سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

«مسئولان دولتی حرف جدیدی نداشتند»...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   آفتاب: بالاخره اقتصادی‌های دولت و بهارستان نشین‌ها با هم روبه رو شدند و طلسم چندین ماهه فرار دولتی‌ها از مجلس شکسته شد تا شمس الدین حسینی، محمود بهمنی و مهدی غضنفری در یک دید و بازدید غیر رسمی وضعیت اقتصاد کشور و نوسانات ارزی و سکه‌ای! را مورد بررسی قرار دادند. رکورد شکنی تاریخی ارز و بزرگ شدن حباب سکه دلیل اصلی دعوت بهارستان نشین‌ها از پاستور نشین‌ها بود و...

رکورد شکنی تاریخی ارز و بزرگ شدن حباب سکه دلیل اصلی دعوت بهارستان نشین‌ها از پاستور نشین‌ها بود و هر چند دولتی‌ها به نامه الیاس نادران و احمد توکلی در 13 دی ماه مبنی بر حضور در مجلس و پاسخگویی درباره اقتصاد ارزین ابسامان لبیک نگفتند اما این بار با فشار رسانه‌ها و افکار عمومی و در خواست‌های مکرر مجلس، راهی بهارستان شدند تا توضیحات خود را در این زمینه ارائه کنند.

در جلسه روز گذشته اما نخست سه غایب نشست پیشین؛ یعنی حسینی و غضنفری و بهمنی توضیحاتی ارائه کردند و بعد «حسین هاشمی» و «غلام رضا مصباحی‌مقدم» و «احمد توکلی» انتقادهای مجلس را بیان کردند.
 تا آخر جلسه نیز جدال «توجیه» در مقابل «اعتراض» ادامه یافت اما نتیجه تنها این جمله بود: «مسئولان دولتی حرف جدیدی نداشتند.»

این حرف اکثریت نمایندگانی بود که در جلسه غیر علنی مجلس با اقتصادی‌های دولت شرکت داشتند.
مهم‌ترین حرف‌های دولتی‌ها در رابطه با افزایش قیمت ارز و طلا‌‌ همان اظهارتی بود که وزیر اقتصاد شنبه‌شب در تلویزیون گفته بود.

   لـُب ِ کلام دولتی‌ها این بود،
«دولت از بالا رفتن قیمت ارز و طلا «درآمدزایی» نکرده است» و «دولت از وضعیت بازار ارز و سکه دنبال «منفعت سیاسی» نبوده است» و دست آخر هم اینکه «مقصر اصلی وضعیت بازار» رسانه‌ها «بودند باعث ایجاد حباب قیمتی در بازار شده‌اند.»

البته دست آخر برای نمایندگان مشخص نشد که کدام رسانه‌ها و چگونه ارزش ارز و طلا را به دو برابر ارزش پیشین تغییر دادند و آب هم از آب تکان نخورد! و برای نمایندگان مشخص نشد، این چه اقتصادی است که تنها با خبر رسانه‌ها به هم می‌ریزد و تاثیر می‌پذیرد؟!

در هر حال جمیع نمایندگان مجلس بر این اعتقاد بودند که اظهارات دولتی‌ها بیشتر توجیه است تا توضیح! سید فاضل موسوی نماینده خدابنده و عضو کمیسیون اصل 90 بخش عمده‌ای از اظهارات مسئولان دولتی را تکرار‌‌ همان مباحث اعلام شده از رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما اعلام کرد و گفت: مسئولان دولتی همچنین در این جلسه برخی جریانات و رسانه‌ها را مقصر ایجاد بحران در بازار سکه و ارز اعلام کردند و به نوعی خودشان را تبرئه می‌کنند.

حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و رئیس کمیسیون اصل 44 قانون اساسی نیز اضافه کرد: اظهارنظر‌ها و توضیح‌های نمایندگان دولت بیشتر شرح ماوقع و مشکلات موجود بود. در حالی‌که سوال مجلس این است که چرا باید این شرایط پیش‌بینی نشود؟ چرا باید مسائل فرعی، اصلی شود و مسئله اصلی کشور فرعی شود؟
این در حالی‌است که مسئله اقتصاد برای ما یک مسئله اصلی است اما دولت به آن توجه نکرد. جلوگیری از افزایش نقدینگی، دلالی و سوء مدیریت‌ها هر کدام راه حل خود را دارد که مجلس معتقد است دولت باید به این مسائل می‌پرداخت و مشکلات را حل می‌کرد.

حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز با بیان اینکه اظهارات مسئولان دولتی در این جلسه بیشتر حرف‌های گفته شده از طریق رسانه‌ها بوده است گفت: در این جلسه نکته ویژه‌ای گفته نشد و مسئولان دولتی حرف جدیدی نداشتند. حرف‌ها‌‌ همان حرف‌هایی است که در حد مطبوعات مطرح شده است. در این جلسه دولتی‌ها به تشریح اعمال سیاست افزایش نرخ سود و اعلام نرخ رسمی برای ارز تکیه کردند و امیدوارند که از این مسیر بازار سکه و ارز کنترل شود و جلوی نوسانات شدید قیمت گرفته شود.

موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه انتقاد نمایندگان مجلس به نمایندگان دولتی حاضر در جلسه غیرعلنی، تاخیر آن‌ها در ورود به بازار سکه و ارز بود، گفت: در صورتی که دولت نرخ سود بانکی را در زمان مناسب بالا می‌برد مطمئناً مشکلات کنونی پیش نمی‌آمد و شاهد نوسان قیمت‌ها تا این حد نبودیم.
 نظر نمایندگان که در این جلسه مطرح شد این بود که اگر دولت برنامه‌ریزی‌هایی را که در زمان کنونی انجام داده 20 روز قبل انجام می‌داد شاهد این اتفاقات نبودیم و سوال اصلی نمایندگان تاخیر در برنامه‌ریزی دولت برای ورود به بازار سکه و ارز بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد:
آقای حسینی (وزیر اقتصاد) معتقد است درصد افزایش نقدینگی در دولت آقای احمدی‌نژاد کمتر از دولت‌های گذشته است هرچند این موضوع باید بررسی شود و با عدد و ارقام صحبت شود اما به طور تقریبی به نظر می‌رسد نقدینگی مردم نسبت به چهار سال گذشته چهار برابر شده است. این جزو مشکلات است. پول در بازار سرگردان است. اگر قبلاً‌ این پول در حوزه ساختمان و اتومبیل وارد می‌شد امروز وارد بازار سکه و ارز شده است.

به گزارش شفاف،از گفته‌های بهارستان نشین‌ها پیداست که توضیحات دولتی‌ها نه تنها آن‌ها را قانع نکرده است بلکه بر حجم سوالات آن‌ها افزوده است.
هرچند معاون پارلمانی رییس‌جمهور پیش از این گفته بود:
 «دولت برای مهار سکه و ارز برنامه دارد اما اگر چند مسوول دولتی درباره آن توضیح دهند، دوباره وضع به هم می‌ریزد.» اما سوال اصلی اینجاست که آیا این برنامه‌ها برای نمایندگان مجلس و در جلسه غیر علنی هم نباید مطرح شود و اگر به راستی برنامه‌ای در کار بوده و مطرح هم شده دلیل قانع نشدن نمایندگان چیست؟ این‌ها سوالاتی است که هنوز از سوی دولتی‌ها بی‌جواب مانده است.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی