سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

خاتمی راجع به انتخابات مجلس نهم گفت که حرفش همان حرف شورای اصل

    نظر

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   اعتدال : رئیس بنیاد باران گفت: حرف بنده همان حرفی است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات زد و آن این است که اصلاح طلبان نمی توانند و نباید در انتخابات نامزد و لیست داشته باشند البته این به معنای تحریم انتخابات نیست.
حجت الاسلام سید محمد خاتمی عصر امروز در هنگام خروج از مراسم ختم مرحوم حاج محمد خلیلی اردکانی (داماد آیت الله خاتمی) در گفتگو با خبرنگاران درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم و اینکه آیا این جریان سیاسی در انتخابات پیش رو شرکت می کند گفت: موضوع ، تحریم در انتخابات نیست اما برای شرکت در انتخابات بنده دیدگاههای خود را بیان کرده ام وانتظار داشتم شرایط فراهم شود که همه بتوانند در انتخابات شرکت کنند.
رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه فعلا این شرایط فراهم نشده است ، افزود: البته بنده از طرف کسی اظهارنظر نمی کنم فکر می کنم وقتی همه نشانه ها این است که نباید در انتخابات شرکت بکنیم بنابراین شرکت در انتخابات معنا ندارد.
رئیس بنیاد باران در ادامه خاطرنشان کرد:حرف بنده همان حرفی است که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات زد و آن مبنی بر این بود که اصلاح طلبان نمی توانند و نباید در انتخابات نامزد و لیست داشته باشند البته این به معنای تحریم انتخابات نیست.
خاتمی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره اینکه آیا این به معنای تحریم در انتخابات نیست گفت: کسانی که به اصل انقلاب دل بسته اند هیچگاه انتخابات را تحریم نمی کنند.
وی همچنین در حمایت هیلاری کلینتون وزیرامورخارجه آمریکا از اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان همواره از اصل نظام، انقلاب و مصالح و حقوق ملت دفاع می کنند و کسانی که بدنبال آسیب به اصل انقلاب هستند به هیچ وجه مورد تایید اصلاح طلبان نیستند.

منبع: مهر

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


به گزارش خبرآنلاین،  .... معاون اول رییس‌جمهور، تصریح کرد: عدالتی که رییس جمهور به دنبال آن است، هنوز اجرا نشده است. محمدرضا رحیمی که در همایش سالروز هدفمندی یارانه‌ها سخن می‌گفت، به پیشنهاد یکی از سخنرانان مبنی بر حذف یارانه نقدی سه دهک برخوردار کشور اشاره کرد و یادآور شد: عدالتی که دکتر احمدی‌نژاد به دنبال آن است، هنوز اجرا نشده است. من از سه دهک برخوردار جامعه می‌خواهم که نسبت به یارانه‌ خود صرف‌نظر کنند تا پول آن به جیب طبقات پایین‌تر برسد و بتوانیم بیشتر به بخش تولید کمک کنیم. وی افزود: از دهک‌های بالا می‌خواهم کمک کنند تا بتوانیم دهک‌های ضعیف را خودکفا کنیم. حتی حاضریم به آنها بگوییم که یارانه آنها را در کجا و به چه خانواده‌ای پرداخت می‌کنیم و حتی حاضریم به نام آنها این کمک را انجام دهیم. در ادامه گزیده ای از سخنان معوان اول رئیس جمهور به نقل از ایسنا می آید: اگر این یارانه‌ها طوری تقسیم شود که بخش تولید بیشترین بهره را ببرد، می‌توانیم یک الگو به دنیا ارایه دهیم، که ضد فقر و گرسنگی است.
   امروز سالروز اتفاق بزرگی است که در اقتصاد کشور افتاد و باید از این نظر از دست‌اندرکاران اجرای هدفمندی یارانه‌ها تشکر کرد.همچنین ‌از رییس‌جمهور کشورمان باید تشکر کنیم که در اجرای این طرح دل شیر داشت. بحث یارانه‌ها از زمان قاجار آغاز شد و در همان زمان هم افراد حکیمی بودند که می‌گفتند این کار درست نیست. در دوره‌ی پهلوی هم این مساله ادامه یافت. در دوران جمهوری اسلامی، مجلس تکلیف کرده بود و دولت‌ها هم می‌خواستند، اما نمی‌توانستند هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنند، اما دکتر احمدی‌نژاد آن را اجرا کرد. صدا و سیما در میدان تحریم‌ها و کنترل بازار و تنظیم آن دولت را یاری کرد که ما از این نظر از جناب آقای ضرغامی هم تشکر می‌کنیم. تقدیر و تشکر بعدی من از اصناف است که اگر کمک نمی‌کردند،این طرح شکست می‌خورد. البته در اصناف اندک کسانی هستند که مردم را می‌گزند. طرح هدفمندی یارانه ها آن‌قدر خوب پیش رفت که حتی دشمنان هم به اجرای خوب آن اقرار کردند و این اجرای خوب حاصل همدلی است که میان مسوولان و مردم ایجاد شده بود. در زمینه‌ی نان و گندم، هدفمندی یارانه‌ها کامل اجرا شد، اما در سوخت و حامل‌های انرژی هنوز به صورت کامل اجرا نشده است. این طرح زمانی اجرا شد که با شدیدترین تحریم‌ها مواجه بودیم و در کنار جلساتی که برای هدفمندی یارانه‌ها تشکیل می‌دادیم، جلساتی نیز برای تدابیر ویژه‌ی اقتصادی داشتیم. گاهی حواله‌ای متوقف می‌شد یا کشتی‌ای را توقیف می‌کردند که وزرای محترم به دنبال حل مشکل آن بودند. حتی زمانی سوخت هواپیما را قطع کردند و ما هم مقابله به مثل کردیم.
   آمریکا زمانی در کره جنوبی می‌خواست چند کشتی ما را به حراج بگذارد و جشن بگیرد، اما اجازه ندادیم، چنین اتفاقی بیفتد و نگذاشتیم مردم آسیب ببینند. هم‌اکنون تحریم‌ها به مراتب شدیدتر شده و باید برای آن تدابیری بیندیشیم.
   در کنار اجرای طرح تحول اقتصادی، مبارزه با قاچاق کالا را هم در دستور کار داشتیم. آنفلوانزای مرغی هم 7 میلیون مرغ تخم‌گذار ما را از بین برد و واردات برخی کالاها به سختی انجام می‌شد. از همه‌ی این مراحل به سختی عبور کردیم و به امید خدا با پیروزی از بحران‌های پیش آمده خارج خواهیم شد.
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


احمدتوکلی: مجلس هشتم بیمار است!؟

    نظر


برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید


   توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
با اشاره به طرح بیمه بیکاری که در حال حاضر در مجلس مطرح است و با بیان اینکه این طرح 5هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد و باید پرسید که این دولت باید این پول را از کجا بیاورد؟ گفت: من این دولت را قبول ندارم و آن را صالح نمی‌دانم، اما وظیفه می‌دانم از منافع ملی که به او مربوط می‌شود دفاع کنم. یعنی من به شخصه شاید رئیس دولت را قبول نداشته باشم اما او را به عنوان رئیس دولت به رسمیت می‌شناسم.
  یک زمانی در انگلستان احساس شد که سطح زندگی نماینده‌های مردم از سطحی که باید باشد فرا‌تر رفته است، به این فکر کردند که این امر ممکن است منزلت نمایندگان قوه قانون گذاری کشور را خدشه دار کند و در نتیجه دموکراسی آسیب ببیند، تصمیم گرفتند طرحی بیاورند که بر اساس آن باید نمایندگان قسم بخورند و دارایی‌های خود را به صورت واقعی بیان کنند، یکی از نمایندگان یک مورد از دارایی‌هایش را نگفت و در نتیجه وقتی یکی از روزنامه‌ها فهمید خیلی به او انتقاد کرد، انگلیس بیشتر از ایران دموکراسی دارد و متأسفانه ما آزاد‌تر از انگلیس نیستیم، این روزنامه این قدر به او حمله کرد و مجبورش کردند رفت در کمیسیون و گفت غلط کردم و اجازه دادند نماینده باقی بماند.
 
 پس اینکه ما می‌گوییم حفظ منزلت مجلس واقعا ارتباط بین این طرح و حفظ منزلت نماینده‌ها وجود دارد.
   وی با دادن توضیحی مختصر در خصوص روند زمانی تصویب نهایی طرح نظارت بر نمایندگان مجلس، گفت:
مخالفین این طرح دو دسته بودند؛ یک دسته از این مخالفت‌ها طبیعی بود زیرا هر انسانی به طور طبیعی از نظارت خوشش نمی‌آید. دسته‌ای از افراد هم هستند که سالم نیستند و با این طرح مخالفت می‌کنند.
  زمانی من گفتم مجلس هشتم بیمار است و در پاسخ من آقای لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و در مقام دفاع از حقوق مجلس گفت مجلس سالم است، در حالی که اگر سالم بود من نباید این قدر سند زیر و رو می‌کردم.
   وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه رسانه‌ها رکن اساسی دموکراسی هستند، گفت: در یک فضای برخوردار از دموکراسی کسی نمی‌تواند اشتباه کند چون در رسانه‌ها هو می‌شود.
  وقتی حزب نباشد شما هیچ وقت نمی‌توانید نماینده‌ها را دسته بندی کنید چون احزاب شناسنامه‌های فرا‌تر از یک دوره و دو دوره دارند و اگر خطا عمل کنند و افراد را ناصحیح معرفی کنند، کارنامه‌شان خدشه دار می‌شود.
   وی با اشاره به طرح بیمه بیکاری که در حال حاضر در مجلس مطرح است و با بیان اینکه این طرح 5هزار میلیارد تومان بودجه می‌خواهد و باید پرسید که این دولت باید این پول را از کجا بیاورد؟ گفت: من این دولت را قبول ندارم و آن را صالح نمی‌دانم، اما وظیفه می‌دانم از منافع ملی که به او مربوط می‌شود دفاع کنم. یعنی من به شخصه شاید رئیس دولت را قبول نداشته باشم اما او را به عنوان رئیس دولت به رسمیت می‌شناسم.
   پس چاره کار در این است که احزاب تقویت شوند و آن‌ها باشند که کاندیداهایی را به جامعه معرفی کنند و البته باید در این خصوص دقت داشته باشند.
  من نماینده‌ای در این مجلس سراغ دارم که در یکی از هتل‌های لوکس تهران افطاری داده در حالی که با پول نمایندگی نمی‌توان این کار را کرد؛ پس حزب نباید به این نماینده رأی دهد حتی اگر پیشانی‌اش از مهر نماز شب نشان داشته باشد.
   نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟ گفت: حدود 2میلیون تومان که با وضعیت نمایندگان خیلی زیاد نیست.
  آمریکا و انگلیس از نظر دموکراسی واقعا از بقیه پیش هستند و در کنار چیزهای بسیار مذمومی که در آنجا هست، چیزهای بسیار زیبایی در آنجا هست؛ و این جاست که باید به سخن امام علی (ع) اشاره کنم که فرمود مبادا غیر مسلمان‌ها در عمل به اسلام از شما پیش بگیرند، که متأسفانه آن‌ها از ما پیشی گرفته‌اند.
  دموکراسی که آن‌ها دارند با تمام ایرادهایی که ما از آن می‌گیریم یکی از دست آوردهای بزرگ بشریت است و عامل مهمی برای مقابله با دیکتاتوری است، چون در دیکتاتوری همه چیز می‌میرد و امام علی هم در یکی از خطبه‌‌های‌شان به این موضوع تأکید کرده‌اند.
   این نماینده اصولگرای مجلس افزود: این جریان انحرافی یک نفر نیست بلکه یک جریان است که توسط یک نفر صاحب نفوذ و یارگیر مدیریت می‌شود.
   وی در پاسخ به سؤالی در خصوص تخریب‌هایی که در درون اصولگرایان وجود دارد و اصولگرایان سنتی پایداری‌ها را تخریب می‌کنند و پایداری‌ها اصولگرایان سنتی را؟ گفت: حد نگه نداشتن بزرگان در سال‌های گذشته آسیب‌هایی را متوجه نظام کرده است.
  اگر لیست دوستان جبهه پایداری در انتخابات رأی بیاورد خسارت‌های زیادی را به کشور می‌زند؛ البته من معتقدم اعضای جبهه پایداری در انتخابات مجلس رأی نمی‌آورند، فقط رأی‌ها را می‌شکنند.
   توکلی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا مجلس شورای اسلامی در خصوص استیضاح وزیر اقتصاد کوتاهی کرد؟ گفت: مجلس کوتاهی نکرد بلکه همه مصمم بودند، اما نتیجه عدم استیضاح شد.
وی افزود: متأسفانه ما در مجازات مجرمان دچار ضعف قانونی هستیم.
 

 


برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   روز سه‌شنبه 28 آذر90 در ساعاتی که مسوولان اقتصادی کشور مشغول برگزاری مراسم سالگرد اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها و تجلیل از عملکرد خود بودند، ارزش پول ملی به شکل بی‌سابقه‌ای سقوط کرد.
   حوالی ظهر امروز دلار نقد نرخ 1500 تومان را نیز پشت سر گذاشت و 1510 تومان عرضه شد.
افزایش شدید نرخ دلار از ابتدای این هفته شروع شده است و این سرعت کاهش ارزش پول ملی از بحران ارزی سال 74 تاکنون بی‌سابقه است. وزیر اقتصاد در مراسم اولین سالگرد اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها از عملکرد خود تقدیر و اعلام کرد هدفمند کردن یارانه‌ها تورم ناچیزی داشته و عملکرد دولت مورد تحسین صندوق بین المللی پول نیز قرار گرفته است. در این مراسم آقای احمدی نژاد ضمن بیان اینکه با افزایش نرخ ارز موافق نیست، منتقدان اقتصادی دولت را به باد انتقاد گرفت و طبق معمول از فعالیتهایی برای ضربه زدن به دولت خبر داد. وزیر اقتصاد نیز ادعا کرد منتقدان اقتصادی دولت قصد داشته‌اند او و دولت را زمین بزنند  حسینی همچنین مدعی شد قدرت خرید مردم در استانهای کم درآمد بهبود یافته است.
اوایل پاییز امسال نرخ دلار حدود 1200 تا 1250 تومان بود اما سیاست کاهش دستوری نرخ سود بانکی در سالهای اخیر در کنار برخی گفتارهای حساب نشده و هیجانی رئیس کل بانک مرکزی باعث شد به تدریج نقدینگی سرگردان از حسابهای بانکی بسوی بازارهای ارز و طلا سرازیر شوند. با توجه به کسر بودجه شدید دولت در ماه‌های پایانی امسال و نیز ذخیره بالای طلا و ارز بانک مرکزی می‌توان حدس زد دولت عمداً سیاست کاهش ارزش پول ملی را در پیش گرفته تا بتواند نقدینگی بیشتری از جامعه جمع آوری کند و نیازی به ارایه لایحه کسر بودجه نداشته باشد.
منبع: الف

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


نمایندگانی که با تغییرات جَوی ِ غالب، 180 درجه تغییر میکنند!!!

 

 

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

   حدادعادل می گوید : سیاست مجلسی که ریاستش را برعهده داشته در برابر دولت اصلاحات سیاستی غیر ستیزه جویانه بوده اما احمدی نژاد از روزی که بر سر کار آمد بنای تمکین از مجلس را نداشته است.
   *چون اصول‎گرایان یا همان آبادگران آن روز، بعد از سال‎ها تحمل فشار از سوی اصلاح‎طلبان پا به صحن مجلس گذاشته بودند، بدون آن‎که دچار اختلاف درونی بشوند، انتخابات هیأت ‎رییسه را به ‎نحو متینی به انجام رساندند و به قول معروف این هواپیما در صحن مجلس هفتم فرود آرامی داشت.
   *یکی از خط قرمز‎های ما در مجلس هفتم این بود که اصول‎گرایان در برابر اصلاح‎طلبان که در مجلس هفتم اقلیت بودند، از خودشان تفرقه نشان ندهند. اگرچه ممکن بود بعضی اشخاص در اقداماتی فردی حرف‎‎هایی بزنند و مواضعی بگیرند که خلاف این روش باشد، در اجرای این سیاست موفق بودیم و بدنه اصول‎گرای مجلس علی‎رغم مشکلات یک‎پارچگی خود را حفظ کرد.
* مجلس با دولت آقای خاتمی مدارا کرد. چون می‎دانستیم که این دولت تنها یک سال دیگر بر سر کار باقی‎ست و آقای خاتمی به پایان دور دوم خودش می‎رسد؛ سعی می‎کردیم حتی‎-الامکان با این دولت منطقی برخورد کنیم و تلاش می‎کردیم که در مسائلی که به ‎نفع کشور است، همکاری کنیم.

   *با پیروزی آقای احمدی‎نژاد ما امید‎های زیادی داشتیم ولی از همان ابتدا روش کار ما عوض شد.  من باید یک تعبیر خاصی به ‎کار ببرم تا منظورم دقیق مشخص شود. گروه خون ما به گروه خون آقای احمدی‎نژاد نمی‎خورد. به ‎عبارت دیگر اصولا طبیعت آقای احمدی-‎نژاد، طبیعت تمکین نیست. فضایی پیش آمد که ما دوران سختی را بگذرانیم؛ سختی از آن جهت بود که اصرار داشتیم اختلاف میان مجلس و دولت از یک حدی علنی‎-تر نشود و از یک سقفی تجاوز نکند. ما آگاهانه این سیاست را در پیش گرفتیم.
   *از طرف دیگر اصلاح‎طلبان متوجه می‎شدند که مجلس و دولت در دو دستگاه مختلف می‎نوازند، یعنی اختلاف آهنگ آقای احمدی‎-نژاد با ما کاملا محسوس بود. البته ما سعی می‎کردیم این اختلاف اوج نگیرد.
   *البته با همه این اوصاف و رعایت‎‎هایی که از سوی مجلس می‎شد، یک‎بار اختلاف بین دولت و مجلس آن‎چنان بالا گرفت که رهبری نظام هم مداخله کردند. آقای دکتر احمدی‎نژاد تعدادی از مصوبات مجلس را در کشوی میز خود نگه داشته ‎بود و برای اجرا به دستگاه‎‎های زیربط ابلاغ نمی‎کرد. من نامه-‎ای خصوصی به رهبری نوشتم و ایشان هم پاسخ داد. در قدم سوم در روزی که هیچ کس انتظار آن را نداشت، بنده در نطق قبل از دستور، مجلس را در جریان نامه-‎نگاری با رهبر انقلاب و پاسخ ایشان قرار دادم. این اتفاق به‎زودی خبر اول کشور شد. البته پاسخ رهبر معظم انقلاب به آن نامه، همچون همیشه فصل-‎الخطابی بر ماجرا شد. ایشان در پاسخ خود فرمودند قوانین مجلس که به تصویب شورای نگهبان می‎رسد، برای قوای سه‎ گانه لازم‎ الاتباع است.
   *با تمام این اوصاف ما در مجلس تلاش کردیم، رابطه دوستانه خود با آقای احمدی-‎نژاد را قطع نکنیم، البته در این راه موانع زیادی هم بود. اصلاح‎طلبان مجلس از هر فرصتی استفاده می‎کردند و به رییس مجلس تذکر می‎دادند و من را به سهل-‎انگاری در برابر دولت، پایین آوردن شأن مجلس و امثال آن، متهم کرده و می‎کوشیدند تا مرا تشجیع کنند که در مقابل دولت بایستم.
   *عده‎ای از اصول‎گرا‎ها هم بودند که هم برای عقب نیفتادن از اصلاح‎طلبان و هم بر حسب وظیفه-‎ای که احساس می‎کردند، عقیده داشتند بنده باید برخورد تندتری با دولت داشته باشم.
  
*این سیاست سبب شد وقتی ما در آستانه انتخابات مجلس هشتم قرار گرفتیم، توانستیم با دولت و نزدیکان دولت به فهرستی واحد برسیم و اختلافات ما آن چنان اوج نگرفت که نتوانیم با حامیان آقای احمدی-‎نژاد وحدت کنیم.*در آن انتخابات افراد مؤثر و مهمی همچون آقای کروبی و همسر ایشان و تعداد زیادی از طرفداران آقای خاتمی هم حضور داشتند، اما با وجود وحدت میان اصول‎گرایان، پیروزی خوبی در انتخابات مجلس هشتم برای ما به ارمغان آمد.
   *در این‎که اصول‎گرایان در آستانه انتخابات مجلس نهم، وحدت خود در پایان مجلس هفتم را ندارند، نباید شک کرد. البته ممکن است بعضی دوستان این تعبیر مرا نپذیرند و بگویند که این حرف من القای یأس و ناامیدی است، ولی قضیه آشکارتر از آن است که با نگفتن من پنهان بماند. باید بررسی شود که چه اتفاقاتی در این میان افتاده و در جواب این بررسی هم باید فعلا بگویم که "این سخن بگذار تا وقت دگر".
 
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


معاون اول احمدینژاد: همه آنهایی که تحریم-مان کرده-اند، به دستبو

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   طرح سوال از رئیس‌جمهور این روزها به داستان عجیبی تبدیل شده، داستانی که هر روز خبری جدید از به حد نصاب رسیدن یا نرسیدن امضاهای آن، همچنین تغییر محورهایش به گوش می‌رسد. طرحی که چند ماهی است در کش و قوس میان طراحان آن و هیات رئیسه مجلس به سر می‌برد و گویا قرار نیست پرونده آن در مجلس بسته شود.
اعتدال :
با اینکه طراحان سوال از رئیس‌جمهور همواره می‌گویند در این طرح بحث تقابل مطرح نیست بلکه قانون اجرا نشده و نمایندگان خواستار ارائه توضیح از سوی مسئولین در این خصوص هستند یا اینکه نباید ارائه این طرح سیاسی تلقی شود اما عده‌ای دیگربا سیاسی دانستن این طرح، آن را طرحی در جهت انتقام گیری از رئیس‌جمهور می‌دانند.
   اما این طرح بعد از فراز و فرودهای بسیار روز گذشته برای بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و این بار نیز مانند گذشته یکی از نمایندگان طراح سوال از رئیس‌جمهور را به رسانه‌ها خبر داد که
تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس‌جمهور تا روز چهارشنبه به 78 امضا رسیده است. تعداد امضاهای طرح سوال از رئیس جمهور تا روز چهارشنبه به 78 عدد رسیده و بعید می‌دانیم که این بار کسی امضایش را پس بگیرد، چرا که قرار بر این شد که اسامی کسانی که امضای خود را پس می‌گیرند منتشر کنیم.
    برخی از نمایندگان با این باور که محورهای سوال قدیمی شده یا از موعد مقرر آن گذشته سوال خود را پس گرفته بودند، به همین دلیل محورهای سوال را محدود کردیم و محورهایی که از موعد خودش گذشته بود را حذف کردیم.
    تعلل‌های هیات رئیسه مجلس به این دلیل بود که از دوباره از نصاب افتادن تعداد امضا‌ها می‌ترسیدند و اگر اعلام وصول می‌شد و از نصاب می‌افتاد اصلا در مجلس جلوه خوشی نداشت از این رو هیات رئیسه مدام تعلل می‌کرد اما این بار دیگر دلیلی برای تعلل وجود ندارد.
   پیش‌تر برخی طراحان سوال از رئیس‌جمهور این شائبه را مطرح کرده بودند که قدرتی در هیات‌رئیسه مانع از آن است طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن مجلس مطرح شود.  گفتنی است، داریوش قنبری، مسعود پزشکیان، سیدرضا اکرمی، علی مطهری و عوض حیدرپور شهرضایی پنج عضو کمیته پیگیری اجرای طرح سوال از رئیس‌جمهور هستند. کمیته‌ای که قرار است ضمن پیگیری اجرایی شدن طرح سوال از رئیس‌جمهور هماهنگی‌های لازم میان امضاکنندگان را برعهده بگیرند.

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

  سایت تابناک با درج جمله: "همه قدرت‌هایی که ما را تحریم کرده‌اند، به دست‌بوسی ما می‌آیند" از قول رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری، این عکس را نیز منتشر کرده است.
سایت مزبور در زیر عکس، این دیالوگ طنز را بین معاون اول رئیس‌جمهوری و نیکزاد وزیر راه و مسکن آورده است.
رحیمی: مهندس جان این لیست شرکت‌هاییه که قراره از کشور چین بیان برای دست‌بوسی! بعدشم یه قرارداد اتوبان تهران شمال باهاشون ببند..
نیکزاد: اما دکترجان! اه ببخشید حاج‌آقا، ظاهراً شب مهمون دارید، این لیست خرید منزله ...

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


اژهای از وابستگی مفسدین بانکی به منابع قدرت میگوید ...

 اژه‌ای از وابستگی مفسدین ‌بانکی


برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

    اژه‌ای: بار دیگر تکرار می‌کنم که یک شخص حقیقی و یا حقوقی بدون وابستگی به قدرت نمی‌تواند چنین تخلفی را مرتکب شده باشند. قطعاً کسانی بوده که راه را برای آنها هموار کرده‌اند، عده‌ای آنها را حمایت کرده‌ و یا در این جریان شرکت و یا معاونت داشته‌اند که به حول قوه الهی آنها را شناسایی و با همه آنها برخورد می‌کنیم.
    در پرونده فساد مالی اخیر متوجه شدیم که متهم بخشی از اموال را برای بستگان خود خریداری کرده و در جاهایی پنهان کرده‌اند. به طور مثال بیش از 10 میلیارد تومان برای دو همسر خود جواهرات خریده که موجود است و حتی سند یک برلیان که حدود 6 میلیارد تومان هزینه آن بوده است به دست آوردیم که البته خود برلیان را هنوز پیدا نکرده‌ایم.
    همچنین متهم برای یکی از همسران خود آپارتمان 600 متری در برجی خریداری کرده که دو میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه آن است که تقدیم آن خانم شده است و روز به روز چنین مسایلی در پرونده روشن می‌شود.
   وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اسامی افرادی را که بر قوه قضائیه در خصوص پرونده فساد مالی فشار وارد می‌کنند اعلام می‌کنید، گفت: به نظر نمی‌رسد که هم اکنون نیازی به ذکر نام این افراد باشد اما به هر حال در این گونه پرونده‌ها به طور طبیعی کسانی هستند که منافعشان به خطر می‌افتد و یا احساس خطر می‌کنند و به دنبال جوسازی علیه قوه قضائیه هستند که ما در مقابل باید کار خودمان را به درستی انجام دهیم.
 

 


برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات شورای اسلامی مدعی شد: دولت احتمالاً از گرانی ارز 15 هزار میلیارد تومان سود کرده است و قصد دارد کسری بودجه خود را از طریق سود ناشی از گرانی سکه و ارز تأمین کند. در سال گذشته دولت اعلام کرد که 54 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از هدفمند کردن یارانه ها را مطرح کرد که مجلس نیز آن را تصویب کرد.
    در جلسه ای مجلس به دولت اعلام کرد که نمی تواند درآمدی بیشتر از 27 هزار میلیارد تومان داشته باشد. ولی آنها اصرار کردند که درآمد 40 هزار میلیارد تومان تصویب شود؛ از همان روز اول معلوم بود با کسری بودجه مواجه خواهند شد.
    در نتیجه از پیش بینی درآمد 54 هزار میلیارد تومانی دولت از محل اجرای یارانه ها با فرض شرایط ایده آل، در نهایت 30 هزار میلیارد درآمد حاصل شود.
    اگر قرار است تا پایان سال 45 هزار و 500 تومان ماهیانه به هر نفر پرداخت شود برای 3 ماه آخر سال دولت از کجا می خواهد این پول را تهیه کند؟
    دولت تاکنون مبلغ 30 هزار میلیارد تومان در 9 ماه به مردم پرداخت کرده است، این در حالی است که درآمد دولت 24 هزار میلیارد تومان بوده است اما این 6 هزار میلیارد تومان که بیشتر از درآمدهای ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها هست از کجا به مردم پرداخت شده است؟ دولت مبلغ 10 هزار میلیارد تومان را از چه طریقی می خواهد به وزارت خانه های صنعت و کشاورزی پرداخت کند؟ دولت از طریق برداشت های غیرقانونی برخی حساب ها، همچنین از محل سود ناشی از گرانی سکه و ارز تصمیم دارد کسری بودجه خود را جبران کند.
 احتمالاً دولت بیش از 15 هزار میلیارد تومان از محل گرانی ارز سود کرده است.
    گرانی ناگهانی و یک شب ارز باعث شده که دولت سود کند؛
ضمن این که دولت بیشترین ذخایر طلا را در اختیاردارد بنابراین دولت در این زمینه بیشتر از 15 هزار میلیارد تومان سود کرده است. به این ترتیب سود حاصل از گرانی سکه و ارز محل جبران کسری بودجه سال 90 است.
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


حسنی مبارک دوم در راه است ...

 

 حسنی مبارک دوم در راه است ...

   آیا نظامیونی که با مخالفت با مبارک محبوب قلوب مصری ها شدند جامه دیکتاتوری بر تن خواهند کرد؟
در روزهای نخست تب و تاب انقلاب مصر ، جمعیتی که در میدان تحریر دور هم جمع شده بودند ارتش مصر را مورد تحسین و تشویق قرار می دادند. معترضان کودکان خود را روی دست بلند می کردند تا با تانک های ارتش که در مقام حمایت از مردم در خیابان به صف کشیده شده بودند، عکس یادگاری بگیرند.
مردم با سربازان چای می نوشیدند. این ضیافت به سرعت و زمانی تمام شد که مردم از هم این سوال را می کردند که ارتش چه زمانی و چگونه قرار است دست از قدرت بردارد. پایان ماه نوامبر که از راه برسد انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار می شود اما هنوز مشخص نیست که برگزاری این انتخابات به تشکیل دولت مردمی در مصر منتهی می شود یا خیر.
   شورای عالی نیروهای مسلح همچنان به عنوان قدرت اجرایی و عملی برتر رفتار می کند.  این شورا متهم به سانسور مطالب رسانه ها اعم از روزنامه و مجله و همچنین شبکه های تلویزیونی و برنامه هایی است که رویکرد انتقادی دارند. اخیرا برنامه ای پخش شد که در آن برنامه های ارتش برای پنهان کاری نظیر مخفی ماندن بودجه نظامی ، حق وتو قانون اساسی و حق تعیین کمیته جدید تدوین قانون اساسی در صورت عدم موفقیت کمیته اولیه در شش ماه مورد انتقاد جدی قرار گرفت.
   ارتشی هایی که قدرت را در دست دارند سعی در محاکمه شهروندان در دادگاه های نظامی هم دارند. بیش از 12 هزار مصری تاکنون در اینچنین دادگاه هایی محاکمه شدند که 93 درصد انها محکوم هم شدند. در میان آنها وب لاگ نویسی به نام عبدالفتاح است که متهم به ایجاد خشونت در کشتار نه اکتبر است. در این تاریخ 27 نفر در دعوای میان ارتش و مسیحیان کشته شدند.
این شورا همچنان قانون وضعیت فوق العاده را که باقیمانده از زمان حسنی مبارک است نگاه داشته. بر اساس این قانون نیروهای امنیتی می توانند بدون در دست داشتن حکم یا دلیلی خاص معترضان را بازداشت کنند.
   شواهد امر حاکی از این است که نظامیون می خواهند به قدرت بچسبند.
آنها برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق می اندازند و هنوز هم زمان مشخصی برای برگزاری آن اعلام نشده است. اینگونه که به نظر می رسد رئیس جمهور جدید تا آوریل 2013 بر مسند قدرت نخواهد نشست. تاریخی که انتخابات پارلمانی را رد کرده ، پیش نویس قانون اساسی تنظیم شده و در رفراندوم هم رای آورده است. تلاش هایی هم برای قید کردن نام ژنرال طنطاوی در انتخابات ریاست جمهوری در حال شکل گیری است . این در حالیست که شورای نظامی و شخص طنطاوی پیش از این تاکید کرده بودند که نظامیون در انتخابات ریاست جمهوری شرکتی نخواهند داشت. پوسترهایی که بر روی آنها از طنطاوی درخواست شده است در انتخابات شرکت کند در اکثر شهرهای مصر به چشم می خورد. در فیس بوک هم صفحه ای تعریف شده که در آن اعتراف شده است که طنطاوی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری است .
   طنطاوی ادعا می کند که بهترین گزینه برای نجات دادن مصر از شر هیاهو و غوغا است. اما مصر امروز با دو انتخاب دیکتاتوری نظامی و دولتی مانند طالبان روبه رو نیست. بلکه انتخاب میان حسنی مبارکی دیگر است و یا اصولی که مردم برای محقق کردن آن به خیابان ریختند.
   انتقال قدرت از رژیمی نظامی به حکومتی مدتی هیچ گاه آسان نبوده است. در شیلی آگوستو پینوشه قدرت را در سال 1990 تحویل داد اما کنترل ها نظامی تا سالها بعد همچنان نفس می کشیدند. پینوشه قانونی را به تصویب رسانده بود که بر اساس آن ده درصد از سود حاصل از فروش مس باید در اختیار ارتش قرار می گرفت. این قانون تا همین امسال هم وجود داشت. احتمال می رود که شورای نظامی همچنان بر قدرت تکیه خواهد زد.
آتلانتیک 19 نوامبر / ترجمه: سارا معصومی
 

آتلانتیک 19 نوامبر

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


کمیته-ی منتخب مجلس هشتم در طرح سؤال از احمدی-نژاد به نتیجه-ای


برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

    عضو کمیته منتخب طرح سئوال از رئیس‌جمهوری با اعلام خبر برگزاری نشست عصر امروز اعضای این کمیته، گفت: طراحان، برای تقدیم طرح سئوال از رئیس‌جمهوری به هیئت رئیسه به نتیجه نرسیدند، بنابراین نشست دیگری برای تصمیم‌گیری در این‌باره تشکیل می‌شود. در صورت لزوم جلسه دیگری برای تصمیم گیری دراین باره تشکیل می شود.
   پیش از این، یکی از اعضای کمیته منتخب طراحان سوال از رئیس جمهور از برگزاری جلسه نهایی امضاکنندگان این طرح و تصمیم گیری نهایی برای ارائه آن به رئیس مجلس خبر داده و گفته بود:
طرح سوال از رئیس جمهور که بیش از 74 امضا دارد قرار است به هیئت رئیسه مجلس ارائه شود، اما پیش از ارائه طرح به هیئت رئیسه مجلس امضا کنندگان طرح عصر امروز نشستی برای تصمیم گیری در این باره خواهند داشت.
  
حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس هشتم، نظر این هیئت را درباره طرح سئوال از رئیس‌جمهوری، نظری بی‌طرفانه خواند و گفت: هر گاه تعداد امضاهای این طرح به حد نصاب برسد، هیئت رئیسه آن را به جریان می‌اندازد. ارائه و اعلام وصول این طرح، بستگی به اصرار نمایندگانی دارد که آن را امضا کردند.
   هیئت رئیسه در قبال طرح سئوال از رئیس جمهوری بی‌نظر است، تاکنون این طرح شرایط لازم را از نظر نصاب امضاء نداشته و لذا اگر تعداد امضاءکنندگان به 73 نفر برسد، آن زمان طرح اعلام وصول می‌شود.
   به موجب ماده 196 آیین نامه داخلی مجلس، براساس اصل هشتاد و هشتم (88) قانون اساسى، درصورتى که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یکى از وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال خود را به ‏طور صریح و روشن و مختصر همگى امضاء و به رئیس مجلس تسلیم نمایند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون تخصصى ارجاع مى‏نماید. کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفى شده رئیس جمهور و نماینده منتخب سؤال‏ کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه، نماینده رئیس جمهور پاسخ مقتضى را از طرف رئیس جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.
 

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

    دلیلی ندارد که بانک مرکزی جهت متوازن کردن بازارسکه ورود پیداکند چرا که سکه جزء زیورآلات است و ارزش دیگری ندارد. درصورت فروش سکه به خارج از کشورازارزش آن کاسته می شود بنابراین قیمتی که سکه را بر اساس آن به خارج ازکشورصادر می کنیم بیش از نرخ بازارجهانی است. عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شیوه ای که بانک مرکزی درپیش گرفته کاملا نادرست است و اصراردولت بر ادامه این روند و تزریق سکه به بازار آزاد غیرقابل توجیه است. در صورتی که بانک مرکزی قصد دارد دربازار آزاد و دولتی تعادل ایجاد کند باید واردات طلا را آزاد کند و برای مدتی ازوارد کنندگان عوارض نگیرد و جلوی صادرات آن به خارج ازکشور رابگیرد تا بازار سکه و طلا متعادل شود.
   بانک مرکزی با شیوه ای که در پیش گرفته باعث بالا رفتن توقع مردم می شود و این ذهنیت را برای آنها به وجود می آورد که هر اقدام دولت برای آنها نفعی درپی دارد لذا چشم به عملکرد دولت می دوزند و نسبت به اقدامات جدید آن شرطی می شوند.
   اقدام بانک مرکزی به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و نسبت به این عملکرد بسیار ناراحت ونگران هستیم لذا امیدواریم هرچه سریعتربانک مرکزی جلوی بازار کاذب و غیر واقعی را بگیرد.

منبع: خانه ملت

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


رسمی تحقیر-آمیز، خلاف اسلام وَ تأکید امام علی علیه السلام ...

 

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

   همه افتخار نظام جمهوری اسلامی این است که بر پایه اندیشه‌ها وکردار علی(ع) بنیان‌گذاری شده‌است و در شیوه حکومتی می‌خواهد از آن امام بزرگوار پیروی نماید. لازمه تبعیت از آن آیینه تمام‌نمای عدالت این است که پیروانش خود را پیوسته در آن آیینه نگاه کنند و کژی‌ها و نقص‌های گفتار و کردار خویش را مشاهده و برطرف نمایند. باتأسف، در بسیاری موارد اگر نیک بنگریم، در سخن و عمل ما سراپا کاستی و ایراد وجود دارد.
   به‌عنوان نمونه، اگر رفتار برخی از مردم در استقبال از مسئولان خویش را با روایت یادشده و هشدار پیشوای اول مقایسه کنیم، می‌بینیم که درست برخلاف فرمایش امام خود عمل کرده‌ایم. هنگامی‌که رئیس‌جمهور یا حتی مسئولان پایین‌تر به استانی یا شهری سفر می‌کنند، مردمان پابرهنه و رنجوری را می‌بینیم که در تابستان و زمستان و در زیر شلاق سرما و گرما، کیلومترها به دنبال خودروی مسئولان می‌دوند و صداوسیما هم آن‌چنان به این شیوه‌ی ناپسند آب و تاب می‌دهد و چاشنی هیجانش را بیشتر می‌کند و لباس احساسات پاک به آن می‌پوشاند که عواطف مردمان را قلقلک می‌دهد و یکسره بر عقل و کرامت انسانی آنان چارتکبیر می‌زند. «پیام‌رسان ملی» یا همان صداوسیمای جمهوری اسلامی نباید با ابرهای متراکم احساسات، خورشید روشنی‌بخش عقل را بپوشاند. در این‌که بین مردم و مسئولان علاقه و صمیمیت وجود دارد و همچنان مردم با استقبال خود خستگی را از تن مسئولانشان بیرون می‌کنند، باید خدارا شاکر بود، اما کرامت مردم نباید خدشه‌دار گردد.
   واقعیت این است که دینداران و خردمندان واقعی از این‌که مردم تحقیر شوند و برخی از مسئولان تحت تاثیر هیجانات به غلط بیفتند و جایگاه خویش را بر «نه کرسی فلک» ببینند، به‌شدت اندوهگین می‌شوند. بی‌تردید همه‌ی مسئولان با این شیوه‌ی ناپسند موافق نیستند، مثلا رهبر معظم انقلاب در جمع مردم کرمانشاه گفته‌اند، من راضی به رنج و زحمت مردم در چنین استقبال‌هایی نیستم.
   جای سوال است که چرا برخی برخلاف رضایت رهبری و در تضاد با فرمایش امام‌علی(ع) عمل می‌کنند؟
   به نظر می‌آید پای منافع گروهی سودجو در میان باشد، این نیز برای عده‌ای شغلی شده‌است؛ همان‌گونه که برخی در مجالس نوحه‌ و روضه‌خوانی با گریه‌های غیر واقعی می‌کوشند، حاضران را بگریانند و محفل مداحان و روضه‌خوانان را گرم نگه دارند.
   به یاد می‌آورم که در دوره‌ی دانش‌آموزی فردی برای مداحی به دبیرستان ما آمده بود، همراه او شخصی بود که با گریه‌های معروفش مجلس را گرم می‌کرد. هنوز مداح «بسم‌الله» نگفته بود که آن شخص بلندبلند شروع به گریه کردن نمود و این کارش باعث خنده برخی از همکلاسی‌ها شد.

   متأسفانه گروهی تشویق‌گر و تشریفات‌مآب آگاهانه با سوء استفاده از ناآگاهی مردم و نیز برای دستیابی به منافع خویش، به شغل دواندن مردم در پشت خودروی مسئولان روی آورده اند.
   بی‌گمان این رسم ناپسند موجب تحقیر مردم شده و عده‌ای را هم چاپلوس بارآورده و غرور برخی مسئولان را هم برانگیخته است. امیدواریم این مسئولان ارشد مملکتی به‌جد با این شیوه برخورد کنند و اگر قرار است دیداری با مردم صورت گیرد، عزت و کرامت مردم نیز حفظ شود. به‌جای این دوگانگی‌ها و صف‌های طویل، از آنان بخواهند در میدان یا مصلای شهر جمع شوند و مسئول مربوط نیز در میان آنان حاضر شوند.
   باید با پیروی از فرمایش امام‌علی(ع) بپذیریم که این وضعیت، لباس چرکینی است که اندیشه و همت سران نظام و آگاهی‌بخشی به مردم می‌تواند آن را از تن جامعه بیرون کند.

 

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید


   معمولا و تا آنجایی که ساختار مجلس را می شناسم، بسیاری از سوالات و استیضاح‌ها مسائل مردم است، به عنوان مثال استیضاح مرحوم کردان که درمجلس هشتم اتفاق افتاد به دلیل دروغ آشکاری بود که از دیدگاه هیچ فرد وهیچ سیاستمداری درهیچ جای دنیا، نمی تواند پسندیده باشد.
ربط استیضاح وزیران به مسائل فتنه، ظلم دولت به نمایندگان ملت است
   این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس دروغ گوئی را امری مذموم دانست که مجلس در مقابل آن درهر دوره‌ای خواهد ایستاد و گفت: دراین شرایط ، وقتی شنیده می شود استیضاح وزرای دولت به دلیل فلان مقاصد نمایندگان انجام می شود و یا اینکه آن را به مسائل فتنه ربط می دهند، ظلم به مجلس، مردم و نمایندگان مردم است.
   رجائی اظهار کرد: بنده خودم از امضا کنندگان طرح استیضاح مرحوم کردان بودم و به دلیل اینکه اعتقاد داشتم وی به مردم و نمایندگان مردم دروغ گفته است، پای امضای خود نیز ایستادم.
   نماینده مردم اراک ازاظهارات رئیس جمهوری درسالگرد مرحوم کردان انتقاد کرد و گفت: اینکه رئیس دولت نمایندگان مردم را به جریان فتنه وصل کند بزرگترین ظلم را به مردم داشته است.
   مجلس از دولت به‌علت همراهی با جریان انحرافی نمی گذرد
   رجائی با بیان اینکه مجموعه اصولگریان مجلس هشتم، کسانی هستند که همیشه با جریان فتنه مقابله کرده‌اند، تصریح کرد: ازاحمدی نژاد این گله وجود دارد، در حالی که سینه نمایندگان مجلس هشتم در دوران فتنه برای مبارزه با این گروه سپر دولت بود، امروز وی چرا باید جریان انحرافی را همراهی کند و اتفاقا درحال حاضراین مجلس است که از دولت گله دارد و برایش سوال است که چرا لیدری جریان انحرافی در دست دولت است.
   رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی ادامه داد: احمدی نژاد درموضع رئیس جمهورمملکت حق ندارد به همین راحتی هرآنچه که به ذهنش می رسد را بیان کند، درحالی که می داند سینه اصولگرایان مجلس هشتم برای اثبات اصولگرا بودن خود مقابل جریان‌های معاند سپر شده است.
   محمود احمدی‌نژاد پیش از ظهر دوشنبه 21 آذر ماه در مراسم دومین سالگرد مرحوم علی کردان با انتقاد از جلسه استیضاح وی گفت: امروز کسانی هستند که به وزیر ما می‌گویند به ما امکانات خاص بده تا با تو کاری نداشته باشیم.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


خلاصه-ی وضعیت انتخابات مجلس هشتم، 30 نماینده فعلی تهران، نمایند

 

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

   یک هفته دیگر تا زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس نهم، زمان باقی است و هنوز لیست?های انتخاباتی نهایی نشده است.
به گزارش خبرآنلاین، اصولگرایان در حالی پیروز انتخابات مجلس هشتم بودند، که در آن انتخابات نیز دو لیست ارائه شد و نتیجه عدم اتحاد نهایی،
ورود یک اصلاح?طلب – علیرضا محجوب -  به ترکیب سی نفره نمایندگان پایتخت بود. در آستانه انتخابات مجلس نهم اگر چه جبهه متحد که از قالب 6+5 به ترکیب تکامل یافته?تر 8+7 تغییر یافت تا مانع از ارائه دو لیست موازی شود اما بخشی از گروه?های درون این جبهه –ضلع رایحه خوش خدمت و حامیان دولت- در انتخابات گذشته خروج کرده و جبهه نوظهور پایداری را تشکیل دادند.
انتخابات مجلس هشتم در حوزه پایتخت در دو مرحله برگزار شد. در مرحله اول در تاریخ 86.12.24، 17 نفر و در مرحله دوم در تاریخ 87.2.6، 13 نفر وارد مجلس شدند.
در آن انتخابات از میان 71 میلیون و 532 هزار نفر جمعیت کشور در سال 86، تعداد 43 میلیون و 824 هزار و 254 نفر در آن انتخابات شرکت کردند که گویای مشارکت 51 درصدی واجدین شرایط در این انتخابات بود.  اما رای اول تهران در این انتخابات –غلامعلی حدادعادل- نتوانست 50 درصد آرای شرکت کنندگان را کسب کند.
کاهش تعداد تهرانی?های شرکت کننده از 1740941 نفر در مرحله اول به 671206 نفر در مرحله دوم نیز گواه آن است که کسب بیش از 60 درصد آرای ماخوذه از سوی چهره?هایی چون کوچک?زاده و زارعی که در لیست حامیان دولت بودند، بیانگر آرای کل مردم تهران نیست.
آنچه در پی می?آید جدول معرفی 30 نماینده تهران با میزان آرای ماخوذه و درصد آرایشان است:

        
   مـتن کامـــل :  http://farsiblog.mihanblog.com/post/2785  

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


تعارف مجلس با مجری قانون، برخلاف مصوبه، موجب افزایش قیمت بنزین

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    سال 1391 سومین سال اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌هاست و در این فاصله سناریوهای متفاوتی به نقل از دولتمردان در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود. سناریوهایی که حکایت از رسیدن قیمت بنزین به هر لیتر هزار تومان دارد.
اعتدال : سال 1391
سومین سال اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌هاست و در این فاصله سناریوهای متفاوتی به نقل از دولتمردان در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود.
سناریوهایی که حکایت از رسیدن قیمت بنزین به هر لیتر هزار تومان دارد. [1]
 در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اظهار این که  تعارف مجلس با مجری قانون موجب افزایش خلاف قانون نرخ بنزین در سال 1389 شد، قیمت بنزین در سال 1391 را سه پنجم قیمت فوب خلیج فارس اعلام کرد.
محمدرضا خباز با اشاره به این‌که
طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت موظف شد، این قانون را طی پنج سال اجرا کند، گفت: در دور اول اجرای این قانون باید هر لیتر بنزین با قیمت 250 تومان و هر لیتر گازوئیل 50 تومان عرضه می‌شد و افزایش قیمت هر لیتر بنزین به 400 تومان در ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خلاف قانون بود.
   او با اظهار این‌که متاسفانه از همان سال اول شیب افزایش قیمت برخی کالاها بیش از آن چه که قانون مصوب کرده بود بالا رفت، به طوری که بنزین سهمیه‌ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با قیمت 700 تومان عرضه شد، گفت: بر این اساس امسال دولت جایی برای افزایش قیمت ندارد.
وی با تاکید بر این که افزایش ناگهانی قیمت سوخت در سال 1389 جایی برای افزایش مجدد آن در سال 1390 باقی نگذاشته است، تصریح کرد: افزایش قیمت سوخت در سال 1389 موجب افزایش تورم به 20 درصد شد و در صورت افزایش مجدد قیمت آن در سال 1390، طبیعتاً تورم بیشتری خواهیم داشت و فشار بیشتری به مردم وارد خواهد شد.
زمان آغاز هدفمندی یارانه‌ها فروردین 1389 است، نه آذرماه
خباز زمان آغار هدفمندی یارانه‌ها را فروردین 1389 دانست نه آذرماه. بر همین اساس وی با اشاره به این‌که دولت باید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از ابتدای سال 1389 اجرا می‌کرد، گفت: طبق قانون، درآمد 20 هزار میلیارد تومانی از طریق هدفمند شدن یارانه‌ها باید طی 12 ماه سال 1389 به دست می‌آمد. این درحالی بود که دولت 9 ماه سال 1389 را رها کرد و تصمیم داشت در سه ماه پایانی سال کل مبلغ را به دست آورد. البته این اتفاق نیفتاد و از درآمد 20 هزار میلیاردی سال اول اجرای این قانون تنها 9 هزار میلیارد تومان کسب شد.
تاخیر در اجرای قانون هدفمندی، دلیل پرداخت نشدن یارانه صنعت
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز این که "متاسفانه در این زمینه دولت منطقی عمل نکرد"، افزود: یکی از علت‌های پرداخت نشدن یارانه صنعت، تاخیر در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بود.
او با بیان این‌که دولت باید به اجرای دقیق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مقید باشد، گفت: اگر این قانون به درستی اجرا نشود، آثار منفی آن بسیار بیشتر از سود آن خواهد بود.
نرخ بنزین در سال 1391 حداکثر 540 تومان
به گفته وی؛ در صورت افزایش قیمت بنزین در سال آینده، دولت باید قیمت بنزین را به سه پنجم قیمت فوب خلیج فارس برساند؛ یعنی اگر هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس 900 تومان باشد، باید بنزین در سال آینده حداکثر با قیمت 540 تومان عرضه شود.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس می‌تواند در صورت افزایش خلاف قانون قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت، قیمت‌ها را تعدیل کند؟ گفت: کمیسیون نظارت بر اصل 44 و اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند جلوی افزایش بی‌رویه قیمت بنزین در سال سوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را بگیرد.
خباز در پاسخ به این سوال که چرا این دو کمیسیون افزایش خلاف قانون قیمت‌ها در سال ابتدایی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را تعدیل نکرد، گفت: علت این است که مجلس از ابزار قانونی که در اختیار دارد استفاده نمی‌کند. رودربایستی نمایندگان مجلس با دولت موجب شده که مجلس از ابزارهایی که قانون اساسی در اختیارش گذاشته است، استفاده نکند.
وی افزود: زمانی که مجلس از این ابزار استفاده نمی‌کند، طبیعتا دولت هر گونه که مایل باشد قانون را اجرا خواهد کرد.
او تاکید کرد: این وظیفه مجلس شورای اسلامی است که در مقابل خلاف قانون تذکر دهد و اگر تذکر مورد توجه قرار نگرفت، از سایر ابزارها استفاده کند.
منبع: ایسنا

[1] حداقل حقوق ساعتی در ایران، نهایتا ساعتی دوهزار تومان است؛ کشورهایی که نرخ بنزین آن تقریبا لیتری 1000 تومان یا کمتر است، نرخ حداقل دستمزد ساعتی-شان، بیشتر از هشت دلار (10800 تومان ) است! کجای ایران ما دستمزد معمول مهندس تحصیلکرده-اش اینقدر است!؟ بقول دکتر سبحانی، نماینده دوره قبل، مگر ما به کارکنان-مان با دلار یا «فوب خلیج فارس» حقوق میدهیم که نرخ سوخت وَ انرژی مصرفی مردم را با آن محاسبه کنیم!!! ...

 

خدا نکند مجلسی از دل دولتی بیرون آید

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    مهم‌ترین آسیب برای تشکیل یک مجلس موفق این است که مجلس از دل دولت به وجود آید/درمجلس برآمده از دل دولت جایگاه نمایندگان ملت وجایگاهی که متعلق به مردم است،توسط گروه حاکم ودولت تسخیر می‌شودو این زنگ خطری بزرگ برای کشور است.
اعتدال : سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مجلس از دل دولت‌ها به وجود بیایند و در ‌‌نهایت مهره‌های دولت‌ها به عنوان نمایندگان مجلس چیده شوند، آن موقع مجلس جایگاه واقعی خود را از دست داده و نمایندگان مجلس هم به معنای واقعی وکیل الدوله می‌شوند.

داریوش قنبری نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین آسیب برای تشکیل یک مجلس موفق را چه می‌دانید؟ گفت: مهم‌ترین آسیب برای تشکیل یک مجلس موفق این است که مجلس از دل دولت تشکیل شود.

وی افزود: در تمام کشورهای پیشرفته، معمولا دولت‌ها از دل مجلس‌ها بر می‌خیزند، اما اگر خدای ناکرده مجلس‌ها از دل دولت‌ها به وجود بیایند، این مجلس کارکرد خود را از دست داده و فعالیت آن برای مردم نخواهد بود.

این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جریان دولتی‌ها و از درون دولتی‌ها، حرکت‌هایی برای تأثیرگذاری در انتخابات شروع شده و این‌ها در صددند که چهره‌های مورد نظر خود را به مجلس بفرستند و این زنگ خطری برای مملکت است.

وی تأکید کرد: اگر مجلس از دل دولت‌ها به وجود بیایند و در ‌‌نهایت مهره‌های دولت‌ها به عنوان نمایندگان مجلس چیده شوند، آن موقع مجلس جایگاه واقعی خود را از دست داده و نمایندگان مجلس هم به معنای واقعی وکیل الدوله می‌شوند. در این صورت جایگاه نمایندگان ملت و جایگاهی که متعلق به مردم است، توسط گروه حاکم و دولت تسخیر می‌شود و این زنگ خطری بزرگ برای کشور است.

قنبری گفت: از این منظر، به نظر می‌رسد، مجموعه افرادی که می‌توانند جلوی چنین آسیبی را بگیرند، باید دست به کار شده و کشور را از این آسیب نجات دهند.

منبع: ایلنا

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی