سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

تهران دارایی های خود را از غرب بیرون کشید





در همین راستا ابراهیم شیبانی رئیس کل بانک مرکزی ایران نیز می گوید: ایران دارائی های خارجی خود را به هر جائی که صلاح بداند منتقل می کند. وی از ارائه هر گونه جزئیات بیشتری در مورد مکانی که ایران قصد دارد سرمایه هایش را به آنجا منتقل کند خودداری کرد.

مقامات تهران روز گذشته اعلام کردند قصد دارند صادرات نفت خود را یک میلیون بشکه در روز کاهش دهند که همین موضوع همزمان با تهدیدات القاعده برای از سرگیری موج جدیدی از حملات علیه آمریکا باعث شد که قیمت نفت به بالاترین قیمت خود در چهار ماه گذشته رسیده و از مرز 67 دلار بگذرد. 

هر چند که ایران تنها کشور عضو اوپک است که در حال حاضر تهدید به کاهش صادرات نفت خود کرده ولی بعید به نظر می رسد که بتواند سایر کشورها را در نشست 31 ژانویه در وین با خود همراه کرده و آنها را نیز به کاهش صادرات نفت تشویق کند.

ایران چهارمین صادر کننده بزرگ نفت دنیاست و قسمت اعظم نفت کشورهای ایتالیا, فرانسه و ژاپن و کره شمالی را تولید می کند. تعدادی از دلالان بازار نفت در خصوص اظهارات ایران برای کاهش صادرات نفت گفتند که ایران از نفت خود به عنوان یک ابزار سیاسی برای تحت فشار قرار دادن غرب استفاده می کند. 

تحلیل گران می گویند ایران از ترس تیره شدن روابط با اروپا و بلوکه شدن دارائی خود توسط اروپا در حال خارج کردن سرمایه هایش از غرب است. از طرف دیگر برخی از کارشناسان معتقدند که ایران به خاطر ترس از دست رفتن اعتبارش در برخی از بانک ها و شرکت های نفتی بین المللی و به خطر افتادن روابط تجاری اش با سایر کشورها از سلاح نفت استفاده نخواهد کرد. 

رویترز نیز در گزارش خود به نقل از یکی از کارشناسان هسته ای غرب در خصوص تهدید ایران به کاهش صادرات نفت آورده است: قطع صادرات نفتی اگر چه جدی اما لاینحل هم نیست. جامعه جهانی می تواند میلیون ها بشکه نفت را جایگزین آن کند و هم چنین آمریکا بزرگترین مصرف کننده نفت دنیا, ممکن است هزینه این جایگزینی را با هدف خلع سلاح کردن ایران بپردازد.

 در عین حال جان مک کین سناتور جمهوری خواه آمریکا گفت: اگر قیمت نفت بالا برود, عواقب بدی به دنبال خواهد داشت و ما نیز متضرر می شویم. ویکتور شام تحلیلگر سنگاپوری بازار نفت در این خصوص گفت: احتکار نفت توسط دلالان در زمان قطع یا کاهش صادرات نفت ایران می تواند قیمت نفت را به طرز غیر قابل باوری افزایش دهد.


شنبه 1 بهمن 1384 ساعت 14:19


تهیه وَ تدوین
: عـبـــد عـا صـی