سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

علی مطهری: تنزل جایگاه مجلس ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    به گزارش تیترآنلاین به نقل از جهان صنعت ، روز گذشته استعفای علی مطهری در صحن علنی مجلس بررسی شد، جالب آنکه درست در همین روز هیات رییسه مجلس از لغو سوال از احمدی‌ن‍ژاد که هفته قبل مجددا رسمیت یافته بود، خبر دادند. در این رابطه با علی مطهری گفت‌وگویی انجام دادیم، پیشگام سوال از احمدی‌نژاد امضا دادن‌ها و پس گرفتن‌های مکرر نمایندگان مجلس برای سوال از رییس‌جمهور را سبب تنزل جایگاه مجلس می‌داند، وی همچنین از فشار و تهدید نماینده‌های مجلس برای بازپس گرفتن امضاها می‌گوید و مصداق آن را چنین بیان می‌کند: «مثلا تهدید می‌کنند فلان پروژه حوزه انتخابیه‌ات متوقف می‌شود». او در ادامه به موضوع جلسه استیضاح وزیر اقتصاد نیز اشاره دارد و استیضاح را بیشتر ناشی از موضوع اختلاس دانسته و یادآور می‌شود که گذشته از بحث اختلاس، نمایندگان از عملکرد حسینی راضی بودند.
شما در نطق خود از پرونده‌هایی که در اختیار یک فردی است، گفتید که در برخی از محافل خبری در مورد این پرونده‌ها اشاره‌های سربسته‌ای شده است اینها چه پرونده‌هایی هستند و تا چه حد مهمند که موجب شده تا مجلس تا این حد از خود انعطاف به خرج دهد؟
من اشاره به همان مطلبی داشتم که یک روزنامه دولتی چندی پیش نوشت که اسناد زیادی از مخالفان خود در دست داریم و به گونه‌ای آنها را تهدید کرد.
در ماه‌های پایانی کار مجلس هشتم امضا گرفتن و پس گرفتن مکرر امضای نمایندگان مجلس به نظرتان به صلاح است؛ آیا این امر موجب خدشه‌دار شدن وجهه مجلس در افکار عمومی نمی‌شود؟ روشن است که به صلاح نیست و موجب تنزل جایگاه مجلس در افکار عمومی می‌شود البته اگر نمایندگان را به حال خود بگذارند این اتفاق نمی‌افتد، گاهی نماینده را تحت فشار قرار می‌دهند مثلا تهدید می‌کنند که فلان پروژه حوزه انتخابیه‌ات متوقف می‌شود.
جلسه استیضاح روز سه‌شنبه را چطور ارزیابی می‌کنید، فارغ از بحث دولت به نظرتان حسینی به خاطر دفاعیات خودش اعتماد مجدد مجلس را کسب کرد یا به واسطه چیزی شبیه به همان پرونده‌ها که در نطقتان به آنها اشاره داشتید؟
نتیجه خوبی نداشت، دفاعیات حسینی هم قوی نبود، احساسی و عاطفی بود. به نظر من عذرخواهی ایشان هم قابل قبول نبود چون عذرخواهی زمانی که خطر نزدیک است مقبول نیست و شبیه توبه در زمان مرگ است که قرآن آن را نمی‌پذیرد. چند عامل باعث ابقای حسینی شد؛ یکی از آنها این بود که گذشته از بحث اختلاس نمایندگان از عملکرد او راضی بودند.
آیا امیدی به طرح مجدد سوال از آقای احمدی‌نژاد و پاسخگویی ایشان هست، اصولا فکر می‌کنید ایشان تا پایان مدت ریاست‌جمهوری پاسخگو باشند؟
بله امیدی هست نمایندگان امضاکننده طرح سوال مصر به انجام آن هستند، به دو امضا نیاز است که فکر می‌کنم پیش از آن حاصل می‌شود.
شایعاتی درباره ارتباط برخی بستگان نمایندگان مجلس با فساد مالی اخیر در محافل خبری مطرح شده است، به نظر شما اینها شایعات است یا قابل بررسی هستند؟
نه افرادی بلکه فردی که این شایعات به او نسبت داده شده فرد پاکی است و ظاهرا مثل روش معمول نمایندگان که برای ایجاد اشتغال در حوزه انتخابیه خود نامه‌نگاری می‌کنند، نامه‌نگاری‌هایی داشته است و قطعا در باند مفسدان نبوده است.

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

  به گزارش  آیت الله العظمی موسوی اردبیلی در خصوص تغییر نظام ریاستی به پارلمانی گفت: تغییر نظام ریاستی به پارلمانی و انتخاب رئیس جمهور توسط پارلمان موجب کاهش سطح مشارکت مردم می‌شود اما تصورم این نیست که به این زودی‌ها سیستم پارلمانی برقرار شود و فکر می‌کنم این امر یک تصمیم جدی از نظر مقام رهبری نباشد و اتخاذ این تصمیم و اجرای آن نیازمند مدت زمان زیادی است.
به گزارش ایلنا، ایشان در دیدار با مدیر مسوول و شورای سردبیری گروه رسانه‌ای فرهنگ آشتی، افزود: انتخاب رئیس جمهورتوسط مردم موجب تقویت حضور مردم در عرصه سیاسی و مشارکت حداکثری می‌شود حال چطور می‌شود که این تغییر اتفاق بیفتد؟ به نظر من این مساله خیلی جدی به نظر نمی‌رسد. آیا مردم اشتباه می‌کنند و مجلس اشتباه نمی‌کند؟ و آیا مجلس از هرگونه اشتباه و خطایی مبراست و مردم درست تصمیم نمی‌گیرند؟
وی با انتقاد از عملکرد مجلس در دادن رای اعتماد مجدد به وزیر اقتصاد گفت: اقدام مجلس در رای دوباره به وزیر اقتصاد یک امر ظاهری ویک استیضاح ظاهری بود. درست نبود با یک معذرت خواهی سر و ته ماجرا را هم بیاورند ولی به طور کلی تمام صحبت من این است که ما باید به مردم اعتماد کنیم و عدم اعتماد به مردم هیچ نفعی برای ما نخواهد داشت.
این مرجع تقلید خاطر نشان کرد: از من سوال می‌کنند درباره پارلمانی شدن نظام سیاسی، اما باید دید موافقان و مخالفان چه کسانی هستند و چه افرادی در این ماجرا نفع می‌برند و صلاح مملکت در این میان چیست؟
وی ادامه داد: از قدیم مرسوم بوده که مردم از رئیس جمهور نالان بودند من این را نمی‌دانم و فکر هم نمی‌کنم طرح تغییر جدی باشد چرا که این طرح مخالفان زیادی دارد و برای من مخالفان و موافقان این طرح و استدلالشان روشن نیست همچنین تاکنون نشنیدم کسی به طور جدی پیگیر این مساله باشد. و این مسئله به طور جدی هم اکنون مطرح نیست.
آیت الله العظمی موسوی اردبیلی تصریح کرد: اخیرا صحبت‌هایی از طرف من در خصوص انتخابات گذشته نقل شده و به گوش من رسیده که مطلقا صحت ندارد و من بنا هم ندارم در این شرایط صحبتی بکنم تمام ادعاهای مطرح شده کذب و دروغ است و اظهارات قبلی هم دروغ است اخیرا هم رسانه‌ها مطلبی منتشر کردند که برنامه‌ای برای انتخابات داریم اما من نه به کسی زنگ زدم و نه کسی به من زنگ زده است و این مسئله هم کذب است و بیان این مسایل در شرایط حال اصلا لزومی ندارد.
وی ادامه داد: مساله دیگر اینکه اگر بنا باشد در خصوص مساله‌ای اطلاع رسانی کنم و یا مواضعی اتخاذ کنم حتما از طریق دفترم به اطلاع عموم خواهم رساند اما الان طوری شده که هر کی هر چه می‌خواهد می‌گوید و بعد هم به این موضوع می‌خندند و باید بگویم که این مسله اصلا درست نیست.
همچنین ایت الله العظمی موسوی اردبیلی در مورد استفاده ابزاری از دین اسلام نیز هشدار داد وگفت: ما نباید هر کاری را انجام داده و کلمه اسلام را به گوشه کارمان بیفزاییم چون این مورد که ما از اسلام برای رسیدن به اهداف شخصی استفاده کنیم اصلا جایز نیست و این موضوع می‌تواند باعث وارد کردن ضرباتی به اسلام باشد.

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی