سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

عوامل موثر بر بازار ارز وُ سکه، وَ نگرانیهای بودجه-ی 91 ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   حسن سبحانی، دکترای علوم اقتصادی و استاد دانشگاه، نماینده دامغان در دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی است. سبحانی به سال 1333 در شهرستان دامغان زاده شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند. در سال 1353 در دانشگاه ملی در رشته اقتصاد تحصیلات دانشگاهی‌اش را آغاز نمود و در سال 1358 در این رشته فارغ التحصیل شد. دوره کارشناسی ارشد و دکترایش را نیز در همان رشته کارشناسی، در دانشگاه تربیت مدرس سپری کرد. وی در طی این مدت مسئولیت‌های مختلفی را نیز عهده دار بود. سبحانی، به عنوان اولین فارغ التحصیل دکترای اقتصاد در دانشگاه‌های ایران پس از انقلاب شناخته می‌شود.

    بسیاری از کارشناسان معتقدند پایه اقتصادی و نوسا‌ن‌های نرخ طلا و ارز در همین بودجه با تعیین نرخ دلار برداشته می‌شود. از طرف دیگر قیمت دلار تاثیر مستقیم بر قیمت هربشکه نفت در بودجه دارد. در مجموع تخمین درآمد دولت و پیش‌بینی هزینه‌ها از همین جا شروع می‌شود. البته واقعی بودن این نرخ‌ها بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد.
 حال با توجه به اینکه در این مدت نوسانات نرخ طلا و ارز قابل توجه بوده به نظر می‌رسد که این نوسانات در بودجه سال آینده بی‌تاثیر نباشد. تاثیراتی که خود می‌تواند فصل جدیدی در فضای اقتصادی باشد. به عقیده برخی کارشناسان قیمت ارز در بودجه سالانه خط کلی اقتصاد و قیمت ارز، طلا و حتی کالاهای دیگر را در طول سال معین می‌کند.
 اما اینکه چه دلیلی موجبات این تلاطم‌ها و نوسان‌های رو به افزایش قیمت طلا و ارز را موجب شده موضوعی است که با حسن سبحانی کارشناس اقتصادی و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در میان گذاشته‌ایم و آنچه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی کوتاهی با این کارشناس اقتصادی است.
 نوسان قیمت طلا و ارز چیز تازه‌ای نیست، اما این روزها تا حد زیادی مشکل ساز شده است. این مشکلات از کجا ناشی می‌شود؟
بازار طلا و ارز در دهه اخیر متاثر از دو چیز بوده است. یکی سیاست‌های اقتصادی داخل کشور مانند هدفمندی و دیگری تحت تاثیر سیاست‌های خارجی از جمله تحریم بوده است. این بازار تحت تاثیر این سیاست‌ها ‌تحولاتی را تجربه کرده است و این تحولات حکایت از مشکلات عدیده در عرصه اقتصاد می‌کند. البته همین مشکلات و تحولات در عرصه اقتصادی پیامدهای بسیاری را در آتیه‌ای نه چندان دور رقم می‌زند.
 این پیامدها از چیست؟
به طور طبیعی وقتی جامعه‌ای از حیث سودآوری شفاف نباشد صاحبان نقدینگی، امکانات خود را در بازارهای نسبتا مطمئن‌تری سرمایه‌گذاری می‌کنند که ارز و طلا از جمله این بازارهاست. افزایش تقاضا برای سرمایه‌گذاری موجبات افزایش قیمت آنها را فراهم می‌کند. به فضای غیر طبیعی و رانتی در این بازار دامن می‌زند. در چنین فضایی اگر کشورها مقادیر زیادی ارز در اختیار داشته باشند، نوسانات یا شوک‌های وارد شده به بازار را با عرضه ارز کنترل می‌کنند اما اگر به هر دلیلی تقاضا زیاد باشد یا امکان عرضه نامحدود ارز وجود نداشته باشد به ناگزیر قیمت ارز افزایش پیدا خواهد کرد و در چنین حالتی قیمت بالای ارز خود را تثبیت می‌کند و در عین حال مگر اینکه شرایط تغییر کند یا شوک جدیدی به بازار وارد شود. اما در شرایط فعلی اقتصاد به نظر می‌رسد این وضعیت ادامه داشته باشد.
 در این فضا بازارهای دیگر با اخلال روبه‌رو است. چرا میل به بازارهای دیگر کاهش پیدا می‌کند؟
وقتی که سرمایه‌گذاری با ابهام مواجه است طبیعی است استقبال کم شود. مثال آن هم همین فروش اوراق مشارکت است که از مصادیق بارز مشکلات حاصل از ابهام در وضعیت اقتصادی است. البته باید در نظر داشت کسانی هم که به خرید اوراق مشارکت روی می‌آورند به دنبال سرمایه‌گذاری حقیقی نیستند. در واقع خریدار اوراق مشارکت به جای سرمایه‌گذاری حقیقی به نرخ مطمئن آنچه که «سود» نامیده می‌شود متکی است. در شرایط کنونی نیز سود حاصل از اوراق مشارکت حداکثر 17 درصد است اما سرمایه‌گذاری در خرید طلا و ارز بیش از 17 درصد سود را حاصل می‌کند مطمئنا سرمایه به سمت اوراق مشارکت هم نخواهد رفت و بازار هم کشش چنین رقابتی را نخواهد داشت.
 علت این واکنش را در چه عواملی باید جست‌وجو کرد؟
چنین وضعی راباید در تغییر شرایطی جست‌وجو کرد که این شرایط را به وجود آورده است. به عبارت واضح‌تر سیاست‌های اقتصادی دولت و سرآمد همه آنها هدفمندی یارانه‌ها سیاست مشوق تولید نبوده است. قاعدتا دستکاری در سیاست‌ها مولد بودن سرمایه‌گذاری را با خلأ و مشکل مواجه کرده است. آنچه که رخ داده، قبل از آنکه موضوع پولی باشد یک موضوع در بازار حقیقی است و باید حل آن را در بازارهای حقیقی اقتصاد مولد جست‌وجو کرد.
بااین اوصاف و این همه نوسان در بازار طلا و ارز به‌نظر شما عاقبت ارز در بودجه 91 چه خواهد شد؟
روند تغییرات قیمت ارز در بودجه نشان دهنده تغییرات در بخش‌های مختلف است. اما به طور معمول اگر بخواهیم از نوسانات نرخ ارز در امان باشیم و نوسانات نرخ ارز در بودجه سال 91 مشکلات حادی ایجاد نکند مطمئنا دولت باید نرخی را «تعیین» و نه «پیش‌بینی» کند که حاصل شدن این قیمت تا حدود زیادی قطعی باشد. در حالی که هم‌اکنون در بازار ارز آزاد نرخ یک‌هزارو 350 تومان تجربه می‌شود که در نظر گرفتن نرخی معادل هزارو 50 تومان یا هزارو 100 تومان می‌تواند شوک‌های احتمالی ارز در درآمد بودجه را کاهش دهد و در حقیقت تحقق درآمدهای دولت را تضمین کند و در این صورت دولت با در نظر گرفتن کفی برای نرخ ارز و انجام محاسبات همان مقادیر رادر بودجه لحاظ کند و هرچه بیشتر درآمد از فروش نفت حاصل شود مازاد آن هم قابل پیش‌بینی خواهد شد و از همه مهم‌تر مورد محاسبه قرار می‌گیرد و شفافیت ایجاد می‌شود.
 قیمت هر بشکه نفت در بودجه با توجه به اینکه قیمت نفت در بودجه در تعامل با ارز است، بسیار مهم است. فکر می‌کنید که قیمت نفت باید در چه بازه‌ای انتخاب شود؟
قیمت هر بشکه نفت در بودجه سال گذشته با افزایش 1.5‌دلار به 81.5 دلار رسید. این رقم برای هر بشکه نفت یک رقم نسبی بود. اما اگر بخواهیم تمام تعهدات بودجه 90 را محاسبه کرده و انجام شده فرض کنیم قیمت هر بشکه نفت به 102 دلار در هر بشکه می‌رسید. اما با توجه به همه اتفاقاتی که کشورهای عربی مسلمان و نفت خیز رخ داده و در حال رخ دادن است؛ خیلی نمی‌توان به استمرار درآمد اینچنینی (فعلی) امیدوار بود. به هر حال در نظر گرفتن نرخ دلار برای هر بشکه نفت در اندازه‌ درآمدهای فعلی (102 دلار) قطعا ریسک خیلی زیادی خواهد داشت.
 بنابراین منطقی است که دولت به قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی بسنده کند. دولت می‌تواند برای تعیین قیمت نفت (نه پیش‌بینی) به مطالعات موسسات معتبر بین‌المللی انرژی مراجعه کند. همچنین با نگاهی به نرخ هر بشکه نفت در بودجه دیگر همسایه‌های نفت خیز می‌توان به یک قیمت متعادل رسید. حال با توجه به شرایط موجود اگر قیمت واقعی 80 دلار برای هر بشکه نفت انتخاب شود قیمت مناسبی خواهد بود. هر چه ارقام بالاتر باشد غیر قابل دفاع‌تر است.
 با توجه به شرایط موجود برای بودجه سال 91 چه شرایطی باید حاصل باشد تا این بودجه بتواند برای سال آینده یک بودجه موثر باشد؟
پاسخ به این سوال خیلی مشکل است. در حقیقت یکسری ضرورت‌ها و اقتضائاتی در مورد بودجه وجود دارد که نه تنها در این بودجه بلکه باید در تمام بودجه‌های دولت رعایت شود. موضوع کاهش هزینه‌های دولت یکی از نکته‌هایی است که اگر منظور نظر دولت قرار گیرد کار بسیار بزرگی انجام شده. اگر این هدف محقق شود می‌توان به قیمت‌های پایین‌تر نفت در بودجه امیدوار بود. همچنین می‌توان به این نکته هم امیدوار بود که وابستگی و حضور نفت در بودجه کاهش یابد و همین طور به نرخ‌های موثر مالیاتی نیز گردن نگذاشت. در عین حال وابستگی شرکت‌های دولتی را نیز به تسهیلات بانکی کم و کمتر کرد تا بیشتر این تسهیلات به بخش خصوصی برسد و از آن مهم‌تر این تسهیلات صرف سرمایه‌گذاری صرف شود. مجموعه این رفتارها صرفنظر از اینکه برای بودجه 91 باشد یا نباشد می‌تواند در کاهش هزینه‌های دولت و کاهش تعهدات دولت‌ها در راستای اصلاح ساختاری اقتصاد، دولت و بودجه‌ریزی به آن توجه کرد.

لاریجانی: بخشی از کارخانجات

 نیمه‌تعطیل یا کاملاً تعطیل هستند

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    عده‌ای می‌خواهند در انتخابات از مردم کلاهبرداری سیاسی کنند.
دانشجویان ما نباید به اقدامات تحریک‌آمیزی هم‌چون حمله به سفارت انگلستان اقدام کنند زیرا موجب می‌شود که کشوری هم‌چون انگلستان دست به ماجراجویی‌های جدیدی بزند/ اصلاحاتی باید در سوریه انجام شود تا همه مردم از وضعیت زندگی خود راضی باشند/ اگر می‌خواهیم توان کشورمان را افزایش دهیم باید از نیروهای انسانی کشور استفاده حداکثری بکنیم تا بتوانیم تولید را در کشورمان رونق دهیم.
رییس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ آمریکا باید پاسخ‌گوی ورود هواپیمای جاسوسی خود به داخل مرزهای ایران باشد.

علی لاریجانی چهارشنبه‌شب در جمع طلاب و محققان حوزه‌های علمیه قم در سخنانی با اشاره به سیاست‌های خصمانه کشورهای غربی درباره ایران اظهار کرد: سی و سه سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد و در این مدت کشورمان شاهد حوادث گوناگونی بوده و شرایط مختلفی را تجربه کرده است.

او ادامه داد: در این مدت در آمریکا و اروپا تغییرات زیادی به‌وجود آمده است از جمله می‌توان به تشکیل و فعالیت جنبش ضدسرمایه‌داری وال استریت در آمریکا اشاره کرد که خواستار اصلاح نظام اقتصادی کشور خود هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: کارشناسان غربی به‌خصوص آمریکا بر این باورندکه پس از این حوادث یک نوع آگاهی سیاسی و اجتماعی در بین مردم آمریکا ایجاد شده و این موضوع باعث شده است که مردم خواستار تحولات اساسی در تمام بخش‌های اجرایی کشور خود باشند.

وی افزود: بحران مالی آمریکا باعث شده تا مردم در تامین امرار و معاش خود دچار مشکل شوند به طوری که طبق آخرین آمار بدهی‌های آمریکا به بیش از چهارده هزار میلیارد دلار رسیده و این نشان‌دهنده شرایط و خیم اقتصادی آمریکا است.

لاریجانی با اشاره موضع پهپاد آمریکایی گفت: اوباما و وزیر خارجه‌اش در اظهار نظر جدیدی خواستار بازپس‌گیری هواپیمای متجاوز خود به ایران شدند. آن‌ها باید به جای آن که این صحبت‌های مضحک را مطرح کنند به ملت ایران پاسخگو باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اقدام مجلس شورای اسلامی در قطع روابط با کشور انگلستان یک امری مهم و ضروری بود چون ما در این سال‌ها شاهد سیاست‌های خصمانه این کشور در مقابل مواضع ایران و در موضوعات هسته‌‌ای بودیم.

او افزود: انگلستان چطور انتظار دارد در حالی که با ما دشمن است از ما تقاضای استفاده از سرویس‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی کند و این خود می‌تواند تناقضی در رفتارهای آنان باشد.

لاریجانی تاکید کرد: دانشجویان ما نباید به اقدامات تحریک‌آمیزی هم‌چون حمله به سفارت انگلستان اقدام کنند زیرا موجب می‌شود که کشوری هم‌چون انگلستان دست به ماجراجویی‌های جدیدی بزند.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره اتفاقات اخیر سوریه نیز گفت: آمریکا به دنبال دموکراسی نیست بلکه سعی دارد که با این موضوع حکومت سوریه را به نفع خود تغییر دهد. از نظر ما اصلاحاتی باید در سوریه انجام شود تا همه مردم از وضعیت زندگی خود راضی باشند.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: عده‌ای با اهداف سیاسی سعی دارند تا با ملتهب کردن فضای انتخابات مجلس به نوعی از مردم کلاهبرداری سیاسی کنند.

لاریجانی اظهار کرد: کشور ما پس از پیروزی انقلاب با سرعت خوبی در حال پیمودن مسیر ترقی و پیشرفت است و لازمه ادامه این امر رعایت الگوی صحیح است.

وی ادامه داد: در این راستا یکی از موضوعاتی که در کشور ما مطرح است بحث اشتغال است و در این راستا دولت اقداماتی انجام داده است تا بتواند نرخ بیکاری را در کشور کاهش دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در سفری که به یکی از شهرک‌های صنعتی داشته‌ام شاهد بودم که متاسفانه بخشی از کارخانجات نیمه‌تعطیل یا کاملاً تعطیل هستند.

وی ادامه داد: با راه‌اندازی این واحدها می‌توانیم برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم تا بتوانند به راحتی درآمدی به منظور گذارندن زندگی روزمره خود داشته باشند.

لاریجانی گفت: یکی از موضوعات دیگر بحث هدفمندی یارانه‌ها است و طبق قانونی که مصوب شده است پنجاه درصد از درآمد حاصل از آن باید به مردم پرداخت شود تا آثار تورم در بین خانواده‌ها کم شود.


وی افزود: اگر می‌خواهیم توان کشورمان را افزایش دهیم باید از نیروهای انسانی کشور استفاده حداکثری بکنیم تا بتوانیم تولید را در کشورمان رونق دهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی درباره پرونده مالی اخیر اظهار کرد: همه باید به دادستان کل کشور کمک کنیم تا بتواند با قاطعیت و با مجرمان برخورد کند. بنابراین در جلسه سران سه قوه از رییس قوه قضایه خواسته شد تا بدون در نظر گرفتن پست، مقام یا هر عنوانی به شدت برخورد کند.

وی تصریح کرد: مسئولان ما باید تلاش کنند که بتوانیم مانند کشورهای دیگر سرمایه‌های خارجی را جذب کنیم تا بتوانیم تولید کارخانه‌ها و صنایع را افزایش داد و سطح صادرات را بالا ببریم.

وی درباره بیداری اسلامی در منطقه نیز گفت: بیداری اسلامی منطقه برگرفته از اندیشه‌های امام خمینی(ره) است بنابراین آمریکا سعی دارد با به قدرت رساندن مهره‌های خود بر کشورهای اسلامی تسلط داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در این راستا آن‌ها مسلمانان را تحت فشار قرار داده وحقوق را آن‌ها در مجامع جهانی تضییع می‌کند تا بتواند به هر شکل ممکن به اسراییل کمک کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: کارشناسان غربی در نظریه مدعی بودند که بیداری اسلامی در منطقه از همان شیطنت‌های آمریکا است ولی اگر با دقت به این موضوع نگاه شود می‌توان گفت که این نظریه مضحک و نوعی جنون سیاسی است بنابراین باید کشورها تمام تلاش خود را برای خنثی‌سازی توطئه آمریکا در کشورهای‌شان داشته باشند.
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


فوایــد گـــاو بــودن ...

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    معلمی از دانش آموزان خواست فایده گاو بودن را بنویسند و این انشاء آن دانش آموز است .
با سلام خدمت معلم عزیزم و عرض تشکر از زحمات بی دریغ اولیاء و مربیان مدرسه که در تربیت ما بسیار زحمت میکشند و اگر آنها نبودند معلوم نبود ما الان کجا بودیم.
اکنون قلم به دست میگیرم و انشای خود را آغاز می کنم.
البته واضح و مبرهن است که اگر به اطراف خود بنگریم در می یابیم که گاو بودن فواید زیادی دارد.
من مقداری در این مورد فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که مهمترین فایده ی گاو بودن این است که آدم دیگر آدم نیست. بلکه گاو است.
هرچند که نتیجه گیری باید در آخر انشاء باشد.
بیایید یک لحظه فکر کنیم که ما گاویم. ببینیم چقدر گاو بودن فایده دارد.
مثلا در مورد همین ازدواج که این همه الان دارند راجع به آن برنامه هزار راه رفته و نرفته و برگشته درست می کنند.
هیچ گاو مادری نگران ترشیده شدن گوساله اش نیست.
همچنین ناراحت نیست اگر فردا پسرش زن برد، عروسش پسرش را از چنگش در می آورد.
وقتی گاوی که پدر خانواده است میخواهد دخترش را شوهر دهد ، نگران جهیزیه اش نیست.
نگران نیست که بین فامیل و همسایه آبرو دارند. مجبور نیست به خاطر این که پول جهاز دخترش را تهیه نماید برای صاحبش زمین اضافه شخم بزند ، یا بدتر از آن پاچه خواری کند.
گوساله های ماده مجبور نیستند که با هزار دوز و کلک دل گوساله های نر را به دست بیاورند تا به خواستگاریشان بیایند، چون آنها آنقدر گاو هستند که به خواستگاری آنها بروند، از طرفی هیچ گوساله ماده ای نمیگوید که فعلا قصد ازدواج ندارد و میخواهد ادامه تحصیل دهد. تازه وقتی هم که عروسی می کنند اینهمه بیا برو، بعله برون، خواستگاری ، مهریه ، نامزدی ، زیر لفظی، حنا بندان، عروسی ، پاتختی، روتختی، زیر تختی، ماه عسل ، طلاق و طلاق کشی و... ندارند.
گاوها حیوانات نجیب و سر به زیری هستند.
آنها چشمهای سیاه و درشت و خوشگلی دارند.
شاعر در این باره میگوید:
سیه چشمون چرا تو نگات دیگه اون همه صفا نیست
سیه چشمون بگو نکنه دلت دیگه پیش ما نیست
هیچ گاوی نگران کرایه خانه اش نیست.
نگران نیست نکند از کار اخراجش کنند.
گاوها آنقدر عاقلند که میدانند بهترین سالهای عمرشان را نباید پشت کنکور بگذرانند .
گاوها بخاطر چشم و همچشمی دماغشان را عمل نمی کنند.
شما تا حالا دیده اید گاوی دماغش را چسب بزند؟
شما تا حالا دیده اید گاوی خط چشم بکشد؟
گاوها حیوانات مفیدی هستند و انگل جامعه نیستند.
شما تا کنون یک گاو معتاد دیده اید؟
گاوی دیده اید که سر کوچه بایستد و مزاحم ناموس مردم شود؟
آخر گاوها خودشان خواهر و مادر دارند.
ما از شیر، گوشت ، پوست ، حتی روده و معده ی گاو استفاده می کنیم.
آقای .... معلم خوب ما گفته که از بعضی جاهای گاو در تهیه همین لوازم آرایش خانم ها که البته زشت است استفاده می شود.
ما حتی از دستشویی بزرگ گاو (پشگل) هم استفاده می کنیم.
تا حالا شما گاو بیکار دیده اید؟
آیا دیده اید گاوی زیرآب گاو دیگری را پیش صاحبش بزند؟
تا حالا دیده اید گاوی غیبت گاو دیگری را بکند؟
آیا تا بحال دیده اید گاوی زنش را کتک بزند ؟
یا گاو ماده ای شوهر خواهرش را به رخ شوهرش بکشد؟
و مثلا بگوید از آقای فلانی یاد بگیر. آخر توهم گاوی؟! فلانی گاو است بین گاوها.
تازه گاوها نیاز به ماشین ندارند تا بابت ماشین 12 میلیون پول بدهند و با هزار پارتی بازی ماشینشان را تحویل بگیرند و آخرش هم وسط جاده یه هویی ماشینشان آتش بگیرد.
هیچ گاوی آنقدر گاو نیست که قلب دیگری را بشکند. البته
شاعر باز هم در این مورد شعری فرموده است:
گمون کردی تو دستات یه اسیرم
دیگه قلبم رواز تو پس میگیرم
گاوها اختلاف طبقاتی ندارند.
آنها شرمنده زن و بچه شان نمی شوند.
هیچ گاوی غصه ی گاوهای دیگر را نمی خورد
هیچ گاوی اختلاس نمی کند.
هیچ گاوی خیانت نمی کند.
هیچ گاوی دل گاو دیگر را نمی شکند
هیچ گاوی دروغ نمی گوید.
هیچ گاوی آنقدر علف نمی خورد که از فرط پرخوری تا صبح خوابش نبرد در حالی که گاو طویله کناریشان از گرسنگی شیر نداشته باشد تا به گوساله اش شیر بدهد.
هیچ گاوی گاو دیگر را نمی کشد.
هیچ گاوی...
اگر بخواهم در مورد فواید گاو بودن بگویم، دیگر زنگ انشاء می خورد و نوبت بقیه نمی شود که انشایشان را بخوانند.
امابه نظر من مهمترین فایده گاو بودن این است که دیگر آدم نیستید ......
لباس ما از گاو است ، غذایمان از گاو ، شیر و پنیر و کره و خامه ... همه از گاو..
ولی با همه منافع یادشده هیچ گاوی نگفت : من...بلکه گفت: ما
منبع: http://www.qurangloss.ir/thread-162-post-7488.html

 با تشکر از وبلاگ «یـــادهـــا وَ خـــاطره-ها»   

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


برخی تبعات بیعدالتی و رشدغیرعادلانه ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    مسعود پزشکیان با بیان این که افزایش آلودگی شهر تهران زاییده رشد نامنسب و غیرکارشناسی جمعیت است، افزود: صدور مجوز‌های مختلف ساخت‌وساز از سوی سازمان‌های مربوط، موجب افزایش مهاجرت مردم از شهرستان‌ها به کلان‌شهر تهران می‌شود.نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که متأسفانه ساختار شهری، کلانشهر تهران از پایه مشکل دارد، گفت: پیدایش مشکل‌های بزرگ در تهران موجب می‌شود که طرح‌های مقطعی و موقتی مانند طرح زوج‌وفرد هیچ تأثیری در کاهش آلودگی نداشته باشد. وی، انتقال و جذب نیرو در سازمان‌ها را یکی از علت‌های افزایش مهاجرت و به‌تبع آن افزایش آلودگی خواند و افزود: هنگامی که دو دانشگاه مادر تخصصی در تهران ایجاد و تقویت شود، به تبع توسعه دانشگاه‌ها نیروی انسانی به سمت کلانشهر کشیده می‌شود.این نماینده مجلس هشتم، افزایش آلودگی تهران را از تبعات توسعه ناهماهنگ در کشور خواند و بیان کرد: آلودگی و هر مشکل دیگری که در شهر تهران رخ دهد از تبعات بی‌عدالتی و رشد غیرعادلانه در کشور است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با بیان این که هم‌اکنون کیفیت خودروهای تولیدی و بنزین استفاده شده در کشور پایین است، یاد‌آور شد: کیفیت خودرو و بنزین از عوامل میزان آلایندگی هر شهر است، که متأسفانه کشور ما به‌ویژه تهران در این موضوع بسیار ضعف دارد.پزشکیان، با انتقاد از مسئولان به‌علت حاشیه‌سازی و اجرایی نکردن سیاست‌های کلان در شهر تهران، بیان کرد: مسئولان کشور نمی‌خواهند واقعیت‌های جامعه را ببینند، از این‌رو تنها به اجرای طرح‌های نامناسب و زائد فکر می‌کنند. سال 90 ناسالم‌ترین سال از سال 78 تاکنون بوده است و البته از ابتدای امسال تاکنون دو روز پایتخت هوای پاک، 105 روز سالم، 156 روز ناسالم و سه روز بسیار ناسالم داشته است، این در حالی است که بر اساس آمارها در سال گذشته 14 روز هوای پایتخت در شرایط پاک، 247 روز سالم، 103 روز ناسالم و یک روز بسیارناسالم بوده است.
منبع: خانه ملت

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    مسعود پزشکیان در پاسخ به سؤالی درباره برخی اظهارنظرها برای تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان، گفت: ممکن است من خیلی حرف‌ها برای گفتن داشته‌باشم اما دلیلی برای قهر با انقلاب اسلامی نیست. با انقلاب قهر نکرده و نخواهیم کرد. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی برای همه دلسوزان انقلاب است، افزود: انقلاب برای ماست و کسی که با انقلاب قهر کند، دلسوز نیست. مگر می‌شود کسی که خود را دلسوز انقلاب می‌‌داند و انقلاب را برای خودش می‌داند با تحریم انتخابات با انقلاب قهر کند. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: چه‌کسی گفته که انتخابات را تحریم کنید؟، بحث تحریم انتخابات مطرح نیست. ما انقلاب و کشورمان را دوست داریم و بر همین اساس نیز عمل خواهیم کرد.

منبع: فارس

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


راجع به عدم التزام نامزد انتخاباتی به اسلام یا نظام، نمیشود مدر

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

     عباسعلی کدخدایی با تاکید بر اهمیت جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان نمایندگی مجلس در انتخابات پیش رو افزود: تلاش خواهیم کرد که به طور شفاف با نامزدها تعامل کنیم و حرف‌های آنها را بشنویم.عضو حقوقدان شورای نگهبان هدف گذاری این شورا را «مشارکت حداکثری مردم» در انتخابات عنوان کرد و گفت: نگاه شورای نگهبان به همه گروه‌های سیاسی که طبق قانون عمل می‌کنند یکسان است، ولی اینکه یک عضو گروه الف یا ب صلاحیتش تایید می‌شود یا خیر، روال کار شورا این گونه نیست.
نگاه شورای نگهبان جناحی نیست
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نگاه شورای نگهبان با توجه به قانون انتخابات، حزبی، جناحی یا گروهی نیست، اظهار کرد: در قانون انتخابات گفته نشده است که اگر فردی وابسته به فلان گروه یا جریان خاص باشد باید تایید یا رد شود به غیر از عضویت در گروه‌ها و احزاب منحله‌ای که در قانون آمده است و از طریق مراجع رسمی اعلام شده است.کدخدایی درباره وضعیت صلاحیت افراد یا گروه‌هایی که در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری اقدامات خلاف قانون انجام داده‌اند نیز گفت: اگر افرادی باشند که رفتار آنها خلاف قانون بوده است قطعا شورای نگهبان این رفتار را در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار می‌دهد. عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: ممکن است از همان گروه یا جناح افرادی باشند که رفتار آنها وفق قانون بوده است و کار خلاف قانون انجام نداده‌اند، طبعا نمی‌توانیم مانع ورود آنها به رقابت‌ها شویم چون قانون اجازه نمی‌دهد.
پیش‌بینی مشارکت 60 درصدی
سخنگوی شورای نگهبان در پیش‌بینی میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس نیز گفت: با توجه به اینکه در هر دوره از انتخابات مجلس شاهد حضور بیش از 50 درصد واجدان شرایط رای دادن بوده‌ایم، پیش‌بینی من است که این بار هم حدود 60 درصد مشارکت می‌کنند.
تاثیر تبلیغات غیر متعارف در رد صلاحیت‌ها
کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری از تاثیرگذاری تبلیغات انتخاباتی غیرمتعارف در بررسی صلاحیت‌ها در این دوره از انتخابات خبر داد و گفت: این موضوع در دوره‌های قبل در چند مورد به شکل محدود در رد صلاحیت‌ها مدنظر قرار گرفت، اما این بار شورای نگهبان قصد دارد آن را به شکل جدی تری مورد نظر قرار دهد.
اشکالات نظارت استصوابی
وی در مورد اشکالات نظارت استصوابی گفت: در کل فرآیند بررسی صلاحیت‌ها با مشکلاتی مواجه شده‌ایم که البته زیاد نیست.در ارتباط با بحث نظارت استصوابی شورای نگهبان هم چنین بحثی وجود دارد که بر اساس ادله و اسنادی که برای ما ارسال می‌شود تصمیم‌گیری می‌شود. ممکن است در دوره زمانی خاص ادله و اسنادی به دست ما برسد که نشان دهد فردی صلاحیت ندارد و رای‌گیری می‌شود.این دقت را داشته باشید که در هیات‌های استانی و مرکزی و شورای نگهبان تعیین صلاحیت‌ها بر اساس رای‌گیری انجام می‌شود نه نظر یک فرد.
برخی وقت‌ها هم گزارش‌هایی در دوره زمانی خاصی به دست ما رسیده است که ممکن است ما را قانع کند که آقای الف صلاحیت ندارد، ولی در مرحله بعد گزارش‌ها عکس آن هم برسد. مثلا در رابطه با برخی محکومیت‌ها ممکن است فردی در دادگاه بدوی به کلاهبرداری محکوم شده باشد که براساس آن فعلا رای می‌دهیم و صلاحیت وی را تایید نمی‌کنیم؛ ولی این فرد در مراحل بعد رای برائت خودش را می‌گیرد که براساس آن رای برائت، نظر می‌دهیم.وی افزود: معتقدم اگر بتوانیم به گونه‌ای عمل کنیم که رویه ثابت و یکسان باشد بهتر است؛ چرا که ممکن است صلاحیت فردی در مرحله‌ای تایید نشده باشد که در مرحله بعد مدارک و ادله مثبتی آورده باشد که آنجا اگر آن فرد را تایید نکنیم حق این شخص تضییع می‌شود؛ بنابراین باید این اجازه را داشته باشیم.
معیار عدم التزام به اسلام و نظام
وی در پاسخ به این سوال که عدم التزام به اسلام یا نظام با چه معیاری اندازه‌گیری می‌شود؟ تصریح کرد: افرادی هستند که حسب ظاهر مثل من مسلمان هستند و رفتارهای جاری دارند. ظاهرا نماز خوان هستند. مسجد می‌روند و... اما اگر من در یک اقدام اداری که دارم مثلا مرتکب اختلاس شوم ؛ این یعنی پول حرام! که مغایر با اعتقاد و التزام عملی به اسلام است. افرادی که مرتکب فعل حرام می‌شوند نشان می‌دهند که التزام عملی به اسلام ندارند.وی ادامه داد:
خیلی‌ها سوابق مثبتی در انقلاب و نظام داشتند ولی شیطان آنها را فریب داده و گول می‌زند که مرتکب فعل حرام شود و این فعل حرام نشان می‌دهد که التزام عملی به اسلام نداشته است و ما هم نمی‌توانیم (این موضوع را علنی) بگوییم. به کی بگوییم ؟ ناچاریم بگوییم فقط به استناد قسمت صدر بند یک، این فرد رد صلاحیت می‌شود؛ حتی التزام عملی به نظام مقدس را نمی‌گوییم،چرا که درباره آن مدرک خاصی نداریم.وقتی برای آنها می‌نویسیم به این استناد رد صلاحیت شده اید می‌روند و می‌گویند ما سوابق درخشانی داشته ایم و هر روز در مسجد هستیم و... به ما گفتند شما مسلمان نیستید. وی افزود: من اجمالا می‌توانم عرض کنم در این چند دوره‌ای که من خدمت اعضای محترم شورای نگهبان بودم، شهادت می‌دهم که آنها براساس نگاه حزبی نظر نداده‌اند.
در قانون مشخص نشده التزام عملی یعنی چه؟
کدخدایی در مورد اصلاح قانون انتخابات تاکید کرد: قانون انتخابات کنونی، یک قانون حداقلی است و الان که رقابت‌های انتخاباتی سنگین‌تر شده و افراد زیادی داوطلب حضور در مجلس یا ریاست‌جمهوری یا انتخابات دیگر هستند دیگر کافی نیست. به عنوان نمونه در این قانون مشخص نشده است که التزام عملی یعنی چه؟ وی افزود: معتقدیم باید بندهای ماده 28 قانون بیشتر تبیین شود یا برای تشخیص التزام عملی، شرایط کمی را به جای شرایط کیفی قرار دهیم که آن مشکلی را که شما گفتید افراد ممکن است سلیقه‌ای عمل کنند روشن‌تر شود. یا اینکه در بحث تبلیغات باید وضعیت مشخص شود؛ چرا که امروز برخلاف قانون کنونی، عکس‌هایی در ابعاد بزرگ تر چاپ می‌شود.
ستاد پیشگیری از تخلفات دخالتی در انتخابات ندارد
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تشکیل ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در قوه‌قضائیه گفت: بخشی از قانون انتخابات مربوط به تخلفات انتخاباتی است و قوه‌قضائیه مکلف است راسا پیگیری و اقدام کند. در دوره‌های قبل هم همکاری‌هایی را با قوه‌قضائیه داشتیم و بخصوص در دوره آیت‌الله هاشمی شاهرودی، من در این ارتباط با ایشان جلسات چندی داشتم و ایشان هم یک نفر را تعیین می‌کردند به عنوان رابط شورای نگهبان و قوه‌قضائیه تا به جرائم انتخابات سریع رسیدگی شود.
وی افزود: در دوره‌های گذشته به علل مختلف شاهد نبودیم که این جرائم در زمان انتخابات رسیدگی شود. در این دوره هم موضوع را خدمت رییس محترم قوه‌قضائیه عرض کردیم و ایشان تدبیری اندیشیده‌اند برای این کار که به استناد ماد 67 قانون انتخابات که می‌گوید تشکیلات قضایی هر حوزه انتخابیه به منظور پیشگیری از وقوع جرم ضمن هماهنگی با ناظر و هیات‌های اجرایی اقدامات لازم را در محدوده مقررات انجام دهد و ستادی که الان شکل گرفته است در چارچوب قانون است نه فراتر از آن. هفته گذشته هم جلسه‌ای داشتیم با رییس محترم قوه‌قضائیه که تاکید شد این ستادی که شکل گرفته است در چارچوب ماده 67 فقط انجام وظیفه می‌کند و در حوزه‌های اجرا یا نظارت هیچ گونه دخالتی ندارد.
منبع: ایرنا

 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


وقتیکه بعضی نمایندگان کم میآورند! ...

    نظر

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    نماینده برخوار، شاهین شهر و میمه : امروزه هر کسی هر حرفی را که دلش بخواهد، می‌زند و هر کس هر نسبت ناروایی را به شخص دیگری می‌دهد. اما اینکه چه کسی گفته است، چگونه آن را ثابت می‌کند و زیان این ادعاها متوجه چه کسی می‌شود، هیچ کس پاسخ‍گو نیست.
 اینکه در فضای انتخاباتی اتهامی را بزنند و یا شایعه‌ای را منتشر کنند که باعث آبروی کس دیگری بشود، تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.
    اکنون ماه‌های پایانی مجلس هشتم است و فضا، انتخاباتی شده است ، نزدیک شدن به فضای انتخاباتی باعث شده تا بازار شایعات، تهمت و افترا گرم شود، و در مجموع می‌توان گفت که اخلاق را رعایت نمی‌کنند.
    سؤال من این جاست که اگر فردی بداخلاقی کرد، رسانه‌ها باید منتشر کنند؟
    باید مراقب باشید که با انتشار برخی مطالب، باعث آبروی دیگران نشوید.
    هدف شما از پیروز شدن در انتخابات چیست؟ آیا هدف شما خدمت به مردم است، یا بنا دارید تسویه حساب‌های شخصی کنید؟
    امروز مشاهده می‌کنیم که برخی طرفداران نامزدهای انتخاباتی هر تهمت و افترایی می‌زنند تا فرد دیگری را به مقام، ثروت و یا مکنت برسانند. این‌ها دینشان را برای دنیای دیگران فروخته اند.
   وی با تاکید بر اینکه بازار دین فروشی در فضای انتخاباتی خیلی داغ شده است گفت: مراقب باشید دین و آخرت تان را بر باد ندهید ...
  حرفی را که یقین ندارید، بر زبان نیاورید ، حضرت علی فرمودند " بین حق و باطل چهار انگشت است  و گفتند حق آن چیزی است که می‌بینید و باطل آن چیزی است که می‌شنوید".
    یادمان نرود که در نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و حکومت ما یک حکومت مردم‌سالاری دینی است، ایران مانند کشورهای غربی نیست که بخواهیم از هر ابزاری برای پیروز شدن در انتخابات استفاده کنیم.
   وی در پاسخ به اینکه برای اولین بار احمدی نژاد در مناظره تلویزیونی انتخابات ریاست جمهوری سال 88 باب تخریب و افترا را باز کرد و به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام ناطق نوری تهمت زد، چرا آن موقع واکنش نشان ندادید؟ گفت: ما مقلد احمدی نژاد نیستیم. احمدی نژاد هم معصوم نیست. احمدی نژاد خدمات خوبی داشته اما یقین داشته باشید خطاهایی هم مرتکب شده است. اما قرار نیست که رفتار و کردار و گفتار احمدی نژاد را برای خودمان الگو قرار دهیم.
    الگوی ما در وهله اول پیامبر اسلام و در دوره معاصر نیز الگوی ما مراجع تقلید، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری هستند.
    از مردم انتظار داریم نامزدها را به درستی شناسایی کنند و افرادی که سعی می‌کنند با نادیده گرفتن اخلاق، باب تهمت و افترا را باز کنند و آبروی مردم را ببرند مورد بی مهری قرار دهند.
    سوال من این است آیا افرادی که ایمان شان می لنگد و قصد دارند با تهمت و افترا به مقام برسند، سزاوار ورود به مجلس شورای اسلامی یا هر مقام دیگری هستند؟

 متن کامل

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    روز گذشته در جلسه علنی مجلس سه گزارش درباره اقدامات و فعالیت‌های اقتصادی دولت در حوزه هدفمندی یارانه‌ها و بودجه سال 88 قرائت شد که این گزارش‌ها را می‌توان به عنوان سیاهه تخلفات اقتصادی دولت و سند تزلزل قانون و نهادینه کردن تخلف از قانون در کشور ارزیابی کرد.
طبق گزارش مجلس، دولت در اجرای بودجه سال 88 انحراف 64 درصدی داشته است،
اساسنامه قانون هدفمندی یارانه‌ها را به رغم تذکر چند باره مجلس اصلاح نکرده و بالاخره در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هم دست‌کم 10 انحراف از قانون احصا شده است که مجموعا به کسری بودجه 15 هزار میلیارد تومانی منجر شده و در عمل قانون یارانه‌ها به ضد خود تبدیل شده است. چرا که هدف اصلی از قانون یارانه‌ها کاهش یارانه تزریقی از سوی دولت به مردم و هدایت این یارانه‌ها به بخش صنعت و تولید بوده است اما در عمل نه تنها یارانه پرداختی دولت به مردم کمتر نشده است که در تمام منابع در اختیار دولت به همراه بخش مهمی از بودجه عمرانی و یارانه تولید و استقراض کلان از بانک مرکزی تماما به خدمت پرداخت یارانه نقدی درآمده است ولی با این وجود کسری 15 هزار میلیارد تومانی یارانه نقدی برای مدتی کمتر از یک‌سال، از نتایج اقدام دولت در اجرای دلخواه قانون یارانه‌ها بوده است. در اینجا سوالی پیش می‌آید وقتی دولت در اجرای قانون بودجه انحراف 64 درصدی مرتکب می‌شود، حاضر به تدوین اساسنامه هدفمندی یارانه‌ها مطابق قانونی که مجلس تصویب کرده است، نیست و در اجرای قانون یارانه‌ها دست‌کم 10 تخلف مرتکب می‌شود، آیا نباید توضیح داده شود که در چنین شرایطی تصویب قانون برای چیست؟
وقتی دولت به راحتی به خود اجازه می‌دهد تخلف از قانون را تا محدوده 70 درصدی برای خود جایز بشمارد، دیگر در اینجا بحث بر سر اینکه دولت ندانسته بخشی از قانون را نادیده گرفته یا امکان اجرای قانون برایش میسر نبوده است، نیست. بلکه در اینجا آشکارا واضح است که دولت اعتقادی به مصوبات مجلس که در یک فرآیند قانونی از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان گذشته است، نیست و امور را هرگونه که خود بخواهد، پیش می‌برد و مهم هم نیست که 70 درصد قوانین لازم‌الاجرای کشور هم نادیده گرفته شود.
به عبارت دیگر این سطح از تخلف نشان می‌دهد دولت قانونگذاری را نه تنها نمی‌پذیرد بلکه مضر به حال برنامه‌ها و سیاست‌های مورد نظر خود می‌داند و به همین دلیل هم خود را مجاز می‌داند نه بر مبنای اصول قانونی بلکه بر مبنای تصوری که خود دارد،امور را پیش ببرد.البته دولت در نادیده گرفتن قوانین ید طولایی دارد که نمونه‌ای از آن سال گذشته در جریان نادیده گرفتن قانون 2 میلیارد دلاری مترو در معرض نمایش عمومی قرار گرفت و.بی‌توجهی دولت به این قانون و برخی قوانین دیگر حتی کار را تا مرحله طرح سوال از رئیس‌جمهور پیش کشاند که البته به دلایلی مسکوت ماند.
ظاهرا مسکوت ماندن طرح سوال از رئیس قوه مجریه نه تنها به گشایش در اداره امور کشور بر مبنای قوانین موضوعه منجر نشده است که بر حجم تخلف دولت از قانون افزوده است و اکنون کار به جایی رسیده که از قوانین مصوب مجلس درباره بودجه‌های سالانه و هدفمندی یارانه‌ها، عملا جز بر روی کاغذ نام و نشانی دیده نمی‌شود.
لازم نیست تا درباره تبعات بی‌میلی دولت به اجرای قانون غور کنیم. کافی است سری به واحدهای تولیدی نزدیک شهر محل سکونتمان بزنیم یا به گزارش‌هایی که نمایندگان مجلس از حوزه‌های انتخابیه‌شان می‌آورند توجهی نشان دهیم یا اسنادی که دیروز در مجلس قرائت شد را تورق کنیم. آن گاه به خوبی درمی‌یابیم که کاهش نرخ رشد اقتصادی کشور به زیر 3 درصد، افزایش نرخ بیکاری جوانان به 25 درصد و رواج جمله معروف «هر خانواده یک جوان بیکار»، افزایش نقدینگی کشور به رقم نگران کننده 320 هزار میلیارد تومان- برخی گزارش‌ها می‌گوید تا 350 هزار میلیارد تومان- ناتوانی بسیاری از کارگاه‌های تولیدی در پرداخت به موقع حقوق کارگران که آقای رئیس‌جمهور در سفر روز دوشنبه به ساری با نمونه‌ای از آن مواجه شد و بسیاری دیگر از مشکلات اقتصادی در واقع نتیجه همین تخلفات دولت از قانون مصوب مجلس است.
اگرچه نمی‌توان دولت را منبع تمام و صددرصدی مشکلات اقتصادی کشور معرفی کرد، اما می‌توان قانون‌گریزی دولت را در صدر علل و عوامل بروز مشکلات فعلی در اقتصاد کشور آن هم در سال‌های طلایی درآمد نفتی عنوان کرد.
به‌عنوان مثال اگر دولت توضیح بدهد چرا و به چه علت در تقسیم یارانه‌ها 15 هزار میلیارد تومان کسری بودجه آورده است، بسیاری از مسائل روشن خواهد شد. ناگفته پیداست که دولت در تقسیم یارانه نقدی کسب رضایت توده‌ها از طریق تقسیم پول را در پیش گرفت و اگرچه مجلس قانونی به نام هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرد، اما دولت قانونی دیگر به نام تقسیم پول بین توده‌ها را اجرایی کرده و قانون اجرا شده هیچ تناسبی چه از نظر شکلی و چه از نظر ماهوی با آنچه که مجلس تصویب کرده است، ندارد. به همین دلیل اخبار عجیب و غریبی درباره تبعات اجرای قانون یارانه‌ها با مختصاتی که دولت اجرا کرده است، به گوش می‌رسد و این تازه موج اولیه تبعات اجرای چنین قانون من درآوردی است و تبعات ثانویه هم در راه است.
کاملا روشن است که دولت حتی به هدف اصلی خود از تقسیم پول بین توده‌ها هم نخواهد رسید چرا که تورم ناشی از تقسیم پول چنان بر یارانه نقدی سایه خواهد انداخت که در اندک زمانی افزایش تورم قدرت خرید یارانه پرداختی را می‌بلعد و دولت در زمین پرداخت یارانه نقدی جز نارضایتی توده‌ها چیز دیگری درو نخواهد کرد.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


کفشی که به رئیسجمهور پرتاب شد، از کجا آمد؟

    نظر

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    صبح روز دوشنبه، محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور حین سخنرانی خود در ساری، با صحنه‌ای عجیب روبه‌رو شد؛ یکی از افراد حاضر در این همایش که توانسته بود خود را به صندلی‌های جلو برساند، با پرتاب کفش‌های خود به سوی رییس جمهور، شروع به انتقاد از وضعیت بیکاری در کشور کرد.
به گزارش «تابناک»، هرچند ‌این کفش‌ها به احمدی نژاد برخورد نکرد و به بنر پشت سر او خورد، حاضران در این مراسم، با سر دادن شعارهایی در حمایت از رییس جمهور، فرد توهین کننده را مورد ضرب و شتم قرار دادند و سرانجام با دخالت نیروهای انتظامی کار فیصله یافت.
البته در این باره باید گفت، آقای احمدی نژاد نخستین کسی نیست که با چنین مسأله‌ای روبه‌رو می‌شود و احتمالا آخرین نفر نیز نخواهد بود. چه ‌این که گفته می‌شود، همین فرد به سوی رئیس‌جمهور قبلی نیز گوجه یا تخم‌مرغ پرتاب کرده است و حتی شاهد فریادهای او در نماز جمعه‌ها نیز بوده‌‌ایم.
این‌ دست اعتراضات نه تنها به نزد بزرگان نظام برده می‌شود، بلکه گاه در شکل خشن‌تر و عجیب‌تری نیز ظهور و بروز پیدا می‌کند. همین هفته در خبرها آمد که کارگران یکی از کارخانه‌های نساجی در شمال کشور، برای گرفتن حقوق عقب افتاده خود، مدیرعامل کارخانه را در دستشویی حبس و اعلام کردند که جز با دریافت مطالبات معوقه خود، این فرد را آزاد نخواهند کرد و یا شدیدتر از این، در آغاز انقلاب، اتفاق افتاده است که کارگران، رئیس خود را به انداختن در کوره تهدید کرده باشند و یا برای تحقیرش، سوار بر فرغون به ‌این سو و آن سوی محل کار بدوانند.
فارغ از بی‌احترامی موجود در برخی از این رفتارها، نباید به چرایی بروز آن بی‌توجهی شود. در بیشتر این موارد، فرد معترض مقامات عالی نظام را آخرین پناهگاه خود دانسته است؛ حتی اگر این پناه بردن در ورای شکل بروز آن پنهان شده باشد و مرد قصه دیروز هم به رئیس‌جمهور پناه آورده بود.
مسائل بسیاری هستند که مردم وقتی از رسیدن سالم به حق و حقوق خود از راه‌های مدون قانونی ناامید می‌شوند، چاره را در این می‌بینند که نزد بالاترین مقام مسئولی بروند که دستشان به او می‌رسد؛ چه ‌این مقام مسئول، امام جمعه شهرشان باشد، نمایندگان مجلس یا مقامات استانی، وزرا و رئیس قضا و یا بالاتر از آن و این بیش از هر چیز ضعف در سازمان‌ها، روندها و یا قوانین موجود را نشان می‌دهد.
این از ضعف قانون کار ماست که کارگران برای گرفتن حقشان به چنین رفتارهایی سر می‌زنند و یا جلوی مجلس تحصن می‌کنند. همین قانون به کارفرما نیز گاه ظلم می‌کند؛ کارفرمایی که نمی‌تواند حتی کارگر بی‌مسئولیت و متخلف را بیرون کند، پس لازم می‌بیند قرارداد کار صوری و غیرواقعی با کارگرش ببندد.
شش سال پیش در زمان فعالیت دولت نهم، اصلاح موادی از قانون کار برای به روزرسانی قانون و رفع نواقص آن مطرح شد. از آن زمان تاکنون، روند اصلاح قانون کار 21 سال پیش با کندی فراوان هر از چندگاهی مطرح و دنبال شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.
متأسفانه خوب نوشتن قانون و نوشتن قانون خوب در ایران جدید، هنوز اهمیت خود را پیدا نکرده است. نمایندگان مجلس خیلی مجبور نیستند که به مردم توضیح دهند، شأن قانون‌گذاری وظایف نمایندگی خویش را چگونه انجام داده‌اند و دولت‌ها برایشان مهم است که ساختمان و بنا از خود به یادگار بگذارند؛ اما کمتر کسی است که به ساخته‌های قانونی خود افتخار کند.


برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

     دوستی پس از راه اندازی جبهه پایداری اسلامی ، اعضای شورای مرکزی این گروه سعی بر تشکیل آن در شهرستان ها نمودند و در این بین شهر اصفهان که با کمبود حامی روبه رو بود از دانشجویان فعال در جامعه اسلامی دانشجویان درخواست کمک برای تشکیل این گروه در اصفهان نمود.
این تشکل در روند فعالیت های خود جهت تعیین لیست 5 نفره برای شهر اصفهان با مشکل کمبود کاندیدا همسو با تفکر سیاسی جبهه پایداری مواجه شدند که در این بین به جز شهرزاد که نماینده فعلی اصفهان هست شخص دیگری مد نظر قرار نگرفته است.
اما با کش و قوس های فراوان بالاخره خبر های جالبی از این گروه در اصفهان پخش شد که نه تنها حامیان این گروه در اصفهان را به تعجب برانداخت بلکه بسیاری از حامیان جبهه متحد اصولگرایان متعجب شدند.
خبرها حکایت بر این دارد که این جبهه سعی دارد از دو چهره رسانه ای شهر اصفهان استفاده کند که یکی از این افراد مجری برنامه های گفتگو های ویژه صدا و سیمای مرکز اصفهان و دیگری قاری قرآن می باشد که این تصاویر ضبط شده از این قاری قرآن قبل از اذان در صدا و سیما مرکز اصفهان پخش میشد و البته هیچ یک از این دو فعالیت سیاسی و تاثیر گذاری خاصی تا کنون از خود به جا نگذاشته اند.
اما خبری که این روز ها در اصفهان بسیار شایعه شده است از کاندیداتوری مرتضی آقا تهرانی از اصفهان حکایت دارد.
حامیان جبهه پایداری در اصفهان آقا تهرانی را سر لیست این گروه برای انتخابات مجلس اعلام نمودند و در ایام تاسوعا و عاشورا سعی بر تبلیغ این موضوع از طریق زبانی نمودند که شنیدن این خبر با تعجب مردم همراه بود.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


مطهری: اگر بگوئیم اشتباه کرده-ایم، نظام اصلا تضعیف نمیشود ...

    نظر


برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    نماینده مردم تهران و مجلس شورای اسلامی درباره کمیته حقیقت یاب مسئله کوی دانشگاه و مجتمع سبحان گفت: بررسی این مسئله خیلی خوب از سوی مجلس آغاز شد و خیلی بد به اتمام رسید.
   به گزارش خبرنگار ایلنا،علی مطهری در همایش "فریادگر بیداد"که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در زمان بروز مسئله برخی از نمایندگان و رئیس مجلس به محل حادثه رفتند و ابعاد حادثه را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند و در جلسه بعدی مجلس قرار بر این شد که کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا گزارش حادثه در صحن علنی مجلس قرائت شود.
   وی با اشاره به اینکه بعد از تصویب این مسئله فشار‌ها بر نمایندگان شروع شد، گفت: در زمان قرائت اولین گزارش که از سوی ابوترابی فرد عضو هیات رئیسه مجلس انجام می‌گرفت
برخی از نمایندگان که اقلیت کمی را در مجلس شامل می‌شوند اما سیاست خاصی را دنبال می‌کنند و خود را وابسته به نهادهای امنیتی جلوه می‌دهند مانع قرائت گزارش شدند.
   مطهری تاکید کرد:
در عدم قرائت گزارش هیات رئیسه مجلس را مقصر می‌دانم.
   نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: اما شاهد این بودیم که گزارش حادثه 25 بهمن چند هفته بعد از اتفاق افتادن موضوع در صحن علنی قرائت شد که بنده نسبت به این مسئله اعتراض کردم که چرا بعد از گذشت ماه‌ها از حادثه کوی دانشگاه هیچ گزارشی در این رابطه قرائت نشده است اما در این فاصله کوتاه گزارش مربوط به حادثه 25 بهمن تهیه و قرائت شده است.
   وی افزود:
به اعتقاد من ملاحظات سیاسی هیات رئیسه لزومی ندارد.برخی با مشاهده این گونه ملاحظات از سوی هیات رئیسه خیال می‌کنند که شاید نباید مسایل را مطرح کنند و فکر می‌کنند این مسئله سیاست کلی نظام است یا ندایی به هیات رئیسه رسیده است و باید بگویم اگر هیات رئیسه مجلس کمی مانند احمدی‌نژاد جسارت داشت این مشکلات پیش نمی‌آمد.
   علی مطهری در پاسخ به سوالی درباره زندانی شدن برخی دانشجویان در حوادث پس از انتخابات گفت: از جزییات این مسئله اطلاعی ندارم اما نسبت به برخورد با مردم در حوادث سال 88 و برخورد با دانشجویان معترض هستم.
   وی افزود: برخی حمایت از نظام را وظیفه خود می‌دانند این‌ها تصور می‌کنند نظام مانند نهالی لرزان است که در باد می‌لرزد باید عنوان کنم نظام ما ریشه‌های مستحکم و عمیقی دارد و آنهایی که اعتراض دارند اگر اصل نظام را در خطر ببینند به مقابله برخواسته و از نظام حمایت می‌کنند.
   علی مطهری در
پاسخ به سوال دیگری مبنی بر سکوت مجلس در مقابل تخلفات دولت گفت: این سکوت کامل نیست و مجلس بی‌خاصیت نیست و کارهایی را انجام داده است.این گونه نیست که عده‌ای مانند دار المجانی دور خودشان بچرخند. اختلافات به وجود آمده مورد اعتراض برخی از نمایندگان قرار گرفته اما فشار‌ها اجازه بررسی را نداده است.
   وی با اشاره به استیضاح کردان گفت:
مجلس در این باره کار بزرگی انجام داد. کسی که در جلسه رای اعتماد دروغ می‌گوید و رای می‌آورد آبرویش نیز می‌رود و ما قبلا به رییس‌جمهور پیشنهاد دادیم که وی در سمت‌های دیگر مشغول به کار شود که رییس‌جمهور نپذیرفت.
   وی افزود: گزارشات متعددی درباره تخلف از قانون، به دیوان محاسبات و کمیسیون اصل 90 رسیده است و همچنین مجلس درباره استیضاح وزیر راه و ترابری اقدامات خوبی انجام داد اما درباره تخلفات رئیس جمهور هنوز نتوانسته است کاری انجام دهد.
   مطهری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌ها در پاسخ به دستاورد مجلس در احقاق حقوق ملت گفت: بخشی از وظایف مجلس قانون گذاری است و بخشی دیگر نظارت بر اجرای قانون. اما اقدامات مجلس در این دو زمینه کافی نبوده است زیرا رئیس جمهور به صورت علنی بیان می‌کند که من قانون تسهیلات ارزی مترو را اجرا نخواهم کرد و حتی عنوان می‌کند که مجلس در راس امور نیست.
   وی افزود:
اگر مردم کشورمان در مورد جایگاه و شان مجلس دچار شبهه شوند باید نقطه آغاز آن را در مجلس هشتم دانست که همه نمایندگان نشستند و به سخنان رئیس جمهور احسنت گفتند.  حقوق مردم در همین مسایل است که اگردر جایی ظلمی واقع شد و فردی به ظلم بازداشت شد باید حق وی گرفته شود.وقتی نماینده‌ای در نطق خود این مطالب را بیان می‌کند در رسانه‌ها منتشر شده و مردم از آن اطلاع خواهند یافت که این بسیار مهم است.
   مطهری همچنین تصریح کرد:
درباره مرگ هاله سحابی از وزیر اطلاعات سوال کردیم که به کمیسیون آمده و توضیحاتی را ارائه بدهد و قرار بر این شد که سی دی را به ما داده و ما آن را مشاهده کنیم و بعد اظهار نظر کنیم حال اگر ما قانع نشدیم باید به صحن علنی بیایند توضیح دهند.
   وی افزود:
حرف این بود که نمی‌خواستند وی از دنیا برود و آنچه اتفاق افتاده بی‌توجهی مامور بوده است و اگر مامور خطایی انجام داده باید برای مردم توضیح داده شود و از مردم عذرخواهی شود. آنقدر نترسید و قداست بی‌جا برای نظام ایجاد نکنید اگر بگوییم که اشتباه کرده‌ایم نظام آسیب نمی‌بیند.
   نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه
برخی از صحبت‌های امام سوء استفاده می‌کنند و صحبت‌های ایشان را که حفظ نظام از واجبات است مدنظر قرار می‌دهند گفت: اگر نظام نباشد چیزی وجود نخواهد داشت اما اگر نکته انحرافی در نظام باشد باید با آن برخورد شود.
   وی همچنین درباره ماجرای استعفای خود و پس گرفتن آن از مجلس گفت: پس گرفتن استعفا در کار نبوده و نطق استعفا نامه در مجلس قرائت شده است
اعلام رای استعفا در مجلس آثار خوبی داشت و نشان داد که سوال از رئیس جمهور تابو نیست و رئیس جمهور باید به مجلس بیاید تا به سوال نمایندگان پاسخ دهد.
   مطهری افزود:
ما نباید از افراد بت بسازیم اینگونه مسایل باعث می‌شود که جرات نکنیم به آن‌ها نزدیک شویم یا مشکلات آن‌ها را گوشزد کنیم.
   وی با اشاره به بخشی از صحبت‌های استاد مطهری مبنی بر اینکه هر مقامی غیر معصومی اگر در جایگاه غیر انتقاد قرار گرفت هم خودش فاسد می‌شود و هم جامعه را فاسد می‌کند گفت: این مسایل مهم است و باید به آن توجه شود اگر روش‌های استاد مطهری پیش گرفته می‌شد ما مشکلات کمتری داشتیم.رئیس قوه قضاییه،وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور اگر به سوال‌های شما و مردم پاسخ بدهند مشکلی پیش نمی‌آید.
   در این مراسم پیام تصویری سیدمحمد خاتمی به مناسبت 16 آذر خطاب به دانشجویان و هچنین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران پخش شد.

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    شنیده شده لایحه جامع منابع طبیعی کشور در کمیسیون کشاورزی مجلس به تصویب رسیده است کارشناسان معتقدند مواد 6 و 20 این لایحه در واقع هدیه ای است به زمین خواران و متصرفان اراضی ملی.
 این لایحه تصریح می کند که به متصرفان اراضی منابع طبیعی قبل از سال 65 سند و به متصرفان اراضی ملی تا پایان سال 89 اجاره نامه 99 ساله داده شود! قرار است این لایحه به زودی در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته شود.ابعاد این لایحه و تأثیرات آن در صورت تصویب نهایی در صفحه 5 روزنامه بررسی شده است.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


کمبودهایی که موجب افزایش آسیبهای اجتماعی شده-اند ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    امان‌الله قرایی‌مقدم با بیان اینکه فضای اجتماعی کشور فضایی مناسب برای بروز انواع آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: وجود چهارمیلیون بیکار، فشار اقتصادی و تورم  باعث رواج خشونت و پرخاشگری درجامعه شده است و شکاف طبقاتی هم به این امر دامن می‌زند.
   به گفته وی مشخص نبودن چشم‌انداز زندگی جوانان آنان را به سمت یاس و ناامیدی سوق می‌دهد و نبود شادی و نشاط در جامعه هم از دیگر عوامل کاهش سن آسیب‌های اجتماعی و تشدید آن است.
   این آسیب‌شناس درادامه با اشاره به نرخ 27.5 درصدی بروز طلاق در جامعه عنوان کرد: طلاق، اعتیاد، روسپی‌گری، فرار دختران، دختران کار و خیابان، خشونت و غیره از جمله آسیب‌های شایع اجتماعی در کشور هستند که از خانواده شروع شده و به محله و جامعه تسری می‌یابند.
   قرایی‌مقدم همچنین با تاکید بر اینکه بزرگترین آسیب اجتماعی حال حاضر جامعه بیکاری است، گفت: کم‌رنگ شدن معنویات، مشاغل کاذب، خانواده‌های نابسامان، اراذل و اوباش و تجاوز به ناموس مردم هم از دیگر آسیب‌هایی هستند که در حال حاضر در جامعه رواج دارند.
   به گفته وی تا زمانی که گروه‌های بازدارنده آسیب‌های اجتماعی و نیروهای بازدارنده برتری نیابند جامعه به تعادل نمی‌رسد و نرخ بروز آسیب‌ها همچنان تشدید می‌شود، چنان که در حال حاضر به مدارس کشور وارد شده است.
منبع: ایسنا

 

 ‌بازی ‌با ‌جان ‌مردم

 با ‌خودروهای‌غیراستاندارد

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    در حالی که همه می دانند غالب تلفات جاده?ای در سال متعلق به خودروهای بی کیفیت و با استاندارد پایین دو خودروساز داخلی و بی رقیب در کشور است؛ خودروسازان داخلی همچنان به تولید این محصولات خطرآفرین که با جان ملت ایران بازی می?کند؛ ادامه می?دهند و در مقابل هشدارهای پلیس نیز، مقاومت می?کنند.
   چند روز پیش یک مقام مسئول در گفتگو با یک خبرگزاری،
عدم شماره?گذاری برخی خودروها از سوی پلیس را «دست انداختن» صنعت کشور و نوعی بی احترامی به تولید داخلی و بی حرمتی به کارگران داخلی توصیف کرده بود!
   شاید فراموش شده باشد که «تنها بازشدن مبادی ورودی خودرو به کشور و صرفه جویی در مصرف سوخت خودروهای استاندارد غیر وطنی، می?تواند سه برابر خودروسازان داخلی، ایجاد شغل کند» هرگز به این نکته اشاره نشده که هفته گذشته بازهم چند دانشجوی کشور _ به عنوان مدیران آینده و نخبگان و روشنفکران جامعه _ در مسیر مشهد به دلیل عمل نکردن ترمز یک دستگاه هوو و برخورد شدید با یک ساختمان، درجا کشته شدند و با ورود مستقیم تیرآهن به این خودرو، به نوعی به سیخ کشیده شدند!
   این مدیر خودروساز که منویات خود و شرکتش را در لوای حمایت از کارگران مطرح می?کرد، حتی به این نکته هم اشاره نکرد که سود وحشتناک خودروسازان دولتی کشور از «جان» مردم بدست می?آید و او و مدیرانش هرگز علاقه ندارند به این نکته اشاره کنند که «میزان خودروهای صادراتی کشور از نظر تعداد در مقایسه با سال 89 معادل 68 درصد کاهش پیدا کرده و در کنار این روند نزولی شاهد کاهش قیمت صادراتی این خودروها نیز هستیم!» در واقع خودروساز بی رقیب داخلی دریافته که باید سود خود را از بازار داخلی تامین کند؛ و در این راه هر چه بی?کیفیت?تر و کم هزینه?تر، بهتر!
   با این حال این مقام مسئول که معتقد است پلیس با عدم شماره?گذاری، صنعت خودرو را به بازی گرفته، چطور از استانداردهای خودرو سخن می?گوید
و می?گوید وقتی سازمان استاندارد از زیر مجموعه های وزارت صنایع،  خودرویی را تایید می?کند، پلیس صلاحیت و حق ندارد درباره بی?استاندارد بودن یک خودرو نظر بدهد! وقتی همین چندی پیش، فرزند یکی از مسئولان به علت بازنشدن کیسه هوای خودروی وطنی، در تصادفی شدید، به کما رفت.
   همچنین فراموش کرده اند که بگویند اغلب قطعات خودروهای داخلی ساخت صنعت چین است و نه خودروسازان داخلی چگونه می شود مدعی معاش کارگران این صنعت شد.

منبع: خبر آنلاین

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


بیانیه انتخاباتی اصلاح-طلبان

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

 شورای هماهنگی جبهه اصلاحات خود را موظف ‌می‌داند ضمن حفظ اتحاد در بین اصلاح طلبان و محکمتر کردن آن کاملا ظریف و هوشمندانه برنامه‌ریزی کرده و طوری عمل کند که اجازه سوء استفاده و بهانه و فرصت‌طلبی به احدی داده نشود.
 "پس از بحث‌های طولانی درنهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که برای انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی لیست انتخاباتی ارائه ندهیم.
 شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در حال حاضر در یک موقعیت بسیار حساس و سرنوشت ساز و در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و بر این امر نیز واقف است که کوچک‌ترین اشتباه در برنامه‌ریزی‌ها و کارهای خوب و لغزش انحراف از چارچوب اصول و اهداف اصلاح طلبی و یا اشتباه مدیریتی موجب شکست و از نظر آیندگان غیر قابل بخشش خواهد بود.
   شورای هماهنگی جبهه اصلاحات علی رغم تمام تلاش و کوشش و اقدامات جدی که ‌می‌خواست در یک فضای مناسب انتخاباتی مشارکت جدی و حضور فعال داشته باشد، متاسفانه پس از ماه‌ها انتظار و تلاش برای باز شدن فضای عادلانه انتخاباتی و فراهم شدن رقابت سالم انتخاباتی به عناوین مختلف از طرف جریان مقابل و مسئولان انتخابات هر روز عرصه را تنگ‌تر دیده تا آنجا که ‌می‌بینیم حتی پیش هم اندیشی درون گروهی را نیز برما زیاد ‌می‌بینند. همچنین به صراحت ‌می‌گویند اگر اصلاح طلبان توبه هم بکنند توبه آن‌ها پذیرفته نیست.
   چون شورای هماهنگی جبهه اصلاحات میدان رقابت را هر روز برخود تنگ‌تر ‌می‌بیند و شرایط را نیز مساعد نمی‌یابد با حفظ همه شئونات و یکپارچگی کشور و با رعایت همه اصول اعتقادی و وطن خواهی و حفظ شکوه و عظمت ایران اسلامی در دو جلسه گذشته خود پس از بحث‌های طولانی و بررسی‌های لازم و با در نظر گرفتن همه مسایل مربوط به انتخابات و با توجه به اینکه هیچ امکان اطلاع رسانی و تبلیغاتی برای اصلاح طلبان وجود ندارد و همه تریبون‌های رسمی کشور در اختیار رقیب است در ‌‌نهایت به این جمع بندی رسیدند که برای انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی لیست انتخاباتی ارائه ندهند و از کسی نیز حمایت نکنند.
 

 متن کامل
 

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه،  عباسعلی نورا ضمن تایید اظهارات اخیر رییس دیوان محاسبات کل کشور مبنی بر تداوم تخلفات، در سطح رییس دولت و هیات دولت، گفت: ملاک ما گزارشات دیوان محاسبات کل کشور، بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی است، ارگانی که در تهیه گزارشات خود دقت نظر کافی را دارد و اتهامی را بدون سند و مدرک وارد نمی‌کند.
 جدا از گزارشات دیوان محاسبات، شواهد و قرائن دیگری نیز دال بر وجود تخلفات دولت همچون عدم واریز درآمدهای ارزی به صندوق ذخیره ارزی، جابجای‌های درآمد‌ها و پرداخت‌ها، عدم صحیح اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و... مشهود است.
 شواهد و قرائنی وجود دارد که برخی دستگاه‌ها، ارگان و نهاد‌ها، قانون را به صراحت و به کرات نادیده گرفته‌اند و آن را زیر پاگذاشته‌اند.
  اجرای بد قانون بهتر از عدم اجرای قانون است چرا که می‌توان امیدوار بود در صورت اجرای بد قوانین جامعه روزی به قانون مدار شود اما با عدم اجرای آن تنها می‌توان چشم انتظار هرج و مرج بیشتر بود.
  قوه مجریه خود مسوول اجرای قوانین است و باید بیش از سایر دستگاه‌های و نهادهای قانون گرا باشد ، شاهدیم که این قوه خود کمتر به اجرای قانون تن می‌دهد و در موارد زیادی حقوق مردم را مخدوش می‌کند.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه شاید در پدید آمدن چنین رویه‌ای مجلس جزو مقصران اصلی باشد     به نظر من در سال‌های گذشته مجلس شورای اسلامی بیش از اندازه با دولت مماشات کرد و حتی گاهی اوقات به سادگی از کنار برخی تخلفات صورت گرفته گذر کرد که همین موضوع منجر به آن شده است که تخلف و عدم اجرای قانون بیش از پیش و با جسارت بیشتری انجام گیرد.
  نمایندگان مجلس در طول این سال‌ها و در دوره‌های که گزارش برخی تخلفات در برخی وزارتخانه‌ها را دریافت کردند اگر برخورد قانونی را در دستور کار قرار می‌دادند و با استفاده از ابزارهای قانونی که در اختیار دارند از جمله استیضاح، یک یا دو وزیر را با قدرت برکنار می‌کردند شاید اکنون شاهد تخلفات در چنین سطح وسیعی نبودیم.
    یکی از عواملی که شاید باعث شده در طول این سال‌ها مجلس شورای اسلامی نتواند به خوبی به وظایف خود عمل کند و دولت را مجاب به اجرای قوانین کند، فشارهای بیرونی است، فشارهایی که در برهه‌هایی آنقدر افزایش یافته و پر زور بوده است که نمایندگان را از عمل به وظایف قانونی خود منصرف کرده است.
   وی همچنین با گلایه از قوه قضاییه گفت: به هر حال در قوانین تصریح شده است که در هر جا، هر زمان و هر شرایطی فرد یا افرادی تخلفی داشته باشند و قانون را زیر پا می‌گذارند، در هر جایگاه و مقامی هم که باشند قوه قضاییه می‌تواند راسا ورود پیدا کند و برخورد لازم را داشته باشد و مانع از ادامه و تکرار آن شود، اتفاقی که انتظار می‌رفت قوه قضاییه در قبال دولت داشته باشد و متاسفانه تاکنون نداشته است.

 متن کامل

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


هزینههای بالای درمان، وَ زیر خط-فقر ...

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    گویی قرار است وضعیت نامطلوب بخش سلامت تا جایی پیش برود که حتی مردم مجبور شوند به قیمت فقیر شدن سلامت خود را حفظ کنند.
 کم رنگ شدن مشکلات عدیده حوزه سلامت یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان این حوزه به شمار می آید، دغدغه ای که با وجود تأکید مقام معظم رهبری و نص صریح قوانین اساسی هنوز هم با چالش های فراوانی رو به رو است و
با وجود شعارهای فراوان برای کاش هزینه های درمانی؛ هنوز هم صدای ناله مردمی که توان پرداخت هزینه ها سرسام آور درمان را ندارند به گوش می رسد.
 طبق گفته صدر و با استناد به آمار وزارت بهداشت سالانه 2.5 درصد جمعیت یعنی حدود 1.5 میلیون نفر به خاطر هزینه های فاجعه بار سلامت به زیر خط فقر می روند و مجبورند خانه و اسباب زندگی خود را هم بفروشند.
 اختصاص 10 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت و تخصیص سه هزار میلیارد تومان از درآمدهای فروش نفت در کنار اعتبار 16 هزار میلیاردی حوزه سلامت این امید را ایجاد کرده بود که بهبودی در وضعیت سلامت مردم خصوصا قشر متوسط و رو به پایین جامعه ایجاد شود،  امری که به گفته رییس نظام پزشکی با کاستی و سهل انگاری صورت کرفته در عملیاتی و اجرایی کردن این قوانین این امید را نیز از مردم گرفته شده است.
 اگر دولت در پرداخت اعتبار  تعلل نمی کرد شاید بهبودی در سرانه و وضعیت سلامت مردم ایجاد می شد اما از آنجایی که گویی قرار نیست هیچ یک از راه حل های مربوط به بخش سلامت نتیجه ای به همراه داشته باشد، این قوانین هم با بی توجهی دولت مواجه شد و با وجود آنکه در ماه های پایانی سال 90 قرار داریم هنوز هم سخنی از تخصیص این اعتبارات از سوی دولت به میان نیامده است.
 دولت در حالی مسیر به توجهی به حوزه بهداشت را در پیش گرفته و توجه چندانی به تخصیص اعتبارات این حوزه ندارد که براساس قانون برنامه پنجم باید سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به میزان کمتر از 30 درصد برسد اما به دلیل سیاستگذاری های نادرست در این حوزه براساس گفته صدر نزدیک به 57 درصد هزینه‌های درمان را مردم می‌پردازند، عددی که بنابر گفته برخی از کارشناسان حوزه سلامت همچون "حسن هویدا" رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران به میزان 70 درصدی نیز می رسد.
 این آمار که گاهی از سوی مسئولان بخش سلامت در همایش ها و مصاحبه های مختلف بیان می شود، زنگ خطر حوزه سلامت را به صدا در آورده و خبر از فاصله بسیار برنامه های حوزه سلامت با واقعیت می دهد.
 گویی قرار است مردم تاوان این فاصله را بپردازند و حتی برای پرداخت هزینه های درمانی، مجبور به فروش سرپناه خود شوند.
منبع: خبرآنلاین

 متن کامل

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

   رئیس دیوان محاسبات کشور : تخلفات بیشتر در سطح رئیس دولت و هیئت دولت است.
   رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد:
به عنوان مثال عدم کسب درآمدها، جابه جایی در درآمدها و عدم واگذاری مناسب در اصل 44 ، موضوع اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و برداشت ها و پرداخت ها به حساب ذخیره ارزی همه مواردی است که در سطح بدنه دستگاههای اجرایی نیست و شامل رئیس دولت و هیئت دولت می شود که البته ما مرتب دراین موارد به دولت و مجلس گزارش می دهیم.
 به عنوان مثال ما در اسفند ماه سال گذشته اعلام کردیم 12 هزار میلیارد به حساب ذخیره واریز نشده است که مجلس طی بررسی هایی که داشت روی آن صحه گذاشت و نهایتا مجلس به این گزارش رای مثبت داد و موضوع به قوه قضائیه ارجاع شد.
 چنین تخلفاتی در سطح دستگاههای اجرایی و وزیران نیست اما در سطح رئیس دولت کماکان با تخلفات مواجه هستیم.
   توجیه دولت در تخلفات برای دیوان قابل قبول نیست
   رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این سئوال که چطور می شود که با تذکرات پی در پی شما و گزارشاتی که به مجلس می دهید همچنان تخلفات قانونی ادامه یابد، گفت: آنها توجیه خاص خود را دارند توجیهاتی که از نظر ما قابل قبول نیست.  به عنوان مثال جوابی که دولت می دهد این است که کسری بودجه داشتیم و 12 هزار میلیارد را هزینه کردیم اما پاسخ ما این است که باید لایحه متمم به مجلس می دادید و چون ندادید تخلف کرده اید.
 آمادگی دارم پاسخ ابهامات دولت در تفریغ بودجه 4 سال گذشته را بدهم
 از آنجا که ایشان کلی گویی کرده من هم کلی می گویم که بنده به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور آمادگی دارم که در هر محلی که دولت در تفریغ های بودجه سال های 86 تا 89 که در زمان بنده انجام شده است سئوال و ابهامی دارد، پاسخ دهم.
 البته اگر در جایی اشتباه کرده باشیم حتما عذرخواهی می کنیم و اگر آنها دچار برخی تخلفات و انحرافاتی شدند باید قبول کنند.
   مرکز تشخیص صحت و عدم صحت داده های ما مجلس است و ما به مجلس گزارش می دهیم و تاکنون مجلس شورای اسلامی ایرادی از ما نگرفته است.
 یک نکته هم که نباید از آن غافل شد این است که گزارش های ما براساس داده های دستگاهها است و دیوان خود تولید آمار و ارقام ندارد.
 احترام زیادی برای مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور قائل هستم اما بی اعتمادی مردم به نظام همان بی اعتمادی مردم به دولت است و فرقی ندارد.   وقتی دولت بگوید در کشور حساب و کتاب نیست چه توقعی می توانیم داشته باشیم، این درحالی است که اتفاقا حساب و کتاب هم اکنون در دست دولت است. بنابراین نباید چنین صحبت هایی شود. اگر کسی تخلفی می کند مراجع قضایی باید رسیدگی کنند.
   درخصوص پاکی یا ناپاکی دولتها قوه قضائیه اعلام نظر می کند
    این قوه قضائیه است که پاکی و ناپاکی دولتها را با بررسی هایی که انجام می دهد مشخص می کند. دیوان محاسبات مسئوال بررسی تخلفات قانونی است و تخلفات قانونی جرم نیست، قوه قضائیه مسئول بررسی جرم ها است.
   تاخیر در قرائت گزارش های تفریغ بودجه را به مجلس یادآور شده ایم
 گزارش های تفریغ تهیه شده، نقش هدایتگری، بازدارندگی و اطلاع رسانی دارد، هرچند ما با فرستادن کارشناسان خود به مجلس و کمیسیون ها، نمایندگان مجلس را در جریان تخلفات و نقایص می گذاریم اما مجلس هم موظف است طبق آئین نامه داخلی برنامه ریزی کند که در کمترین زمان ممکن گزارش های تفریغ بودجه را در صحن مجلس قرائت شود.
رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون شخصا موضوع تاخیر 6 ماهه در قرائت گزارش تفریغ بودجه 88 را پیگیری کرده است، گفت: ما هر وقت که می رسیم یادآوری می کنیم که گزارش تفریغ چه شد، گویا مجلس هم دلایل خاص خود را برای تاخیر در قرائت این گزارش دارد. البته نمایندگانی هم در صحن مجلس نسبت به آن تذکراتی داده اند، بحث این است که قرائت گزارش تفریغ می تواند نقش مفیدی در تصویب قوانین و قانون بودجه سال آینده کشور داشته باشد.
منبع: مهر

 متن کامل

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی