سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

از عوارض ناکامی-های پی-در-پی، بزرگنمایی-های مکرر است! ...


   عبرت نیوز:
محمود احمدی نژاد دیروز در حالی مدعی ایجاد یک میلیون و ششصد هزار شغل در سال گذشته شد که هنوز نه شورای عالی اشتغال و نه وزارت کار به عنوان متولیان اشتغال در کشور، گزارشی در خصوص میزان شغل ایجاد شده اعلام نکرده اند. رییس دولت دهم دیروز در نود و نهمین سفر استانی خود در جمع مردم بندرعباس، با اعلام اینکه دولت امسال هم به دنبال ایجاد 2/5 میلیون شغل است ، اشتغال ایجادشده در سال 90 را یک میلیون و ششصد هزار مورد اعلام کرد؛ آماری که هنوز توسط هیچ فرد حقیقی و حقوقی دیگری حتی از مجموعه دولت تایید نشده است. احمدی نژاد البته دیروز وعده داد که دولت گزارشی از اشتغال ایجادشده برای بیکاران کشور با ذکر نام آنها و شغل ایجاد شده برای آنها منتشر خواهد کرد که این اقدام به نظر در پاسخ به تردیدهای کارشناسان به آمار رئیس جمهور است.
چندی پیش آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از ایجاد تنها 73 هزار شغل در هشت ماهه اول سال گذشته بود. طبق آمارهای موجود سهم صنعت از کل اشتغال موجود در کشور 33 درصد برآورد می شود. اگر آمار وزارت صنعت،معدن و تجارت را مبنا قرار دهیم، هر ماه به طور متوسط 9125 فرصت شغلی در بخش صنعت ایجاد شده است که در طول سال به عدد 110 هزار فرصت شغلی می رسد
که با توجه به سهم 33 درصدی صنعت از اشتغال کل ، تخمین زده می شود آمار کل ایجاد اشتغال در سال جاری به 330 هزار مورد برسد. البته این آمار با استناد به سهم صنعت از اشتغال کل به دست آمده و ممکن است با اعلام میزان فرصتهای شغلی ایجاد شده در دیگر بخشهای اقتصادی قدری اصلاح شود.
 
هرچند کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس بارها نسبت به مغایرت نرخ رشد اقتصادی با آمار ایجاد اشتغال از سوی دولت اعلام موضع کرده اند و حتی در سوال مجلس از رئیس جمهور نیز این موضوع مطرح شد ،
با این حال دولت کماکان به اعلام آمارهای بحث برانگیز و وعده های دور از دسترس خود ادامه می دهد.
 البته آمارهای دیروز رئیس جمهور فقط به اشتغال ختم نشد.
احمدی نژاد صادرات سال گذشته کشور را هم بیش از 45 میلیارد دلار و واردات را کمتر از 60 میلیارد دلار اعلام کرد و مدعی شد امسال ارزش صادرات و واردات کشور به نرخ برابری خواهند رسید. آمار اعلامی از سوی احمدی نژاد در خصوص صادرات و واردات سال گذشته در حالی اعلام شد که رییس کل گمرک جمهوری اسلامی به تازگی حجم صادرات غیر نفتی را در سال 1390، چهل و چهار میلیارد دلار اعلام کرد. در این رقم، میعانات گازی هم، که حجمشان به حدود دوازده میلیارد دلار می رسد، جزء صادرات غیر نفتی به حساب آمده، در حالی که مطابق با قانون این محصولات صادرات غیر نفتی نیستند.
 فرآورده های پتروشیمی هم، که حجم صادراتشان چیزی حدود 14 میلیارد دلار است، جزء صادرات غیر نفتی محسوب نشده وماهیتی نفتی دارند.
 به گزارش بازتاب،
اگر این دو رقم از چهل و چهار میلیارد دلاری که از طرف رییس گمرک اعلام شده کسر شوند، باقی مانده کمتراز هجده میلیارد دلار صادرات غیر نفتی می باشد که بخش عمده این رقم نیز به صادرات فولاد خام اختصاص دراد در حالیکه بیش از دوبرابر آن فولاد به کشور وارد می شود و در واقع صادرات فولاد به نوعی صوری وجهت دریافت جوایز صادراتی می باشد و اجناس مشابه فولاد صادراتی به کشور وارد می شود.
 تازه برخی چهره های اتاق بازرگانی ایران حتی همین رقم را هم اغراق آمیز می دانند و معتقدند که صادارت غیر نفتی واقعی ایران از ده میلیارد دلار بیشتر نیست.

 


  
بر اساس تازه‌ترین گزارش های بین المللی نرخ تورم برای سال 2011 میلادی حدود 22.5 درصد اعلام شده است که تقریباً با آمارهای بانک مرکزی که نرخ تورم را در سه ماهه سوم سال 90 بیش از 20 درصد اعلام کرده است، همخوانی دارد.لازم به ذکر

مُفیدترین عضو سفارت انگلیس جا ماند!است که بعضی از سازمان های بین المللی رتبه ایران را در نرخ تورم 219 اعلام کرده است که رتبه قابل قبولی نیست.
بر اساس این گزارش،
نرخ تورم در ایران در سال 2010 میلادی 12.4 درصد بوده است که افزایش قیمت حاملهای انرژی در پی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بخشی از رشد تورم در سال 2011 را توجیه می کند هر چند به نظر می رسد رشد بی سابقه قیمت ارز در سال 90 هم سهم بسزایی در رشد تورم داشته باشد.
در این خصوص با محمد رضا باهنر، نماینده مردم تهران گفتگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:
باهنر درخصوص افزایش تورم اینگونه بیان کرد: معمولاً در شب های عید فشار بر روی برخی اقلام زیاد است. دولت هم تلاش خود را برای بعضی از مایحتاج های عمومی مثل گوشت، میوه،آجیل کرده است. با برگزاری نمایشگاه ها کمی تعدیل قیمت را در این خصوص داریم.البته نه به آن منظور که ارزان شود،بلکه به این منظور که گرانتر نشود.
وی افزود: متاسفانه امسال که پرش قیمتی از دو ماه قبل آغاز شد، بازار دلار وسکه را هم متشنج کرد وباعث ایجاد جهش قیمتی شد. در واقع امسال سطح گرانی قیمت ها فشار سنگینی را به مردم وارد کرد.
باهنر در ادامه گفت:
البته بعضی از اینها دلایلش مشخص است،مثل هدفتمندی یارانه ها و بعضی فشارهای خارجی، و افزایش نقدینگی. بعضی از آنها هم دلایل مشخصی ندارد، که شاید بتوان گفت: ضعف مدیرتی است. با مدیرت دقیق تری می شد جلوی برخی از این جهش های قیمتی را گرفت.
نماینده مردم تهران گفت: من فکر می کنم، مجلس نهم باید نرخ بیکاری، و مشکل قیمت ها را جزء مسائل اولی خود در سال جدید قرار دهد. این دو عامل مسائلی هستند که به شدت خانواده ها را تحت فشار قرار می دهند.

 

 

 

  ایران در شُرف مذاکرات هسته-ای با آمریکا،

 تحت فشار اقتصادی قرار دارد؟

 برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   عبرت نیوز:
در حالی که ایران برای مذاکرات هسته ای با آمریکا و دیگر قدرت های جهانی آماده می شود، با فشار اقتصادی سنگینی مواجه است که تا ماه دیگر جدی تر می شود.
گزارش های خارجی، پایگاه خبری در بخش صنعت، اعلام کرده است که
صادرات نفتی ایران در ماه مارس حدود 300 هزار بشکه در روز کاهش داشته و دلیل این کاهش صادرات پرهیز مشتریان قدیمی از خرید نفت ایران تحت تاثیر فشار تحریم ها است. این در حالی است که ایران به دنبال مشتریان جایگزین است
اما مشتریانی مانند ترکیه، ژاپن، فیلیپین، تایوان، مالزی، هند و چین واردات نفت از ایران را کاهش داده اند و پیش بینی می شود که به دنبال اعمال تحریم های اروپا در آغاز تابستان، کاهش چشمگیر تری در خرید نفت از ایران مشاهده شود.
اما چالشی دیگر برای ایران در بازار بیمه مشاهده می شود. اتحادیه اروپا به زودی در خصوص منع شرکت های مالی از ارائه بیمه مجدد به محموله های ایرانی تصمیم گیری می کند و در صورت تصویب این تحریم ها نیز همزمان با تحریم نفت ایران از سوی اروپا در اوایل تابستان اجرا خواهد شد.
حذف پوشش بیمه ای برای محموله های ایرانی یکی از جدی ترین پیامد های تحریم اروپا برای ایران خواهد بود ، زیرا تانکر های بین المللی از پذیرش محوله های ایرانی که پوشش بیمه مجدد برای آنها وجود ندارد، خودداری می کنند.
به گزارش روزنامه واشینگتن پست، یک شرکت بیمه گذار مشهور در چین با عنوان کلوپ پی اند آی نیز اخیرا اعلام کرده که از بیمه تانکر های حامل نفت ایران خودداری می کند.
این در حالی است که در صورت وسیع تر شدن شبکه تحریم ها، ایران با کاهش چشمگیر درآمد مواجه خواهد شد و چاره ای جز در نظر گرفتن تخفیف های ویژه برای به فروش رساندن نفت خود نخواهد داشت.
از سوی دیگر عربستان سعودی نیز وعده داده است که برای کاهش پیامد های ناشی از افت صادرات نفتی ایران آماده است تولید روزانه نفت خود را به 12 میلیون و 500 هزار بشکه برساند. ریاض همچنین متعهد شده است که منابع نفتی مورد نیاز چین را نیز تامین کند .
به گزارش دیپلماسی ایرانی، علی نعیمی، وزیر نفت عربستان نیز تاکید کرده است که تردید هایی که در مورد ظرفیت مازاد این کشور برای تولید مقادیر چشمگیر نفت صحیح نیست چرا که شرکت ملی نفت عربستان، آرامکو، مورد اطمینان است و زمانی که می گوید بیش از 12 میلیون بشکه نفت را به طور روزانه روانه بازار خواهد کرد، این اقدام را انجام می دهد. به گفته وی عربستان می تواند فورا این افزایش تولید که 3 میلیون بشکه بیش از میزان کنونی تولید محسوب می شود را اعمال کند.
این در حالی است که اخیرا رسانه ها به نقل از هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور سابق ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارش دادند که اگر ایران روابط خوبی با عربستان داشت، آیا غرب می توانست تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کند؟
هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با مجله مطالعات بین الملل تاکید کرده است که
تنها عربستان می توانست جای خالی ایران را در بازار نفت پر کند.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی