سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

دولت همه چیز را بروفق مراد اعلام میکند! ...

    نظر

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   آفتاب: درپی تشدید اوضاع بحرانی بازار ارز در کشور، احمد توکلی و الیاس نادران با ارائه نامه‌ای به علی لاریجانی از وی خواستند مجلس برای بررسی اوضاع نابسامان بازار ارز تشکیل جلسه فوق العاده بدهد.
متن نامه این دو نماینده مجلس به علی لاریجانی به این شرح است:
برادر ارجمند جناب آقای دکتر علی لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم؛
   وضعیت بازار ارز به عنوان یکی از ابزارهای مهم سنجش شرایط اقتصادی کشور به مرحله‌ای بحرانی رسیده است.
افزایش بی سابقه نرخ ارز و از آن فاجعه‌بارتر نوسانات آن طی ماه‌های پاییز و به ویژه یکی دو هفته و روزهای اخیر تمامی دلسوزان انقلاب و ایران را که علم و تجربه لازم برای آسیب‌شناسی وضع موجود را دارند به شدت نگران سرنوشت حال و آینده اقتصاد ملی کرده است. اکثر اقتصاددانان کشور که سال‌هاست از سیاست‌های ضد و نقیض، مدیریت ضعیف و بعضاً مساله‌دار اقتصادی و اتلاف منابع به دست دولت انتقاد کرده‌اند، تعجبی نمی‌کنند، گرچه به شدت متاسف‌اند.
   در شرایطی که:
1)
به دلیل سرازیر کردن غیر قانونی یارانه‌های نقدی به بازار، نقدینگی افزایش می‌یابد،
2)
تولید کشور، به ویژه صنعت در اثر افزایش هزینه انرژی و نقض قانون در حمایت از تولید در رکود بی‌سابقه‌ای قرار دارد،
3)
تحریم‌های مالی دشمنان ملت ایران گردش پول را در واردات کـُند و پرهزینه کرده است،
4)
حوزه‌های دیگر فعالیت اقتصادی و گردش سرمایه با مشکلات جدی روبروست،
5)
مدیریت ضعیف و مساله دار اقتصادی هر روز مساله‌ای مطرح می‌کند و مقابله با تحریم به کمیته‌ای سپرده شده که رئیس آن فردی فاقد ‌صلاحیت علمی و تجربی و دارای پرونده قضایی مالی است.
6) دولت با آمارهای خود ساخته همه چیز را بروفق مراد نشان می‌دهد
و به جای پرداختن به مسائل اساسی کشور به فعالیت‌های انتخاباتی ناسالم می‌پردازد، در چنین وضعیتی نااطمینانی و ریسک در اقتصاد افزایش می‌یابد و
پول‌های سرگردان برای حفظ ارزش و سود‌جویی متوجه بازار ارز می‌شود و چنین بحرانی را رقم می‌زند.
  این اتفاقات نتیجه طبیعی سوء سیاست و سوء مدیریت دولت و فشارهای خارجی است که تعجب ندارد،
تعجب‌آور عدم تحرک کافی مجلس که نماینده مردم است و باید از حقوق آنان در برابر این وضعیت بحرانی دفاع کند تعجب‌برانگیز است.
   امروز که قیمت ارز بصورت ساعتی دچار نوسان و فزایندگی است، ضروری است مجلس براساس ماده 104 قانون آیین‌نامه داخلی
جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد و موضوع وفق ماده 103 در جلسه رسمی غیرعلنی بررسی و برای نجات اقتصاد ملی تصمیم موثر و قاطعی بگیرد. پیشنهاد ما تشکیل جلسه در 14 یا 15 دی ماه است.

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


  آفتاب: بیش از 2سال از دوران حیات دولت دهم می‌گذرد و هر روز بر تعداد وعده‌های عملی نشده دولتی‌ها افزوده می‌شود. مهم‌ترین وعده دولت اما ریشه کن کردن بیکاری و وعده ایجاد 2. 5 میلیون شغل بود که نه تنها
آقای رئیس جمهور، حکایت بیکاری همچنان باقی است!محقق نشد بلکه بررسی گزارش نرخ بیکاری چهار فصل 89 مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در فصل بهار و تابستان نرخ بیکاری ثابت و با اندکی کاهش در پاییز، در زمستان دوباره صعودی شده است.
   اما نکته مهم اینجاست، هر چند روز یک‌بار یکی از مدیران اقتصادی دولت از عزم مسوولان اقتصادی برای برطرف کردن بیکاری سخن می‌گوید و و وزن منابع و سپرده‌های بانکی را نیز برای این منظور بسیار پر بار اعلام می‌کند.
   آخرین وعده محمود
احمدی‌نژاد در جمع مردم ایلام مطرح شد. رئیس دولت دهم در جمع مردم ایلام با اشاره به حجم بالای سپرده‌های بانکی کشور گفت: «با حجم موجود سپرده‌های بانکی برای ایجاد 5/2 میلیون شغل به هیچ‌وجه کمبود منابع نخواهیم داشت.» ولی با این وجود به نظر می‌رسد مسوولان دولتی در مورد مسائل اقتصادی تنها در کلام با قاطعیت برخورد می‌کنند و در عمل خبری نیست که نیست.
   در هر حال، نرخ بیکاری در بهار 89 معادل 13/5 درصد، تابستان 89 معادل 13/6 درصد، پاییز 12/1 و زمستان هم 14/6 درصد بوده است که
با توجه به اظهارات قاطع دولتی‌ها درباره ایجاد شغل، بالا رفتن این آمار در زمستان 89 عجیب به نظر می‌رسد!
   نرخ بیکاری اما در کل سال گذشته هم 13/5 درصد اعلام شده است. این نرخ در بهار سال جاری طبق اعلام مرکز آمار به 12/3 درصد و در تابستان نیز به 11/1 درصد رسیده است. با این حال صرفا در سال گذشته اعلام شد که هر یک از استان‌ها توانسته‌اند تعهدات خود را در زمینه اشتغال زایی محقق کنند اما اینکه مشاغل ایجاد شده از چه کیفیتی برخوردار بوده و چند درصد از آن‌ها فصلی و مقطعی و چه میزان آن با امنیت و ماهیت دائمی است آماری ارائه نشد و یا دست کم منتشر نشده است.
   بررسی نرخ بیکاری سال 88 نیز نشان می‌دهد که وضعیت بیکاری در این سال معادل 11/9 درصد و بیشتر از 10/4 درصد سال 87 بوده است و در این سال وضعیت بیکاری در 21 استان نسبت به 87 بد‌تر شده است. این موضوع از آنجا اهمیت دارد که همین روند با وجود ادعای ایجاد فرصتهای شغلی در سال 89 به میزان 1/6 میلیون نفر ادامه داشته و نرخ بیکاری سال 89 به 13/5درصد و 1/6 درصد بیشتر از سال 88 است.
   بی‌تردید، آمارهای ضد و نقیض دولت درباره ریشه کن کردن بیکاری و ایجاد دو نیم میلیون شغل در طول فعالیت دولت دهم چیزی را عوض نکرده است و جوانان و به خصوص قشر تحصیل کرده، همچنان زیر فشارهای ناشی از بیکاری و فقر، دست و پا می‌زنند وباید پرسید آیا با این روند قرار است فقر در کشور ریشه کن شود؟!
   از سوی دیگر کار‌شناسان اقتصادی می‌گویند اشتغال را باید با تولید و صنعت سنجید. بررسی وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد، اوضاع برای تولید و صنعت چندان مطلوب نیست و علاوه بر واردات بی‌رویه، تولید کشور به دلیل عدم پرداخت یارانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای مواجه است تا جایی که جز ایجاد شغل‌های مقطعی راهی برای افزایش شاغلین نیست.
   به نقل ازسایت شفاف افزایش تعداد ورودی‌ها به بازار کار نیزعاملی است که دولتی‌ها می‌گویند باعث افزایش آمار بیکاری است
اما این مساله نیز نمی‌تواند افزایش بیکاری را توجیه کند چرا که در سال‌های گذشته همواره میزان ورودی‌های به بازار کار در هر سال به میزان یک میلیون و 200هزار نفر اعلام شده است.
   باید منتظر ماند و دید آیا وعده‌های دولت دهمی‌ها درباره اشتغال به واقعیت تبدیل خواهد شد یا همواره فاصله طولانی بین حرف تا عمل حفظ خواهد شد؟!

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی