سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

هزینههای بالای درمان، وَ زیر خط-فقر ...

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    گویی قرار است وضعیت نامطلوب بخش سلامت تا جایی پیش برود که حتی مردم مجبور شوند به قیمت فقیر شدن سلامت خود را حفظ کنند.
 کم رنگ شدن مشکلات عدیده حوزه سلامت یکی از مهم ترین دغدغه های مسئولان این حوزه به شمار می آید، دغدغه ای که با وجود تأکید مقام معظم رهبری و نص صریح قوانین اساسی هنوز هم با چالش های فراوانی رو به رو است و
با وجود شعارهای فراوان برای کاش هزینه های درمانی؛ هنوز هم صدای ناله مردمی که توان پرداخت هزینه ها سرسام آور درمان را ندارند به گوش می رسد.
 طبق گفته صدر و با استناد به آمار وزارت بهداشت سالانه 2.5 درصد جمعیت یعنی حدود 1.5 میلیون نفر به خاطر هزینه های فاجعه بار سلامت به زیر خط فقر می روند و مجبورند خانه و اسباب زندگی خود را هم بفروشند.
 اختصاص 10 درصد از درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها به بخش سلامت و تخصیص سه هزار میلیارد تومان از درآمدهای فروش نفت در کنار اعتبار 16 هزار میلیاردی حوزه سلامت این امید را ایجاد کرده بود که بهبودی در وضعیت سلامت مردم خصوصا قشر متوسط و رو به پایین جامعه ایجاد شود،  امری که به گفته رییس نظام پزشکی با کاستی و سهل انگاری صورت کرفته در عملیاتی و اجرایی کردن این قوانین این امید را نیز از مردم گرفته شده است.
 اگر دولت در پرداخت اعتبار  تعلل نمی کرد شاید بهبودی در سرانه و وضعیت سلامت مردم ایجاد می شد اما از آنجایی که گویی قرار نیست هیچ یک از راه حل های مربوط به بخش سلامت نتیجه ای به همراه داشته باشد، این قوانین هم با بی توجهی دولت مواجه شد و با وجود آنکه در ماه های پایانی سال 90 قرار داریم هنوز هم سخنی از تخصیص این اعتبارات از سوی دولت به میان نیامده است.
 دولت در حالی مسیر به توجهی به حوزه بهداشت را در پیش گرفته و توجه چندانی به تخصیص اعتبارات این حوزه ندارد که براساس قانون برنامه پنجم باید سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت به میزان کمتر از 30 درصد برسد اما به دلیل سیاستگذاری های نادرست در این حوزه براساس گفته صدر نزدیک به 57 درصد هزینه‌های درمان را مردم می‌پردازند، عددی که بنابر گفته برخی از کارشناسان حوزه سلامت همچون "حسن هویدا" رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران به میزان 70 درصدی نیز می رسد.
 این آمار که گاهی از سوی مسئولان بخش سلامت در همایش ها و مصاحبه های مختلف بیان می شود، زنگ خطر حوزه سلامت را به صدا در آورده و خبر از فاصله بسیار برنامه های حوزه سلامت با واقعیت می دهد.
 گویی قرار است مردم تاوان این فاصله را بپردازند و حتی برای پرداخت هزینه های درمانی، مجبور به فروش سرپناه خود شوند.
منبع: خبرآنلاین

 متن کامل

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

   رئیس دیوان محاسبات کشور : تخلفات بیشتر در سطح رئیس دولت و هیئت دولت است.
   رئیس دیوان محاسبات کشور تصریح کرد:
به عنوان مثال عدم کسب درآمدها، جابه جایی در درآمدها و عدم واگذاری مناسب در اصل 44 ، موضوع اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها و برداشت ها و پرداخت ها به حساب ذخیره ارزی همه مواردی است که در سطح بدنه دستگاههای اجرایی نیست و شامل رئیس دولت و هیئت دولت می شود که البته ما مرتب دراین موارد به دولت و مجلس گزارش می دهیم.
 به عنوان مثال ما در اسفند ماه سال گذشته اعلام کردیم 12 هزار میلیارد به حساب ذخیره واریز نشده است که مجلس طی بررسی هایی که داشت روی آن صحه گذاشت و نهایتا مجلس به این گزارش رای مثبت داد و موضوع به قوه قضائیه ارجاع شد.
 چنین تخلفاتی در سطح دستگاههای اجرایی و وزیران نیست اما در سطح رئیس دولت کماکان با تخلفات مواجه هستیم.
   توجیه دولت در تخلفات برای دیوان قابل قبول نیست
   رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این سئوال که چطور می شود که با تذکرات پی در پی شما و گزارشاتی که به مجلس می دهید همچنان تخلفات قانونی ادامه یابد، گفت: آنها توجیه خاص خود را دارند توجیهاتی که از نظر ما قابل قبول نیست.  به عنوان مثال جوابی که دولت می دهد این است که کسری بودجه داشتیم و 12 هزار میلیارد را هزینه کردیم اما پاسخ ما این است که باید لایحه متمم به مجلس می دادید و چون ندادید تخلف کرده اید.
 آمادگی دارم پاسخ ابهامات دولت در تفریغ بودجه 4 سال گذشته را بدهم
 از آنجا که ایشان کلی گویی کرده من هم کلی می گویم که بنده به عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور آمادگی دارم که در هر محلی که دولت در تفریغ های بودجه سال های 86 تا 89 که در زمان بنده انجام شده است سئوال و ابهامی دارد، پاسخ دهم.
 البته اگر در جایی اشتباه کرده باشیم حتما عذرخواهی می کنیم و اگر آنها دچار برخی تخلفات و انحرافاتی شدند باید قبول کنند.
   مرکز تشخیص صحت و عدم صحت داده های ما مجلس است و ما به مجلس گزارش می دهیم و تاکنون مجلس شورای اسلامی ایرادی از ما نگرفته است.
 یک نکته هم که نباید از آن غافل شد این است که گزارش های ما براساس داده های دستگاهها است و دیوان خود تولید آمار و ارقام ندارد.
 احترام زیادی برای مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور قائل هستم اما بی اعتمادی مردم به نظام همان بی اعتمادی مردم به دولت است و فرقی ندارد.   وقتی دولت بگوید در کشور حساب و کتاب نیست چه توقعی می توانیم داشته باشیم، این درحالی است که اتفاقا حساب و کتاب هم اکنون در دست دولت است. بنابراین نباید چنین صحبت هایی شود. اگر کسی تخلفی می کند مراجع قضایی باید رسیدگی کنند.
   درخصوص پاکی یا ناپاکی دولتها قوه قضائیه اعلام نظر می کند
    این قوه قضائیه است که پاکی و ناپاکی دولتها را با بررسی هایی که انجام می دهد مشخص می کند. دیوان محاسبات مسئوال بررسی تخلفات قانونی است و تخلفات قانونی جرم نیست، قوه قضائیه مسئول بررسی جرم ها است.
   تاخیر در قرائت گزارش های تفریغ بودجه را به مجلس یادآور شده ایم
 گزارش های تفریغ تهیه شده، نقش هدایتگری، بازدارندگی و اطلاع رسانی دارد، هرچند ما با فرستادن کارشناسان خود به مجلس و کمیسیون ها، نمایندگان مجلس را در جریان تخلفات و نقایص می گذاریم اما مجلس هم موظف است طبق آئین نامه داخلی برنامه ریزی کند که در کمترین زمان ممکن گزارش های تفریغ بودجه را در صحن مجلس قرائت شود.
رئیس دیوان محاسبات کشور در پاسخ به این سئوال که آیا تاکنون شخصا موضوع تاخیر 6 ماهه در قرائت گزارش تفریغ بودجه 88 را پیگیری کرده است، گفت: ما هر وقت که می رسیم یادآوری می کنیم که گزارش تفریغ چه شد، گویا مجلس هم دلایل خاص خود را برای تاخیر در قرائت این گزارش دارد. البته نمایندگانی هم در صحن مجلس نسبت به آن تذکراتی داده اند، بحث این است که قرائت گزارش تفریغ می تواند نقش مفیدی در تصویب قوانین و قانون بودجه سال آینده کشور داشته باشد.
منبع: مهر

 متن کامل

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی