سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

خدا رو شُکر که این غربی-ها وُ نوکران داخلی-شان هستند!!! ...

 

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید


   سایت روزنامه دولتی ایران تاکید دارد حوادث سفارت انگلیس و باغ قلهک یکی از دلایل افزایش نرخ ارز و سکه بوده است. در گزارش سایت روزنامه ایران آمده است: «عده‌ای با یک برنامه‌ریزی کاملا انگلیسی و سوءاستفاده از روحیه ضداستعماری جوانان و دانشجویان کشور از دیوار سفارت انگلیس بالا رفتند.  این افراد و عقبه‌های سیاسی آنها که تا چندی‌پیش عملکرد درخشان احمدی‌نژاد در عرصه بین‌الملل را که زمین‌گیر شدن رژیم غاصب صهیونیستی یکی از نتایج پر برکت آن بود ماجراجویی در سیاست خارجی معنی می‌کردند، خود چنان ماجرایی در سفارت انگلیس به‌راه‌انداختند که هرچند در روزهای اول آن برخی دلسوزان نظام و معدودی از عوام و خواص را فریب داد، اما برخورد حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری، دست طراحان پشت صحنه این ماجرا را برای همگان رو کرد. به این ترتیب و با فراهم شدن بهانه برای اعمال برخی تحریم‌های هرچند ظاهری و صوری علیه کشورمان توسط برخی جریان‌های سیاسی- اقتصادی داخلی که ارتباط آنها با دشمنان غربی کشورمان برای همگان مشخص شده است، اثر روانی خود را بر بازار گذاشت و نرخ دلار را تا مرز 13 هزار و 500 ریال افزایش داد.»(((؟؟؟!!! ..._ ع.ع)))

  
نهاد دیگری که در گزارش ارگان رسمی دولت مورد حمله قرار گرفته و به‌عنوان عاملی در افزایش قیمت ارز و سکه معرفی شده، شهرداری تهران است. در گزارش تاکید شده پس از آنکه
محمود احمدی‌نژاد در سفر استانی خود به همدان هشدار داد که «عده‌ای سازمان‌یافته و با برنامه می‌خواهند بازار را به هم‌ بریزند و جیب ملت را خالی کنند،  ذخیره ارزی‌ ما آنقدر هست که همه نیازهای وارداتی ما را پاسخگو است، اما عده‌ای با تلاش برای ایجاد تلاطم در بازار ارز، هرچه بانک مرکزی دلار عرضه می‌کند خریداری می‌کنند و می‌گویند قیمت دلار باید بالا برود، هر روز یک موج و یک شایعه راه می‌اندازند و اطلاعات غلط در جامعه منتشر کرده و بازار را تهدید می‌کنند. در بازار سکه عده‌ای با پول‌های کلان وارد بازار شدند و اقدام به خرید سکه کردند تا آرامش بازار را برهم بزنند.» در ادامه گزارش تصریح شده «پس از هشدار‌های دکتر احمدی‌نژاد در سفر استانی به همدان و انتشار برخی گزارش‌ها از ورود منابع نهادهایی چون شهرداری در بازار سکه و طلا تب و تاب این بازار کمی فروکش کرد چرا که برخی اخبار حکایت از ورود دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی به این ماجرا داشت اما نه تنها این ورود دیرهنگام بود بلکه بعدها هیچ‌گزارشی از عملکرد این نهادها در این‌باره منتشر نشد.»

   اشاره این گزارش به اخباری مبنی بر خرید 5/2 تا 3 میلیارد تومان سکه و طلا توسط شرکت‌های وابسته به شهرداری در اوایل آذر بود. پس از انتشار این اخبار محمدباقر
قالیباف شهردار تهران با بیان اینکه گفته می‌شود 5/2 تا سه میلیارد تومان سکه و طلا خریداری شده و این امر خلاف است، گفت:
«کاملا تعجب‌برانگیز است چرا که خرید و فروش طلا در کشور رایج و امری عادی است.» قالیباف اضافه کرد: اینکه گفته می‌شود شهرداری در پرداخت مطالبات پیمانکاران اقدام به دادن سکه طلا کرده است این کار نیز خلاف نیست چرا که طبق مصوبه شورای شهر تهران شهرداری باید بخشی از مطالبات پیمانکاران را از طریق تهاتر پرداخت کند. پس از آن وزارت اطلاعات اعلام کرد که این موضوع در دستور بررسی قرار گرفته اما گزارشی از نتیجه اعلام نشد.

  
اما موضوع دیگری که ارگان رسمی دولت درخصوص دلیل افزایش نرخ دلار و سکه و آشفتگی بازار ارز در گزارش خود مدعی شده، سوءاستفاده جریانات داخلی از بحث تحریم بانک مرکزی توسط آمریکاست. در این گزارش ادعا شده «پس از مطرح شدن ادعای تحریم بانک مرکزی از طرف دولت انگلیس، آمریکایی‌ها نیز به تکاپو افتادند تا تحریم علیه بانک مرکزی کشور را با مواضع سوال‌انگیز برخی جریان‌های داخلی در دستور کار خود قرار دهند. این جریان‌های داخلی در ماه‌های گذشته سعی کردند با استفاده از تریبون‌های رسمی و غیررسمی و مطرح کردن گاه و بیگاه پولشویی و اتهام بستن به دولت در این زمینه گزینه تحریم بانک مرکزی را با استفاده از اهرم‌های فشار دشمنان کشورمان روی میز نهادهای بین‌المللی قرار دهند.» ارگان رسانه‌ای دولت اما معتقد است «رایزنی‌های دولت و به ویژه وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی توانست این دسیسه را خنثی‌کند، اما پس از منتفی شدن بحث تحریم بانک مرکزی توسط نهادهای بین‌المللی برخی رسانه‌ها همچنان با مطرح کردن آن در پی انتقال بار روانی این ماجرا به بازارهای داخلی بودند تا اینکه دولت آمریکا به تنهایی تحریم علیه بانک مرکزی را با اما و اگر‌های فراوان امضا کرد.»

   با وجود ادعاهای سایت روزنامه دولتی ایران نمایندگان مجلس و بسیاری از چهره‌های اقتصادی همچنان دولت را ملزم به پاسخگویی درباره نابسامانی‌های بازار ارزی می‌دانند.  آنچه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و الیاس نادران در نامه خود به لاریجانی به‌عنوان دلایل تغییرات تاریخی قیمت ارز عنوان کرده‌اند «سرازیر کردن غیرقانونی یارانه‌های نقدی به بازار نقدینگی، تحریم‌های مالی دشمنان، مدیریت ضعیف و مساله‌دار اقتصادی هر روز مساله‌ای مطرح می‌کند و مقابله با تحریم به کمیته‌ای سپرده شده که رییس آن فردی فاقد ‌صلاحیت علمی و تجربی است.» در این نامه همچنین تاکید شده بود «دولت با آمارهای خودساخته همه چیز را بر وفق مراد نشان می‌دهد و به جای پرداختن به مسایل اساسی کشور به فعالیت‌های انتخاباتی ناسالم می‌پردازد، در چنین وضعیتی نااطمینانی و ریسک در اقتصاد افزایش می‌یابد و پول‌های سرگردان برای حفظ ارزش و سود‌جویی متوجه بازار ارز می‌شود و چنین بحرانی را رقم می‌زند.»

   پاس‌کاری دلایل وضعیت آشفته و نابسامان بازار ارز و سکه در شرایطی بین دولت و مجلس و نهاد‌های دیگر ادامه دارد که هنوز راهکار مناسبی برای کنترل این بازار ارایه نشده و همچنان نوسانات و رکوردزنی قیمت دلار و سکه جریان‌ساز است.
منبع: شرق   

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی