سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

ننه علی! باز هم دندون رو جیگرت بذار! ...

ننه علی! باز هم دندون رو جیگرت بذار! ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید



   چکار داری به فرزندت بگویی که تشنگی خدمت ، جای خود را به شیفتگی قدرت داده است؟ چکار داری برایش بازگو کنی که برای چهار روز نشستن بر روی یک صندلی چه کار ها که نمی کنند و چه تهمت ها و انگ ها که نثار خلق الله نمی کنند؟ چکار داری بگویی که بعضی ها آنقدر دروغ تحویل مردم داده اند که حتی آبروی نداشته دروغ را هم برده اند؟! چکار داری بگویی که از ارزش هایی که علی ات به قربان آنها رفته ، چه دکان هایی علم شده است؟

سلام مادر ! سلام ننه علی ! سلام اسطوره مهربانی ! دیروز خبر آمد که بالأخره پیش فرزند شهیدت رفتی ؛ نه این که از او دور بوده باشی و حالا به او برسی ، نه! تو در تمام سال هایی که پسرت آسمانی شده بود ، در زمین ، کنارش بودی و ماندی و خانه که چه بگویم ، کلبه ات را در کنار آرامگاه شهیدت بنا کردی و شب و روزت را در کنار جوان شهیدت به سر کردی تا تجسمی از مهرمادری باشی
در روزگاری که مهربانی ها به حراج روزمرگی ها رفته و رو به افسانه شدن گذاشته اند.
نمی دانم در آن شب های سرد زمستانی و در آن روزهای داغ بهشت زهرای تهران ، با "قربانعلی" ات چه نجواها کرده ای و در میانه اشک های مادرانه ات با او چه ها گفته ای.
این را نیز نمی دانم حالا که به وصال فرزند دلبندت رسیده ای و بعد از سال ها که سنگ قبر او را بغل می کردی ، اینک خودش را در آغوش گرفته ای ، به او چه ها خواهی گفت و داغ غربت سالیانت را چگونه برایش روایت خواهی کرد ؛ نباید هم بدانم ؛ حرف های مادری و فرزندی ، رازهایی دوست داشتنی بین خودشان است و بس!
اما ننه علی ! تو را به آن سال های فراق و به آن قرآن درشت خطی که بارها در کلبه ات ختمش کردی ، قسمت می دهم هر چه به شهیدت می گویی بگو ، اما حال و روز ایرانی که علی تو و علی های دیگر برایش فدا شدند را برایش باز مگو! بگذار روحشان آزرده نشود.

ننه علی
به پسرت نگو که او و همرزمانش هر چه رشته کرده بودند را عده ای دارند به اسم همان شهیدان پنبه می کنند! نگذار خبر دار شود که عده ای با اسم ارزش ها ،چنان به جان بیت المال افتاده اند و آن را چنان با حرص و ولع می بلعند که جهانی انگشت حیرت به دهان گرفته است و تازه کلی هم طلبکار هستند و قیافه هایشان حق بجانب! نگو که چنان دارند جوانان را از اسلام عزیز می رانند و بدان بدبین می کنند که میسونرهای مسیحی هم نتوانستند چنین کنند؟
چه نیازی هست اوقات قربانعلی را تلخ کنی و به او بگویی که با یاران انقلاب چه ها که نکرده اند؟! احتیاجی هم نیست درباره تازه به دوران رسیده هایی که حتی خدا را هم بنده نیستند به او چیزی بگویی. ناراحتش نکن ننه علی!
نگذار فرزندت بفهمد که هنوز که هنوز است ، خیلی ها در سرزمینش می میرند ، فقط به خاطر این که یک مشت اسکناس ندارند. هنوز کودکان معصوم سرزمینش ، تا نیمه شب در چهار راه ها فال و گل مریم می فروشند و در حسرت یک جفت دستکش قرمز رنگ اند تا نوک انگشتانشان از فرط سرما کرخت نشود. نگذار متوجه بشود که زنان و دختران زیادی تن می فروشند و نان می خرند؛ به غیرت پسر برومندت بر می خورد.

ننه علی مادر جان! بی خیال این باش که به علی ات بگویی مردمی که برای رفاه شان جنگیده ،
برای دادن نامه درخواست چندرغاز مساعده ، مجبورند کیلومترها پشت ماشین رؤسا بدوند و نفس نفس زنان ، نامه را به داخل ماشین شان بیندازند و بعد هم چشم به در بدوزند که جواب نامه شان کی خواهد آمد؟
تو را به خدا نگو جوان هایی مانند علی ات که روزگاری شاه بیرون می کردند و دماغ صدام بر خاک می مالیدند ، کرور کرور گرفتار تریاک و هروئین و کراک و شیشه و اکس و کوفت و زهرمار شده اند تا روزگارشان بین نئشگی و خماری بگذرد.

مهربان مادر! چکار داری به فرزندت بگویی که تشنگی خدمت ، جای خود را به شیفتگی قدرت داده است؟ چکار داری برایش بازگو کنی که برای چهار روز نشستن بر روی یک صندلی چه کار ها که نمی کنند و چه تهمت ها و انگ ها که نثار خلق الله نمی کنند؟ چکار داری بگویی که بعضی ها آنقدر دروغ تحویل مردم داده اند که حتی آبروی نداشته دروغ را هم برده اند؟! چکار داری بگویی که از ارزش هایی که علی ات به قربان آنها رفته ، چه دکان هایی علم شده است؟ چه کار داری از آزادی و ... .

اصلاً از آب و هوا برایش بگو ...
نه! این را هم نگو! علی و یاران شهیدش حتماً ناراحت می شوند اگر بدانند مردمشان با هر دم و بازدمی ، کلی سرب و دی اکسید کربن و ذرات معلق و ... تنفس می کنند؛ نگو که مبادا یاد خاطرات بمباران شیمیایی زمان جنگ بیفتند و خاطر نازنینشان آزرده شود.

ننه علی! مادر اسطوره ای سرزمین مادری من! اصلاً از ما و از کارهایمان هیچ به علی نگو! دلش می شکند،بگذار روحش آسوده باشد.نگذار حلاوت دیدار مادر با تلخی کارهای ما کم رمق شود... .

کلبه ننه علی
آه ...! چه می گویم من ننه علی!
لابد داری شماتتم می کنی که "پسر! مگر یادت رفته که شهیدان زنده اند و می بییند و می شنوند و اصلاً شهید نامیده شده اند چون شاهد مایند." و ادامه می دهی: "فکر می کنی اگر من هیچ نگویم این ها هم هیچ نخواهند دانست؟"

راست می گویی ننه علی! بر من ببخش! نگرانم، نگران علی های دیگر این ملک و فرزندان شان. می ترسم کاسه صبر شهیدان به سر آید و شکایت مان را بی هیچ گذشتی نزد خدا ببرند که "خدایا ببین! ما رفتیم و عزیزترین متاع مان که جانمان است را برای دین و میهن و ناموس این ها دادیم و به خون خود غلتیدیم و حال اینان به اسم ما چه ها که نمی کنند و چه مفسده ها که به نام مصلحت مرتکب نمی شوند و چه آبرویی که از دین خودت نمی برند؟خدایا! به عذابی سخت گرفتارشان کن و تاوان خون سرخ مان را از ایشان بگیر که سخت آن را هدر دادند."

راستی ننه علی !
فردای قیامت که علی تو و شهیدان دیگر چشم در چشم ما دوختند و گفتند: "بعد از ما چه کردید؟" چه خواهیم گفت؟ اصلاًچه داریم که بگوییم؟ بگوییم که بعد از شما افتادیم به جان هم ؛ هزار گروه شدیم و هزار کیسه دوختیم و هزار بیراهه رفتیم و کلاً یادمان رفت که حتی نفس کشیدن هایمان را هم مدیون کسانی هستیم که به خاطر ما از نفس افتاده اند و شد آنچه نباید می شد؟!

خوش به حالت ننه علی! و خوش به حالتان شهدا که رفتید و این روزهای تلخ را ندیدید!
آدم حتی رویش نمی شود که بگوید : شهیدان شفاعت مان کنید!

بدرود ننه علی
*جعفر محمدی
 

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 


به پابرهنه-های رو بمرگ که بستنی \روکشدار-طلایی\ پیشنهاد نمیکنند

    نظر

 

 به پابرهنه-های رو بمرگ که بستنی

 "روکشدار-طلایی" پیشنهاد نمیکنند! ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید



  دهقان کیا در ارتباط با برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای واگذاری کارتهای اعتباری خرید 1 میلیون و 500 هزار تومانی به 230 هزار کارگر کشور و مشخص کردن اولویتها در این بخش، گفت: با اینکه صحبت از برنامه ریزی می شود اما تاکنون اقدام موثری نشده است.
عضو هیئت مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار استان تهران اظهار داشت: ممکن است تا پایان سال جاری بخواهند این کار را انجام دهند اما نکته حائز اهمیت در این بخش این است که
کارت اعتباری نیاز امروز جامعه کارگری کشور نیست.
این مقام مسئول کارگری با تاکید بر اینکه
نگرانی های کارگران در بخش مربوط به تولید است و اینکه کاهش تولید می تواند در سرنوشت کاری آنها نیز تاثیرگذار باشد، بیان داشت: همچنین ما باید در شرایط پایان سال و برگزاری نشست های شورای عالی کار، موضوع مربوط به سبد هزینه های خانوار را مطالبه کنیم.
به گزارش مهر،وی خاطر نشان کرد:
هم اکنون شکاف بین واقعیت های هزینه ای در سبد معیشت خانوار و دریافتی ها چیزی در حدود 700 هزار تومان است. پرکردن این شکاف ها و اینکه نیروی کار بتواند هزینه های خود را تامین کند، از واگذاری کارت اعتباری مهم تر است.

منبع: مهر

 

 قفل وُ بندها، تابحال مشکلی را هم حل کرده؟!

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


   رسول جعفریان در یادداشتی نوشت:
مدتی است به هر بهانه ای و بدون هر گونه توضیحی، اینترنت و به ویژه سایت هایی که جنبه اطلاع رسانی دارند، دچار تعطیلی و کندی شده و اعصاب یک مشت جوان محصل و دانشجو و پژوهشگر را که روزانه با این قبیل وسائل به نقل و انتقال اطلاعات و جستجوی در سایت ها می پردازند را خرد و خمیر می کنند.
مدتی است به هر بهانه ای و بدون هر گونه توضیحی، اینترنت و به ویژه سایت هایی که جنبه اطلاع رسانی دارند، دچار تعطیلی و کندی شده و اعصاب یک مشت جوان محصل و دانشجو و پژوهشگر را که روزانه با این قبیل وسائل به نقل و انتقال اطلاعات و جستجوی در سایت ها می پردازند را خرد و خمیر می کنند.
این جدای از آن است که بسیاری از سایت ها که ضمن داشتن حجم بالایی از اطلاعات، به دلیل استفاده دوگانه از آن، مسدود شده و حتی دانشجویان و پژوهشگران ما از داشتن یک دهخدا آن هم به صورت آنلاین محروم هستند.
در عوض به خواندن سایت هایی هدایت می شوند که در همان لحظه اول مواجه با آنها، از شدت ناراحتی صفحه را می بندند و آهی می کشند و از پای رایانه بر می خیزند.
این قبیل اقدامات که به تدریج در حال تبدیل شدن به یک رویه و عادت شده و در ضمن هیچ کس خود را موظف به توضیح در باره چرایی آن نمی داند، تأثیر بسیار بدی در میان جوانان خواهد گذاشت.
یک جوان دانش پژوه که علاقه مند است اطلاعاتی در باره موضوع مورد نیاز خود به دست آورد، مقالات خود را به این استاد و آن دانشگاه بفرستد، با دوست خود مشورت کند و ... هرچه به سراغ ایمیل می رود آن را تعطیل دیده و به دنبال هر منبعی می گردد با مشکل مواجه می شود، در برابر این رویه چه خواهد کرد؟
ممکن است نسل میان سال نیاز به این کارها نداشته باشد، یا بسیاری از جوانان شاغل در بازار کار عادی شبانه روز سراغ کامپیوتر نروند، اما تعداد قابل ملاحظه ای از نسلی که به لطف این انقلاب در دانشگاه های مختلف دولتی و ملی دانشجو شده اند شب و روز نیازمند این ابزار و چشم به راه آن هستند که دریچه ای باز شده و دانشی به دست آورند.
این در حالی است که هیچ جایگزینی که بتواند نیم درصد از کار مورد نیازشان را انجام دهد وجود ندارد.
به نظر شما، عکس العمل این جوانان در برابر این رفتار چیست؟
آیا به مجموعه تصمیم گیر در این کشور خوشبین خواهند ماند و شعارهای آنان را در توسعه علم و جایگاه و رتبه علمی کشور خواهند پذیرفت؟ مگر قرار است علم از چه طریقی انتقال یابد؟ آیا باید به عصر حجر برگشت؟
وقتی این جوانان خود را با کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مقایسه می کنند، چه احساسی در وجودشان در مقایسه میان خود و دیگران ایجاد خواهد شد؟
وقتی از کار و زندگی عادی شان که همین سرچ های رایانه ای و جستجو در یافته های علمی جدید و پیشرفت باز بمانند، جز افسردگی و ناراحتی و نگرانی چه چیزی در جان و روانشان پدید خواهد آمد؟
ممکن است کسانی تصور می کنند واکنش به رفتارها چندان مهم نخواهد بود،
اما بدانند برای نسلی نخبه و فرهیخته که در میان ایرانیان فراوان هستند، کمترین تصمیم برای این قبیل رفتارها این است که ای کاش در جای دیگر و در کشور پیشرفته ای بودیم که حداقل به یک اینترنت دسترسی داشتیم و این قدر برای یک جستجوی ساده تحقیر نمی شدیم.
وزارت علوم و ارشاد و قوه قضائیه و مخابرات و دیگر کسانی که دست اندر کار این قبیل اقدامات هستند، یک هزینه مختصری هم برای ارزیابی واکنش جوانان به این قبیل کارها داشته باشند و نتایج آن را در اختیار مقامات بالاتر بگذارند و این قدر این نسل را با کارهای عجیب و غریب خود دچار شگفتی و سردرگمی و در نهایت گریز از مرکز نکنند.
لااقل اگر توجیهی، طرحی، جایگزینی دارند، یا آن که وضعیت گشایش در اینترنت را فاجعه ای برای ملت می دانند، حرفشان را بزنند، بحث کنند و روشن کنند که برای پیشرفت چه باید کرد، از چه طریقی باید رفت و کدام در را باید گشود.

منبع: آفتاب

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی


آفرین بر این سلطان! ...

 

 آفرین بر این سلطان! ...

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید



    رئیس سازمان بازرسی کل کشور: حال که دادگاه علنی این پرونده برگزار می‌شود بهتر است کل کیفرخواست در دسترس عموم قرار گیرد.
 بخشی از کیفرخواست متهمین خوانده شد. به نظر می‌رسد حال که دادگاه علنی برگزار می‌شود بهتر است کل کیفرخواست در دسترس عموم قرار گیرد. انتشار کیفرخواست نشان می‌دهد نظام در مبارزه با فساد جدی بوده و کاملاً موشکافانه مباحث را پیگیری کرده و با دقت و مستند حرف می‌زند.
 در این پرونده برای پنهان کاری، کارهای زیادی صورت گرفته بود؛ پولشویی‌های بسیار پیچیده و اقدامات گسترده توسط این افراد انجام شده بود ولی به هر حال وقتی اراده الهی تعلق می‌گیرد و انسان‌های مؤمن به میدان می‌آیند این لایه‌های تودرتو کشف می‌شوند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که متهم ردیف اول قبل از آنکه به سلطان رشوه مشهور شود از سوی برخی به عنوان قهرمان صنعت و کارآفرینی مشهور بود، گفت: در این دادگاه این مطلب عیان شد که متهم ردیف اول سلطان و قهرمان رشوه است. تأسف ما از آن است که متهم ردیف اول قبلاً به عنوان قهرمان صنعت و کارآفرینی شناخته می‌شد. بعدها که لایه‌های پنهان باز شد، مشخص شد که این قهرمانی‌ها به خاطر رشوه‌دادن او است. چرا که وی قهرمان زد و بند، جعل سند، اغوا گری، قانون‌شکنی و بی‌پروایی در فساد بود. این موضوعات نشان می‌دهد که این پرونده نیاز به کالبد شکافی دارد.
نباید اجازه داد فساد در جامعه نهادینه شود.
 نکته‌ای از سوی متهم ردیف اول در جلسه دادگاه بیان شد که نیازمند دقت بسیار زیادی است. او گفت پول‌ها و رشوه‌هایی که به مسئولان و متصدیان بانک‌ها دادیم کاملاً عادی بود و معمولاً این کار صورت می‌گیرد. این حرف بسیار نگران کننده است. البته معمولاً کافر همه را به کیش خود می‌پندارد؛ آدم فاسد دوست دارد همه فاسد و منحرف باشند.
نباید از کشمکش‌ها و مشکلات غرب غفلت کرد
 

 متن کامل

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی

 

 


دَخــل به دیـنـــار، خـَــرج به خـَـــروار! ...

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


((( هر کس که برای رفاه مردم تلاش میکند، خداوند کرامت، سلامت دنیا وَ آخرت را نصیبش کند. یکی از این انسانهای برجسته در مجلس هفتم،  استاد وَ مدرس اقتصاد، آقای دکتر سبحانی بودند که با توجه به جَـو ِ حاکم بر مجلس وَ اقتدار وکیل الدوله-ها، تلاشهایشان بجایی نرسید وَ بعدا عطای این وکالت را به لقایش بخشیدند وَ برای مجلس هشتم نامزد مردم خوب دامغان نشدند. دکتر افروغ وَ دکتر خوش چهره وَ چند نفری دیگرهم از جمله-ی چنین نمایندگانی بودند. این استاد اقتصاد بارها هنگام بحث راجع تعیین قیمت سوخت"هدفمند"، اعتراضشان این بود که « چرا نرخ سوخت را میخواهید به نرخ "فوب خلیج فارس" یا نرخ کشورهای غربی، مثلا آمریکا برسانید؟ مگر ما به کارکنان این مملکت طبق نرخ آن کشورها حقوق میدهیم!؟ » عده-ای فقط بَه بَه وُ چهچه زدند، ولی در دفاع از حقوق مردم حرفی نزدند وَ برخی هم دلشان را خوش کرده بودند که این افزایش قیمتها با شیب ملایم وَ طی ِ پنج سال با رُشد اقتصادی ِ چنین وُ چنان، مُرتفع خواهد شد وَ مشکلی ببار نخواهد آورد. دولت هم نه شیب ملایم افزایش قیمت را رعایت کرد وَ نه خیلی از مصوبه-های هدفمندی یارانه-ها ... هیچکس هم مانعشان نشد وَ اعتراضی به این تخلفات نکرد مگر تعداد انگشت-شماری از نمایندگان مجلس هشتم که نهایتا در این یکساله-ی اخیر حرفهایی زدند؛ ولی فریاد هیچکس بجایی نرسید تا به امروز که میشنویم دولت قرار است بنزین آزاد را در سال آینده به لیتری "هزار تومان" برساند ... یعنی نرخ "بی-کیفیت-ترین بنزین" را از بنزین سوپر استاندارد آمریکایی هم بالاتر ببرد. در مقاله ذیل می-بینید که فعلا گران-ترین بنزین آمریکا گالونی تقریبا سه وُ نیم دلار، یا بعبارتی از قرار لیتری حدود نـَوَد سنت است. لازم به ذکر است که کشورآمریکا با آن رکود اقتصادیش، نه  تنها تورمش کمتر از چهار درصد است، بلکه حداقل دستمزد ساعتی پـَست-ترین شغل، "بیش از ساعتی هشت دلار" است ... اهل تحقیق تمام اینها را می-توانند جستجو کنند؛ البته اگر "گوگل" جاسوس-شان هنوز در قفل وُ بـَنـــد نباشد! ... )))

 بی باک به نقل از آسوشیتد پرس میانگین قیمت هر گالن بنزین در بازار آمریکا به بیش از 3.53 دلار رسیده است که این بالاترین رقم از ابتدای سال 2012 به شمار می رود.
قیمت بنزین در آمریکا از ابتدای ژانویه تا کنون 25 سنت رشد داشته است. بر اساس این گزارش کارشناسان انرژی بر این باورند که قیمت هر گالن بنزین در آمریکا تا اواخر آوریل به بیش از 4.25 دلار خواهد رسید.
بر این اساس مایکل لینچ کارشناس ارشد موسسه تحقیقات اقتصادی و انرژی آمریکا تاکید کرد
افزایش قیمت بنزین به مرز 4 دلار در هر گالن موجب واکنش مردم خواهد شد. این مساله موجب خواهد شد تا هزینه بنزین خانوارهای آمریکایی از 60 دلار در ماه دسامبر به بیش از 80 دلار افزایش یابد و فشار مالی زیادی به مردم وارد خواهد شد .
افزایش قیمت بنزین بی شک موجب کاهش مسافرت در آمریکا و کاهش مصرف بنزین خواهد شد . افزایش قیمت جهانی نفت مهمترین و بیشترین تاثیر را در افزایش قیمت بنزین در این کشور داشته است . قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال از ابتدای امسال تا کنون 12 درصد رشد داشته است .
افزایش تنش در روابط ایران و غرب و رشد تقاضا در بازارهای آمریکا و اروپا به علت سرمای زمستان نقش مهمی در افزایش قیمت نفت داشته است . قیمت نفت سبک آمریکا نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 19 درصد رشد داشته است . افزایش قیمت بنزین به ضرر هزینه های مصرفی بخش خصوصی و در نتیجه رشد اقتصادی آمریکا خواهد بود .
اگر روند صعودی قیمت بنزین در آمریکا طی یک سال آینده ادامه یابد و رشد 25 سنتی قیمت بنزین ادامه داشته باشد بیش از 35 میلیارد دلار هزینه بیشتر بر اقتصاد آمریکا تحمیل خواهد شد که این رقم معادل 0.2 درصد اقتصاد این کشور خواهد بود .
افزایش قیمت بنزین به مساله مهمی در انتخابات ریاست جمهوری تبدیل شده است .
نیوت گینگریچ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا تا کنون بارها خواستار افزایش تولید نفت در داخل این کشور و استقلال انرژی آمریکا شده است . وی در این باره تاکید کرد مهمترین هدف من کاهش قیمت بنزین در آمریکا به کمتر از 2.50 دلار در هر گالن است تا خانوارهای بازنشسته آمریکایی نیز بتوانند به راحتی از خودرو های شخصی خود استفاده کنند .
این گزارش حاکی است موسسه اطلاعات قیمت نفت آمریکا نیز پیش بینی کرد قیمت بنزین تا پایان آوزیل به بیش از 4.25 دلار خواهد رسید . این رقم در جولای 2008 میلادی نیز به بیش از 4.11 دلار رسیده بود .
میانگین قیمت بنزین در آمریکا در ابتدای امسال به 3.28 دلار رسیده بود که این رقم در ماه فوریه به 3.49 دلار رسیده است . این رقم در فوریه سال گذشته به 3.17 دلار رسیده است .
مردم آمریکا سال گذشته 8.4 درصد درآمد خود را برای خرید بنزین هزینه کردند که این رقم دو برابر بیشتر از ده سال گذشته است . پیش بینی می شود تقاضای بنزین امسال در آمزیکا به پایین ترین حد خود در یازده سال اخیر برسد .

 


 

درگیری در 800 متری کاخ اسد

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید


 
 

اعتدال: مخالفان بشار اسد ، در دمشق تظاهرات کردند. این تجمع به درگیری کشیده شد.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، معترضین عصر روز شنبه تظاهراتی را در خیابان مزه دمشق، برگزار کردند. مزه یکی از مهمترین خیابان های دمشق است. در این خیابان، سفارتخانه های کشورهای متعدد از جمله ایران و کانادا قرار دارد. این بزرگترین تجمع مخالفان و معترضین در پایتخت سوریه است.

محل تظاهرات حدود 800 متر با کاخ جمهوری، مقر بشار اسد رئیس جمهور سوریه فاصله دارد. خیابان مزه همچنین در نزدیکی مراکز مهم حاکمیتی مانند مرکز امنیتی نیروی هوایی، مقر اصلی حزب حاکم (حزب بعث) و ساختمان رادیو تلویزیون دولتی سوریه قرار دارد.

در درگیری ها این تظاهرات ، یک نفر کشته و شمار دیگری زخمی شدند. این تظاهرات پس از تشییع جنازه سه نفر برگزار شد که در حلمه به تجمع محدود معترضین در دمشق، کشته شده بودند.

پلیس موفق به پراکندن تجمع کنندگان شد و هم اکنون نیروهای دولتی کنترل کامل دمشق را در دست دارند.

سوریه از 11 ماه پیش تاکنون با اعتراضات و مخالفت های داخلی روبه روست. مخالفان خواهان کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت هستند. دولت سوریه اما معترضان را شورشیان مسلح و تحریک شده از سوی غرب و برخی کشورهای عربی مانند عربستان می داند.

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی