سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

عقرب-دوپا بی-غَرض وُ مَرض نیش نمیزند ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


هر فرد علاقمند و کنجکاوی به مسائل ایران ظرف شش سال گذشته دست کم یک بار با این پرسش مواجه شده که علت مخالف شدید احمدی نژاد و یارانش به همراه شماری از اصولگرایان تند رو با هاشمی رفسنجانی بابت چیست؟ با اینکه اصولگرایان و امنای دولت احمدی نژاد به همراه شخص رئیس جمهور نیک آگاه اند که آقای هاشمی رفسنجانی کم و بیش از دور دوم ریاست جمهوری اش یعنی از اوایل دهه 1370 دیگر قدرت و نفوذی ندارد، یعنی نزدیک به دو دهه می شود که مشارالیه عملا آن نقش، نفوذ و جایگاهی را که در زمان حیات مرحوم امام از آن برخوردار بود از دست داده، مع ذالک حساسیت ، اگر نگفته باشیم مخالفت عجیبی ، نسبت به آقای هاشمی رفسنجانی دارند. اصولگرایانی که بعضا ازنوه های ایشان هم کوچک تر هستند و زمانی که آقای هاشمی درخت تنومند انقلاب را آبیاری می کرد و در جنگ وغیره بود یا متولد نشده بودند یا طفل خردسالی بیش نبودند، هر چه که به زبان شان می آید نثار مشارالیه می کنند. معذالک و به رغم همه اینها، اصولگرایان تندرو، احمدی نژاد وطرافدارانش از سایه هاشمی هم نگرانند و سوال اساسی آن است که چرا؟

مگر هاشمی چه دارد که اینها این همه چشم ندیدن وی را دارند؟
 قدرت و امکاناتی که اصولگرایان مخالف هاشمی از آن برخوردارند، و قدرت و امکاناتی را که مجموعه دولت احمدی نژاد از آن برخوردار است با یکدیگر جمع کرده و در برابر قدرت وامکانات هاشمی رفسنجانی قرار دهیم . اصلا هیچ نسبت و تناسبی میان آنان نیست. معذالک و به رغم این تفاوت فاحش میان قدرت و توانایی های آنان از یکسو، و ناتوانی هاشمی رفسنجانی در سوی دیگر، باز هم به نظر می رسد که بزرگ ترین مشکل و دردسرآنان هاشمی رفسنجانی است. هم او را به زعم خودشان در رأس "فتنه" قرار می دهند،  هم او را شریک و متحد به زعم خودشان "جریان انحرافی " قلمداد می کنند، و احتمالا اگر اصولگرایان تندرو فردا با مشکل سیاسی جدید دیگری روبرو شوند، آن را هم منتسب به هاشمی رفسنجانی خواهند کرد. انسان باورش نمی شود که اصولگرایان تندرو احمدی نژاد ندانند که توان هاشمی رفسنجانی یک روز کجا بوده و امروز درکجا قرار دارد. بنابراین نمی توان باور کرد که به زعم آن همه قدرت و توانایی که هر دو آنان (اصولگرایان تندورو+ احمدی نژاد) از آن برخوردارند این همه در مورد هاشمی رفسنجانی نگرانی داشته و در بیم به سر می برند. دکتر علی مطهری اظهار می دارد که حل و فصل بحران به دست هاشمی رفسنجانی است ؛ عباس عبدی می گوید او می تواند نقش کاتالیزور را در هماوردی جریانات سیاسی داشته باشد ؛  و نگارنده می گوید که هاشمی رفسنجانی از همان توانایی و استعدادی در جمع کردن وضعیت سیاسی نامطلوب کشور برخوردار است که الکس فرگوسن در جمع کردن بازی تیم فوتبالش.  چرا اصولگرایان تندرو و طرفداران رئیس جمهور این همه از این سه روایت بر آشفته شده اند؟ مگر این سه نفر رهبری کدام جریانات سیاسی قدرتمند در کشور را بر عهده دارند؟ هر سه آنان را می توان در عقب یک پیکان مسافرکش جای داد. وانگهی اصل روایت و اظهارنظرسیاسی آنان پیرامون شخصیت سیاسی ای است که او هم قریب به دو دهه است که کاره ای نیست. سه نفری که کاره ای نیستند و مجموعه قدرت سیاسی شان به زیر صفر هم نمی رسد اظهارنظر مثبتی در مورد یک فرد چهارمی کرده اند که قدرت سیاسی او هم خیلی با صفر فاصله ندارد. معذالک تندرو ها واکنش نشان داده اند. فرض بگیریم که سخن این سه نفر(که هیچ ارتباطی هم با یکدیگر ندارند) خطا باشد، آن گونه که اصولگرایان تندرو و رئیس جمهور باور دارند، چه اهمیتی خودشان و حرف شان دارد که اصولگرایان تندرو این همه واکنش نشان دهند؟

واقعیت آن است که علت مخالفت با هاشمی رفسنجانی (و در نتیجه واکنش منفی-شان نسبت به احترام به ایشان از سوی هر فردی که باشد) به واسطه ناکامی های عمیق و گسترده اصولگرایان در اداره مملکت ظرف شش سال گذشته است. اتفاقا مقایسه میان وضعیت اداره مملکت در دوران هاشمی رفسنجانی با وضعیتی که کشور ظرف شش سال گذشته در اقتصاد، در عرصه بین المللی، در فساد، در گرانی، در بیکاری، در مهاجرت فارغ التحصیلان دانشکاه های برجسته کشور به غرب و در هر جنبه دیگراقتصادی،سیاسی،اجتماعی و فرهنگی پیدا کرده، بالاترین دلیل مخالفت با هاشمی رفسنجانی است. والا چه کسی است که نداند که هاشمی رفسنجانی نه قدرتی دیگر دارد، نه نفوذی ، نه پایگاهی ،نه جایگاهی ، نه حزبی ، نه تشکیلاتی و نه هیچ چیز دیگری. منتقد اصلی احمدی نژاد و سیاست هایش هم از قضای روزگار هاشمی رفسنجانی نیست، بلکه خود اصولگرایان هستند.  این هاشمی رفسنجانی نیست که می گوید سیاست های اقتصادی احمدی نژاد، کشور را با مشکل مواجه کرده بلکه دکتر احمد توکلی، الیاس نادران، دکتر محمد خوش چهره و حمید رضاکاتوزیان اصولگرا هستند که به فغان آمده اند.  این هاشمی رفسنجانی نبود که گفت بودجه مملکت در زمان من با نفت بشکه ای 25 دلار بسته شد در حالی که در دوران احمدی نژاد بر اساس نفت بشکه ای 80دلاربسته شده و تازه این هم وضع ریال، دلار، سکه و طلا، وضع صنایع کشور و تولیدکنندگان و در یک کلمه وضع اقتصادی کشور است. این احمدتوکلی اصولگرا بود که اینها را در صحن علنی مجلس بر زبان آورد.  اتفاقا خیلی هم مخالفت اصولگرایان تندرو و احمدی نژاد نسبت به هاشمی رفسنجانی تصادفی و بی دلیل نیست.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی