در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

ازپیکان سواری تا پروازهای ملی ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    حقوق مدنی و حقوق شهروندی برخلاف تصور خیلی ها، صرفا در آزادی مطبوعات با آزادی بیان خلاصه نمی شود .
 نهادها و مراکزی وجود دارند که طبقه و مسوولیت شان حفظ و حراست از حقوق مصرف کننده است. اما در ایران مثل خیلی از حقوق دیگر به حقوق مصرف کننده هم متولی ندارد و چپ و راست از سوی دولت و سایر نهاد های قدرت پایمال می شود.

  سالیان متوالی بود، یعنی ده ها سال می شد که مصرف کننده بخت بر گشته ایرانی مجبور بود از اتومبیلی استفاده کند به نام "پیکان" که تکنولوژی آن مربوط به دهه 1950 میلادی بود و تا همین اواخر "خودرو ملی" نام داشت و ایرانیان هم عملا چاره ای به جز سوار شدن بر آن نداشتند.

 هر بار که کسی جرات می کرد بگوید که چرا مصرف کننده ایرانی برای آن آهن پاره باید به اندازه یک ماشین کره ای یا ژاپنی مرغوب پول بپردازد، بر سرش هوار می کشیدند که این "خودرو ملی" است و کسی حریف نمی شود بگوید که چرا اتومبیل های بهتر، سالم تر، امن تر و یا مصرف کمتر نباید وارد شود؟ همه ما محکوم بودیم میلیون ها تومان بدهیم، ماه ها در صف ثبت نام منتظر بمانیم که یک پیکان به ما تحویل دهند. هیچ کس هم نمی پرسید و نمی گفت که چرا مگر مصرف کننده حق و حقوقی ندارند؟

 واقعیت است که رکورد و حوادث و سوانح هوایی در ایران یکی از بالاترین ها در دنیا است. به واسطه تحریم ، قطعه و لوازم به ما نمی دهند، به واسطه تحریم ، از داشتن هواپیماهای جدید و تکنولوژی پیشرفته صنعت هواپیمایی محرومیم. اما اخیرا راه حلی پیدا شده بود که شرکت هواپیمایی قطر بیاید به ایران و شماری از پروازهای داخلی را عهده دار شود. از همان ابتدا که بساط انحصارشان تعطیل می شد و منابع درآمدی شان را از دست می دادند، بلافاصله همان داستان پیکان را تکرار کردند. گفتند که"شرکت هواپیمایی قطر شئونات اسلامی و مقررات امنیتی ایران را اجرا نخواهد کرد." گفتند که یک "جریان خاص"، ظاهرا "فتنه ای ها" که کاره ای نیستند، می ماند همان "منحرفین" مبدعین این قضیه (آوردن قطری ها) بوده اند.گفتند اگر "روابط سیاسی میان ایران و قطر یک روز خراب شود، به طور حتم هواپیمایی این کشور پرواز هایش را در ایران انجام نخواهد داد. مسافران با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد." گفتند... الثور گفتند و گفتند و از نفوذ سیاسی شان سوء استفاده کردند تا آخر الامر جلوی آمدن هواپیمایی قطر را گرفتند. جالب است که برخی از مخالفان الثور به فکر مسافرین و مردم هستند که از حالا نگران هستند که یک روز به دلایل سیاسی ممکن است قطری ها از امیران بروند و "مسافرین غیر ایرانی ناراحت شوند." اگر "مسافرین غیر ایرانی" جانشان علی الدوام در معرض خطر باشد به واسطه پرواز با خطوط ایرانی، خیلی مهم نیست. مهم این نیست که مسافرین ایرانی جانشان را از دست بدهند، مهم آن است که خدای ناکرده یک روز در آینده اگر قطری ها از ایران رفتند،آنان ناراحت نشوند.
انصافا که این مسوولان چقدر به فکر مردم هستند و ما مردم چقدر نمک نشناس و نمک به حرام هستیم.
   آیا ایرانیان راضی هستند که با شرکت های هواپیمایی موجود با آن رکورد وحشتناک سوانح هوایی پرواز کنند و قطری ها، اماراتی ها، ترک ها و دیگران به ایران نیایند؟
آیا در کشورهای دیگر هم اینگونه است؟ آیا در کشورهای دیگر هم مردمانشان مجبور هستند که حکما والا و باید سوار اتومبیل ساخت داخل کشور خودشان شوند.
   واقع مطلب آن است که پاسخ برای پرسش منفی است. اساس اقتصاد دنیای پیشرفته و امروز بر روی رقابت آزاد و تامین منافع مصرف کننده قرار گرفته، 200 سال پیش آدام اسمیت معمار اقتصاد سرمایه داری اعلام داشت که تنها راه حفظ منافع مصرف کننده رقابت آزاد است .  

 متن کامل ذخیره شده

 


برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


 دانش‌جعفری :
بانک مرکزی هچ کاری که به التهاب بازار ارز دامن می‌زند، نباید انجام دهد.
 واقعیت این است که در حالی که ذخایر ارزی کشور کاهش پیدا نکرده و قیمت جهانی نفت در حال افزایش است، این شرایط بازار قابل توجیه نیست.
   از ابتدای امسال تاکنون قیمت نفت بیش از 100 دلار به فروش رفته است و اگر نیازهای ارزی کشور را بررسی کنیم، حدود 60 میلیارد دلار واردات کالایی و 20 میلیارد دلار نیز واردات خدمات داشته‌ایم.
   عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در مجموع 80 میلیارد دلار واردات صورت گرفته و به‌نظر می‌رسد در سال‌جاری نیازها و هزینه‌های ارزی کشور بیش از این میزان نبوده است.
   وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت نهم با تاکید بر این‌که همه حساب و کتاب‌ها نشان می‌دهد که دچار کمبود ارزی در کشور نیستیم، گفت:
اتفاقی که افتاده، این است که کسانی که نیاز به ارز ندارند و ارز را برای واردات نمی‌خواهند و به‌عنوان پس‌انداز به آن نگاه می‌کنند، وارد بازار شده‌اند.
   دانش‌جعفری افزود:
این مساله به تقاضای بازار و افزایش قیمت‌ها دامن زده؛ به‌طوری که با توجه به مشکلات تحریم و عرضه اسکناس در بازار کشور دچار مشکل است.
دو کانال برای ورود ارز به کشور
   نیازهای ارزی از دو کانال وارد کشور می‌شود، عنوان کرد: یک بخش، تقاضایی است که صنایع و تولیدکنندگان به ارز دارند و ارز را به فروشنده مواد اولیه یا کالاهای خارجی حواله می‌کنند.
   بخش دیگر که درصد کمتری دارد و حدود 9 میلیارد دلار در سال است، ارز مربوط به خدمات و مسافرت‌های خارجی است و در بازار آزاد مانند خیابان فردوسی عرضه می‌شود.
وی با تاکید بر این‌که دولت نتوانسته این دو بازار را به‌خوبی تنظیم کند.
دانش‌جعفری با بیان این‌که بیش از میزان واردات، ارز فروخته‌ایم، گفت: بخشی از ارز فروخته شده، به نیازهای دیگری غیر از واردات پرداخته می‌شود.
   بهترین راهکار در این شرایط برای بانک مرکزی چیست؟ گفت: بانک مرکزی هر کاری که به التهاب بازار ارز دامن می‌زند، نباید انجام دهد.
   اتفاق‌هایی که در بازار افتاده، به این دلیل است که منابع حساب‌های سپرده بلندمدت کاهش پیدا کرد.
 عده‌ای که نگران ارزش پول خود بودند، نقدینگی را از بانک‌ها خارج کردند و رو به بازار ارز و سکه آوردند.
   دانش‌جعفری خاطرنشان کرد: فرض کنید بانک مرکزی اعلام کند که نرخ سود اوراق مشارکت 25 درصد شده است، بسیاری از پول‌های سرگردان به سمت اوراق مشارکت می‌رود.
   وی در پاسخ به این پرسش که این به منابع بانکی آسیب نمی‌زند، گفت: هدایت نقدینگی به اوراق مشارکت، منابع بانکی را بهبود می‌بخشد.
 همچنین می‌توان منابع را به بازار مسکن هدایت کرد تا از فشارها روی طلا و ارز کاسته شود.
هنوز منابع استقراضی پرداخت نشده است
   دانش‌جعفری در پاسخ به این پرسش که احمد توکلی چندی پیش عنوان کرد که دولت منابع یارانه‌ها را در پروژه‌ها هزینه می‌کند و برای یارانه‌های نقدی از بانک مرکزی استقراض و پول پرقدرت وارد بازار کرده است که این مساله باعث افزایش پایه پولی، تورم و نقدینگی می‌شود، گفت: این اقدام صورت گرفته و دولت تنخواهی را در این ارتباط از بانک مرکزی دریافت کرده است و هنوز نتوانسته پرداخت کند.
   وی با بیان این‌که دولت 7 هزار میلیارد تومان نیز از بانک مرکزی بابت مسکن مهر گرفته است، تاکید کرد:
کسری بودجه دولت، سم مهلکی برای بازار طلا، ارز و اقتصاد کشور و دولت نباید به سمتی برود که به کسری بودجه دامن زند.

 متن کامل ذخیره شده

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی