سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

اون وقتا که حُرمتی بود ...

    نظر

 

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


 مسوولان آنقدر برای مردم احترام قائل بودند که بی محابا و بدون اطلاع قبلی برق را قطع نمی کردند (مگر در موارد ضروری و اشکال فنی یا حملات هوایی). از این رو ، همواره قبل از قطعی ، برنامه خاموشی ها را در جدولی موسوم به " جدول خاموشی ها" در روزنامه ها منتشر می کردند.
عصرایران - "جدول خاموشی ها" ؛ این تعبیر برای نسل جدید چندان آشنا نیست اما کسانی که سال های دفاع مقدس را به یاد دارند ، این عبارت نوستالوژی خاصی دارد. در سال های جنگ ، کمبودها باعث شده بود حتی برق مصرفی خانه ها هم سهیمه بندی شود و قطعی برق ، بخشی از زندگی همه ایرانیان در آن سال ها بود.
با این حال ، مسوولان آنقدر برای مردم احترام قائل بودند که بی محابا و بدون اطلاع قبلی برق را قطع نمی کردند (مگر در موارد ضروری و اشکال فنی یا حملات هوایی).  از این رو ، همواره قبل از قطعی ، برنامه خاموشی ها را در جدولی موسوم به " جدول خاموشی ها" در روزنامه ها منتشر می کردند و دقیقاً مشخص می شد که فلان منطقه از شهر از چه ساعتی تا چه ساعتی برق نخواهد داشت.
بدین ترتیب ، مردم می توانستند کارهای خود از قبیل مهمانی و بهره گیری از وسایل برقی را تنظیم کنند تا دچار مشکل نشوند.
در چند روز گذشته ، میلیون ها ایرانی وقتی برای چک کردن ایمیل های خود سراغ یاهو و جی میل هایشان رفتند ، با درهای بسته
مواجه شدند: مسوولان بدون کوچک ترین اطلاع قبلی و بی هیچ توضیحی ، میل ها را بسته بودند و صد البته کسی هم پاسخگو
نبود!
بدین ترتیب ، کارهای بسیاری بر زمین ماند: از کسانی که کار و پیشه شان به ایمیل مربوط می شد تا کسانی که مراودات علمی
داشتند و مردمانی که ارتباطات عادی شان در ایمیل ها بود.

 اگر مردم در دوران جنگ در کنار مسوولان قرار گرفتند و حتی از نثار جانشان نیز دریغ نمی کردند ، "یکی از دلایل" اش ، این بود که احترام می دیدند و حتی در مساله ای به نام قطع برق که امری عادی در جنگ محسوب می شود ، مردم را در جریان زمان قطعی ها می گذاشتند تا کار کسی - حتی الامکان - لنگ نماند.
حفظ حرمت مردم - که از آموزه های مکتب امام (ره) است - درسی است که مسوولان نباید آن را به محاق بسپارند و مردم را
جمعی تصور کنند که با ایشان می توان هر رفتاری را انجام داد.
مثلاً اگر قطع ناگهانی ایمیل ها ، علت موجهی داشت ، آیا نمی شد آن را با مردم - که نامحرم هم نیستند - در میان گذاشت یا لااقل ، قبل از قطعی ، خبری به مردم داد که اگر کسی نامه ای ، فایلی ، فاکتوری و نظایر این ها را در میلش دارد ، بردارد و فکری به حال ارتباطاتش کند؟!
 این بی احترامی به میلیون ها شهروند ایرانی اعم از استاد دانشگاه و پزشک و وکیل و دانشجو و مهندس و کارمند و بازاری و بقیه
اقشار است که بدون کوچک ترین توضیح با عذرخواهی و اطلاع رسانی ، سیستم مبادلات الکترونیک آنها را ببندند و کار میلیون ها
نفر را به مشکل اندازند.
 لب کلام آن که هر چند بستن ایمیل ها ، اقدامی ناراحت کننده بود ، اما نارضایتی اصلی ، از احساس حرمت شکنی است که در ورای این کار نهفته است.
 در هر کشوری ممکن است در برخی موارد ، مشکلاتی پیش بیاد که قابل درک است اما آیا "احترام" انتطار زیادی است؟!

 

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


 " قربان قلی بردی محمد اف " رییس جمهوری ترکمنستان که در این انتخابات به عنوان "نامزد از قبل پیروز" شرکت کرده بود ، با کسب بیش از 97 درصد آرا در انتخاباتی که بنا به آمار دولت عشق آباد بیش از 97 درصد از مردم در آن شرکت داشتند ، به عنوان رییس جمهوری 5 سال آینده این کشور برگزیده شد.
کشور ترکمنستان که همسایه شمال شرقی ایران است با بیش از 5 میلیون نفر جمعیت یکی از بسته ترین کشورهای آسیای مرکزی است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تنها دو رییس جمهور به خود دیده است .
صفر مراد نیازاف رییس جمهوری سابق ترکمنستان که از سال 1992 رییس جمهوری مادام العمر این کشور بود در سال 2006 درگذشت. وی در سال ‌1992 در انتخاباتی که تنها کاندیدای آن بود ‌با کسب بیش از 99 درصد آرا رییس جمهور شد و سپس در سال ‌1999 از سوی پارلمان ترکمنستان به عنوان "رییس جمهور مادام العمر" اعلام شد.
 پس از مرگ نیاز اف ، "قربان قلی بردی محمد اف" که وزیر بهداشت کابینه نیاز اف بود ، با برگزاری یک شبه انتخابات در فوریه سال 2007 با کسب قریب به 90 درصد آرا ، زمام امور این کشور را در دست گرفت .
 در انتخابات اخیر ریاست جمهوری 7 نامزد دیگر نیز حضور داشتند اما نکته جالب این بود که این نامزدهای به اصطلاح رقیب در واقع در حکم اعضای ستاد انتخاباتی رییس جمهوری ترکمنستان ایفای نقش می کردند ؛ چرا که همه این نامزدها یا از وزرای کابینه هستند یا اینکه اعضای ارشد شرکت دولتی " ترکمن گاز " می باشند. آنها در این دوره از انتخابات ، به جای تبلیغ خود ، مدام برای رئیس جمهور فعلی و رقیب شان(!) تبلیغ می کردند و از مردم می خواستند به وی رای دهند!
 در انتخابات روز یکشنبه ترکمنستان " یار محمد اوراز قلی‌اف " وزیر انرژی و صنعت این کشور با کسب 1.2 (یک و دو دهم) درصد از آراء مکان دوم را به دست آورد . وی در جریان تبلیغات انتخاباتی به جای اینکه برنامه های خود را تشریح کند مدام از رییس خود بردی محمد اف تعریف و تمجید می کرد.
انتخابات اخیر ترکمنستان بدون حضور هیچ ناظر خارجی برگزار شد و ناظران بین المللی از اساس شیوه رای گیری دولت ترکمنستان را رد کرده و آن را کاملا غیر آزاد و غیر دموکراتیک دانسته اند.
انتخابات روز یکشنبه سومین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکمنستان پس از فروپاشی شوروی سابق است.
 اپوزیسیون خارج از کشور ترکمنستان که در این دوره به دلیل شرایط غیر آزاد حاکم بر انتخابات هیچ نامزدی معرفی نکرده بودند ؛ از کشورها و نهادهای غربی به دلیل آنکه فشار چندانی به حکومت ترکمنستان برای برگزاری انتخابات آزاد وارد نکرده اند ؛ انتقاد کرده اند.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی