منگر بـِـدان که گفت ؛ بنگر بـِـدانچه گفت !؟
خدا، مولا و سرپرست من است ، و من مولا و سرپرست مؤمنانم ، و من نسبت به مؤمنین ازخود ایشان سزاوارترم، پس هر کس من مولا و سرپرست اویم ، على مولا و سرپرست اوست ((27))
اولین کسانى کـه دسـت بـر دسـت پیامبر(ص ) و على (ع ) نهادند ابوبکر، عمر، عثمان، طلحه َو ُزبیر بودند ((38))
عمر بن الخطاب ـ رضى اللّه عنه ـ جناب ولایت مب را گفت :
بخ بخ یابن ابى طالب اصبحت مولاى ومولى کل مؤمن و مؤمنة ((36)) .
یـعـنـى خـوشـا حـال تو اى پسر ابوطالب ! بامداد کردى در وقتى که مولاى من و مولاى هر مؤمن ومـؤمـنـه بـودى
مرحوم علامه امینى در کتاب الغدیر شصت نفر از دانشمندان اهل سنت را نام مى برد که این روایت رادر کتب خود آورده اند ((40)) و بعضى آن را به ابوبکر نیز نسبت داده اند.
تـاجـگـذاری عـلــی
سه روز طول کشید تا مراسم بیعت و تهنیت به پایان رسید ((42)) حال , تکلیف خلافت کبراى الهى مـعـلـوم وخـلیفه رسول خدا منصوب شده , مردم او را شناخته و با او بیعت کرده اند دیگر وقت آن رسیده بود که مراسمى چون تاجگذارى شاهان برگزار شود، پیامبر(ص ) امیرالمؤمنین را خواست و عـمـامـه خود را که ((سحاب )) نامیده مى شد بر سر وى نهاد و دنباله هاى آن را تا روى شانه هایش آویخت و فرمود: یا على العمائم تیجان العرب , یعنى عمامه تاج عرب است ((43)) .
حدیث غدیر از مرز تواتر نیز گذشته است . مرحوم علم الهدى سید مرتضى ، در این باره مى فرماید:
کـسـى کـه بـراى صـحـت ایـن خبر دلیل بخواهد، همانند کسى است که براى صحت خبر غزوات وحالات معروف رسول خدا دلیل بخواهد و چنان است که گویى در اصل حجة الوداع شک دارد زیرا اینها همه از جهت شهرت در یک رتبه اند.
((( لینک مرجع )))
**************
گر نخواهى که درحرام افتى دست از حرص مىبباید داشت
شرح صد کلمه ، نهج البلاغه ) الاعجاز / 8، 2 المناقب / 375.
منگر بـِـدان که گفت ؛ بنگر بـِـدانچه گفت
شرح صد کلمه ، نهج البلاغه ) الاعجاز / 28، المناقب / 375، شرح غرر و درر: ش 10189.
گرت باید که پیش ِ تو باشند، سروران جهان َسرافکنده
مَردُمى کن، که مردمى کردن ، مرد ِ آزاد را ، کـُنـَـد بنده
- الاعجاز / 28، شرح غرر و درر: ش 4213، المناقب / 375، لطایف الامثال / 70.
خلق را نیست سیرت پدران همه بر سیرت ِ زمانه روند
دوست-انــد آن که را ، زمانه نواخت دشمن-اند آن که را ، زمانه فکند
( شرح صد کلمه ، نهج البلاغه ) الاعجاز / 28، المناقب / 375
تهیه و تدوین: عـبــد عـا صـی