سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

کاتوزیان: اگر حاکمیت آستانه تحمل و مدارا را مقداری افزایش دهد، ب

 

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید

 اگر حاکمیت آستانه تحمل و مدارا را مقداری افزایش دهد و گرایش‌های سیاسی و نخبگان احساس کنند برای حضور آنها میدان باز شده است بازار انتخابات گرم‌تر می‌شود.
حمیدرضا کاتوزیان این امر را موجب افزایش مشارکت مردمی دانست و افزود:
مجموعه‌ای از حاکمیت باید نسبت به جریان‌ها و افکار و ایده‌های مختلف سیاسی موجود در کشور با مدارا و تحمل بالا برخورد کند، و نباید افراد به دلیل گرایش‌های سیاسی و سلایق فکری خود از مجموعه نظام حذف شوند و یا به آنها اجازه مداخله در امور انتخابات داده نشود.
به گفته وی،
اگر با حالت مطرود کننده و بستن درها و راه‌ها بخواهند گروه‌ها و افراد زیادی را از جریان انتخابات حذف کنند این امر تاثیر مستقیمی بر میزان مشارکت مردم خواهد داشت.
وی تاکید کرد:
جامعه ما جامعه‌ای هوشمند است و درک سیاسی بالایی دارد، لذا اگر مردم احساس کنند آزادی‌ها به اندازه کافی نیست و قانون اساسی رعایت نمی‌شود، مشارکت کاهش می‌یابد.
کاتوزیان در مورد حضور اصول‌گرایان منتقد در مجلس نهم گفت: فعلاً علائم و نشانه‌هایی مبنی بر این‌که اصول‌گرایان منتقد اجازه حضور در مجلس بعدی را نداشته باشند، وجود ندارد، اگرچه یک گروه فشار وجود دارد که از طریق رسانه‌ها و سایت‌های اینترنتی خود و نیز از طریق بعضی بلندگوها تلاش می‌کند فضای بسته ایجاد کند. اما این فشارها به نتیجه نمی‌رسد.

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه در هفته گذشته به دلیل مشکلات آب شرب تهران 67 سوال از وزیر بهداشت مطرح شد‌، گفت: اگر وزیر پاسخ قانع‌کننده و صریحی نداد برای توضیح بیشتر باید در صحن علنی مجلس پاسخ‌گوی نمایندگان باشد.
وی در ر مورد مسئله آب شرب تهران که دارای نیترات است بیان کرد: بر اساس اطلاعات بدشت آمده آب شرب تهران درارای نیترات است که این مواد نیز از مواد زاید انسانی و حیوانی که دارای ترکیب پایداری است، ایجاد می‌شود و این آلودگی ممکن است باعث ابتلای سرطان در افراد شود.
بشیر خالقی گفت: هفته گذشته رئیس سازمان آب و فاضلاب در کمیسیون بهداشت مجلس حضور پیدا کرد و درخصوص این موضوع سوالاتی مطرح که قرار شد در این هفته به صورت جامع وکامل در خوص آن توضیحاتی ارایه شود.
این در حالی است که مدیر کل سلامت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اشاره به آزمایش روزانه آب تهران گفت:
هیچ آلودگی در آب تهران مشاهده نشده است.
کاظم ندافی افزود:
50 حلقه چاه آب به علت آلودگی نیترات در تهران مسدود شده است و وزارت بهداشت مسئله فلزات سنگین موجود در آب مانند نیترات را پیگیری می‌کند تا بتوانیم آلودگی آب را از منبع کنترل کنیم.
وی با اشاره به آزمایش روزانه آب تهران تصریح کرد: 6 دستگاه RO که توانایی حذف یون‌های آب را دارد در مکان‌هایی که با کمبود آب مواجه هستیم و امکان مسدود شدن چاه‌های آن وجود ندارد نصب شده است.
ندافی با اشاره به اقدامات آینده وزارت بهداشت برای تامین آب سالم تاکید کرد: برنامه جدیدی وجود دارد تا آب تهران از تصفیه‌ خانه‌های جدید تأمین شود تا دیگر به تامین آب از چاه‌‌ها نیازی نداشته باشیم.

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


بیستون راعشق کند وُ شهرتش فرهاد برد ...

 

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید

    درباره جنگ گفتن و تکراری حرف نزدن کار دشواری است این روز‌ها. گفتن از جنگی که برای ما دفاع مقدس است و آدم‌هایش هم عزیز. آدم‌هایی که حالا جز معدودی از آنها که نامشان بر سر کوچه‌ها و خیابان‌ها و اتوبان‌هاست را خیلی‌ها آن زور که باید و شاید نمی‌شناسند. آدم‌هایی که به قول معروف هر کدام‌شان کتابی مصور هستند از روزهایی که یک به یک برای زنده ماندن و نفس کشیدن این روزهای من و تو توی این کشور جان دادند و آخ نگفتند چون عاشق بودند و لوطی. لوطی از نوع مثبت درجه یک‌اش.
آفتاب- سهیل سلیمانی: درباره جنگ گفتن و تکراری حرف نزدن کار دشواری است این روز‌ها. گفتن از جنگی که برای ما دفاع مقدس است و آدم‌هایش هم عزیز. آدم‌هایی که حالا جز معدودی از آنها که نامشان بر سر کوچه‌ها و خیابان‌ها و اتوبان‌هاست را خیلی‌ها آن زور که باید و شاید نمی‌شناسند. آدم‌هایی که به قول معروف هر کدام‌شان کتابی مصور هستند از روزهایی که یک به یک برای زنده ماندن و نفس کشیدن این روزهای من و تو توی این کشور جان دادند و آخ نگفتند چون عاشق بودند و لوطی. لوطی از نوع مثبت درجه یک‌اش. حالا امروز برای همین منظور یعنی برای اینکه بیشتر با آدم‌های واقعی این واقعه آشنا شویم رفته‌ایم سراغ یکی از لوطی‌ترینشان. سید ابوالفضل کاظمی، یکی از فرماندهان گردان میثم.
خب تا اینجای کار شاید سید را هم یکی از فرماندهان جنگ بدانید. اما در کنار همه چیزهایی که می‌دانید یا تا به حال درباره او به دهنتان خطور کرده باید بگویم آقا سید یک ویژگی مهم و بارز دارد که او را از همه فرماندهان جنگ مجزا می‌کند. او در گردانی خدمت کرده و پایه‌گذارش بوده که معروف به گردان لوطی‌هاست. گردان داش‌مشدی‌های جنگ. به قول خودش سینه سوخته‌ها. فرقی که خودتان در ادامه و با خواندن بخشی از حرف‌هایش بهتر متوجه خواهید شد.
سید می‌گوید: «هیشکی اندازه من توی عملیاتا نبوده فقط عملیات محرم رو نبودم و والفجر مقدماتی. برای همین جلودارم و اگر انتقادی می‌کنم از روی دلسوزیه.» و وقتی از خاطره رفقایش می‌گوید بار‌ها و بار‌ها اشک در چشمانش حلقه می‌زند. خاطراتی که شاید باور کردنشان هم حتی عجیب باشد. چیزهایی که سید مدام تاکید می‌کند این‌ها افسانه نیست. باید این‌ها را از جنگ بگویید: «توی کربلای هشت قبل از موعد درگیری به وجود آمد. حسین اسماعیلی می‌ره روی مین. حسین کسیه که قبل از انقلاب توی باغ آذری هروئین می‌کشید. توی کربلای پنج این‌ قدر آر.پی.جی زده بود از گوشش خون می‌آمد. حسین اشتباهی می‌ره روی مین. پاش نصفه نیمه با یه ذره گوشت وصل بوده. نیگا می‌کنه می‌بینه نیرو‌ها پشتش زمین‌گیر شدن عراقیام اومدن لب خاکریز درگیر بشن. کاردو درمیاره باقی پا رو می‌بره پرت می‌کنه توی میدون مین که راه رو باز کنه. راه باز می‌شه یه فحش به نیروا می‌ده که کنده بشن. نیرو‌ها رفتن و خط رو گرفتیم و ماجرا تمام شد. شب توی تاریکی دیدم یکی داره خودشو روی زمین می‌کشه و جلو میاد دیدم حسینه. هر چند که امثال حسین الان دارن گوشه خونه‌ها خاک می‌خورن. بیستون را عشق کند و شهرتش فرهاد برد.»
حرف‌هایش بوی عشق می‌دهد و وقتی از همرزمانش حتی آنهایی که شهید شده‌اند و خاطراتشان می‌گوید انگار که همین دیروز بوده و همه چیز همچنان ادامه دارد و برای همین همه را در کنار خودش حس می‌کند و با همین حرارت هم درباره‌شان می‌گوید.
آخر حرف‌هایش هم می‌رسد به اینجا: «توی جبهه اشتباه نشه همه عاشق مولا بودن اما این اواخر هر چی طلبه بود می‌رفت گردان حبیب. هر چی دانشجو بود می‌رفت گردان عمار. هر چی مومن بود می‌رفت گردان حمزه. داش مشدیا هم میومدن گردان میثم. ما با لوطیا بودیم و صاف.
چیزی که جوونای امروزو خسته می‌کنه خالی بستن یه عده‌ست. وقتی نگاه می‌کنه طرف به قول خودمون یه چک نخورده ولی توی تقسیم غنائم توی خط اوله. وقتی می‌بینه اینایی که یه روز پیشتاز خون و عشق بازی بودن الان توی پیاده‌رو جامعه هستن ـ برای ما ارزشن اینا اشتباه نشه. این آدمای بی‌خودم بی‌ارزشن ـ وقتی زد و بندا رو می‌بینه. وقتی... بگذریم. می‌گذره. شب سمور گذشت و لب تنور هم گذشت.»
توضیح:
1- از آنجایی که سید ابوالفضل کاظمی گویش مخصوص به خودش که می‌شود آن را گویش تهرانی صحیح دانست را دارد متن این نوشته را با‌‌ همان زبان پیاده‌ کردیم تا از جذابیت‌هایش کاسته نشود هر چند نمی‌توان کلام را در نوشته به خوبی منعکس کرد.
2- خاطرات سیدابوالفضل در کتابی به نام «کوچه نقاش‌ها» گردآوری شده که خواندنشان خالی از لطف نیست.
درباره سیدابوالفضل کاظمی به روایت خودش
بنده توی همین خانه و در همین اتاق به دنیا آمدم. پنجاه و دو سه سال پیش. ما قریب به 62 سال است که اینجا می‌شینیم. اینجا یه محله ریشه‌داره. به کاشان و یزد می‌گویند دارالمومنین ایران. توی تهرونم خیابون خراسون معروفه به دارالمومنین تهران. اخیرا یه بیست سی ساله خیابون ایران داره یه جلوه‌گری می‌کنه ولی خیابون خراسون و اطرافش که می‌شه زیبا و لرزاده و صفاری ملقبه به دارالمومنین تهرون. اکثر علما، هیاتا و توی جنگ هم اکثر فرمانده‌ها مال این خطه هستند. از نظر شهر تهرون محله ما معروفه به گارد ماشین دودو. این مترویی که امروز از زیر زمین می‌ره، این مترو یه روزی از روی زمین می‌رفته. هرکی که می‌خواسته بره شابدوالعظیم همین پارک کوثر یه شاهی بلیط می‌خرید سوار می‌شد و با همین ترن‌هایی که الان یکیش توی پارک هست می‌رفت زیارت. از نظر محلی ما معروفیم به بچه گارد ماشین دودو یا لب خط. کوچه‌های اطراف ما روی کسب‌ها شناخته می‌شده‌اند. مثلا همین بالا داریم کوچه بنا‌ها. کوچه رنگرز‌ها. کوچه بزازا. کوچه خراطا و... کوچه ما هم نقاشا. این کوچه هم یه ریشه مذهبی داره هم یه ریشه پهلوونی. خود این کوچه 40 تا شهید داده. ریشه ما یک ریشه هیاتی بوده. ما اینجا یک هیات داریم قدمتش بالای هشتاده. بعد شهید دهباشی که معاون اول شهید چمران بود و استاد بنده و مرشد ما سال 1346 اومد یه هیاتی درست کرد به نام نوباوگان باب‌الحوائج. ما بچه‌های اون هیات بودیم. ایشون اون موقع یه دست گرمکن آدیداس جایزه می‌داد به بچه‌ها بابت احکام و شکیات نماز که ما داریم اون رو ادامه می‌دیم. اون موقع این خیابون پشت ما یه خیابونی بود به اسم درخشنده، جمعه از صبح تا غروب قمار بود. حالا ورق بازی می‌کردن، 21 بازی می‌کردن، بهبود یا قمار با تاس بازی می‌کردن و...
یکی از دردای اجتماع ما اینه همه می‌گن این کارو نکن. خب نمی‌گن چکار بکن. حاج قاسم برای اولین بار اینجا یه فرهنگ آورد. نگفت نکن.
 

 متن کامل


سود 3 هزار میلیاردی با توصیه وزیر! برای مرجع روی عنوان کلیک کنی

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از سود سه هزار میلیاردتومانی گروه امیر منصور آریا از واردات گوشت قرمز با توصیه یکی از وزرای دولت خبر داد و تاکید کرد این گروه با استفاده از این رانت نزیک http://www.raznews.ir/files/fa/news/1390/2/7/10558_541.jpgبه سه هزار میلیارد تومان سود داشته‌اند؛ ادعایی که اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد.
عباسعلی نورا نماینده زابل و زهک در گفت‌وگو با قانون با اشاره به فعالیت‌های اقتصادی غیرقانونی گروه امیر منصور آریا، گفت:
اخیراً مدارکی به دست ما رسیده است که نشان می‌دهد یکی از وزراء دستور داده 1400 میلیارد تومان اعتبار به شرکت‌های امیر منصور آریا ارائه شود تا این مجموعه شرکت‌ها واردات داشته باشند.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که کدام وزیر چنین دستوری داده است، خاطرنشان کرد:
مشخص است که واردات دست‌کدام یک از وزیران است.
وی ادامه داد:
این گروه در نتیجه واردات گوشت قرمز 200 درصد سود کرده‌اند و با داشتن 1200 میلیارد تومان واردات گوشت، توانسته‌اند به صورت خوشبینانه سه هزار میلیارد تومان سود کسب کنند.
این نماینده مجلس در ادامه افزود:
این پرونده تنها به اختلاس سه هزار میلیاردی ختم نمی‌شود بلکه باید به منابع رانت‌خواری و سودهای میلیاردی که این افراد از محل توصیه وزرا کسب کرده‌اند، نیز باید توجه کرد.
نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد که با توصیه یکی از وزرای دولت این گروه علاوه بر اینکه اعتبار گرفته‌اند از خط کنترلی نیز خارج شده‌اند و این یک فاجعه است که هم اکنون این وزیر در حاشیه قرار گرفته است.
نورا معتقد است در صورت محاسبه سود این فعالیت‌ها درآمدی بالغ بر ده‌ها هزار میلیارد تومان به این گروه تعلق گرفته است. این موضوعات نباید از دید قوه قضاییه پنهان بماند. این گروه اگر فرصت پیدا می‌کردند سه هزار میلیارد تومان دولت را بازمی‌گرداندند و شک نباید کرد که نیازی به این سه هزارمیلیارد تومان نداشتند و از محل رانت‌هایی که داشته‌اند میلیاردها سود برده‌اند.
وی در ادامه می‌گوید:
این گروه حتی قادر بودند 5هزار میلیارد تومان هم به دولت بازگردانند و با توجه به درآمدهای بالایی که داشته‌اند سه هزار میلیارد تومان برای آن‌ها رقمی نبوده است.
این عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس افزود:
تا آنجایی‌که اطلاع دارم این گروه علاوه بر واردات گوشت در واردات غلات، فولاد، راه آهن، جاده‌سازی دو طبقه، دامداری، کشتارگاه و بانک‌داری و فوتبال دست داشته‌اند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد که ظاهراً این گروه برای خود حکومت تشکیل داده بودند.

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید

  علی مطهری عدم استفاده از اختیارات قانونی مجلس در طرح سوال از احمدی‌نژاد را علت استعفایش خوانده و در متن آن نوشته است: مخالفان سوال از رئیس‌جمهور یا از دوستان نادان رئیس‌جمهورند و یا دشمن دانای آنها.

متن کامل نامه استعفای علی مطهری به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با اهداء سلام، همان‌طور که مستحضر هستید
نامه سؤال از رئیس‌جمهور با امضای صد تن از نمایندگان محترم در تاریخ 5/4/90 - پس از یک انتظار طولانی برای فرا رسیدن وقت مناسب از نظر رعایت شرایط کشور- به رئیس وقت جلسه علنی مجلس جناب آقای مهندس باهنر تحویل داده شد و ایشان نیز در بالای آن اعلام وصول نمودند. اما روز بعد، در جلسه هیئت‌رئیسه، یکی از اعضا مأمور شد که امضاها را پس بگیرد و عضو دیگر نیز مأمور شد که طی مصاحبه‌ای مخالفت هیئت رئیسه مجلس با سؤال از رئیس‌جمهور را در رسانه‌ها اعلام کند. یعنی به جای آنکه هیئت‌رئیسه محترم پس از دریافت نامه سؤال، طبق قانون آیین‌نامه داخلی مجلس بلافاصله آن را به جریان اندازد و سؤالات را به کمیسیون‌های مربوط ارسال کند، درصدد انهدام طرح سؤال برآمد. البته پس از نامه محرمانه اینجانب به جناب‌عالی- که رونوشت آن به سایر اعضای هیئت‌رئیسه تقدیم شد- و تهدید به استعفا در صورت ادامه این روند، این عملیات ویژه متوقف شد.
با اقدامات هیئت رئیسه 14 نفر از امضاکنندگان امضای خود را پس گرفتند و غالباً افرادی بودند که از ابتدا هم محکم نبودند. البته برخی از همان افراد اکنون می‌گویند ما آن زمان را مناسب نمی‌دانستیم و امروز را مناسب می‌دانیم و در واقع امضای خود را پس نگرفته‌ایم.
 
به هرحال، پس از مذاکره با هیئت‌رئیسه بنا شد این سؤال در فرصت مناسب به جریان افتد اما مدتی گذشت و خبری نشد.
کم‌کم بهانه‌هایی مطرح شد که مثلاً آقای احمدی‌نژاد اکنون زخم‌خورده است و ممکن است در صحن علنی پروژه‌ای مانند مناظرات انتخاباتی را پیاده کند و شاید رهبر انقلاب نیز به‌خاطر همین ملاحظات مخالف باشند.
برای رفع این نگرانی‌ها تعدادی از امضاکنندگان پیشنهاد دادیم که هیئت‌رئیسه سؤالات را به کمیسیون‌ها ارجاع نماید تا طبق آیین‌نامه، نماینده رئیس‌جمهور درحضور نماینده سؤال‌کنندگان پاسخ گوید. اگر همچنان 72 نفر از امضاکنندگان قانع نشدند و قرار بر حضور رئیس‌جمهور محترم در صحن علنی شد، آنگاه می‌توان برای رفع آن نگرانی‌ها به درخواست چندتن از امضاکنندگان و تصویب مجلس، رئیس‌جمهور در جلسه غیرعلنی حضور یابد.
   این پیشنهاد را تقدیم جناب‌عالی کردم و شما تلقی به قبول نمودید و قول دادید که اقدام نمایید. تا این که از چند روز پیش زمزمه‌هایی از سوی برخی اعضای هیئت‌رئیسه در رسانه‌ها به گوش می‌رسد که تعداد امضاها از حد نصاب کمتر است و هرگاه به حد نصاب برسد مطرح می‌شود. در حالی که اساساً امضاکنندگان به فکر پس گرفتن امضا نبوده‌اند و اگر امضای جدیدی پس گرفته شده باز با طراحی هیئت‌رئیسه بوده است که به جای اجرای آیین‌نامه درصدد انهدام طرح سؤال برآمده است. همچنین گفتند بسیاری از امضاها در زمان خانه‌نشینی آقای رئیس‌جمهور جمع شده و بعد از آن، امضاکنندگان‌منصرف شده‌اند، در حالی که تنها دوازده امضا از صد امضا در آن روزها گرفته شد.
   اکنون عرض می‌کنم که ما حاضریم حتی یک سؤال از آن ده سؤال به کمیسیون مربوط ارجاع شود و اگر منجر به حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی گردید و آن نگرانی‌ها وجود داشت باز حاضریم درخواست جلسه غیرعلنی بدهیم. آیا بیش از این می‌توان کوتاه آمد؟!
  
در مقابل رئیس‌جمهوری که علناً می‌گوید فلان قانون را اجرا نمی‌کنم، آیا ما حق یک سؤال نداریم؟! آن هم سئوالی که رای‌گیری برای قانع‌شدن یا نشدن مجلس ندارد. آیا امضای صد نماینده ارزش توجه ندارد؟!
   تحقق سئوال از رئیس‌جمهور در هر شرایطی، نشانه استحکام نظام جمهوری اسلامی و وجود دموکراسی واقعی در این نظام است.
اصلاح امور تنها با استقلال و اقتدار مجلس تحقق می‌یابد. مجلس قوی به نفع کل نظام است. این که برخی سخن از مخالفت رهبر انقلاب به میان می‌آورند، مخالفت ایشان برای من قطعی نیست و بعید است که ایشان برای امضای صد نماینده ارزشی قائل نباشند. فرضاً مخالف باشند، باید نظر ایشان با توجه به سهل‌گیری فوق‌الذکر ما معلوم شود و البته دخالت دادن رهبر انقلاب در این‌گونه مسائل را به صلاح کشور نمی‌دانم.
 در عین حال برای دفع بهانه این‌گونه افراد، اینجانب نامه‌ای را حدود یک ماه پیش برای معظم‌له ارسال داشتم و از ایشان تقاضا کردم که دست مجلس را در موضوع سئوال از رئیس‌جمهور باز بگذارند. تاکنون پاسخی نیامده و سکوت ایشان را دلیل رضایت و لااقل بی‌نظری می‌دانم.

اصولاً اگر رهبر انقلاب در چنین موضوعاتی نظر مخالف داشته باشند در نطق عمومی خود اعلام می‌نمایند و همه از طریق صداوسیما و سایر رسانه‌ها باخبر می‌شویم. ایشان مسئله‌ای پنهان از مردم ندارند و اگر نظری در چنین اموری داشته باشند مانند امام خمینی(ره) مسئولیت انجام یا عدم انجام امر مورد نظر را به عهده می‌گیرند.
علاوه بر این که اساساً اجرای طرح سؤال از رئیس‌جمهور موجب تفاهم بیشتر دولت و مجلس خواهد شد و حتی بیشتر به نفع رئیس‌جمهور است که فرصتی می‌یابد تا سوء‌تفاهمات و کدورت‌ها را برطرف نماید.
قبلاً گفته‌ام دو گروه با طرح سؤال از رئیس‌جمهور مخالفند، یکی دوستان نادان رئیس‌جمهور و دولت و دیگر دشمنان دانای آنها.
به هرحال با توجه به این که هیئت‌رئیسه محترم برخلاف قانون آئین‌نامه داخلی مجلس همچنان درصدد منتفی کردن طرح سؤال است و مجلس قادر به استفاده از اختیارات قانونی خود در انجام کارهای اساسی نیست، بدین وسیله استعفای خود را از نمایندگی مردم تهران، شهرری، اسلام‌شهر و شمیرانات – که قادر به استیفای حقوق آنها نیستم – اعلام می‌نمایم.
مستدعی است اقدام قانونی انجام گردد.

با تقدیم احترام
20/7/90
علی مطهری
متن سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور نیز به این شرح است:
   با اهداء سلام،
به استناد اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی و ماده 196 و 197 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، ضمن تقدیر از خدمات فراوان دولت در حوزه‌های مختلف،
بدین وسیله سئوالات زیر از رئیس‌جمهور محترم با یکصد امضا جهت طی مراحل قانونی و روشن شدن اذهان نمایندگان محترم و رفع سوء‌تفاهمات و به منظور تقویت نظام جمهوری اسلامی ارائه می‌گردد:
1.
چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلان‌شهرها و حمل و نقل عمومی سایر شهرها، علی‌رغم نیاز مبرم این شهرها به روان‌سازی ترافیک، خصوصاً با آغاز هدفمند شدن یارانه حامل‌های انرژی، ابلاغ و اجرا نشد؟
2.
وزیر ورزش و جوانان پس از پنج ماه از ابلاغ قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌ای غیرمعمول به مجلس معرفی شد، آیا این امر نوعی تلاش برای گریز از اجرای قانون نیست؟
3.
طبق آمار رسمی نرخ رشد اقتصادی کشور در سال 89 زیر 1% بوده و اگر نرخ اعلام شده از سوی صندوق بین‌المللی پول را بپذیریم حدود 3% بوده است در حالی که طبق برنامه باید حداقل 8% باشد.
آیا این امر حاکی از ضعف مدیریت اقتصادی کشور نیست؟ همچنین با این نرخ رشد آیا ممکن است یک میلیون و ششصد هزار شغل در کشور ایجاد شده باشد؟
4.
مبلغ 1500 میلیارد تومان بودجه ارتقاء شاخص‌های فرهنگی کشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزینه شده است؟
5.
قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پنج‌ساله بوده است در حالی که میزان افزایش بهای برخی حامل‌های انرژی نشان می‌دهد که دولت مدت اجرای آن را کمتر از 3 سال در نظر گرفته است.  در نتیجه مردم باید فشار غیرلازمی را در پرداخت بهای مثلا گاز مصرفی تحمل نمایند. همچنین سهم بخش تولید صنعتی و کشاورزی تا کنون به درستی پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزینه تولید کالا و محصول گردیده است. چرا دولت مقید به اجرای قانون مجلس نیست؟
6.
مقاومت یازده‌روزه جناب عالی در مقابل حکم حکومتی رهبر انقلاب اسلامی مبنی بر ابقای حجت الاسلام مصلحی وزیر محترم اطلاعات چه توجیهی دارد؟
7.
چه ضرورتی وجود داشت که آقای منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه در زمان ماموریت خود به سنگال عزل شود به‌طوری که علاوه بر تحقیر شخصیت ایشان، نظام جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان آسیب ببیند؟
8.
این سخن جناب عالی که مجلس در راس امور نیست، چه هدفی را دنبال می‌کند؟
9.
چرا جناب‌عالی با علم به اینکه انتقاد از برخی مجریان "قانون عفاف و حجاب" در رسانه ملی موجب کاهش اقتدار نظام در این حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامی در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلویزیونی ضمن متهم کردن برخی مجریان این قانون، برخلاف اجماع فقها بر وظیفه دولت اسلامی در آن مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر که نیازمند اعمال قانون است، با اعلام این مطلب که راه حل این مسئله منحصر به کار فرهنگی است، از دولت سلب مسئولیت نمودید و پس از مخالفت گسترده مراجع تقلید، ائمه جمعه، علمای بلاد و نمایندگان مجلس با سخنان شما، در مصاحبه زنده تلویزیونی بعدی اعلام کردید که سخن من همان است که گفتم. این رفتار شما چگونه توجیه می شود؟
10.
چرا نظریه "ترویج مکتب ایران به جای مکتب اسلام" را که توسط رئیس دفتر شما بیان شد علی رغم ضدیت با مبانی انقلاب اسلامی و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقلید و علمای بزرگ و دلسوزان نظام، تایید و بر آن تاکید نموده باعث تنزل جایگاه انقلاب اسلامی و زنده شدن تعصبات قومی در میان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامی گردیدید؟ اصولاً چرا از گروه موسوم به "جریان انحرافی" علی رغم هشدار و اعلام خطر علمای بزرگ اعلام برائت نمی کنید بلکه از این افراد دفاع می‌نمایید؟

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی



بسیاری از مساجد کشور دچار پیری مخاطب هستند ...

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید

   هم اکنون برخی از مساجد یا امام جماعت ندارند و یا امام جماعت آنها ضعیف و یا اینکه چند شغله است و اقامه نماز در مساجد آخرین وظیفه ایشان است حجت الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری چهارشنبه در بیستمین اجلاس سراسری نماز در استان بوشهر افزود: یکی از اشکالات مساجد بهره نبردن از نظریات مخاطبان است زیرا مساجد ما از سامانه لازم برای گرفتن مستمر نظریات مخاطبان بی بهره است و باید طی یک نظام هدفمند بتوانیم توقعات مخاطبان را شناسایی کنیم.
 ضعف بهره وری در مساجد بسیار مشهود است که اگر بخوبی از ظرفیت بهره وری مساجد استفاده شود انقلاب فرهنگی صورت خواهد گرفت.   هم اکنون برخی از مساجد یا امام جماعت ندارند و یا امام جماعت آنها ضعیف و یا اینکه چند شغله است و اقامه نماز در مساجد آخرین وظیفه ایشان است.
 جهت گیری حوزه علمیه باید تربیت امام جماعت برای مساجد باشد که در حوزه ها این اصل فراموش شده است.
 ((( مگر امام جماعت کم داریم! خودتان میگویید که مشکل اولیه مساجد نداشتن مخاطب ، خصوصا از اقشار جوان است! وقتیکه یک امام جماعت خواسته-های مردم را نمیداند یا از آنها غفلت میکند ، بدیهی-ست که یا مخاطبین بسیار کمی  دارد وَ یا اینکه غالب آنها اقشار پیر جامعه هستند. چرا سالهای اولیه انقلاب مساجد خلوت نبود!؟ پس لازم است بفهمید که چرا «از مسجد وُ از مدرسه بیزار شدند»؟! به خانقاه-ها رفته-اند یا به جستجوی خدا ، اسیر محافل آنچنانی شده-اند!؟ ... «عـبـــد عـا صـی» )))
حاج علی اکبری با بیان اینکه فقدان فناوری اطلاعات در شبکه سازی مساجد یکی دیگر از مشکلات مساجد کشور به شمار می رود گفت:
گر چه در این زمینه بسیار ضربه می خوریم ولی همچنان از داشتن فناوری اطلاعات در شبکه سازی مساجد ضعیف عمل می کنیم.
 رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور اظهارداشت:
برخی مشکلات آزار دهنده مربوط به مساجد با یک تصمیم گیری سریع امکان حل شدن دارند ولی عدم اقدام بموقع یک سری مسائل ساده را مشکل کرده است.
 همه دستگاهها خود را متولی مساجد می دانند ولی درعمل هیچ کس متولی نیست و جایی که مظلوم می ماند خود مساجد هستند.

 

جمع‌آوری ماهواره‌ها نان گروهی را آجر و نان عده‌ای را روغنی می‌کند

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید

   چندی است در میان مسئولان، اعم از قانون‌گذاران، مجریان، ناظران و حافظان قانون، بحث برخورد با دیش‌ها و لوازم ماهواره‌ای سرگردان است. گروهی که همیشه خواهان ساده‌ترین و سریع‌ترین راه و روش بوده‌اند، خیر و صلاح مملکت و نظام و البته بیشتر منافع خویش را در کورکردن چشم ماهواره دیده‌اند و همواره تأکید می‌کنند که با این ابزار شیطانی یا همان دایره زنگی پریسا بخت‌آور به‌شدت برخورد شود و از هر راهی که می‌توان باید نفوذ کرد و این خلقت ناپاک را از روی بام‌ها، در هر زمانی، از صبح تا شام، پاک کرد. این دسته که غالباً غیرت دینی دارند و عِرق سیاسی استواری هم، به‌هیچ‌وجه برای ماهواره جنبه‌های مثبتی نمی‌بینند و آن‌را تماماً زیان و مخرب تلقی و تبلیغ می‌کنند. گویی فردوسی بیت زیر را هم‌صدا با همین گروه سروده:
ز ناپاک‌زاده مدارید امید / که زنگی به شستن نگردد سپید
دسته دیگری هستند که معتقدند برای این ساخته بشری باید حق حیات قائل بود و این‌هم مثل سایر دستاوردهای صنعتی جنبه‌های مثبت و منفی دارد. باید چنان فضایی فراهم کنیم و مردم خود را از نظر آگاهی و تعقل به درجه‌ای برسانیم که خودشان نفع و ضرر را تشخیص دهند و بتوانند حق را از باطل و درست را از نادرست و راست را از دروغ تمییز دهند. این دسته البته چندان از مردم ناامید نیستند و حتماً دریافته‌اند که نباید خودشان را تافته جدابافته و صدالبته آگاه‌تر و صالح‌تر از مردم به‌حساب بیاورند. بسیاری از عقلای جامعه و نظام برخورد قهری با دستاوردهای بشری نظیر ماهواره را مفید و موفق نمی‌دانند.  آنان مرتب یادآوری می‌کنند که در سال‌های دهه هفتاد نیز در برابر «ویدئو» همین جنگ و جدال‌ها و بگیر و ببندها و سخت‌گیری‌ها در زبان و عمل صورت گرفت. روی دیوارها می‌نوشتیم «ویدئو از بمب اتم هم بدتر است»؛ اما چه شد؟ طولی نکشید که در پستوی دورترین روستاهای این کشور، ویدئو سر برآورد. به‌اندازه‌ای حساسیت‌ها را زیاد کردند که لجاجت‌ها گل کرد و اذهان تنها به همان بُعدی سمت‌و‌سو یافت که از آن هراس داشتیم.
واقعیت این است که تأثیر مخرب آن کم نبود؛ اما نتوانستیم در برابرش سد ایجاد کنیم. اکنون که نوبت به ماهواره رسیده، اوضاع به‌کلی فرق می‌کند. مسئولان فقط نگران اخلاقیات مردم نیستند، بلکه در سطح گسترده‌ای، دغدغه‌ها افزایش یافته است.
بی‌شک خانواده‌ها کانال‌های مخرب و غیراخلاقی را می‌بندند و بیشتر سراغ شبکه‌های خبررسانی و برنامه‌های مفرح، نظیر فیلم و سریال می‌روند. بی‌گمان برخی شبکه‌های سیاسی فارسی‌زبان اخبار و تحلیل‌های خویش را یک‌سویه و براساس منافع خویش روی آنتن می‌فرستند. توی دل مردم را خالی می‌کنند و راست و دروغ را هنرمندانه یکجا به مخاطبان تحویل می‌دهند.
از این طرف هم مسئولان صداوسیمای ما تنها در شعار موفق بوده‌اند.  گویی هرکس فقط به این فکر است که بار خود را ببندد و نمی‌‌خواهد باری از دوش جامعه و نظام بردارد. در زمینه اطلاع‌رسانی و خبردهی، صداقت و دقت کافی را به خرج نداده‌ایم.
 در ساختن برنامه‌های سیاسی و اجتماعی و... بسیار ضعیف و یک‌سویه عمل کرده‌ایم.  غالباً مخاطبان خویش را فقط طیف کوچکی از اصولگرایان به‌شمار آورده‌ایم و آن طیف وسیع و تأثیرگذار را که غالباً پرسشگر و منتقد هستند، نادیده گرفته‌ایم، آن‌چنان‌که سرخورده شده و از سر ناچاری به سراغ ماهواره رفته‌اند.
برای نمونه رهبری فرمودند مناظره‌ها ادامه پیدا کند؛ اما برنامه‌سازان با کج‌سلیقگی برنامه «دیروز، امروز، فردا» را ترتیب دادند و هر روز از یک گروه و افراد محدود دعوت می‌کردند تا سخنان خود را تکرار کنند. لذا به همه ناسزا می‌گفتند و برچسب می‌زدند و فحش‌های دیروز را امروز تکرار می‌کردند و برای فردا، سخنان رکیک‌تری را تدارک می‌دیدند و این‌گونه بود که این برنامه هم با استقبال مخاطبان مواجه نشد.
 در زمینه سایر برنامه‌های سرگرم‌کننده هم وضعیت چندان جذاب و امیدوارکننده نیست.
بنابراین ضرورت دارد ابتدا علل و عوامل رمندگی مردم از صداوسیمای خودی و افتادن در آغوش ناپاک ماهواره بررسی دقیق شود، آنگاه اقدام گردد. هجوم به پشت‌بام‌ها و شکستن لوازم و تجهیزات مردم و یا برداشتن آن‌ها شاید ساده‌ترین راهکار باشد؛ اما الزاماً بهترین و موفق‌ترین نخواهد بود. به همین سبب فرماندهی ناجا به‌درستی گفته که دست نگهدارید.
 پیامدهای منفی این رفتار چیزی جز ایجاد بغض و کینه نخواهد بود، به‌ویژه آنکه در میان مردم شایعه شده که برخی آقازاده‌ها ابزار و تجهیزات جدیدتری برای دریافت ماهواره وارد کرده‌اند و جمع‌آوری دیش‌ها و سایر تجهیزات ماهواره‌ای مردم برای این است که بتوانند وسایل جدید خود را بفروشند. به‌اصطلاح اگرچه با این کار پنبه اعتماد مردم زده می‌شود و نان آنان آجر می‌گردد؛ اما نان گروهی در روغن است.

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


دستبردهایی که صندوقهای صدقات را هم چپاول میکنند ...

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید

   یک عضو جبهه پایداری یک تحلیل سیاسی مبنی بر این که جریان جبهه پایداری وابسته به دولت محمود احمدی‌نژاد است را تحلیلی دانست که بی‌خردان آن را ارائه می‌کنند. سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار پارلمانی ایلنا، مبنی بر این که تحلیلی وجود دارد که جبهه پایداری تنها به ظاهر خود را مخالف دولت نشان می‌دهد و در اصل با دولت است، گفت: ما که مخالف دولت نیستیم؛ دولت مورد تأیید آقاست و ایشان فرمودند از مشروطه تا حالا چنین دولتی نبوده است.
‌ شما نگاه کنید اعضای مؤسس جبهه پایداری را؛ آقای محصولی و آقای باقری لنکرانی، این‌ها به چه عنوان از دولت کنار رفتند؟
این عضو جبهه پایداری در ادامه در پاسخ به این سؤال که
برخی می‌گویند این جریان‌ها و از جمله کنارگذاشته شدن امثال آقایان باقری‌لنکرانی و محصولی از مدت‌ها قبل در خود دولت برنامه‌ریزی شده بود تا جریانی به ظاهر مخالف دولت را در انتخابات تشکیل دهند ولی در اصل می خواهند سیاست‌های دولت را پیش ببرند، گفت:
این تحلیل‌هایی است که گاو می‌کند، بروید این را بنویسید.
 وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این که چرا جبهه پایداری همچنان بر خروج نمایندگان قالیباف و لاریجانی از جبهه متحد اصولگرایی اصرار می کند، گفت:
ما تعارف با کسی نداریم و البته اسم کسی را نمی گوییم، بلکه می‌گوییم کسانی که مرزهای مشخصی را با جریان فتنه و انحرافی نداشتند، نمی‌توانند و نباید در محوریت قرار بگیرند؛ ما این سخنان را می‌گوییم و مرجع هم ضمیر خودش را پیدا می‌کند.
 آیا اعضای جبهه پایداری به جلسات جبهه متحد اصول‌گرایی دعوت شده‌اند اما نرفته‌اند؟ گفت: نه، تا کنون دعوتی از ما نشده است.
وی درمورد اینکه در صورت جدایی جبهه پایداری از جبهه متحد اصول‌گرایی، آیا جبهه پایداری در انتخابات لیست جداگانه می‌دهد؟ گفت: جبهه پایداری که در انتخابات مجلس شرکت می‌کند، اما
بحث جبهه پایداری فقط انتخابات مجلس نهم نیست، چون بحث ما مقطعی نیست؛ جبهه
پایداری می‌خواهد نشان دهد که گفتمان انقلاب و امام هنوز در جامعه زنده است و باید کماکان نقش خود را در جامعه ایفا کند.
 

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید


80 درصد صندوق‌های صدقات که هنوز مکانیزه نشده‌اند مورد دستبرد متکدیان و معتادین قرار می‌گیرند؛ چرا که این قشر از جامعه خود را مستحق‌تر از یتیمان و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌دانند!
در مسیر ناهنجاری‌های اجتماعی، صندوق‌های صدقات نیز از دستبرد متکدیان و معتادین مصون نبوده و با شگردهای مختلف چپاول می‌شوند.
به گزارش خبرگزاری دانشجو، 80 درصد صندوق‌های صدقات که هنوز مکانیزه نشده‌اند مورد دستبرد متکدیان و معتادین قرار می‌گیرند؛ چرا که این قشر از جامعه خود را مستحق‌تر از یتیمان و زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست می‌دانند.
خبر دستبرد صندوق صدقات دیرتر از مردم کوچه و بازار به گوش مسئولان کمیته امداد رسید،
بنابراین تصمیم بر این شد که صندوق‌های صدقات شهری تا پایان امسال ایمن شده و از صندوق صرف بودن به صندوق مکانیزه تبدیل شود.
   سعید ستاری، معاون مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) از ایمن سازی صندوق های صدقات موجود در سطح شهر برای حفاظت از دستبرد معتادان و متکدیان خبر داده
و گفته است که مردم با اطمینان خاطر بیشتری صدقات خود را به صندوق‌ها بریزند.
 ستاری با بیان اینکه صندق هایی که با روش تخلیه مکانیزه کار می کند، به هیچ وجه قابل دستبرد نیستند، افزود: این صندوق ها به گونه ای طراحی شده که با هیچ وسیله ای نمی توان به آنها آسیب وارد کرده و یا دستبرد زد.
   گفته می‌شود که متکدیان و معتادین که از روش‌های متداول برای پول درآوردن از صندوق خسته شده‌اند، به فکر دستگاه‌های برش افتاده‌اند تا در چشم بر هم زدنی همه محتویات صندوق‌ها را صاحب شوند و بی‌خیال از عدم اعتماد مردم به هیچ صندوق صدقاتی، تنها به فکر خوشگذرانی یک وعده خویش در خرابه‌های شهر باشند.
   در سطح شهر تهران حدود 40 هزار صندوق صدقات وجود دارد که تا امروز 20 درصد از صندق های صدقات موجود در سطح معابر شهر تهران ایمن سازی شده است و بیشتر از 30 هزار صندوق هنوز در دستبرد معتادین و متکدیان هستند.
   البته ستاری که هیچ جوری نمی‌تواند از دستبرد معتادین شب‌زنده‌دار به صندوق‌های صدقاتشان بی‌خیال باشد، در پایان از نیروی انتظامی و دستگاه قضایی خواسته است که نسبت به دستبرد معتادان و متکدیان به صندوق های صدقات حساس باشند و با سارقان صندوق های صدقات قاطعانه برخورد کنند.

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


آَش رو انقدر شور کرده-اند که خواجه هم فهمیده! ...

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

((( همه میدانند که قرار بود هدفمندی یارانه-ها با شیب ملایمی اجرا شود ، بطوریکه مردم از لحاظ تورم وَ مسائل مادی تحت فشار مضاعف قرار نگیرند ؛ مثلا بنزین لیتری یکصد تومن یکشبه تا هفتصد هشتصد تومن بالا نرود وَ سایر اقلام هم با شیب افزایشی معقولی همراه باشد. متأسفانه همه شاهد بوده وَ هستیم که این شیب هدفمندی آنقدر تند بوده وَ هست که کوه دماوند هم توان ایستادگی وَ مقاومت روی چنین «پرتگاهی» را دارد! ... نمایندگانی هم که همان هفته-های اول باید "جلوی این ترک-تازی" وَ افراط احمدی نژاد را میگرفتند ، غالبا یا سکوت وُ همراهی کردند ، یا اگر گاهی هم از روی ناچاری تذکری به دولت میدادند ، برای رفع تکلیف یا تبلیغات انتخاباتی بوده ؛ "الان هم که آش آنقدر شور شده که خواجه هم متوجه" گشته ، اعتراضات خیلی از این نمایندگان چیزی نبوده وَ نیست مگر سرپوش گذاشتن بر دهان مردم  وَ تبلیغات آنچنانی برای انتخابات مجلس نهم!!! ... ))) «عـبـــد عـا صـی»

   سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: دولت برای پرداخت یارانه‌های نقدی با کمبود منابع روبرو است و «در حال حاضر 1.6 میلیون خانوار از پرداخت بهای گاز مصرفی خود خودداری کرده‌اند و به شرکت ملی گاز بدهکارند.»
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، عماد حسینی روز چهارشنبه با اشاره به عدم تحقق بخشی از درآمدهای پیش‌بینی شده دولت، ‌از جمله خودداری «یک میلیون و 600 هزار خانوار» از پرداخت بهای گاز مصرفی خانگی خود اشاره کرد و گفت:
«وقتی این تعداد از خانوارها بدهی‌های خود را به شرکت ملی پرداخت نمی‌کنند، به صورت طبیعی درآمدهای پیش‌بینی شده برای دولت تحقق نخواهد یافت.»
وی تأکید کرد که
پرداخت ماهانه «سه هزار میلیارد» تومان یارانه نقدی به مردم در حالی صورت می‌گیرد که در حال حاضر دولت «بیش از پنج‌ماه کسری بودجه برای پرداخت یارانه مستقیم به مردم دارد».
از فروردین‌ماه و پس از هدفمند کردن یارانه‌ها در ایران، بالا بودن رقم قبض های گاز در بسیاری از نقاط کشور، اعتراض‌هایی را به همراه داشت و از همان زمان زمزمه‌هایی در فضای مجازی در مورد خودداری از پرداخت گازبها به گوش رسید.

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

((( هزار ماشاالله ، مسئولین مربوطه انقدر از این «کیسه خلیفه» به دفعات وَ همراه با اهل وُ بیت وُ اصحاب به حج مشرف شده-اند که فعلا بخاطر برخی ملاحظات ، آنرا تامدتی به تعویق انداخته-اند!!! )))

  رئیس سازمان حج و زیارت از سهمیه 50 نفری هنرمندان برای حج تمتع خبر داد و گفت: هیچ مسئولی با سند سهمیه به حج تمتع مشرف نمی‌شود.
به گزارش مهر، علی لیالی بعداز طهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه امسال چه تعداد هنرمند به حج تمتع مشرف می‌شوند، گفت: امسال قرار است 50 هنرمند به حج تمتع مشرف شوند.
وی سهمیه 50 نفری هنرمندان برای حج تمتع را در راستای مصوبه 18 سال قبل شورای عالی حج عنوان کرد و افزود: هرساله طبق این مصوبه عمل می‌شود.
رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره حضور مسئولان دولتی در حج تمتع امسال، گفت: هیچ مسئولان دولتی، قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی با سند سهمیه‌ای به حج مشرف نمی‌شوند و اگر هم به این موسم می‌آیند، سندی است که خودشان دارند و در واقع نوبت آنها رسیده است.
خبرنگار پرسید آیا اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس جمهور به حج تمتع 90 می‌آید؟ که لیالی پاسخ داد: خبری از این موضوع ندارم.
وی گفت: در حج تمتع علاوه بر هنرمندان، فقط بنیاد شهید و ستاد کل برای خانواده شهدا، آزادگان، جانبازان و رزمندگان برای حج تمتع سهمیه دارند، و سایر دستگاه‌ها و نهادها با سند سهمیه به حج مشرف نمی‌شوند.
به گفته رئیس سازمان حج و زیارت، کاروان حج تمتع جانبازان دفاع مقدس 220 نفره است که در قالب دو گروه 110 نفر به سرزمین وحی می‌‌آیند.

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


مطهری: استعفایم جدی است.

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی که از طراحان اصلی سئوال از محمود احمدی‌نژاد است در اعتراض به عدم اعلام وصول سئوال از احمدی‌نژاد توسط هیئت رئیسه مجلس متن استعفای خود را تقدیم هیئت رئیسه مجلس کرد.
   علی مطهری نمایشی‌بودن استعفایش را رد کرد. نماینده تهران استعفایش را در اعتراض به عدم طرح سؤال وی از احمدی‌نژاد بعد از گذشت سه ماه مطرح کرده است. البته او این استعفا را یک ماه پیش به هیئت‌رئیسه داده بود.
وی پیش از این نیز در نامه‌ای به هیئت‌رئیسه مجلس تاکید کرده بود در صورتیکه اعضای هیئت‌رئیسه در صدد فشار بر نمایندگان برای پس گرفتن امضاها باشند وی از نمایندگی مجلس استعفا خواهد داد. مطهری در این نامه تاکید کرده بود وقتی امکان استیفای حقوق موکلان خود را نداشته باشد از این سمت استعفا می‌کند.
طرح سئوال از احمدی‌نژاد 5 تیرماه با 100 امضاء توسط علی مطهری از طراحان اصلی این سئوال، به هیئت‌رئیسه مجلس تقدیم شد. این طرح طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با امضای یک چهارم نمایندگان یعنی 73 نفر قابل طرح است.
پیش از این مطهری قصد طرح سؤال از احمدی‌نژاد را داشت که بعد از جلسه وی با کمیته داوری فراکسیون اصول‌گرایان مطهری اعلام کرد طرح سؤال را به بعد از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها موکول می‌کنیم.
گفته می‌شود از 100 امضای این طرح 14 نفر امضای خود را پس‌گرفته‌اند.

برای متن کامل روی عنوان کلیک کنید

    عضو کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان این که استیضاح وزیر اقتصاد به علت تخلف مالی اخیر کاملاً بی‌مورد است، استیضاح وزیر را پرداختن به حاشیه‌ها و فرار به جلوی مقصران اصلی خواند و تأکید کرد: نمایندگان در شرایط کنونی سئوال از رئیس‌جمهوری را جدی بگیرند. بهمن اخوان در گفت‌وگو با خانه ملت با انتقاد از مطرح کردن موضوع استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی، تصریح کرد: استیضاح وزیر به علت تخلف مالی اخیر کاملاً بی‌مورد است و استیضاح وی موجب فرار به جلوی مقصران اصلی می‌شود.
نماینده آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی افزود:
در شرایطی که برخی از افراد به علت نفوذ در بدنه دولت توانسته‌اند از برخی رانت‌ها و شرایط ویژه سوء استفاده کنند، مطرح کردن بحث استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت فرافکنی است؛ برخی‌ها می‌خواهند به لایه‌های اصلی تخلف مالی اخیر رسیدگی نشود.
  وی درباره مقصران اصلی تخلف مالی اخیر گفت: قوه قضاییه پردازش مناسبی درباره تخلف مالی اخیر داشته و باید اجازه داد قوه قضاییه با مقصران اصلی این تخلف برخورد کند. اخوان، مجوزهای رئیس‌دولت به برخی از افراد را یکی از ابعاد تخلف مالی اخیر برشمرد و با یادآوری موضوع سئوال از احمدی نژاد که هنوز در دستور کار مجلس قرار نگرفته است، تصریح کرد: نمایندگان در شرایط کنونی سئوال از رئیس‌جمهوری را جدی بگیرند. وی یادآور شد: یکی از مسائل مورد سئوال برای نمایندگان، تخلف مالی اخیر است و نمایندگان درباه سایر مسائل دیگر نیز از رئیس‌جمهوری سئوال دارند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن و عضو غیرثابت کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس هشتم، پیش از این گفته بود که
اگر طرح سئوال از رئیس‌دولت در دستور کار مجلس قرار نگیرد، از نمایندگی مردم آشتیان، تفرش و فراهان در مجلس شورای اسلامی استعفا می‌دهد و در این گفت‌وگو هم بر گفته خود تأکید کرد.

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


در شرایط حاضر بهتر است پروندههای یکدیگر را رو نکنیم!

    نظر

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید

  «نباید دوباره مجلسی مثل مجلس ششم سر کار بیاید»، «ما اگر بخواهیم با هم تسویه حساب کنیم هیچ‌وقت به نتیجه نمی‌رسیم»؛ «اگر بخواهیم گله‌مندی‌های قبلی‌مان را به زبان بیاوریم به اتحاد نمی‌رسیم»؛ «در شرایط امروز بهتر است ما پرونده‌های یکدیگر را رو نکنیم، چون این چیزی است که آن‌ها می‌خواهند‌»‌؛ «‌باید به شدت مراقب باشیم که دچار اختلاف و جنگ لفظی بین خودمان نشویم، این همان چیزی است که مخالفان اصول‌گرایان دنبال آن هستند.»
این جملات – بخوانید هشدارهای – غلامعلی حداد‌عادل است که این روزها زیاد شنیده می‌شود.
حداد‌عادل که از وقتی از کرسی ریاست مجلس هفتم پایین آمد،‌ تا اندازه‌ای احتیاط و عزلت را برگزید و حتی در صحن علنی مجلس نیز نطق خاصی نکرد. اما این روزها حداد عادل لب به سخن گشوده و این‌طور که از فحوای کلامش پیداست، حداد عادل نگران است. اما نگران چه،‌ مشخص نیست.  وی در برنامه پارک ملت شبکه اول حضور یافت و به برخی شبهات از جمله
رانت به دخترش برای تحصیل در خارج، تعلق برجهایی در شیراز به وی و نیز بالارفتن جایگاه سیاسی او بعد از نسبت خانوادگی با رهبر انقلاب پاسخ داد و همه آنها را رد کرد و بعضاً ناشی از اقدامات رقبا دانست.
با این حال وقتی به دسته‌بندی‌های سیاسی موجود کشور نگاه کنیم می‌بینیم که نگرانی‌های حداد منطقی به نظر نمی‌رسد‌.
رئیس پیشین مجلس ایران، به اصول‌گرایان هشدار داده ممکن است سرنوشتی مانند سرنوشت اصلاح‌طلبان در دومین دوره انتخابات شوراها در انتظار آنان باشد. وی در تازه ترین اظهاراتش در گفت‌و‌گو با ارگان مطبوعاتی حزب موتلفه تصریح کرده‌: «اگر گروه‌های اصلی جناح اصول‌گرا نتوانند در مورد ارائه یک فهرست واحد انتخاباتی به توافق برسند، ممکن است در انتخابات آینده مجلس، از اصلاح طلبان شکست بخورند.»
این اظهارات حداد عادل یادآور داستان شب‌های برره یکی از سریا‌ل‌های طنز است که چند سال قبل پخش می‌شد. در یکی از داستان‌هایش
اهالی آنجا روزی مانور نظامی داشتند‌. ?غروب که شد همه آش و لاش برگشتند و زخمی و اسیر هم دادند. از آنها پرسیدند، چه شده ؟ که جواب شنیدند‌: در جریان مانور از دشمن فرضی به شدت شکست خوردیم. حداد عادل می گوید معتقد است انتخابات پیش رو تک قطبی نخواهد بود و با اطمینان می‌گوید «‌اصلاح‌طلبان شرکت می‌کنند و ما یک انتخابات جدی خواهیم داشت‌»‌، اما مجموعه اظهار نظر سران جریان اصلاح‌طلب تاکنون نشان می‌دهد که چنین اراده ای در اردوگاه آنان دیده نمی شود و آنها کماکان بر فراهم آمدن شرایط اصلاح‌طلبان تاکید دارند؛ امری که از سوی برخی چهره‌های سیاسی جایگزین «توبه از فتنه» شده و لذا پذیرفته نیست.
از سوی دیگر وقتی
اظهارات آیت‌الله جنتی مبنی بر اینکه «‌اساساً نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست‌» را به یاد بیاوریم که در پاسخ به شروط انتخاباتی سیدمحمد خاتمی گفته شد، نشان می‌دهد رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تحلیلش از فضای انتخاباتی کشور‌، بیشتر از آنکه منطبق بر واقعیت باشد، بر ایده‌آل‌ها و آرزوهایش سوار است؛ همان آرزوهایی که در سال 84 در قالب دود سفید هرگز از دودکش اصولگرایان بیرون نیامد و اصول‌گرایان نتوانستند بر سر یک کاندیدا به توافق برسند و صندلی ریاست‌جمهوری به فردی رسید که اینک نیز بار دیگر اسباب چند دستگی آنان شده است.
البته وقتی خبرنگار واقع بین هفته نامه موتلفه از حداد پرسید “زمزمه‌هایی که
در بسیاری از محافل زمزمه‌هائی شنیده می‌شود که ماحصل اصول‌گرایی، دولتی شد که 3000 میلیارد اختلاس کرد.”، وی چندان به این موضوع توجه نکرد و وضعیت اصول‌گرایان را کاملاً متفاوت با احمدی‌نژاد و بسیار خوب توصیف کرد.
حدادعادل عضو کمیته 7 نفره داوری است و خوب به آنچه در گروه 8+7 می‌گذرد آگاه است. اختلاف دیدگاه اعضای همین گروه درخصوص لزوم پیوستن یا نپیوستن جبهه پایداری‌، دیگر از حد اختلاف نظر گذشته و این روزها آخرین هشدارها به سران جبهه پایداری برای عدم تک‌روی داده می‌شود.
حدادعادل هم که تا چندی قبل در حمایت از اصولگرا بودن جبهه پایداری سخن می‌گفت‌، این روزها لحنش علیه آنان تندتر شده و بعید نیست او که روزگاری می‌گفت‌: «عده‌ای برای خدا نباید در انتخابات شرکت کنند» تا چند وقت دیگر این جمله را خطاب به دوستانش بگوید. دوستانی که عده‌ای دیگر از اصول‌گرایان معتقدند عملا در زمین جریان بازی می‌کنند. در عین حال همچنان به آنان نرمش نشان می‌دهد و می‌گوید ممکن است با آمدن آنها 8+7 حتی 8+9 شود.
   در حال حاضر همفکران حداد عادل هرچند فعلاً صراحتا بر زبان نمی‌آورند، اما مشخص است که دل از پیوستن جبهه پایداری‌های به گروه 8+7 کنده اند و نگرانی شان نه بابت حضور اصلاح‌طلب‌ها، بلکه از طیف نزدیک به مشایی در انتخابات مجلس نهم است.
آنان به خوبی این را دریافته‌اند که جبهه پایداری رقیب اصول‌گرایان خواهد بود. حداد نیز بعید است متوجه این موضوع نشده باشد و برای همین نگران بازی خوردن اصول‌گراها در جبهه خودی است و نه حضور اصلاح‌طلبان. اما وی این را به زبان نمی آورد زیرا شاید نقش‌های دیگری را برای خود متصور است‌؛ نقش‌هایی فراتر از رییس کمیسیون فرهنگی مجلس و حتی ریاست مجلس‌. لازمه رسیدن به آن جایگاه نیز سکوت کردن است یا لااقل کمتر سخن گفتن و در نهایت محافظه‌کارانه حرکت کردن.
یکی از سوالات مجری برنامه شبکه اول از حداد این بود که برخی می‌گفتند بعد از نسبت خانوادگی با رهبری، جایگاه سیاسی شما تقویت شده که حداد پاسخ داد: البته این طور که نشد.

برای مرجع متن روی عنوان کلیک کنید

 ((( هدی IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
22:15 - 1390/07/19
پاسخ

بد نیست ایشان بگویند خود به تذکرات چه مرجعی گوش می کنند، تا شاید دیگران هم به گوش کردن تذکرات تشویق شوند. )))

 رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ کس نباید آدرس غلط به ملت های منطقه بدهد، گفت: اگر ملت مصر فرصت پیدا کند دولت انقلابی و در خط مقاومت برسر کار خواهد آورد. به گزارش مهر، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور عصر امروزسه شنبه در مراسم رونمایی از مستند "مهار نشده" که در تالار وحدت برگزار شد با اشاره به تولید این مستند گفت: دانشجویانی که در این مستنداقداماتی را انجام دادند دارای نگاه آرمانی و رو به آینده هستند و کار قوی و زنده ای انجام دادند که پشت آن ایمان و اندیشه جاری است.
   وی در ادامه به حوادث اخیر در جهان اشاره کرد و افزود:
امروز همه ملت ها از وضع موجود در جهان به شدت ناراضی اند. فطرت انسانها در حال بیدار شدن است و شرایط ظالمانه موجود در جهان همه را به ستوده درآورده است چرا که در گذشته مردم جهان فرصت ابراز نظر نداشتند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در گذشته سیطره طاغوت اجازه نمی داد مطالبات ملت ها نمایان شود گفت:
امروز جهان در حال تغییر است و این موج همه گیر شده است و مختص به جغرافیای خاص نیست البته در کشورهای اسلامی این موج همه گیرتر است.
احمدی نژاد با بیان این که مستکبران تلاش می کنند تحولات موجود در جهان را مدیریت کنند گفت: البته آنها در بعضی جاها موفق شدند این موج و جهت آن را مدیریت کنند.
وی ادامه داد:
موج بیداری قوی و عمیق است. ملت ها و انسانها در حال بیدار شدن هستند و توده ها برای یک حرکت سرنوشت ساز آماده می شوند. غربی ها بدنبال ضربه زدن به این موج هستند.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه از ملت مصر تقاضا دارم به تذکرات من گوش دهند گفت: در چند روز گذشته حادثه تلخی در مصر اتفاق افتاد معتقدم پشت صحنه این حوادث دشمنان ملت ها هستند. آنها می دانند اگر مردم مصر دست به انتخاب آزاد بزنند دولت غیر استکباری ومبارز با صهیونیست بر سر کار خواهد آمد لذا نمی خواهند ملت مصر به صحنه انتخابات آزاد نزدیک شود.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه
مستکبران می خواهند ملت مصر را مهار و کنترل کنند گفت: استکبار نمی خواهد ملت مصر فرصتی پیدا کند تا در مسائل بین المللی تاثیرگذار باشد.
احمدی نژاد خاطرنشان کرد: امروز توحید و عدالت مرز مشترک همه ملتها است. مردم جهان باید هوشیار باشند تا بتوانند آینده را با هم بسازند. این آینده سرشار از یگانه پرستی خواهد بود.
وی با بیان اینکه اگر ملت مصر فرصت پیدا کند دولت انقلابی و در خط مقاومت برسر کار می آید، گفت: به همین دلیل استکبار مشغول شیطنت و بداخلاقی در مصر است. معتقدم هیچ کس نباید آدرس غلط به ملت ها بدهد.
رئیس جمهور ادامه داد:
مستکبران بدنبال ایجاد جنگ و دعوای داخلی در میان ملت ها هستند و این در حالی است که باید همه فریادها بر علیه صهیونیسم باشد و ملت ها به آدرس های غلط گوش ندهند.
احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه اساس دیکتاتوری مخلوق استعمارگران است، گفت:
قدرت های جهانی در یک فضای آزاد و مردمی فرصت تسلط بر جهان را ندارند و اگر کشوری از آزادی برخوردار باشد، ملت آنها اجازه حضور به مستکبران نخواهد داد، آنها برای حضور نیازمند فضای خفقان ودیکتاتوری هستند.
وی تاکید کرد: دوره سرنوشت انسانها به سرعت در حال نزدیک شدن است وموجب خواهد شد تا ظلم به سرعت برچیده و فضا برای حاکمیت جهانی عدالت آماده شود.
رئیس جمهور همچنین افزود: معتقدم ملت مصر به سرعت راه خود را پیدا خواهد کرد و به هیچ وجه منحرف نخواهد شد.

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


غزل دلتنگی

    نظر

 هر چند که دلتنگ تر از تنگ بلورم
با کوه غمت سنگ تر از سنگ صبورم

اندوه من انبوه تر از دامن الوند
بشکوه تر از کوه دماوند غرورم

یک عمر پریشانی دل بسته به مویی است
تنها سر مویی ز سر موی تو دورم

ای عشق به شوق تو گذر می کنم از خویش
تو قاف قرار من و من عین عبورم

بگذار به بالای بلند تو ببالم
کز تیره ی نیلوفرم و تشنه ی نورم
 

 باران گرفت نیزه و قصد مصاف کرد
آتش نشست و خنجر خود را غلاف کرد

گویی که آسمان سر نطقی فصیح داشت
با رعد سرفه‌های گران سینه صاف کرد

تا راز عشق ما به تمامی بیان شود
با آب دیده آتش دل ائتلاف کرد

جایی دگر برای عبادت نیافت عشق
آمد به گرد طایفه‌ی ما طواف کرد

اشراق هر چه گشت ضریحی دگر نیافت
در گوشه‌ای ز مسجد دل اعتکاف کرد

تقصیر عشق بود که خون کرد بی‌شمار
باید به بی‌گناهی دل اعتراف کرد

 دیری‌است از خود، از خدا، از خلق دورم

با این‌همه در عین بی‌تابی صبورم


پیچیده در شاخ درختان، چون گوزنی

سرشاخه‌های پیچ‌درپیچ غرورم


هر سوی سرگردان و حیران در هوایت

نیلوفرانه پیچکی بی‌تاب نورم


بادا بیفتد سایه‌ی برگی به پایت

باری، به روزی روزگاری از عبورم


از روی یکرنگی شب و روزم یکی شد

همرنگ بختم تیره رختِ سوگ و سورم


خط می‌خورد در دفتر ایام، نامم

فرقی ندارد بی‌تو غیبت یا حضورم


در حسرت پرواز با مرغابیانم

چون سنگ‌پشتی پیر در لاکم صبورم


آخر دلم با سربلندی می‌گذارد

سنگ تمام عشق را بر خاک گورم
 

 موجیم و وصل ما، از خود بریدن است
ساحل بهانه‌ای است، رفتن رسیدن است

تا شعله در سریم، پروانه اخگریم
شمعیم و اشک ما، در خود چکیدن است

ما مرغ بی پریم، از فوج دیگریم
پرواز بال ما، در خون تپیدن است

پر می‌کشیم و بال، بر پرده‌ی خیال
اعجاز ذوق ما، در پر کشیدن است

ما هیچ نیستیم، جز سایه‌ای ز خویش
آیین آینه، خود را ندیدن است

گفتی مرا بخوان، خواندیم و خامشی
پاسخ همین تو را، تنها شنیدن است

بی درد و بی غم است، چیدن رسیده را
خامیم و درد ما، از کال چیدن است


«زنده-یاد قیصر امین-پور»

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


معیار مردم آمار نیست، عمل است ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

  اوضاع و احوال کشور و جامعه و مردم را در این سرزمین، همواره از دو سو می‌توان دید. یکسو، آمارهایی ارائه می‌شود که همه چیز را در حد مطلوب و عالی و حتی بعضاً فراتر از مطلوب و عالی می نماید و مختصر مشکلات باقی مانده را به ‌سرعت در حال رفع شدن می‌داند و کار را از این هم بالاتر گرفته است و دنبال حل کردن مشکلات بقیه نواحی عالم است.  از این دیدگاه، نه تنها مشکلی نیست که آسان نشود، بلکه اساساً مشکلی نیست که آسان و حل نشده باشد و آنچه در رسانه‌های مختلف در مورد مسائل و مصائب مردم انعکاس دارد، توطئه و کینه‌ورزی برای آسیب رساندن به وجهه دولت است. همه کارها در سیستم موجود براساس کار کارشناسی و با بهترین کیفیت و پایین‌ترین قیمت ممکن، انجام می‌شود و سرعت امور به قدری بالاست که حتی اعتراض می‌کند چرا برنامه افق 1404 این قدر کوته‌بینانه نوشته شده است و ما همین الان به برخی از اهداف 20 سال آینده دست یافته و از آن عبور کرده ایم‌ و در کف با کفایت ما کاری نیست که نشود یا نشده باشد و همه امور در احسن‌الحال است و همه چیز خوب و همه مردم خوشبخت و همه آدم‌ها راضی‌اند والان ما بسرعت و شدت در حال رشد و ترقی و پیشرفت و ریشه‌کن کردن بیکاری و تورم و شکافتن سقف فلک برای در انداختن طرحی نو هستیم...
   دیگر سو، اوضاع اینگونه نیست. صحنه و پهنه کشور از منظر و زاویه‌ای دیگر، چهره‌ای دیگرگون دارد. فقر همچنان موریانه‌وار، اندام بخشی از جامعه را می‌خورد. فقر فرهنگی به گونه‌ای است که نویسنده مؤمن و متعهد در مراسم بزرگداشتش می‌گوید: در سراشیبی اضمحلال فرهنگی قرار داریم. سرانه مطالعه کمتر از 20 دقیقه و تیراژ کتاب در جامعه 75 میلیونی، هزار جلد است و مجموع تیراژ روزنامه‌ها به 2 میلیون نسخه نمی‌رسد. رفتار خشن در میان مردم رو به ترویج و هنجارشکنی میان جوانان رو به تزاید است. قانون‌شکنی و ارزش‌شکنی در اخبار تلفات سوانح رانندگی یا تجاوزات دسته‌جمعی و انواع مفاسد دیگر را می‌توان به وفور دید.
   در حوزه اقتصاد هم علیرغم پرداخت یارانه نقدی، وضع مردم کماکان تغییر چشمگیری نداشته است. تفاوت سطح زندگی در مناطق محروم با اقلیت مرفه مردم، وحشتناک است.  مطابق آمار رسمی سوءتغذیه در بسیاری از استانها همچنان باقیست. کودکان کار و کودکان رها در خیابان، همچنان همه جا قابل رؤیت-اند. هوا همچنان آلوده و شهرها شلوغ و بی‌نظمند. بچه‌های مردم کار گیر نمی‌آورند اما مواد مخدر به وفور. قیمت گوشت در تهران 2 برابر واشنگتن است و حقوق یک کارمند در اینجا، یک پنجم آنجاست. تخم‌مرغ شده است دانه‌ای 350 تومان. سوءاستفاده و اختلاس کلان، به اعتماد بین مردم و دولت آسیب زده است. حرکت به سمت استفاده از راههای غیرقانونی یا به اصطلاح «میان‌بر» تبدیل به رقابت میان بخش قابل توجهی از جامعه شده و اصول اخلاقی اجتماع آسیب دیده و اعتبار و جایگاه قوانین، مرتباً خدشه‌دار و خراش‌ناک می‌شود...
اما از میان این دو دیدگاه کدام درست است؟ آمارها و ارقام اول درست است یا مشاهدات و ملموسات دوم؟  بدیهی است مردم ـ توده مردم ـ کاری با آمار و ارقام و حتی ادعا و وعده ندارند. آنها می‌خواهند به طور محسوس ببینند چه تغییر مثبتی در زندگی روزمره‌شان اتفاق افتاده است؟ آیا قدرت خریدشان بالا رفته است؟ شرایط زندگی مادی و جسمی و روحی‌شان بهبود یافته است؟ دغدغه‌های تحصیل و کار فرزندانشان و نگرانی‌های اداره زندگی‌شان کم شده است؟
معیار مردم «آمار» نیست. «عمل» است.  اگر دولتی تصادفاً همه آمارهایش هم درست باشد اما در زندگی مردم تغییر محسوسی ایجاد نکند، کارنامه موفقی ندارد. بنابراین دولتمردان باید توجه داشته باشند که مردم، معیار آمار را مشاهدات و محسوسات و ملموسات خود می‌دانند نه اینکه معیار زندگی خود را، آمارهای رسمی بگیرند. به عبارتی، مردم «آنچه می‌بینند» را محکِ «آنچه می‌شنوند»، می‌گیرند. نه برعکس. و حکومتگران در موقع ارائه آمار و شعارها و وعده‌ها و ادعاهای بلندبالا نباید فراموش کنند که محک همیشه در دست مخاطبان است.

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی