5/2 تا 3 میلیارد تومان سکه و طلا توسط شرکت‌های وابسته به شهرداری در اوایل آذر بود. پس از انتشار این اخبار محمدباقر
قالیباف شهردار تهران با بیان اینکه گفته می‌شود 5/2 تا سه میلیارد تومان سکه و طلا خریداری شده و این امر خلاف است، گفت:
«کاملا تعجب‌برانگیز است چرا که خرید و فروش طلا در کشور رایج و امری عادی است.» قالیباف اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود شهرداری در پرداخت مطالبات پیمانکاران اقدام به دادن سکه طلا کرده است این کار نیز خلاف نیست چرا که طبق مصوبه شورای شهر تهران شهرداری باید بخشی از مطالبات پیمانکاران را از طریق تهاتر پرداخت کند. پس از آن وزارت اطلاعات اعلام کرد که این موضوع در دستور بررسی قرار گرفته اما گزارشی از نتیجه اعلام نشد.

  
اما موضوع دیگری که ارگان رسمی دولت درخصوص دلیل افزایش نرخ دلار و سکه و آشفتگی بازار ارز در گزارش خود مدعی شده، سوءاستفاده جریانات داخلی از بحث تحریم بانک مرکزی توسط آمریکاست. در این گزارش ادعا شده «پس از مطرح شدن ادعای تحریم بانک مرکزی از طرف دولت انگلیس، آمریکایی‌ها نیز به تکاپو افتادند تا تحریم علیه بانک مرکزی کشور را با مواضع سوال‌انگیز برخی جریان‌های داخلی در دستور کار خود قرار دهند. این جریان‌های داخلی در ماه‌های گذشته سعی کردند با استفاده از تریبون‌های رسمی و غیررسمی و مطرح کردن گاه و بیگاه پولشویی و اتهام بستن به دولت در این زمینه گزینه تحریم بانک مرکزی را با استفاده از اهرم‌های فشار دشمنان کشورمان روی میز نهادهای بین‌المللی قرار دهند.» ارگان رسانه‌ای دولت اما معتقد است «رایزنی‌های دولت و به ویژه وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی توانست این دسیسه را خنثی‌کند، اما پس از منتفی شدن بحث تحریم بانک مرکزی توسط نهادهای بین‌المللی برخی رسانه‌ها همچنان با مطرح کردن آن در پی انتقال بار روانی این ماجرا به بازارهای داخلی بودند تا اینکه دولت آمریکا به تنهایی تحریم علیه بانک مرکزی را با اما و اگر‌های فراوان امضا کرد.»

   با وجود ادعاهای سایت روزنامه دولتی ایران نمایندگان مجلس و بسیاری از چهره‌های اقتصادی همچنان دولت را ملزم به پاسخگویی درباره نابسامانی‌های بازار ارزی می‌دانند.  آنچه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و الیاس نادران در نامه خود به لاریجانی به‌عنوان دلایل تغییرات تاریخی قیمت ارز عنوان کرده‌اند «سرازیر کردن غیرقانونی یارانه‌های نقدی به بازار نقدینگی، تحریم‌های مالی دشمنان، مدیریت ضعیف و مساله‌دار اقتصادی هر روز مساله‌ای مطرح می‌کند و مقابله با تحریم به کمیته‌ای سپرده شده که رییس آن فردی فاقد ‌صلاحیت علمی و تجربی است.» در این نامه همچنین تاکید شده بود «دولت با آمارهای خودساخته همه چیز را بر وفق مراد نشان می‌دهد و به جای پرداختن به مسایل اساسی کشور به فعالیت‌های انتخاباتی ناسالم می‌پردازد، در چنین وضعیتی نااطمینانی و ریسک در اقتصاد افزایش می‌یابد و پول‌های سرگردان برای حفظ ارزش و سود‌جویی متوجه بازار ارز می‌شود و چنین بحرانی را رقم می‌زند.»

   پاس‌کاری دلایل وضعیت آشفته و نابسامان بازار ارز و سکه در شرایطی بین دولت و مجلس و نهاد‌های دیگر ادامه دارد که هنوز راهکار مناسبی برای کنترل این بازار ارایه نشده و همچنان نوسانات و رکوردزنی قیمت دلار و سکه جریان‌ساز است.
منبع: شرق   

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


سونامیسرطان ، و قانونی که 10سال اجرا نشده ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    اعتدال : روزبه نقشینه در برنامه "گفت وگوی پزشکی" در خصوص آلودگی هوای تهران اظهار داشت: ماسک های کاغذی موجود هیچ اثر پیشگیرانه در برابر مقابله با آلاینده های هوا ندارد، فقط برخی ماسک ها هستند که مقابل ریزگردهای موجود در هوا که غالبا در شهرهایی مانند اهواز زیاد است، مؤثر است.

وی افزود: آزبست ها
(ماده شیمیائی مهلکی از "الیاف پنبه-کوهی" که مصرفش سالهاست در صنعت کشورهای پیشرفته، کاملا ممنوع شده_ع.ع ) یکی از آلاینده های بسیار خطرناک موجود در هوای تهران است که تأثیرات مخرب آن در چند نسل باقی می ماند. عده ای تصور می کنند از آزبست ها فقط در لنت ترمز ماشین ها استفاده می شود، اما این ماده در پوشش عایق های حرارتی، شومینه‌ها، لوله های که در تهویه بخار کارخانه ها استفاده می شود.

"بنزن" قطعاً در کودکان منجر به سرطان خون می شود

این فوق تخصص بیماری های ریه تصریح کرد: یکی دیگر از آلاینده های موجود در هوا "بنزن" است،
بنزن از بخار بنزین به وجود می آید، به طور مشخص بنزن در کودکان خطر سرطان خون دارد و این موضوع قطعی و ثابت شده است. البته در بزرگسالان نیز اثرات مخرب دارد اما مطابق یافته ها در کودکان نوعی سرطان خون بسیار بد را ایجادمی کند .

وی تأکید کرد:
میزان این ماده در پمپ های بنزین بسیار زیاد است و خانواده ها در هنگامی که می خواهند برای زدن بنزین به پمپ های بنزین مراجعه کنند از همراه داشتن کودکان خود جدا اجتناب کنند و اگر بنا به ضرورت همراه خانواده هستند حتما در پمپ بنزین پنجره خودرو را بسته نگه دارند تا آسیب کمتری به آنها وارد شود.

مصوبه حذف آزبست بعداز 10 سال هنوز اجرا نمی شود

یوسف رشیدی مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران نیز در این برنامه با اشاره به مصوبه شورای عالی حفاظت از محیط زیست در خصوص حذف آزبست طی 6سال از تمامی محصولاتی که از آزبست استفاده می کردند اظهار داشت:
درسال 88 تصور ما بر این بود که با وجود این مصوبه که در سال 79 به تصویب رسیده بود دیگر آزبست جزء آلاینده های هوا نیست.

آزبست در تهران 10 برابر یک شهر نسبتاً پاک

وی افزود: اما با یک نمونه که در آن سال و
30 نمونه که در سال 89 گرفتیم متوجه وجود میزان زیادی آزبست در هوا شدیم، هم اکنون میزان آزبست موجود در تهران 10 برابر یک شهر نسبتاً پاک دنیاست.

میزان آزبست آنقدر بالاست که قادر به اندازه گیری نیستیم

   مدیرعامل مرکز کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در ادامه گفت:
بنزن جزء مواد گروه سرطان زای اول است.بروز سرطان خون با این ماده قطعی و ثابت شده است.

میزان "بنزن" موجود در پمپ های بنزین 600 برابر بیش از حد استاندارد است

وی تأکید کرد: طبق برآوردهای ما هم اکنون میزان بنزن موجود در پمپ های بنزین 600 برابر بیش از حد استاندارد است، این میزان در سطح شهر 20 تا 50 برابر حد استاندارد است. از خانواده ها می خواهیم برای بنزین زدن تنها به پمپ بنزین بروند.

منبع: فارس 
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


به سُفره مَردم رحم نمیکنید؛ به اخلاق عمومی رحم کنید! ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    اعتدال : نگاهی به فعل وانفعالات حاکم بر بازار، به‌خصوص مطالعه رفتار فعالان اقتصادی حوزه ارز و طلا، نشانگر رفتارهای چریکی و پارتیزانی است؛ گویی که عرصه اقتصاد به صحنه تک و پاتک تبدیل شده‌است. دولت برای مهار قیمت ارز، خرید و فروش آن را ممنوع اعلام کرده و برای این منظور دست به دامن نیروهای انتظامی شده‌است. ابراهیم درویش، معاون نظارتی بانک مرکزی، روز چهارشنبه اعلام داشت، دارندگان دلارهای بی‌فاکتور تا 15 بهمن فرصت دارند تا دلارهای خود را تحویل بانک‌ها دهند! در طول سه‌ماه گذشته، بارها شاهد این نوع تهدید و دستور بوده‌ایم؛ اما هربار نتایجی معکوس به‌بار آورده‌است؛ دلالان نیز متناسب با این واکنش‌ها، به‌شیوه چریکی تغییر موقعیت داده و از حضور و پرسه در پاساژهای خیابان فردوسی، به روش شبکه‌ای و تبلیغات هرمی روی‌آورده‌ و به دلالان موتوری و تلفنی تبدیل شده‌اند؛ حال‌که خیابان فردوسی، حالت انتظامی پیدا کرده‌است، هم دلال‌ها و هم خریداران و فروشندگان، به دنبال راه‌های جایگزین و دور از چشم نیروهای انتظامی هستند.

   از طرف دیگر،
هم‌زمان که بانک مرکزی تمرکز فشار را بر بازار ارز گذاشته‌است و به شیوه‌های خود تلاش می‌کند، شاید شتاب قیمت‌ها را کمی کند نماید، ناگهان هجوم نقدینگی به طرف بازار سکه، این‌بار حباب بی‌سابقه‌ای را در این بخش به‌وجود آورده‌است. این نوع فعل و انفعال چریکی، منحصر به رفتار بانک مرکزی و دلال‌های بازار سکه و طلا نیست؛ بلکه رصد سایر حوزه‌های اقتصاد، چنین نمایه‌ای را نشان می‌دهد.

   درحالی‌که این مقاله به نگارش درمی‌آید،
قیمت کاغذ تحریر (که تا همین چندماه پیش در سقف کیلویی نهصد تومان خرید و فروش می‌شد)، اکنون برغم قیمت یکهزاروپانصد تومان، نایاب شده‌است؛ خبرها حاکی از آن است، باوجود این‌که واردکنندگان خودروهای خارجی از ارز با قیمت وارداتی استفاده کرده‌اند، اما اکنون خودروی وارداتی را به قیمت ارز آزاد عرضه می‌کنند؛ همین چند روز گذشته بود که از طریق همین جریده، به اطلاع رساندیم که بازار عمده فروش ارزاق عمومی، ریال را از معاملات خود حذف کرده‌اند و تنها با دلار خرید و فروش می‌کنند.

   تب چریکی و تک و پاتک‌های نامتقارن، در حال سایه افکندن بر روی رفتار عمومی توده مردم است؛ مغازه‌دار، تولیدگر، ارایه‌دهنده خدمات، نظیر پزشکان، نانوایان، تاکسی‌داران و...، همه و همه وارد ماراتن سودجویی از فرصت‌های در‌اختیار هستند. از همان ابتدا که بازار ارز و سکه متلاطم گردید و بانک مرکزی، به توزیع محدود سکه روی‌آورد، هشدار لازم داده‌شد و در آن زمان، از طریق این قلم یادآوری گردید که این شیوه‌ها، تبعات اجتماعی و اخلاقی خطرناکی به‌دنبال خواهدداشت.

   مسابقه حرص، ولع و طمع در زیر پوست اقتصاد کنونی، نظام اخلاقی مردم را به خطر انداخته‌است؛ اقتصاد حرص‌آور و ولع‌ساز، اقتصاد سالمی نیست و انتظار تورم افسارگسیخته، رفتار مردم را به قحطی‌زدگان شبیه کرده‌است؛ رحم و مروت از رفتار اقتصادی مردم، رخت بربسته و حرص و آز، به شاخص اصلی فرهنگ عمومی بدل شده‌است. در این ماراتن کسی به فکر نفع جامعه و خیر عمومی نیست؛ بلکه هرکس تلاش می‌کند، گلیم خود را بیرون‌کشد و ماهی خود را از این آب گل‌آلود بگیرد.

   همواره گفته‌شده‌است که اگر اقتصاد، تحت نظام برنامه‌ریزی‌شده‌ نباشد و تابع رفتارهای فله‌ای اداره شود، روزی گرفتار هرج و مرج خواهدشد و تلاش‌ها برای بهبود گوشه‌ای از آن نیز، نتیجه‌بخش نخواهدبود؛ امراض اقتصادی نباید حالت سرطانی پیدا کند که اگر چنین شد، هرروز بخشی از اندام را متاثر خواهدکرد؛ اقتصاد یک نظام منسجم و حلقه‌های آن متصل به‌هم است؛ نمی‌شود یک حلقه را بدون منطق اقتصادی و با تکیه بر دستورات مستثنی کرد.

   به‌هرروی اقتصاد پارتیزانی و چریکی، ضمن این‌که بنیان‌های ثابت جامعه را تخریب می‌کند، اخلاق عمومی را هم منهدم خواهدکرد.

   آنچه فلسفه‌ مادی در غرب، طی قرن‌ها به‌ارث گذاشته‌اند، همین بی‌رحمی، سوداگرایی و سودگرایی فردی است. بحران بی‌معنایی در غرب، ناشی از اخلاق مادی‌گرایی بوده‌است؛
بحران کنونی اقتصاد غرب نیز، ناشی از حداکثری کردن سود فردی و بی‌توجهی به منافع عمومی است. بدیهی است اگر اخلاق عمومی جامعه تخریب و بی‌رحمی در مناسبات انسانی حاکم شود، منابع غنی اقتصادی هم جوابگوی حرص عمومی نخواهدبود و احساس بی‌عدالتی، پایه نارضایتی فراگیر خواهدشد.

   شیوه جدیدی که بر اقتصاد کشور حاکم شده، فرهنگ عمومی جامعه را به همان پرتگاهی می‌برد که بنیان‌های مادی غرب برده‌است. با راهکارهای انتظامی نمی‌توان رفتار مردم را اصلاح کرد و اقتصاد را به‌پیش‌برد؛ بلکه اقتصاد را باید با راهکارهای اقتصادی، مدیریت کرد و اخلاق عمومی را با جهت‌گیری و سیاست‌های منطقی حراست نمود.

   با این اقتصاد چیزی به سفره مردم افزوده نخواهدشد، دست کم به اخلاق مردم رحم‌کنید!

منبع: ابتکار 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی