سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

مفسدان اقتصادی؛ سرشاخه ها یا ریشه ها!

    نظر

 

 

  جهت مراجعه به مرجع متن، یا عنوان اصلی، به پیوند فوق اشاره کنید


  بسم الله الرحمن الرحیم



 فیاضی ، سید جلال : پس از حدود دو دهه از اعدام فاضل خداداد، هفته گذشته مه آفرید امیرخسروی متهم اول فساد 3 هزار میلیارد تومانی به دار مجازات آویخته شد
و اکنون نگاهها به سوی بابک زنجانی است که رقم پرونده اش را 10 هزارمیلیارد تومان گزارش کرده اند. در این میان اما شهرام جزایری دوران محکومیت خود را می گذراند و برخی می گویند چندان هم به او بد نمی گذرد!و شاید هم پس از پایان این دوران دوباره به چرخه اقتصادی کشور بازگردد. اما فاضل، مه آفرید، شهرام و بابک هیچیک مقام سیاسی یا دولتی نیستند، بلکه اغلب آنها مدعی شده اند که نوابغ اقتصادی هستند که از بسترهای مناسب بیشترین بهره را برده اند ویک شبه ره صد ساله را پیموده اند!
در این میان باید پرسید مفسد اقتصادی کیست؟ چه کسانی ریشه اقتصاد کشور را می سوزانند و با اعتمادسوزی برای پیشرفت عدالت محور کشور مانع ایجاد می کنند.
اگر چه تعاریف مفسد اقتصادی متفاوت است اما
نگارنده بر این باور است که مفسدان واقعی اقتصادی صاحبان قدرت سیاسی هستند که از این قدرت برای ثروت اندوزی خود و دیگران سوءاستفاده می کنند. دادستان کل کشور در گزارش به خانه ملت از تحت تعقیب قرارگرفتن برخی مقامات پیشین از جمله برخی مقامات ارشد دولتی تا حد معاون وزیر، نمایندگان مجلس، برخی مقامات قضائی قبلی سخن به میان آورده است. به اعتقاد نگارنده شهرام ها، مه آفریدها و بابک ها سرشاخه هائی هستند - که البته باید به اشد مجازات برسند - اما اگر از ریشه ها تغذیه نشوند هرگز نمی توانند با سرمایه های اندک به ثروتهای کلان دست یابند.
در ساختار اقتصادی و بانکی کشور گاه تلفن یک مقام سیاسی می تواند سرنوشت یک پرونده را تغییر دهد-حتی اگراین رانت تلفنی برای آن مقام سیاسی منافع اقتصادی مستقیم یا غیر مستقیم نداشته باشد- میزان ضربه ای که این رانت به اقتصاد کشور می زند حتی اگر رقم منفعت اقتصادی آن هم ناچیز باشد بسیار فراتر از جرم میلیاردی سر شاخه هاست.
اعدام مه آفرید می تواند پیام قاطعیت قوه قضائیه را به سر شاخه های فساد اقتصادی بدهد اما هنوز ریشه ها در حاشیه امنیت هستند چون تاکنون هیچ مقام سیاسی (تقنینی، اجرایی و قضایی) برای نقشی که در فساد اقتصادی ایفا کرده است مجازات نشده است. حکایت بابک زنجانی هم جز این نیست. پس از فاضل، شهرام پیدا شد، بعد از او مه آفرید و اکنون بابک زنجانی! اما تا ریشه ها را نسوزانید، این چرخه ادامه خواهد داشت و سرشاخه ها به اتکاء ریشه ها جوانه خواهند زد.
ریشه فساد اقتصادی، ساختارهای فساد زا و مدیران فسادآفرین هستند، آنها را از چرخه اقتصاد ایران حذف کنید!

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی