سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

چه حسابی، چه کتابی! ...

 

  چه حسابی، چه کتابی! ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    روزنامه شرق نوشت: شاید آن زمانی که محمود احمدی‌نژاد در جمع مجلسی‌ها از صفر بودن موجودی حساب ذخیره ارزی سخن گفت تا بتواند پاسخگوی چرایی عدم پرداخت بودجه به متروی تهران باشد،
فکرش را هم نمی‌کرد که همین پاسخ پرسش جدیدی را مطرح کرده و عملکرد وی و دولتش را درست در سال‌هایی که بهای نفت در بازارهای جهانی، جهشی چشمگیر نسبت به دولت‌های پیشین داشته است، زیر سوال ببرد.
 زمانی که علی مطهری از دلیل عدم پرداخت بودجه برای متروی تهران از احمدی‌نژاد سوال کرد، رییس دولت با لحنی خاص اعلام کرد: «موجودی حساب ذخیره ارزی صفر است، از کجا بیاورم به مترو تهران پول بدهم؟»
همین پاسخ کافی بود تا تنها برای یکی از پاسخ‌های رییس دولت به مجلسی‌ها، دو سوال جدی مطرح شود که قطعا پاسخی برای آن پیدا نخواهد شد، جز برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی که قرار بود، پشتوانه‌ای باشد برای روزهای مبادا.
 اما اکنون سوال این است که موجودی حساب ذخیره ارزی کجاست؟ چرا موجودی حساب صفر شد؟ و چرا در سال‌هایی که قیمت هر بشکه نفت رکوردهای بی‌سابقه‌ای از خود به جا گذاشته بود، نتوانستیم از روزهای طلایی نفت استفاده کنیم؟ زیاد است سوال‌هایی از این دست درخصوص موجودی حساب ذخیره ارزی که محمود احمدی‌نژاد صراحتا آن را صفر اعلام کرده بود و اکنون این سوال‌ها جای تنها پرسشی را که در سال‌های اخیر مطرح بود گرفته‌اند.
از سال 87 که محمود احمدی‌نژاد موجودی حساب ذخیره ارزی را محرمانه اعلام کرده بود، رقم این موجودی پرسشی بی‌جواب شده بود که هر مرجعی براساس برآوردهای خود رقمی را برای آن اعلام می‌کرد، چرا که محمود احمدی‌نژاد در این خصوص گفته بود این حساب برای دو، سه سال کشور موجودی دارد و ما هیچ‌وقت نمی‌توانیم برای حساب عددی بگوییم، زیرا محرمانه است. خبر محرمانه بودن موجودی حساب چندان دوامی نداشت چرا که شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد حدود یک ماه پس از اظهارات احمدی‌نژاد درخصوص موجودی صندوق، رقم حساب ذخیره ارزی را 25میلیارد دلار دانست.
 رقمی که از سوی بانک مرکزی تایید نشد و این بانک در گزارشی آن هم یک ماه پس از اظهارات وزیر اقتصاد موجودی حساب را 23میلیارد و 175میلیون دلار اعلام کرد. در جریان انتخابات سال 88، موجودی حساب ذخیره روند دیگری به خود گرفت. خبرهایی از منفی بودن موجودی حساب ذخیره ارزی به میان آمد و در آن روزها به جای آنکه با اعلام رقمی واقعی از موجودی حساب به این خبرها پاسخ داده شود،
محمود احمدی‌نژاد با رد منفی بودن موجودی حساب در جمع خبرنگاران اعلام کرد آن چیزی که شما دیدید آن حساب تعهدی است. اگر حساب تعهدی حساب کنیم، باز هم بیشترین رقم موجودی در این دولت هست.
در حالی که بعضی‌ها با قبل حساب نقدی را مقایسه می‌کنند.
اگر حساب نقدی را مقایسه کنیم بیشترین رقم موجودی هفت، هشت، 10ساله، امروز الحمدالله در حساب موجود است و پشتیبان برنامه‌ریزی‌های کشور است.
 شاید همین تضمین ضمنی که محمود احمدی‌نژاد درخصوص موجودی حساب داد که پشتیبان برنامه‌ریزی‌های کشور باشد، عاملی شد تا طرح استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل عمومی کشور در ماه‌های ابتدایی سال 88 مطرح شده و در مهرماه همان سال فوریت آن در صحن علنی تصویب و اواخر سال نیز به دولت ابلاغ شود. ابلاغیه‌ای که دو سال پس از آن، محور سوالی شد از محمود احمدی‌نژاد.

سوالی که پاسخ آن موجودی حساب ذخیره ارزی را صفر به نمایش گذاشت و نگرانی‌ها درخصوص موجودی حساب ذخیره ارزی را بار دیگر پررنگ کرد.
پاسخ محمود احمدی‌نژاد از سوی بسیاری نقض اظهارات گذشته وی معنی شد. پررنگ شدن این نگرانی‌ها در حالی بود که حساسیت‌ها درخصوص رقم این موجودی با طرح جدی منفی شدن موجودی حساب در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88، پس از انتخابات نیز ادامه‌دار شد، ماه‌ها می‌گذشت و اظهارنظرهای متفاوتی درخصوص موجودی حساب مطرح می‌شد تا اینکه در نیمه سال 89 جبار کوچکی زاده یکی از نمایندگان مجلس رقم حدودی موجودی حساب را کمتر از 10میلیارد دلار اعلام کرد.
این در شرایطی بود که برخی کارشناسان با اشاره به اینکه اگر مکانیزم قانونی برداشت از حساب ذخیره ارزی یعنی اجازه از مجلس برای برداشت از حساب رعایت می‌شد، حساب ذخیره ارزی حدود 100میلیارد دلار بود. رقمی که بهمن آرمان عضو سابق هیات امنای حساب ذخیره ارزی نیز آن را تایید می‌کند. ماجرا ادامه داشت تا پای صندوق توسعه ملی برای جمع‌آوری ذخایر ارزی کشور به میان آمد و قرار شد دست دولتی‌ها برای دسترسی به این صندوق کوتاه باشد و اجازه برداشت از این صندوق نیز به دولت داده نشود. حتی علی لاریجانی اعلام کرد که اجازه نخواهد داد صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود.
 در پی آن،
اواسط سال 90 قاسم حسینی عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به اینکه «موجودی حساب ذخیره ارزی تا پایان سال 89 معادل 100میلیون دلار بوده است»، اظهار داشت: «بانک مرکزی باید آخرین موجودی را محاسبه و اعلام کرده و 50درصد آن را در اسفندماه سال‌جاری به حساب صندوق توسعه ملی واریز کند.» وی تصریح کرده بود: «بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، 50 درصد از منابع و موجودی حساب ذخیره ارزی باید به صندوق توسعه ملی واریز شود؛ ضمن اینکه اگر دولت یا مجلس در یک سال از 50درصد باقیمانده برداشتی نکند، آن 50درصد نیز به منابع حساب ذخیره ارزی در سال بعد اضافه می‌شود.»
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در مورد علت وجود منابع مالی در حساب ذخیره ارزی بعد از تشکیل صندوق توسعه ملی یادآور شده بود: «مملکت را باید مدیریت اداره کرد؛ این در شرایطی است که بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی، دولت و مجلس نمی‌توانند از منابع صندوق برداشتی داشته باشند، بنابراین کشور باید حداقل به اندازه اداره یک ماه کشور، ذخیره مالی داشته باشد تا بتواند پنج تا شش‌میلیارد دلار در شرایط اضطرار، کالا وارد کند.»
در این میان، هر چند که خبرها بر اساس اساسنامه صندوق توسعه ملی از عدم دسترسی دولت به این صندوق حکایت دارد اما با خبری که محمود احمدی‌نژاد از صفر شدن موجودی حساب داده است، در کنار گزارش مرکز پژوهش‌ها از لایحه بودجه 91 به نظر می‌رسد که دولتی‌ها اکنون قصد رسیدن به صندوق توسعه ملی را دارند. مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی تاکید کرده است که دولت در لایحه بودجه سال 91 با نقض اساسنامه صندوق توسعه ملی، جواز برداشت از صندوق را صادر کرده و به عبارتی برای همه منابع حاصل از نفت در سال 1391 هزینه پیش‌بینی شده و حساب ذخیره ارزی به صورت عملی تعطیل شده است.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


مردی از خویش برون آید وُ کاری بکند

 

 مردی از خویش برون آید وُ کاری بکند

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    هر سال روز احسان و نیکوکاری که میشود کلی یادداشت و مقاله و سخنرانی منتشر میشه که فلان و فلان
من نخواستم مطلبی اینترنتی و بعضا تکراری بنویسم یا آیه‌ای از قرآن و حدیثی از ائمه بیارم. گفتم با ذکر خاطره‌ای به هرکس که احساس مسئولیت می‌کنه بگویم جنوب شهر‌ها را دریابید. چندین سال قبل بود کتاب خانه‌ی عمومی شهرمان محل مطالعه هر روزه من بود برای کنکور.
به علت کمبود جا در کتابخانه و تعداد زیاد پشت کنکوری معمولا 7 صبح کتاب خانه بودم. حدود یک ساعت که مطالعه می‌کردم برای رفع خستگی برای پیاده روی بیرون می رفتم ضلع جنوبی خیابانی که در آن کتابخانه عمومی شهر واقع بود به کوه منتهی می شد به همین دیل همان مسیر را برای پیاده روی انتخای می نمودم اولین روزها صرفا جهت پیاده روی بود تا اینکه چند روزی کمی بیشتر از کتاب خانه دور شدم صحنه هایی که می‌دیدم هر روز مرا بیشتر جلب و البته متأثر می‌کرد طوری که دیگه 7 صبح کتابخانه نبودم بلکه جای همیشگی میان مردمان فراموش شده‌ی شهر بودم.
خانه های با طول 2 متر و عرض یک متر به ارتفاع کمتر از یک متر با مصالحی از گل و نی، فقط برای خوابیدن ساخته شده بود برای بیش از 6 نفر. حیاط خانه دیوار نداشت؛ کودکانی که هرگز غذای گرمی نخورده بودند، و... چشم های زول زده ای که من را می نگریستند هنوز خاطرم هست. والله که این کلمات و حروف الفبا همه‌ی حرف دل و احساسم رو انتقال نمیده.
از اینکه پنج سالِ قبل کنکور قبول نشدم ناراحت نیستم اگرچه کاری هم نتونستم بکنم اما همین قدر می دونم گذشت زمان باعث فراموشی آن پابرهنگان جنوب شهرم نشد و هنوز بیادشان هستم. به هرحال هرکس که احساس مسئولیت می‌کنه و مخصوصا کسانی که قانوناً در این کشور مسئولند بدانند که این موضوع رو هم فراموش نکردیم که انقلاب ما برای پاه برهنگان بود.
فراموش نکردیم که دین ما توصیه به احسان و نیکوکاری کرده. فراموش نکردیم که بیش از یک صد آیه از آیات قرآن کریم احسان و نیکی کردن رو توصیه بلکه واجب کرده. فراموش نکردیم که همین دیروز با شعار حمایت از اقشار ضعیف و بی بضاعت از ما رای گرفتید.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


خود را به کوچه-ی علی-چپ زدن همیشه کارساز نیست! ...

 خود را به کوچه-ی علی-چپ زدن

 همیشه کارساز نیست! ...

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    پرسیدن سؤال از رئیس‌جمهور کار درستی بود یا نه؟ این پرسشی است که پس از حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس بسیاری از افراد از هم می‌پرسیدند،
چرا که برخی بر این باور بودند، با توجه با لحن و ادبیات رئیس جمهور در پرده دری‌های یک طرفه علیه اشخاص، نباید از وی سؤال پرسیده و تریبونی در اختیار وی گذاشته می‌شد که ادعاهایی را مطرح کند، بدون اینکه افراد فرصت پاسخگویی داشته باشند.
به گزارش «تابناک»، اما سؤال از رئیس‌جمهور را نباید یک جلسه سخنرانی دانست،
پرسش از دومین مقام عالی‌رتبه کشور برای این است که وی آگاه شود، نظارتی بر او هست و او نمی‌تواند هر ادعایی را مطرح کند؛ بدون اینکه پاسخگویی و مسئولیت پذیری نسبت به آن داشته باشد.
بی‌گمان،
سؤال از رئیس‌جمهور نخستین گام نظارت مجلس بر رئیس‌جمهور است و نباید گمان کرد که مجلس در مقابل رئیس‌جمهور و ادعاهایش دسته و پا بسته است و ابزار‌های نظارتی دیگری دارد. اکنون یک سؤال وجود دارد آیا آن گونه که نمایندگان طرفدار دولت مدعی هستند، رئیس‌جمهور پیروز نهایی پرسش و پاسخ روز گذشته بود؟
 رئیس‌جمهور به اذعان نمایندگان مجلس و آنچه اکنون از آن بر جای مانده است، به پرسش‌های نمایندگان پاسخی نداد. البته پاسخ که داد، اما نه پاسخی که در جواب پرسش‌های نمایندگان باشد، بلکه در پاسخ به برخی از پرسش‌های نمایندگان از آنان پرسید که قانونا نمی‌توانست بپرسد. به برخی دیگر پاسخ‌هایی داد که ادعا بودند و نه پاسخی مستند که تا امروز بخش عمده‌ای از آنان از سوی مقامات گوناگون تکذیب شده است. آنچه برخی معتقدند احمدی نژاد پیروز شده است، شوخی‌های جدی و غم انگیز وی با نمایندگان ملت بود؛ شوخی‌هایی که جایش در مجلس نبود. در مهمترین رخداد مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور به گفته خودش برای صفا کردن و شوخی رفته بود؛ غافل از اینکه کار ملک و مملکتداری با شوخی و صفا اداره نمی‌شود.
 اما اگر پاسخ ندادن به پرسش‌های نمایندگان و تکرار مجموعه ادعاهایی را که از سوی شهرداری، دیوان محاسبات و... تکذیب شد، موفقیت به شمار آوریم، بی‌گمان وی پیروز
و اگر طفره رفتن و به حاشیه کشاندن و متلک پرانی را پیروزی بدانیم، بی‌گمان رئیس‌جمهور کنونی کامیاب شده است.
 احمدی نژاد برای کسانی بود که ادبیات وی را می‌پسندیدند و افقی برای ثبات و پایداری نظام سیاسی کشور قائل نیستند، البته پیروز شد و چرا پیروز نشود؛ زمانی که عقلای مجلس و به ویژه ریاست مجلس، که همه سیاست را سیاست بازی نمی‌دانند و ناگزیر برای جلوگیری از نزاع رو در رو، زبان در کام کشیدند تا سخنان محمود احمدی نژاد پایان یابد و فقط برود، احمدی نژاد پیروز شده است. نمایندگانی که به طرفداری از دولت، حقوق مردم را بر زمین گذاشتند هم به یقین پیروز شدند، آنان که گفتند احمدی نژاد تلویحا معذرت خواهی کرده است، مطمئن باشند گاه حادثه ای دیگر در میان است. آنان که گفتند احمدی نژاد توهین نکرده است، منتظر باشند تا زمانی که هرم آتش، خود آنان را نیز گرفتار کند؛ چه آنکه همان نمایندگانی که اکنون دادشان بلند شده که رئیس‌جمهور به آنان توهین کرده است، بسیاری کسانی هستند که در فردای انتخابات و مناظرات انتخابات ریاست جمهوری سال 88 در تلویزیون از لحن و ادبیات احمدی نژاد علیه رقبایش حمایت کرده بودند.
تا زمانی که قاعده بازی سیاست در ایران یک طرفه است، احمدی نژاد پیروز است و پیروزی‌های اینچنینی همچنان ادامه خواهد داشت؛ چه آنکه در مناظرات و پرسش و پاسخ روز گذشته هم ادعاهایی مطرح کرد و رفت، بدون اینکه الزامی به شنیدن پاسخ رقبا یا نمایندگان مجلس داشته باشد.
این یکسویه بودن بازی سیاست در ایران، گاهی به کوتاهی نمایندگان مجلس با آیین نامه‌های عهد عتیقشان برمی‌گردد و گاه در کج‌سلیقگی مسئولان رسانه‌ای کشور؛ هر چه هست، احمدی نژاد این راه یکطرفه را به خوبی می‌شناسد.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


وقتی ریش هم قابلیت شرطی شدن پیدا میکند! ...

 

 وقتی ریش هم قابلیت شرطی شدن پیدا میکند! ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    قاسمی از فرماندهان دفاع مقدس با اشاره به حکم هشت ماه زندان و 60 ضربه شلاق عامل اهانت به فائزه هاشمی گفت: «اگر چنین حکمی را برای فائزه بریدند و نصف روز این خانم زندان رفت، من ریشم را می‌تراشم!»

 متن کامـــل

نظرات بازدیدکنندگان

   .... 1390-12-23 07:27
آقای قاسمی گرامی! ریشت را بگذار برای امورات زندگی ات.
1390-12-23 07:46
شما به فساد تاریخی این دولت نمره چند میدی برادر؟
1390-12-23 08:39
در مورد این جمله ایشان که فرموده است سرباز ولایت صد کیلومتر جلوتر از رهبرش ایستاده است توجه ایشان را به این جمله در یکی از صلوات شعبانیه جلب می کنم که می فرمایید: الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مَارِقٌ وَ الْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زَاهِقٌ وَ اللازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ
پیش افتاده از آنها از دین خارج است و عقب مانده‏ از آنان نابود است،و همراه آنان ملحق به حق است یعنی برادر عزیز سرباز واقعی ولایت نه از امام خود عقب می ماند و نه جلوتر از او حرکت می کند -شاید وجود همین تفکر در امثال شما برادران عزیز هست که گاه به گاه دل رهبری را خون می کند.حمله به کوی که یادتان هست...فتح سفارت انگلیس چطور؟..فحاشی به ناموس مردم و....!!!
1390-12-22 21:35
این باند جبهه پایداری براحتی غیبت کرده و تهمت می زنند و بشدت دنبال تخریب آیت الله هاشمی این استوانه نظام و مرد خدا هستند. اینها پایبند به اسلام واقعی نیستند و از خط امام فاصله گرفته اند .این شخص بدلیل سخنان ناپسندش می بایست توسط دادسرای نظامی احضار و برخورد قانونی با او صورت گیرد . عناصر این جریان منحرف تفکرات خطرناکی دارند و دائما فتنه گری کرده و دیگران را متهم به فتنه و بی بصیرتی می کنند .
1390-12-22 17:54
شما نگران اجرای حکم ضارب حجاریان باش ریشت رو هم نتراش
1390-12-22 13:42
اگه این آقا ریششو زد من هم قول میدهم در اولین فرصت بزنم
1390-12-22 13:43
اگه به حوادث کری دانشگاه رسیدگی شد و اگر جوانفکر به زندان رفت و اگر عاملین رسوایی 3000 میلیاردی شناسایی شدن و محاکمه شدن و اگر احمدی نژاد برای پاسخ سوال نمایندگان به مجلس رفت.. من تمام ریش و سبیلو ابرو و مو رو از ته میزنم .جریان انحرافی همون کسانی هستن که حقایق رو با ربط دادن بی منطق به رشادت های دفاع مقدس توجیه میکنن.
1390-12-22 13:53
اگر میخواهی ادای روشنفکرهارو در بیاری برو بزن از فائزه مایه نگذار باباش ناراحت میشه
1390-12-22 14:12
امیدوارم برای تو هم یک آپدیت نسخه 2012 بیاید تا مثل دهنمکی به روز شده فکر کنی !
1390-12-22 14:21
با عرض پوزش من به دلیل کوسه بودن و نداشتن ریش؛ اگر این اتفاق افتاد ریش می زارم.
1390-12-22 14:22
واقعا" از یک سردار متاسفم که برای جذابیت حرفاش از دیگران مایه می گذارند
1390-12-22 14:29
سعید تاجیک سعید مرتضوی سعید قاسمی بیایید هر سه ریشهایتان را بزنید.
1390-12-22 14:33
قاسمی عزیز مجلس ششم هیچ وقت در فکری نبود که در کشور مشکلی بوجود آورد که بیگانه استفاده کند اعتقادی داشت که بهتر از احمدی نژاد باید کشور اداره شود و اینگونه همدیگر را منکوب نکنیم
1390-12-22 14:29
نه ریشتونو نزنید...بهتون نمی آد.
1390-12-22 14:38
ریشت را نگهدار................
1390-12-22 14:38
سعید تاجیک سعید مرتضوی سعید امامی آقا سعید ریشها را بزن درنگ نکن.
bohlool@yahoo.com1390-12-22 14:45
آمین یا رب العالمین. دعای پر محتوایی بود. احسنت
1390-12-22 14:46
ما نفهیدیم یکی به خانم فائزه هاشمی فحش و بد و بیراه گفته انوقت ایشون محاکمه میکنند!!!؟
fifie1382@yahoo.com1390-12-22 14:54
البته باید دانست این حرفها را برای بسیج دانشجویی زده ، اشکالی ندارد ، توهم انتهایی ندارد.
1390-12-22 15:24
اگه عاملین کوی دانشگاه رو محاکمه کردند من ریشم را با کبریت می سوزونم حاج آقای قاسمی
1390-12-22 15:42
جانباز 70%دفاع مقدس جمعی لشکر محمد رسول الله گردان انصار الحسین برای سعید قاسمی متاسفم
1390-12-22 15:47
ای خداوند!لطفا یک جو شعور به من و امثال من عطا کن.
1390-12-22 15:53
ریشتو بذار وقتی رحیمی و مرتضوی محکوم که نه، فقط دادگاهی که شدن بعد بتراش. این حکم هم نوش جان سعید تاجیک تا دیگه اون باشه که به زن مسلمان توهین نکنه.
bohlool@yahoo.com1390-12-22 13:12
آمین یا رب العالمین. دعای پر محتوایی بود. احسنت
1390-12-22 13:03
اگر سعید مرتضوی محاکمه شد اگر احمدی نژاد جواب سئوال مجلسیان راداد منهم ریشم را از ته می زنم
1390-12-22 12:49
ریشتو حداقل واسه یه مرد مثل آقای مرتضوی گرو بذار نه یه خانم!!!!!!!!!!
1390-12-22 12:46
ای خداوند! به علمای ما مسئولیت و به عوام ما علم و به مومنان ما روشنایی و به روشنفکران ما ایمان و به متعصبین ما فهم و به فهمیدگان ما تعصب و به زنان ما شعور و به مردان ما شرف و به پیران ما آگاهی و به جوانان ما اصالت و به اساتید ما عقیده و به دانشجویان ما نیز عقیده و به خفتگان ما بیداری و به دینداران ما دین و به نویسندگان ما تعهد و به هنرمندان ما درد و به شاعران ما شعور و به محققان ما هدف و به نومیدان ما امید و به ضعیفان ما نیرو و به محافظه کاران ما گستاخی و به نشستگان ما قیام و به راکدان ما تکان و به مردگان ما حیات و به کوران ما نگاه و به خاموشان ما فریاد و به مسلمانان ما قرآن و به شیعیان ما علی(ع)و به فرقه های ما وحدت و به حسودان ما شفا و به خودبینان ما انصاف و به فحاشان ما ادب و به مجاهدان ما صبر و به مردم ما خودآگاهی و به همه ملت ما همت، تصمیم و استعداد فداکاری و شایستگی نجات و عزت ببخش
1390-12-22 12:39
شما از بین اینهمه آدم با اتهامات جور واجور چرا فائزه هاشمی را برای تراشیدن ریش خود انتخاب کردید ؟؟؟؟
1390-12-22 12:28
برادر گرامی حاج سعید عزیز اگه اون شهدای عزیز زنده بودند وضع من وشما این نبود
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


مادر-مُرده، تو چه جوری صفر شدی!؟

 

 مادر-مُرده، تو چه جوری صفر شدی

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


 در جریان بررسی سوال از رییس جمهور در مجلس، موضوع مهمی اعلام شد که تا پیش از این از اعلام آن اجتناب می‌شد. این موضوع، موجودی حساب ذخیره ارزی بود که مدتها از آن خبری در دست نبود.
((( در واقع، هربار راجع به آن سؤالی میشد،  رئیس دولت وَ بعضی دولتمردان همیشه از بالا بودن این رقم صحبت میکردند؛ بدون اینکه حتی به مردم بگویند حدود فلان مبلغ است، برخوردی کاملا امنیتی-افراطی نسبت به آن داشتند!؟ ..._ع.ع )))
رییس جمهور در خلال پاسخ به این پرسش که چرا تسهیلات ارزی مترو اختصاص نیافته است،
اعلام کرد که موجودی حساب ذخیره ارزی صفر شده‌است.
این در حالی است که موجودی حساب ذخیره ارزی یکی از منابع صندوق توسعه ملی است. پیش از این سازمان‌های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات اعلام کرده بودند که دولت از حساب ذخیره ارزی به عنوان قلک دولت استفاده کرده و هر جا که نیاز به منابع داشته از آن برداشت کرده است.
این موضوع آن قدر جدی شد که رییس مجلس اعلام کرد اجازه نخواهد داد صندوق توسعه ملی به سرنوشت حساب ذخیره ارزی مبتلا شود.
همزمان با آغاز به کار صندوق توسعه ملی، اعلام شد که حساب ذخیره ارزی نیز حفظ و از منابع آن در جای مناسب استفاده خواهد شد.
صفر شدن موجودی حساب ذخیره ارزی این بیم را ایجاد می‌کند که دولت برای تامین منابع مورد نیاز خود به صندوق توسعه ملی رو بیاورد.
*سابقه حساب ذخیره ارزی*

حساب ذخیره ارزی در سال 1379
توسط دولت محمد خاتمی و پس از پشت سر گذاردن شوک ناشی از کاهش شدید درآمدهای نفتی راه اندازی شد. دولت خاتمی تجربه تلخی از کاهش شدید درآمدهای نفتی در سالهای آغازین فعالیت خود داشت.
وی در جریان معرفی و کسب رای اعتماد به کابینه دولت دوم خود در مجلس پیرامون وضعیت اقتصادی ایران در سال‌های 78-1377 گفت :
«درگذر از سال 77 به، 78 شبهای متمادی خواب نداشتیم و روزها نگرانی مان در اوج بود. چون فقط سه روز ذخیره گندم در کشور داشتیم … آیا شما می‌دانید به خاطر نداشتن ارز، درجایی که نمی‌توانستیم بدهی‌هایمان را بپردازیم، با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشتیم و در عین حال، به کالاهای مردم لطمه نخورد.»
   حساب ذخیره ارزی اهدافی نظیر ایجاد ثبات در میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت خام، تبدیل دارایی‌های حاصل از فروش نفت خام به دیگر انواع ذخایر و توسعه فعالیت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری و تامین بخشی از اعتبار موردنیاز طرح‌های تولیدی و کارآفرینی بخش غیر دولتی و فراهم کردن امکان تحقق فعالیت‌های پیش‌بینی شده در برنامه را مدنظر قرار می‌دهد.
   بر اساس قوانین برنامه سوم و چهارم توسعه، دولت در صورتی مجاز به برداشت از این حساب است که درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت خام نسبت به ارقام پیش‌بینی شده کاهش پیدا کند. همچنین برداشت از حساب ذخیره ارزی برای تامین کسری ناشی از عواید غیر نفتی بودجه عمومی ممنوع است.
در قانون پنج ساله چهارم توسعه مقرر شده‌است به منظور سرمایه‌گذاری و تامین بخشی از اعتبارات موردنیاز طرح‌های تولیدی و کارآفرینی بخش غیر دولتی که توجیه فنی و اقتصادی آن‌ها به تایید وزارتخانه‌های تخصصی ذی‌ربط رسیده باشد تا 50 درصد حساب ذخیره ارزی از طریق شبکه بانکی داخلی و بانک‌های ایرانی خارج از کشور به صورت تسهیلات با تضمین کافی تخصیص یابد.
فلسفه شکل‌گیری این حساب در ایران بیشتر در راستای تعدیل فشارهای ناشی از نوسان قیمت نفت بر اقتصاد ملی بوده تا ایجاد حساب پس‌انداز برای نسل‌های آینده کشور و حاکمیت این نگرش بر دیدگاه دولتمردان و برنامه‌ریزان کشور نحوه عملکرد این حساب را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار داده‌است.

*اطلاعاتی درباره موجودی حساب و برداشت از آن*

اطلاعات موجود نشان می‌دهد که
طی سال‌های برنامه چهارم (1388-1384)، بالغ بر 108.6 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی بر اساس تکالیف بودجه‌ای برداشت شده است.
عملکرد حساب ذخیره ارزی طی دوره 1388- 1384 نشان می‌دهد،
متوسط سالانه واریزی به حساب طی سال‌های برنامه چهارم معادل 26726 میلیون دلار بوده است.
مجموع قراردادهای منعقده برای اعطای تسهیلات از حساب ذخیره ارزی طی سال‌های برنامه بالغ بر 16 میلیارد دلار بوده است. مقایسه سهم بخش‌های اقتصادی در کل دوره نشان می‌دهد که بخش‌های صنعت و حمل و نقل به ترتیب با دریافت بیش از 84 درصد و 15 درصد از کل تسهیلات اعطایی طی دوره برنامه چهارم، بالاترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم سایر بخش‌ها کمتر از یک درصد بوده که کمترین آن مربوط به بخش معدن (0.1درصد) است.
بر اساس طبقه‌بندی ارایه شده سهم هر یک از موارد اصلی شامل تأمین اعتبار طرح‌های عمرانی، شفاف‌سازی قیمت حامل‌های انرژی، تعهدات ارزی، مقاوم‌سازی مدارس، دو درصد منابع نفت برای مناطق نفت خیز و محروم کشور، سه درصد ارزش نفت خام تولیدی برای تجهیز منابع سرمایه‌ای طرح‌های پارس جنوبی و سایر برداشت‌ها از کل برداشت‌های انجام شده مطابق تکالیف بودجه‌ای طی برنامه چهارم به ترتیب 46.6، 25.4، 4.9، 3.4، 2.2، 5.7 و 12 درصد بوده است.

سیر صعودی برداشت از حساب ذخیره ارزی

در حالی که مجموع برداشت از حساب ذخیره ارزی در سال 1379 معادل صفر و در سال 1380 معادل 0.9 میلیارد دلار بوده است، این میزان در سال‌های بعدی به شدت روند صعودی به خود گرفته است.
در سال‌های 81 تا 84 میزان برداشت از این حساب به ترتیب 5.1، 5.4، 9.4 و 11.5 میلیارد دلار بوده که نشان از دو برابر شدن برداشت‌هاست.
در واقع طی پنج سال بعد از افتتاح این حساب برداشت از آن حدود دو برابر شده است.
در سال 85 میزان برداشت از حساب ذخیره بیش از دو برابر نسبت به سال قبل آن رسید و عدد 23 میلیارد دلار برای آن ثبت شده است.
موجودی حساب ذخیره ارزی پس از سال 1387 اعلام نشده ‌است. بر اساس آخرین اطلاعات، درحالی که موجودی حساب ذخیره ارزی در سال 1386 با 142.5 درصد رشد نسبت به سال قبل آن مواجه بوده، اما در پایان سال 1387 موجودی این حساب نسبت به سال قبل 43.3 درصد کاهش یافت.
موجودی نقد حساب ذخیره‌ ارزی در سال 1386 رقمی معادل 23 میلیارد و 175 میلیون دلار بوده که این رقم در سال بعد به 13 میلیارد و 142 میلیون دلار کاهش یافت.
همچنین
میزان برداشت از این حساب در سال 1386 معادل 28 میلیارد و 15 میلیون دلار بوده که این رقم در سال 1387 به رقم 45 میلیارد و 924 میلیون دلار افزایش یافته که افزایش 63.9 درصدی را نشان می‌دهد.
در حالی میزان برداشت‌های دولتی از این حساب در سال 87 نسبت به سال قبل 82.1 درصد رشد داشته که میزان برداشت برای اعطای تسهیلات 18.1 درصد کاهش نشان می‌دهد.
در آخرین گزارش مشخص شده است که برداشت از حساب ذخیره ارزی در سال 1387 به 45 میلیارد و 924 میلیون دلار افزایش یافته است.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


دستکم گرفتن شعور مردم وَ سیاست-بازی از نوع ...

    نظر

 

  دستکم گرفتن شعور مردم

 وَ سیاست-بازی از نوع ...  

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


 جمشید انصاری نماینده اصلاح طلب زنجان درباره نحوه پاسخ دادن احمدی نژاد به سوالات نمایندگان گفت:
"آقای احمدی نژاد به طور کلی مخاطب خود را اقشاری از جامعه می داند که به شکل استدلالی به مسائل نگاه نمی کنند. ایشان مجلس را هم در ردیف همان افراد قرار داده و بنابراین نیازی نمی بیند که به نمایندگان مردم پاسخ های استدلالی بدهد. ایشان با نوعی بازی سیاسی قصد داشت بخشی از مخاطبان خود در خارج مجلس را راضی کند."
انصاری افزود:
من در زمان پاسخ دادن ایشان به سوالات یاد فرمایشی از مولای متقیان افتادم که می فرمایند اگر نبود لزوم رعایت اخلاق و انصاف همانا من بزرگترین سیاستمدار دنیا بودم.
وی در پاسخ به این سوال که رفتار امروز احمدی نژاد محصول مدارای مجلس هشتم با اوست یا نه، تصریح کرد:
"هر اتفاقی که در کشور می افتد برآیند عملکرد عمومی ماست و همه در این برآیند نقش داریم. هم مجلس هم قوه قضائیه و هم سایر نهادها در طول این سال ها عملکردی داشتند که برآیند این عملکرد تدریجی همین است."
 

خلاف واقع بود

اولیاعلی اکبر اولیا از طراحان سوال نیز درباره پاسخ های احمدی نژاد به سوالات نمایندگان گفت:
"آقای احمدی نژاد پاسخ های خود را در یک لایه عوام فریبانه مطرح کرد و کاملا مشخص بود که خلاف واقع می گوید."
وی افزود:
البته به دلیل اینکه پیش بینی می شد که ایشان این طور سخن بگویند برخی از دوستان معتقد بودند نباید سوال را مطرح کنیم. اما اتفاقی که امروز در مجلس افتاد حداقل فایده اش این است که نمایندگان به فکر اصلاح آئین نامه مجلس می افتند.
اولیا در باره ادعای احمدی نژاد مبنی بر صفر بودن حساب ذخیره ارزی هم گفت:
این هم یکی از حرف های نادرست و خلاف واقعی بود که آقای احمدی نژاد گفت در حالیکه موجودی صندوق ذخیره ارزی صفر نبوده است.
نماینده اصلاح طلب یزد در پایان تصریح کرد:
"آقای لاریجانی هم نمی خواست مسائل زیاد باز شود فقط می خواست جلسه طرح سوال برگزار و زود همه چیز جمع شود."

 

 این نماینگر نظام دموکراتیک است ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکرات و اخطارهای پی در پی نمایندگان به صحبت‌های رئیس جمهور در صحن علنی مجلس گفت: مجلس جای شوخی نیست، جای مسایل جدی و مهم است.
در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی پس از سخنان رئیس جمهور نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب اخطارهای آئین نامه یا اخطار قانون اساسی به سخنان رئیس جمهور واکنش نشان دادند.
محمدرضا خباز اولین نماینده ای بود که با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: پاسخ‌های رئیس جمهور به سوالات نمایندگان غیرمستدل بود. وی افزود: رئیس جمهور به جای پاسخ به سوالات نمایندگان برخی سوالاتی را که از نظر خودش اهمیت داشت پاسخ داد و پررنگ کرد و به راحتی از سوالات دیگر گذشت.
وی با بیان اینکه رئیس جمهور اعلام کرد من نمی دانم این پولها در کجا خرج می‌شود، گفت: رئیس جمهور مسئول اجرایی کشور است و دخل و خرج کشور با ایشان است. خباز تصریح کرد: ایشان بیش از 10 دفعه کلمه شوخی را به کار بردند مگر مجلس محل شوخی است؟ مجلس محل منطق است. بازخورد صحبت‌های رئیس جمهور در جامعه بین‌الملل بسیار بد خواهد بود. وی با بیان اینکه رئیس جمهور در جای دیگری می گوید طراح سوال با فشار دادن شاسی فوق ‌لیسانس گرفته، افزود: آقای مطهری دکترا دارند.
یکی از طراحان سوال از رئیس جمهور خطاب به لاریجانی گفت: ما انتظار داشتیم شما جلوی حرفهای غیرمستدل رئیس جمهور را بگیرید اما این کار را نکردید.
وی افزود:
آخرین جمله رئیس جمهور خیلی بد بود بسیار بعید است که رئیس جمهور در جایگاه ارشد اجرایی کشور به مجلس و ملت ایران توهین کند.
وی در پایان از هیات رئیسه مجلس خواست تا از طی بیانیه‌ای پاسخ توهین‌های رئیس جمهور را بدهند.
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به تذکر خباز گفت: مجلس احتیاج به اینکه عده ای زیر بغلش را بگیرند و از آن تعریف کنند، ندارد. وی افزود
: مسئله مهم این بود که سوالی مطرح شد و رئیس جمهور پاسخ داد که این نمایانگر نظام دموکراتیک است.
لاریجانی افزود: بنده هم فکر می‌کنم بعضی حرف ها نباید اینجا زده می شد. وی تاکید کرد: این جایگاه، جایگاه مجلس است که از رئیس جمهور سوال می‌کند، مجلس جای شوخی نیست. محلی برای طرح مسایل جدی می باشد. رئیس مجلس با تاکید بر اینکه تعبیر رئیس جمهور مبنی بر اینکه "شاسی را فشار دادند و فوق لیسانس گرفتند"، تعبیر غلطی است افزود: این حرف‌ها جایگاهش مجلس نیست. نمایندگانی که در مجلس هستند یا از حوزه علمیه فارغ‌التحصیل شدند که مدارک حوزوی دارند یا از دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل شدند که مدارک دانشگاهی دارند. وی از نمایندگان خواست به متن آئین نامه مجلس برای سوال از رئیس جمهور دقت کنند و گفت: طبق قانون اساسی رئیس جمهور به سوالات شما پاسخ داد و آیین نامه هم دستور نداده که در پایان صحبت‌های رئیس جمهور رای‌گیری شود شما هم از ما انتظار نداشته باشید که خلاف قانون اساسی و آیین نامه عمل کنیم.
محجوب: رئیس جمهور باید در موضوع سئوال صحبت می کرد
علیرضا محجوب گفت: رئیس جمهور باید در موضوع صحبت کند و از وظایفش باید سؤال می‌شد که همه سؤالات هم در مورد وظایف رئیس جمهور بود ولی آقای رئیس جمهور گفت که در مورد وظایفش از وی سؤال نشد. علیرضا محجوب نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بنده به نحوه اداره جلسه سؤال از رئیس جمهور اعتراض دارم. وی با بیان اینکه اعتراض بنده با استناد به اصل 88 است، گفت: رئیس جمهور باید در موضوع صحبت کند و از وظایفش باید سؤال می‌شد که همه سؤالات هم در مورد وظایف رئیس جمهور بود ولی آقای رئیس جمهور گفت که در مورد وظایفش از وی سؤال نشد. محجوب ادامه داد: بر اساس قانون اساسی، وظایف رئیس جمهور در مقابل ملت مشخص است و بر اساس این وظایف، هرگونه سؤالی را می‌شود از رئیس جمهور پرسید.
لاریجانی در پاسخ به تذکر محجوب گفت: اگر سؤالات در حوزه وظایف نبود، ما اصلا نمی‌پذیرفتیم. وی افزود: در هیئت رئیسه، موضوع سؤال، یک مسئول دارد که آن را بررسی کرد و سؤالات را بر حوزه وظایف دانست.
زمانی که احمدی‌نژاد لیسانس نداشت من دکترا داشتم
نماینده زابل در خانه ملت با بیان اینکه زمانی که آقای احمدی‌نژاد لیسانس نداشت بنده دکترا داشتم، گفت: آقای احمدی‌‌نژاد در پاسخ به پرسش‌های مطروحه در طرح سوال از رئیس جمهور قانون گریزی را به برخی نسبت داد.
عباسعلی نورا نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه‌) در اخطاری با استناد به اصول 67 و 77 قانون اساسی و پس از بررسی طرح سوال از رئیس جمهور و استماع پاسخ‌های احمدی‌نژاد به پرسش‌های نمایندگان در این طرح خطاب به لاریجانی که ریاست این جلسه را بر عهده داشت گفت‌: هیات رئیسه و همه نمایندگان مجلس طبق ایین نامه داخلی سوگند یاد کردند که پاسدار همه ارزش ها و قانون اساسی باشند. وی افزود: رئیس جمهور در جریان پاسخ به پرسش‌ها در مواردی خارج از دستور بحث کرد و غیرمستقیم قانون‌گریزی را به برخی از نمایندگان نسبت داد و به شکل به ما توهین کرد.
نورا یادآور شد:‌زمانی که آقای احمدی‌نژاد لیسانس نداشت بنده دکترا داشتم آیا بیان سخنی مانند فشار دادن شاسی و گرفتن فوق‌لیسانس از سوی ریئس جمهور در مجلس، پذیرفتنی است. لاریجانی در پاسخ به سخن نورا گفت: این سخن خوبی نبود.
نماینده زابل در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌آقای رئیس جمهور به طور غیرمستقیم هم شورای نگهبان، هم قوه قضاییه و هم مجمع تشخیص مصلحت نظام را زیر سوال برد،‌آیا این پذیرفتنی است؟ آیا نباید رئیس مجلس در برابر رئیس جمهور به این سخنان احمدی‌نژاد پاسخ می‌داد؟! این نماینده مجلس همچنین گفت:‌ برداشت از صحبت‌های آقای احمدی‌نژاد این است که قوه قضاییه و بقیه درست عدالت را رعایت نمی‌کنند و فقط ایشان عدالت را درست رعایت می‌کند.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به این اخطار نماینده زابل گفت: ما در اینجا مامور به قضاوت درباره سخنان رئیس جمهور نیستیم، سوال در منظر عمومی مطرح و پاسخ‌های آقای احمدی‌نژاد نیز در منظر عمومی نیز داده شد، البته برخی ایرادات بیان شده توسط نمایندگان درست است اما سیستم آیین‌نامه این است که ما در مجلس قضاوتی در این زمینه نداشته باشیم.
لاریجانی همچنین تاکید کرد: شوخی‌هایی مانند «کمپوت» که در اینجا مطرح شد،‌ درست نبود و جای این شوخی‌ها در مجلس نیست.
سخنگوی طراحان سوال از رئیس جمهور از انتقاد طراحان سوال خبر داد و گفت: ‌ادبیات رئیس جمهور ادبیاتی اهانت آمیز بود که از رئیس مجلس تا نمایندگان و مردم و شهرداری را شامل شد و همان طور که پیش بینی می کردیم پاسخ منطقی از رئیس جمهور دریافت نکردیم.
رضاحسینی: ادبیات رئیس جمهور توهین آمیز بود
مصطفی رضا حسینی با اشاره به نوع ادبیات رئیس جمهور در پاسخ به طرح سوال از رئیس جمهور گفت: همان طور که از قبل می دانستیم رئیس جمهور خود را برای پاسخ قانع کننده به مجلس آماده نکرده بود و به نوعی از جواب دادن به سوالات طفره رفت. وی ادامه داد: رئیس جمهور به سفسطه پرداخت و نشان داد سوالاتی که در طرح مطرح کرده‌ایم به نوعی واقعیت دارد. ادبیاتی که رئیس جمهور به کار برد اهانت به مجلس، رئیس مجلس، نمایندگان و حتی به نوعی حمله به شهرداری بود.
این طراح سئوال از رئیس جمهور تاکید کرد:‌ ادبیات به کار شده توسط رئیس جمهور در سراسر زمان سخنرانی توهین آمیز بود.
قدرت الله علیخانی: آرزو دارم رئیس‌جمهور در همین مجلس استیضاح شود عضو فراکسیون اقلیت مجلس گفت: پاسخ‌های رئیس‌جمهور درباره سئوالات مجلس با شأن این جایگاه متناسب نبود و آقای احمدی‌نژاد مراعات جایگاه خود را نکرد.
حجت الاسلام قدرت‌الله علیخانی نماینده قزوین و عضو فراکسیون اقلیت مجلس در جمع خبرنگاران درباره ارزیابی‌‌اش از پاسخ‌های رئیس‌جمهور به سئوالات نمایندگان، گفت: اصل این جلسه بسیار زیبا بود که در نهایت تابوی سئوال از رئیس‌جمهور در مجلس شکست و نشان داده شد که مجلس در راس امور است.
وی با بیان اینکه آقای مطهری بسیار مودب و متین سئوالات خود را مطرح کردند ولی رئیس‌جمهور بیشتر به شوخی به سئوالات پاسخ دادند. وی با بیان اینکه تعابیری که رئیس‌جمهور نسبت به نمایندگان داشتند مایه تاسف بود، گفت: به همین جهت است که یک ساعت از وقت مجلس صرف اخطار دادن در این زمینه می‌شود. وی که معتقد است فضای کنونی مجلس علیه رئیس‌جمهور تند است، اظهار داشت: فکر می‌کنم ایشان برخوردش با شأن جایگاه رئیس‌جمهور متناسب نبود و ایشان مراعات جایگاه خود را نکردند و به صورت کلی پاسخی به سئوالات ندادند. وی همچنین عملکرد رئیس‌ مجلس در مدیریت فضای مجلس را مناسب دانست و گفت: رئیس‌مجلس در این فضا وزین برخورد کردند و به خوبی این مجلس را مدیریت کردند و فکر می‌کنم ما به تکلیفمان عمل کردیم و امروز ثابت شد مجلس در راس امور است. علیخانی درباره این عبارت از اینکه رئیس‌جمهور در این مجلس استیضاح شود هم گفت: خدا را چه دیدی من آرزو دارم که رئیس‌جمهور در همین مجلس استیضاح شود.
"سخنان احمدی‌نژاد در شأن رییس‌جمهور ایران نبود"
سیدعلی بزرگواری در خصوص گفت: ما از ابتدا مخالف حضور رییس جمهور در مجلس شورای اسلامی برای طرح سوال بودیم، چرا که ‌می‌دانستیم حرف‌هایی ‌می‌زند که جایگاه مجلس زیر سوال خواهد رفت. نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی افزود: سخنان آقای احمدی‌نژاد در شأن رییس جمهوری اسلامی ایران نبود و به همین دلیل اهانت‌هایی متوجه مجلس گردید. وی اضافه کرد: آمدن آقای رییس جمهور در مجلس دموکراسی در جمهوری اسلامی ایران را نشان ‌می‌دهد، اما باید این نکته را یادآور شویم که 15 دقیقه صحبت نمایندگان در مقابل یک ساعت پاسخ رییس جمهور ضعف قانونی ماست‌. بزرگواری با تاکید بر اینکه در سخنان آقای احمدی‌نژاد اهانت‌هایی به نمایندگان مردم شد، افزود: اگر بناست پاسخی به سخنان رییس داده شود هیات رییسه مجلس باید در مقابل این اهانت‌ها واکنش لازم را از خود نشان دهد. وی در پایان گفت: آقای احمدی‌نژاد باید با متانت بیشتر رعایت شان مجلس را ‌می‌کرد، نه اینکه سخنان خود را در قالب توهین و شوخی بیان ‌می‌کردند.
رضا حسینی: احمدی‌نژاد چند سال است که با مجلس و کشور شوخی می‌کند
سخنگوی طراحان طرح سؤال از رئیس جمهور گفت که 79 نماینده مجلس احتمالا پاسخ اظهارات رئیس جمهور را در قالب بیانیه‌ای خواهند داد. مصطفی رضاحسینی سخنگوی طراحان طرح سؤال از رئیس جمهور ظهر امروز چهارشنبه با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات احمدی نژاد در صحن علنی مجلس گفت: طراحان سؤال از رئیس جمهور این اظهارات را به صورت معقولانه و در جلسه عصر امروز مورد بررسی قرار خواهند داد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد موضوع استیضاح یا عدم کفایت احمدی نژاد مطرح شود، گفت:‌ در مورد استیضاح هم باید موضوع را بررسی کنیم ولی طراحان سؤال از احمدی نژاد به این نتیجه نرسیدند لذا در جلسه عصر امروز این مسئله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. سخنگوی طراحان سؤال از رئیس جمهور تصریح کرد: در عین حال طراحان سؤال از رئیس جمهور احتمالا در قالب بیانیه‌ای پاسخ اظهارات احمدی‌نژاد در صحن علنی مجلس را که احتمالا بعد از عید خواهد بود، می‌دهند. رضاحسینی اضافه کرد: احمدی‌نژاد چند سال است که با مجلس این کشور شوخی می‌کند و اظهارات امروز وی نیز خوب نبود.
مسعودی: از پاسخ‌های احمدی‌نژاد قانع نشدیم/ لاریجانی: لزومی ندارد قضاوت کنیم
رئیس مجلس در پاسخ به اخطار نماینده اهر و هریس که پاسخ‌های احمدی‌نژاد به پرسش‌های مطروحه در طرح سوال از رئیس جمهور را قانع کننده نمی‌دانست، گفت:‌ قضاوت در این مورد طبق آیین‌نامه داخلی مجلس بر عهده ما نیست.
غلامحسین مسعودی‌ریحان نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در اخطاری با استناد به اصول 88 و 123 قانون اساسی و پس از بررسی طرح سوال از رئیس جمهور در صحن علنی، اظهار داشت: واقعا پاسخ‌های آقای رئیس جمهور به سوالات برای مردم و مجلس قانع‌کننده نبود.
وی از لاریجانی در خصوص قانع کننده بودن یا نبودن پاسخ‌های احمدی‌نژاد درخصوص پرسش‌ها سوال کرد که لاریجانی نیز پاسخ داد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ما برای قضاوت در این زمینه وظیفه‌ای نداریم و لزومی ندارد که قضاوت کنیم.
مسعودی ریحان با تاکید بر اینکه قضاوت در این زمینه لازم است، گفت: روشن است که مسئول اجرای این امور کیست، از شما آقای لاریجانی انتظار بود وقتی رئیس جمهور می‌گوید تمام قوانین در کشور اجرایی می‌شود، می‌گفتید چه قوانینی را اجرا نکرده‌اند و شما به قوه قضاییه فرستادید و یا چند قانون را آقای رئیس جمهور ابلاغ نکرده و رئیس مجلس اقدام به ابلاغ آنان کرده است.
نماینده اهر و هریس در خانه ملت در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ باید دید مردم عادی و مسئولان پایه، قوانین را اجرای می‌کنند یا نه و باید دانست که اگر قانون اجرا نشود و رئیس جمهور خود را ملزم به اجرای قانون نداند، در کشور هیاهو ایجاد می‌شود.
علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر نماینده اهر و هریس گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ما وظیفه‌ای برای قضاوت در این زمینه نداریم.
مجلس جایگاه استفاده از کلمات "شاسی و ماسی" نیست
رئیس مجلس در پاسخ به اخطار و تذکر نماینده شاهرود که نسبت به بیان برخی سخنان از سوی احمدی‌نژاد در مجلس انتقاد کرد، گفت: جایگاه استفاده از کلماتی مانند «شاسی و ماسی» در مجلس نیست.
کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در اخطاری با استناد به اصول 88 و 122 قانون اساسی و در تذکری با استناد به بند 11 ماده 23 آیین نامه داخلی مجلس و پس از بررسی طرح سوال سوال از رئیس جمهور و استماع پاسخ‌های احمدی‌نژاد به پرسش‌های مطروحه در این طرح، ‌اظهار داشت: اصل جلسه به لحاظ فکری خوب برگزار شد و هم نمایندگان سوال کننده،‌ با متانت سوالاتشان را مطرح کردند و هم آقای رئیس‌جمهور در جلسه حضور یافت و به پرسش‌ها پاسخ داد.
وی در ادامه با بیان اینکه لازم است آسیب شناسی نسبت به این جلسه انجام شود، تصریح کرد: برای بررسی طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس مشکل آیین‌نامه‌ای وجود دارد که این مشکل باید با ارجاع به کمیسیون مربوطه برطرف شود اما در جریان رسیدگی به این طرح، ‌مسائلی در مجلس مطرح شد که باید به این مسائل پاسخ داده شود و جملات کوتاه آقای لاریجانی کفایت نمی‌کند.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز گفت:‌ اگر قانون غیر دقیق هم باشد، باید در کشور اجرا شود و اصلاح قانون مسیری دارد که باید این مسیر طی شود.
کاظم جلالی در بخش دیگری از سخنانش با ذکر این نکته که بالاخره جمعی از نمایندگان یا معاونت قوانین مجلس باید پاسخ دقیق و متقنی به صحبت‌های رئیس جمهور آماده کنند و ارائه دهند،‌ یادآور‌ شد: مسائلی در این جلسه مطرح شد که می‌تواند انعکاس وسیعی درباره مجلس داشته باشد و باید به این موضوعات پاسخ دقیقی داده شود.
لاریجانی در پاسخ جلالی گفت: باید بگویم که کسی با فشار دادن شاسی فوق لیسانس نمی‌شود.
نماینده شاهرود در خانه ملت نیز به لاریجانی گفت: براساس سوگندی که یاد کردید باید از جایگاه مجلس دفاع کنید و پاسخ منطقی و مقبولی به رئیس جمهور بدهید.
لاریجانی رئیس مجلس نیز در پاسخ به جلالی گفت: ‌قوانین مصوب مجلس با حضور کارشناسان دولت و غیره مشخص می‌شود اما اگر هم قانونی نقص داشته باشد، کسی نباید بگوید که آنرا اجرا نمی‌کنم و این موضوع دال بر عدم اجرا نیست. وی افزود:‌ در مسائل دیگر هم به کار بردن کلمات دیگر مانند «شاسی و ماسی» در مجلس درست نبود و جایگاه استفاده از این کلمات مجلس نیست. رئیس مجلس همچنین گفت:‌ مجلس هیچ‌وقت تصویب نکرده که اگر کسی نماینده مجلس شود، فوق لیسانس می‌شود و برای نمایندگان مجلس هم در این حد قابل قبول است و مدرکی به کسی نمی‌دهند و آقایان اشتباه فهمیدند.


    


    

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


انقدر از خجالت مردم خیس عرق نشید، ...

 

 انقدر از خجالت مردم خیس عرق نشید،

 نکنه ملت رو شب عیدی عزادار کنین! ... 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


رحیمی تصریح کرد: در شب عید از خجالت در پیشگاه مردم عرق کردم، ما باید مقصد را در همین جلسه شناسایی کنیم تا فردا و

 

http://danielleofri.com/wp-content/uploads/2010/08/hands-on-face.jpg

در جلسه هیئت دولت در خصوص بررسی و تصمیم مقتضی اقدام عاجل به عمل آید.
باشگاه خبرنگاران: معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه به ایام پایانی سال نزدیک می شویم از دستگاه‌های ذیربط و مسوولین متولی تنظیم بازار خواست بر وضعیت بازار اشراف و نظارت کامل داشته باشند.
محمدرضا رحیمی ظهر امروز (سه شنبه) در جلسه کارگروه تنظیم بازار تاکید کرد:
دولت تلاش دارد با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بر وضعیت بازار، آسایش و رفاه هرچه بیشتر مردم را بویژه در شب عید فراهم کند.
وی با انتقاد شدید از افزایش قیمت ها در بازار افزود:
کار به جایی رسیده است که دیگر باید با عوامل گرانی برخورد کنیم.
وی با بیان اینکه یک روز موضوع مرغ، یک روز موضوع دلار و ارز مطرح می شود اظهارداشت: روزهای دیگر نیز موضوعات دیگری که واقعیت ندارد مطرح می شود.
رحیمی تصریح کرد:
در شب عید از خجالت در پیشگاه مردم عرق کردم، ما باید مقصد را در همین جلسه شناسایی کنیم تا فردا و در جلسه هیئت دولت در خصوص بررسی و تصمیم مقتضی اقدام عاجل به عمل آید.
در این جلسه گزارشی از وضعیت بازار ارائه شد و بازار خدمات و کالا مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته و دستگاه‌های ذیربط برنامه‌های خود را برای حفظ تعادل در وضعیت بازار مطرح کردند.
در این نشست همچنین در خصوص میزان تولید و تقاضای مرغ بحث و بررسی و دیدگاه‌ها و راه‌کارهای افزایش تولید مرغ و عرضه آن در بازار ارائه شد. باشگاه خبرنگاران:
معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه به ایام پایانی سال نزدیک می شویم از دستگاه‌های ذیربط و مسوولین متولی تنظیم بازار خواست بر وضعیت بازار اشراف و نظارت کامل داشته باشند.
محمدرضا رحیمی ظهر امروز (سه شنبه) در جلسه کارگروه تنظیم بازار تاکید کرد:
دولت تلاش دارد با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بر وضعیت بازار، آسایش و رفاه هرچه بیشتر مردم را بویژه در شب عید فراهم کند.
وی با انتقاد شدید از افزایش قیمت ها در بازار افزود: کار به جایی رسیده است که در شب عید از خجالت در پیشگاه مردم عرق کردم، ما باید مقصد را در همین جلسه شناسایی کنیم تا فردا و در جلسه هیئت دولت در خصوص بررسی و تصمیم مقتضی اقدام عاجل به عمل آید.
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


گندم ندهد بار ، چو جـُو میکاری ...

 

 

 با آنکه خداوند رحیم است وُ کریم

 گندم ندهد بار، چو جـُو میکاری ...

 برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    رئیس کل بانک مرکزی گفت: پس از بی پاسخ ماندن درخواست های مکرر کمیته ساماندهی بازار ارز از برخی بانک ها برای ارائه مستندات نحوه توزیع ارز، مبلغی که مستندات آن ارائه نشده بود از حساب واسطه آنها کسر شد.
محمود بهمنی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: کمیته پنج نفره ساماندهی بازار ارز از مدت ها پیش خواستار روشن شدن نحوه و محل فروش ارزهایی بود که توسط بانک مرکزی در اختیار بانک ها قرار گرفته بود، بر همین اساس مکاتبات مکرری با بانک ها انجام شد و تعداد زیادی از بانک ها هم مستندات خود را ارائه دادند.
محمود بهمنی ادامه داد : در این میان متأسفانه برخی از بانک ها در ارائه مستندات تعلل کردند و همین تعلل باعث شد تا این احتمال برای اعضای کمیته پنج نفره ارزی تقویت شود که ارزهای توزیع شده میان این بانک ها در محل هایی غیر از آنچه که باید صرف شده بنا براین با محاسبه مابه التفاوت ارز اختصاص یافته از سوی بانک مرکزی و قیمت ارز در بازار آزاد در مقاطعی که بانک ها از ارائه مستندات اختصاص ارز در آن زمان ها خودداری کرده بودند، این ارقام از حساب واسط بانک ها به عنوان بدهکاری به بانک مرکزی کسر شد.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با بی اساس دانستن گمانه هایی که ارقام کسر شده از حساب های واسط را منبع تأمین بخشی از یارانه نقدی اسفند ماه دانسته اند، گفت: این اقدامات کمیته پنج نفره و نامه نگاری بانک ها به اوایل بهمن ماه بازمی گردد و انتشار اخباری در این باره در زمان توزیع یارانه نقدی بیشتر به یک شیطنت شبیه است.
وی گفت: به بانک ها اعلام کرده ایم که الان هم اگر مستندات توزیع ارزها را ارائه کنند، مبالغ کسر شده به حسابشان باز گردانده خواهد شد.
رئیس کل بانک مرکزی در پایان افزود: به هر حال این اقدام در پی ابهام برای کمیته پنج نفره ارزی انجام شده و از آنجایی که بانک مرکزی نهاد مرتبط و ناظر بر بانک هاست، طبیعی است که پیگیری موضوع به این بانک محول شده باشد.

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری ‌آلمان، دوازده عضو پارلمان اردن در اعتراض به تصمیم پارلمان در عدم بازرسی قضایی مقامات ارشد این کشور به دلیل فساد اقتصادی از سمت خود استعفا دادند.
این استعفاها پس از آن صورت گرفت که چهارشنبه گذشته در پارلمان این کشور بحث داغی درباره پیشنهاد یکی از کمیته‌ها برای بازرسی قضایی از "معروف بخیت" نخست وزیر سابق برای فروش غیر قانونی یک شرکت تولید فسفات به دولت برونئی وجود داشت و پارلمان این پیشنهاد را رد کرد.
در این بحث‌ها بازرسی از 7 وزیر دیگر و همچنن "باسم عوادالله" رئیس سابق دربار مطرح شد.
"انور عجارمه" یکی از نمایندگان مستعفی به خبرگزاری آلمان گفت: رای (مخالف برای بازرسی از متهمان) برخلاف درخواست ها و خواسته مردم و کسانی که به عنوان نماینده انتخاب شده‌اند، بوده است بنابراین من نمی‌توانم بیش از این در پارلمان باقی بمانم.
وی افزود: نیروهایی در کار است که از فساد حمایت می‌کند و ما از پادشاه می‌خواهیم که به ما در اجرای قانون بدون هیچگونه استثناء حمایت کند.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


با بهانه-های تکراری، بیش از این به شعور مردم توهین نکنید! ...


 

 با بهانه-های تکراری، بیش از این

 به شعور مردم توهین نکنید! ...

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


پیشنهاد ما به همکاران گرامی سوال کننده و هیات رئیسه محترم این است که به جای طرح سوال از رئیس جمهور محترم، در همین هفته رئیس جمهور محترم به مجلس دعوت شود و نمایندگان مجلس که صدایشان پژواک گویای مشکلات عدیده مردم است با
http://farm2.staticflickr.com/1365/1455681640_ed06d87cd2.jpgدولتمردان به گفتگو نشینند و با تعاملی دو جانبه برای چاره جویی مشکلات واقعی ،اهتمام ورزند. مشکلاتی مانند:
احمد توکلی، حسین نجابت، پرویز سروری، الیاس نادران، زهره الهیان، حسین فدایی و علی زاکانی با صدور بیانیه ای درباره سئوال از رئیس جمهور تاکید کردند: نگرانی ما این است که خواسته و ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رئیس جمهور دارند، سئوال از حاشیه ها به اغراض متعارف سیاسی، آلوده شود که در این صورت، فایده ای برای کشور و ملت نخواهد داشت.
به گزارش فارس متن مفاد بیانیه هفت نماینده تهران در باره انتخابات و سئوال از رئیس جمهور که امروز در صحن علنی مجلس از سوی الیاس نادران قرائت شد، به شرح ذیل است:
1-مشارکت گسترده مردم عزیز مان در انتخابات مجلس نهم مهر تأیید جدیدی بود بر این واقعیت تاریخی که نظام اسلامی بر رأی مردم استوار است.
12 اسفند نشان داد که مردم سرافراز ایران، به جمهوری اسلامی اعتماد دارند. بر آرمان های بلند و خون بار انقلاب اسلامی و مسیر ترسیمی حضرت امام پایبندند و پیمودن این مسیر را برای رسیدن به سعادت و پیشرفت، در پیروی از مقام معظم رهبری می دانند. بصیرت و موقع شناسی حرکت حماسی مردم آنچنان تأثیرگذار، تهدید زدا و اقتدار افزا بود که دشمنان در کمین نشسته زخمی نمی توانند آن را انکار کنند هر چند که تلاش نمایند از شکوه و آثار مثبت آن بکاهند.
2- انتخابات 12 اسفند سرمایه اجتماعی جدیدی را به مسئولان هدیه کرد تا به پشتوانه آن، با همفکری و هماهنگی برای گره گشایی از مشکلات متعدد کشور و مردم، گام های مؤثرتری بردارند. پیام حضور با شکوه مردم پای صندوق های رأی این بود که ما با مشکلات و تنگناهای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دست به گریبانیم و از قصور و تقصیرهای مسئولان اجرایی، تقنینی و قضایی ناراضی هستیم اما دل در گرو نمایندگان خود نهاده ایم تا با تلاش پیگیر و دلسوزانه، با همراهی دولت قوانینی راهگشا به تصویب برسانند و مسئولان مومن و متخصص و عاقل را انتخاب کنند و با نظارت مستمر ضمانت اجرای قوانین را فراهم نمایند و برای گشودن گره از مشکلات کشور و مردم، بسیج شوند. این پیام روشن و قاطع انتخابات 12 اسفند است. نه می توان و نه باید بر آن چشم فرو بست. وقتی عموم مردم اینگونه به وظیفه دینی، انقلابی و ملی شان عمل کردند، آیا وظیفه ما مسئولان و خدمتگزاران مردم، جز آن است که پیام مردم را درک کنیم و برای تحقق آن تلاش نماییم؟
3- طرح سوال از رئیس جمهور محترم طبق اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی از سوی 79 نفر از همکاران گرامی مان تقدیم هیأت رئیسه شده و به موجب ماده 196 آئین نامه داخلی در دستور کار این هفته قرار گرفته است. ناگفته پیداست که سوال از رئیس جمهور محترم، حکم قانون اساسی و حق نمایندگان گرامی است و نباید آن را به یک تابو تبدیل کرد.
سوال از رئیس جمهور محترم و پاسخ ایشان علی القاعده می تواند در شفافیت مسایل و ابهام زدایی مفید باشد اما نگرانی ما آن است که چنین نشود و خواسته و ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رئیس جمهور دارند، از حاشیه ها به اغراض متعارف سیاسی، آلوده شود. که در این صورت از طرفی فایده ای برای کشور و ملت نخواهد داشت بلکه به تعامل سازنده و قانونمند و گره گشای مجلس و دولت آسیب می رساند و فضا را احتمالا نا شفاف تر می سازد؛ به ویژه در شکل فعلی با وقت نامتوازن اختصاص یافته به پرسش و پاسخ. و از سوی دیگر مستمسکی در اختیار دشمنان قسم خورده ملت ایران قرار می دهد تا از گیجی ناشی از سیلی محکم انتخابات 12 اسفند ماه خارج شوند و تیر های زهر آگین خود را به سوی مجلس و دولت رها کنند و بکوشند شیرینی ناشی از حماسه انتخابات اخیر را در کام مردم تلخ نمایند.
پیشنهاد ما به همکاران گرامی سوال کننده و هیات رئیسه محترم این است که به جای طرح سوال از رئیس جمهور محترم، در همین هفته رئیس جمهور محترم به مجلس دعوت شود و نمایندگان مجلس که صدایشان پژواک گویای مشکلات عدیده مردم است با دولتمردان به گفتگو نشینند و با تعاملی دو جانبه برای چاره جویی مشکلات واقعی ،اهتمام ورزند. مشکلاتی مانند:
آسیب شناسی اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و چگونگی اجرای فاز دوم آن ، علل و راه حل گرانی های افسار گسیخته اخیر، برنامه های ایجاد اشتغال ومبارزه با بیکاری و اعتیاد ، چاره جویی برای جلوگیری از تکرار پرونده های اعتماد سوز فساد سه هزار ملیاردی و حمایت عملی و مستمر از قوه قضائه در رسیدگی و محاکمه بدون انعطاف متهمان در هر پست ومقام و لباس، اتخاذ تدابیر عملی وبرطرف کردن موانع حل مشکلات کلان شهر ها بویژه تهران بزرگ از حاشیه نشینی و آلودگی محیط زیست گرفته تا مترو و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی.
رجاء واثق داریم تحقق این پیشنهاد، عزم مجلس را در پیگیری مطالبات مردم به منصه ظهور می رساند، دولت را در پذیرش نظرات شفاف نمایندگان ملت در نقد برنامه های اجرایی و اعمال اصلاحات و تعامل دو سویه تشویق می کند، کام مردم را در آستانه سال جدید ،شیرین می نماید و خواب دشمنان را پریشان وامیدشان را به یاس تبدیل می کند.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


اصلا چه لزومی داشت که مردم بدانند!؟ ...

 

 اصلا چه لزومی داشت که مردم بدانند!؟ ...

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


    محمد حسین فرهنگی و محمدرضا خباز از چهره های کمیسیون اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس با بیان این که نحوه گرفتن
ال سی از طرف دولت چین، از سوی دولت اعلام نشده و در جریان نیستند که در این چند سال به چه نحوی چین به ایران ال سی می داده است، گفتند: این موضوع مهم بوده و در روزهای آینده از وزیر اقتصاد در مورد این اتفاق سئوال می‌کنیم.
خباز می‌گوید نکات منتشر شده در سایت بازتاب و بقیه رسانه‌ها قابل تامل است اما به دلیل آن که از این اتفاق کاملا بی اطلاع بودند، باید از وزیر اقتصاد بپرسند ماجرای ارزی ایران و چین چیست؟
بر اساس گزارش منتشر شده در سایت بازتاب امروز، دولت چین برای این که برای ایران حساب ال سی باز کند در یک قرارداد قابل توجه درامدهای ارزی حاصل از فروش نفت به این کشور را در اختیار خود قرار می دهد و در متن قرارداد تاکید می کند که نحوه مدیریت ارز ایران در این کشور جزو محدوده اختیارات چین است.
حتی دولت چین از ایران به خاطر ریسک نگه داری درامدهای ارزی ایران، هر ساله پولی را تحت عنوان بیمه از ایران دریافت می‌کند.
در عوض این سرمایه 25 میلیارد دلاری که ایران به تدریج از سال 87 در اختیار چینی ها قرار داده و تا امروز ادامه دارد، چین ضمانت صدور برخی کالاهای مورد نیاز ایران را از کشورش تضمین می کند.
فرهنگی در این باره می گوید: به هر حال ال سی گرفتن امتیازاتی دارد اما این که واقعا ایران به چین این امتیازات را تا این حد بالا برده یا نه از جمله مواردی است که باید وزیر اقتصاد پاسخ دهد.
اما یکی از چهره های ارشد و مشهور اقتصادی مجلس با تایید جزئیات این قرارداد می‌گوید: این اتفاق افتاده و برخی از مطلعان از راه های قانونی در حال پیگیری آن بودند، اما نباید این موضوع به سطح رسانه ها کشیده می شد.
به گفته علی اکبر اولیا هم گرچه این موضوع مهم و سئوال برانگیز شده، اما به دلیل مشخص بودن محورهای طرح سئوال از احمدی نژاد، نمی توان آن را از احمدی نژاد پرسید. اما می توان در جلسه کمیسیون اقتصادی از وزیر اقتصاد چند و چونش را جویا شد.
غلامرضا مصباحی مقدم البته در گفت و گو با «بازتاب» می گوید، این موضوع را باید پیگیری کند. اما چون حساب و کتاب درامدهای ارزی کشور به طور کامل دست دیوان محاسبات است و گزارش آن به دست روسای کمیسیون انرژی و اقتصادی مجلس هم می رسد، بعید است چند ده میلیارد دلار به دست چینی ها سپرده شده باشد، اما در داخل کشور کسی از ان باخبر نشده باشد.

 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی