سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

تعارف مجلس با مجری قانون، برخلاف مصوبه، موجب افزایش قیمت بنزین

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    سال 1391 سومین سال اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌هاست و در این فاصله سناریوهای متفاوتی به نقل از دولتمردان در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود. سناریوهایی که حکایت از رسیدن قیمت بنزین به هر لیتر هزار تومان دارد.
اعتدال : سال 1391
سومین سال اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌هاست و در این فاصله سناریوهای متفاوتی به نقل از دولتمردان در مورد افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود.
سناریوهایی که حکایت از رسیدن قیمت بنزین به هر لیتر هزار تومان دارد. [1]
 در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اظهار این که  تعارف مجلس با مجری قانون موجب افزایش خلاف قانون نرخ بنزین در سال 1389 شد، قیمت بنزین در سال 1391 را سه پنجم قیمت فوب خلیج فارس اعلام کرد.
محمدرضا خباز با اشاره به این‌که
طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دولت موظف شد، این قانون را طی پنج سال اجرا کند، گفت: در دور اول اجرای این قانون باید هر لیتر بنزین با قیمت 250 تومان و هر لیتر گازوئیل 50 تومان عرضه می‌شد و افزایش قیمت هر لیتر بنزین به 400 تومان در ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها خلاف قانون بود.
   او با اظهار این‌که متاسفانه از همان سال اول شیب افزایش قیمت برخی کالاها بیش از آن چه که قانون مصوب کرده بود بالا رفت، به طوری که بنزین سهمیه‌ای با قیمت 400 تومان و بنزین آزاد با قیمت 700 تومان عرضه شد، گفت: بر این اساس امسال دولت جایی برای افزایش قیمت ندارد.
وی با تاکید بر این که افزایش ناگهانی قیمت سوخت در سال 1389 جایی برای افزایش مجدد آن در سال 1390 باقی نگذاشته است، تصریح کرد: افزایش قیمت سوخت در سال 1389 موجب افزایش تورم به 20 درصد شد و در صورت افزایش مجدد قیمت آن در سال 1390، طبیعتاً تورم بیشتری خواهیم داشت و فشار بیشتری به مردم وارد خواهد شد.
زمان آغاز هدفمندی یارانه‌ها فروردین 1389 است، نه آذرماه
خباز زمان آغار هدفمندی یارانه‌ها را فروردین 1389 دانست نه آذرماه. بر همین اساس وی با اشاره به این‌که دولت باید قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را از ابتدای سال 1389 اجرا می‌کرد، گفت: طبق قانون، درآمد 20 هزار میلیارد تومانی از طریق هدفمند شدن یارانه‌ها باید طی 12 ماه سال 1389 به دست می‌آمد. این درحالی بود که دولت 9 ماه سال 1389 را رها کرد و تصمیم داشت در سه ماه پایانی سال کل مبلغ را به دست آورد. البته این اتفاق نیفتاد و از درآمد 20 هزار میلیاردی سال اول اجرای این قانون تنها 9 هزار میلیارد تومان کسب شد.
تاخیر در اجرای قانون هدفمندی، دلیل پرداخت نشدن یارانه صنعت
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با ابراز این که "متاسفانه در این زمینه دولت منطقی عمل نکرد"، افزود: یکی از علت‌های پرداخت نشدن یارانه صنعت، تاخیر در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بود.
او با بیان این‌که دولت باید به اجرای دقیق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها مقید باشد، گفت: اگر این قانون به درستی اجرا نشود، آثار منفی آن بسیار بیشتر از سود آن خواهد بود.
نرخ بنزین در سال 1391 حداکثر 540 تومان
به گفته وی؛ در صورت افزایش قیمت بنزین در سال آینده، دولت باید قیمت بنزین را به سه پنجم قیمت فوب خلیج فارس برساند؛ یعنی اگر هر لیتر بنزین فوب خلیج فارس 900 تومان باشد، باید بنزین در سال آینده حداکثر با قیمت 540 تومان عرضه شود.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا مجلس می‌تواند در صورت افزایش خلاف قانون قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت، قیمت‌ها را تعدیل کند؟ گفت: کمیسیون نظارت بر اصل 44 و اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها می‌تواند جلوی افزایش بی‌رویه قیمت بنزین در سال سوم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را بگیرد.
خباز در پاسخ به این سوال که چرا این دو کمیسیون افزایش خلاف قانون قیمت‌ها در سال ابتدایی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها را تعدیل نکرد، گفت: علت این است که مجلس از ابزار قانونی که در اختیار دارد استفاده نمی‌کند. رودربایستی نمایندگان مجلس با دولت موجب شده که مجلس از ابزارهایی که قانون اساسی در اختیارش گذاشته است، استفاده نکند.
وی افزود: زمانی که مجلس از این ابزار استفاده نمی‌کند، طبیعتا دولت هر گونه که مایل باشد قانون را اجرا خواهد کرد.
او تاکید کرد: این وظیفه مجلس شورای اسلامی است که در مقابل خلاف قانون تذکر دهد و اگر تذکر مورد توجه قرار نگرفت، از سایر ابزارها استفاده کند.
منبع: ایسنا

[1] حداقل حقوق ساعتی در ایران، نهایتا ساعتی دوهزار تومان است؛ کشورهایی که نرخ بنزین آن تقریبا لیتری 1000 تومان یا کمتر است، نرخ حداقل دستمزد ساعتی-شان، بیشتر از هشت دلار (10800 تومان ) است! کجای ایران ما دستمزد معمول مهندس تحصیلکرده-اش اینقدر است!؟ بقول دکتر سبحانی، نماینده دوره قبل، مگر ما به کارکنان-مان با دلار یا «فوب خلیج فارس» حقوق میدهیم که نرخ سوخت وَ انرژی مصرفی مردم را با آن محاسبه کنیم!!! ...

 

خدا نکند مجلسی از دل دولتی بیرون آید

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    مهم‌ترین آسیب برای تشکیل یک مجلس موفق این است که مجلس از دل دولت به وجود آید/درمجلس برآمده از دل دولت جایگاه نمایندگان ملت وجایگاهی که متعلق به مردم است،توسط گروه حاکم ودولت تسخیر می‌شودو این زنگ خطری بزرگ برای کشور است.
اعتدال : سخنگوی فراکسیون اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی گفت: اگر مجلس از دل دولت‌ها به وجود بیایند و در ‌‌نهایت مهره‌های دولت‌ها به عنوان نمایندگان مجلس چیده شوند، آن موقع مجلس جایگاه واقعی خود را از دست داده و نمایندگان مجلس هم به معنای واقعی وکیل الدوله می‌شوند.

داریوش قنبری نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که با توجه به نزدیک شدن به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، مهم‌ترین آسیب برای تشکیل یک مجلس موفق را چه می‌دانید؟ گفت: مهم‌ترین آسیب برای تشکیل یک مجلس موفق این است که مجلس از دل دولت تشکیل شود.

وی افزود: در تمام کشورهای پیشرفته، معمولا دولت‌ها از دل مجلس‌ها بر می‌خیزند، اما اگر خدای ناکرده مجلس‌ها از دل دولت‌ها به وجود بیایند، این مجلس کارکرد خود را از دست داده و فعالیت آن برای مردم نخواهد بود.

این نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در جریان دولتی‌ها و از درون دولتی‌ها، حرکت‌هایی برای تأثیرگذاری در انتخابات شروع شده و این‌ها در صددند که چهره‌های مورد نظر خود را به مجلس بفرستند و این زنگ خطری برای مملکت است.

وی تأکید کرد: اگر مجلس از دل دولت‌ها به وجود بیایند و در ‌‌نهایت مهره‌های دولت‌ها به عنوان نمایندگان مجلس چیده شوند، آن موقع مجلس جایگاه واقعی خود را از دست داده و نمایندگان مجلس هم به معنای واقعی وکیل الدوله می‌شوند. در این صورت جایگاه نمایندگان ملت و جایگاهی که متعلق به مردم است، توسط گروه حاکم و دولت تسخیر می‌شود و این زنگ خطری بزرگ برای کشور است.

قنبری گفت: از این منظر، به نظر می‌رسد، مجموعه افرادی که می‌توانند جلوی چنین آسیبی را بگیرند، باید دست به کار شده و کشور را از این آسیب نجات دهند.

منبع: ایلنا

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی