سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

زیباکلام : اصلاح طلبان باید در انتخابات اسفند شرکت کنند؟؟؟

 

 زیباکلام : اصلاح طلبان باید در انتخابات اسفند شرکت کنند؟؟؟

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

من فکر می‌کنم اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند. برای اینکه تا به اینجا  هیچ علامتی وجود ندارد که نشان دهد اوضاع برای اصلاح‌طلبان به سمت و سوی عادی شدن رفته باشد. سکوت مبهم و سنگینی بر اردوگاه اصلاح طلبان در مورد انتخابات پیش رو در اسفند ماه مدتهاست سنگینی می کند. هنوز کسی چیزی قطعی نگفته است. در شطرنج به این وضعیت آچمز می گویند، یعنی وضعیتی که هر گونه حرکت هزینه سنگینی در بر خواهد داشت. برخی از اصلاح طلبان البته جوابی صریح ولی در عین حال دو پهلو به این پرسش داده اند : مشارکت مشروط. برخی دیگر گفته اند شرکت نمی کنند، و بالاخره برخی هم گفته اند که شرکت خواهند کرد. برای درک بهتر موضع گیری اصلاح طلبان با دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، نویسنده و تحلیل گر سیاسی به گفتگو نشسته ایم :
 «من فکر می‌کنم اصلاح طلبان در انتخابات شرکت نکنند. «ازسوی دیگر شاهد هستیم که برخی از اصولگرایان در مصاحبه‌‌های شان مطالبی مطرح میکنند که بنظر نمی رسد خیلی علاقه ای به شرکت اصلاح طلبان داشته باشند. از جمله میگویند که اصلاح‌طلبانی می‌توانند در انتخابات شرکت کنند که مرز خود را با اصلاح طلبان فتنه‌گر یا سران فتنه مشخص کرده باشند. یا گفته می‌شود که اصلاح طلبانی که وابستگی‌های حزبی و تشکیلاتی به جبهه مشارکت ، سازمان مجاهدین انقلاب یا دفتر تحکیم وحدت داشته باشند، از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نخواهند شد.»
 «جدا از این مسئله، نکته مهم سومی هم هست که عبارت است از زندانی بودن بسیاری از اصلاح طلبان. ما شاهد هستیم که بسیاری از رهبران و فعالین اصلاح‌طلب در زندان هستند یا بصورت مشروط در بیرون از زندان در مرخصی بسر میبرند. نکته چهارم مسئله غیر قانونی بودن تشکلهای اصلاح طلبان است. ما شاهد هستیم که جبهه مشارکت به عنوان مهم ترین ، نیرومند‌ترین و اصلی‌ترین تشکل وابسته به اصلاح طلبان بهمراه سازمان مجاهدین انقلاب و ایضا سازمانهای دانشجویی که به تعبیری ستون فقرات اصلاحات و اصلاح طلبی بودند، منحله یا غیر قانونی اعلام شده اند."  «یعنی با حرف و شعار که اصلاح طلبان بیایند در انتخابات شرکت کنند، مثل آنچه آقای مهندس باهنر و یا دکتر علی مطهری و برخی دیگر از اصولگرایان میانه رو اعلام کرده اند، آمدن اصلاح‌طلبان محقق نخواهد شد.»
 « به نظر من مسائل بسیار اساسی و بنیادی در مورد شرکت و یا عدم شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح هست و مادام که این مسائل حل نشود و مشخص نشود که آیا مثلا تشکل‌های اصلاح‌طلب مجاز به فعالیت قانونی هستند یا نه ؟ آیا اصلاح‌طلبان باید از درون زندان اعلام نامزدی بکنند یا نه ؟ ایا اصلاح طلبان از جانب مقامات قضایی کشور به عنوان فتنه گر تحت تعقیب هستند یا نه ؟ ایا مجاز به فعالیت سیاسی هستند یا نه ؟ و مسائلی از این دست، من هیچ دلیلی نمی‌بینیم که چرا باید اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت بکنند.»
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سئوال که برخی از اصولگرایان عدم شرکت اصلاح طلبان در انتخابات را به معنای مرگ سیاسی آنها میدانند، گفت:
«اولا اینکه برخی از اصولگرایان مطرح کرده‌اند که اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت نکنند این به معنای مرگ سیاسی شان است ، این سخن، سخن بی‌معنا و بی‌اساسی است. سرنوشت جریانات سیاسی را شرکت و یا عدم شرکت شان در انتخابات تعیین نمی‌کند.»
زیبا کلام با بیان اینکه عدم شرکت آنها به هیچ وجه به این معنا نیست که این بمثابه پایان و مرگشان است، گفت:
«البته اصولگرایان خیلی دلشان می‌خواهد که اصلاح‌طلبان دچار اختلاف و انشقاق شوند و بخشی از اصلاح‌طلبان بگویند که در انتخابات شرکت می‌کنند و بخشی بگویند شرکت نمی‌کنند.»
 بد ترین سناریو برای اصلاح طلبان انست که بصورت متفرق در مورد انتخابات موضع گیری نمایند. یک گروه بگویند شرکت می کنیم و یک گروه دیگر بگویند که شرکت نمیکنیم.
کمترین دینی که اصلاح ‌طلبان به مردم و طرفداران شان دارند اینه که هر چه سریعتر تصمیم اساسی بگیرند که در انتخابات شرکت می‌کنند و یا نمی‌کنند.»
 «قطعا اصلاح‌طلبان از خدای دو جهان می‌خواهند که در انتخابات شرکت کنند، منتهی تمام امکانات شرکت در انتخابات از آنها سلب شده است و نمی توانند شرکت کنند. تنها فایده ای که شرکت انان در انتخابات دارد اینه که کمک می‌کند به مشروعیت دادن به انتخاباتی که اصولگرایان از آن بهره خواهند برد. بنا براین نباید این کار را انجام دهند. در شرایط مطلوب این غایت آرزو ی اصلاح‌طلبان خواهد بود که بیایند و در انتخابات شرکت کنند.»
 اصلاح‌طلبان نبایستی بگویند ما شرکت می‌کنیم و یا نمی کنیم، بلکه باید شرایطی را مشخص نمایند و اگر این حداقل شرایط تحقق بیابد در انتخابات شرکت کنند.
این استاد دانشگاه در پایان با توجه به شرایط سیاسی کشور و با توجه به اینکه اصولگرایان قدرت را کاملا در دست دارند، گفت:
« البته تصمیم گیری در مورد انتخابات بهیچ وجه یک تصمیم ساده و سرسری برای اصلاح‌طلبان نیست. نه فقط اینده خود اصلاح طلبان گره خورده به این تصمیم بلکه اینده کشور و جنبش دمکراسی خواهی هم بدون تردید متاثر از این تصمیم گیری خواهد شد. یک نکته مهم دیگر هم خطاب به طرفداران اصلاح طلبان بگویم. هر تصمیمی که رهبری اصلاح طلبان میگیرد باید برای هواداران متبوع بوده و انرا اجرا کنند ولو اینکه با ان خیلی هم موافق نباشند. به هر حال هر جنبش سیاسی یک اقتضائاتی دارد که متابعت و داشتن نظم و انضباط سیاسی از اهم آنهاست. ما هم بایستی یاد بگیریم که مسئولانه حرکت کنیم و از تکروی ،چپ روی و غیرمسئولانه رفتار کردن پرهیز نماییم.»
 

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

 گزارش رویترز از حواشی اختلاس در ایران : احمدی نژاد در مقابل چشم ملت ایران ضعیف شده محمود احمدی نژاد که قول انتخاباتی اش مبارزه با فساد بود، بر سر بزرگترین رسوایی اقتصادی در تاریخ ایران با ضربه ای سیاسی و تازه ای مواجه شده است. و برخی از اصولگرایان مظنون اصلی این کلاهبرداری را به "جریان انحرافی" متصل می دانند. به نوشته رویترز، مشایی متهم به تلاش برای از بین بردن نقش روحانیون در سیاست است.
یک مقام سابق ارشد ایرانی که خواستار عدم افشای نامش بود گفت:
حالا دست های نزدیکان احمدی نژاد با کلاه برداری پر شده است و در مقابل چشم ملت ضعیف شده است. او از هر اقدامی سیاسی در استانه انتخابات مجلس عاجز شده است.
قوه قضائیه گفته است که فساد در این سطح نمی تواند بدون دخالت و حمایت برخی از افراد به وقوع بپیوندد.
برخی از اصولگرایان می گویند: این کلاهبرداری با تاییدیه مقامات ارشد و عالی رتبه ی ایران، اشکار شد. یک اقتصاددان که خود را "صابر لواسانی" معرفی کرد گفت: متحدان احمدی نژاد قصد پیروزی در انتخابات بعدی را دارند و اصولگرایان می خواهند راه انها را مسدود کنند. این دلیل اصلی اشکارسازی و افشای اختلاس است.
یک تحلیلگر که خواستار عدم افشای نامش بود گفت:
وضعیت اقتصادی علت اساسی نارضایتی ملت است و فاکتور مهمی برای احزاب سیاسی محسوب می شود.
این کلاه برداری باعث افزایش فشارهای اقتصادی از طریق تورم رو به افزایش، می شود. تورم به صورت رسمی 16 درصد اعلام شده است اما منتقدان می گویند که در حقیقت بیشتر از 30 درصد است.
رضا بخشی راننده تاکسی 45 ساله که صاحب 3 فرزند است می گوید: من دارم برای جور کردن شهریه مدرسه فرزندانم می جنگم. من حتی نمی توانم تعداد صفرهای این اختلاس را بشمارم.
با وجود انتقادها مبنی بر هدر دادن پول های نقت و دامن زدن به تورم، احمدی نژاد هیچ حرکتی مبنی بر اصلاح سیاست های خود نشان نداده است.
درآمدهای نفتی 60 درصد درآمد کشور را تشکیل می دهد
و افزایش واردات در دولت احمدی نژاد و قطع یارانه ها باعث ضربه به صنایع داخلی شده و باعث تعطیل شدن برخی از کارخانه ها شده است.
گرچه حامیان اصلی احمدی نژاد از او فاصله گرفته اند اما تحلیلگران می گویند احمدی نژاد تا پایان دوره اش در مسند ریاست جمهوری باقی می ماند.
 

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی