سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

زیباکلام: مشارکت در انتخابات آینده 10 تا20 درصد خواهد بود/ ترقی:

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

  به گزارش خبرآنلاین، همشهری ماه در تازه‌ترین شماره خود مناظره‌ای را بین صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و حمیدرضا ترقی معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی برگزار کرده است.
در این مناظره دو طرف به گمانه زنی و ترسیم فضای پیش رو در انتخابات مجلس نهم پرداخته اند. بخش‌های از این مناظره را در ادامه بخوانید:
زیباکلام:
در شهرستان‌ها و مناطق دوردست وضعیت انتخابات قدری فرق می کند در این حوزه ها رقابت‌های محلی و قبیلگی بیشتر تاثیر گذار است تا فضای کلی کشور . بنابراین احتمالا در این حوزه‌ها مشارکت 60 تا 80 درصدی خواهد بود ولی در شهرستان‌ها و مراکز بزرگ فکر نمی کنم 10 تا 20 درصد بیشتر در انتخابات شرکت کنند. در حالی که فضا در سال 86 اینقدر دوقطبی نشده بود. با اصلاح‌طلبان و نیروهای چپ برخورد نشده بود و به عنوان یک جریان سیاسی وجود داشتند و در انتخابات هم کم و بیش شرکت کردند، اما در شرایط فعلی که در این دوسال هربلایی سر اصلاح‌طلبان آورده شده است، چگونه می توان انتظار داشت که آنها بگویند می خواهند در انتخابات شرکت کنند . به فرض که رهبرانشان نیز بگویند بعید می دانم مردم بخواهند در انتخابات شرکت کنند.
ترقی:
ما چنین تصوری نداریم .  عناصر تندرو و ساختارشکن و قانون گریز حذف شده‌اند ولی آنهایی که تابع قانون بودند ، اعتراضاتشان در چارچوب قانون صورت گرفته است.
زیباکلام: نظام ما مکانیسمی به نام نظارت استصوابی ایجاد کرده است.
از این طریق تمام کسانی را که حاکمیت با دیدگاه آنها مخالف است رد صلاحیت می کند. بارها شده افرادی در انتخابات مجلس رد صلاحیت شده و بعد خواستار این شده اند که حتی اگر آبرویشان می رود شورای نگهبان به مردم بگوید که چرا رد صلاحیت شده اند. شورای نگهبان تنها پاسخ داده است چون نمی خواهیم آبروی شما را ببریم دلیل رد صلاحیت را نمی گوییم.  اتفاقا من اگر جای مسئولان بودم در اسفند 86 کلاهم را قاضی می کردم ، گول تبلیغاتی را که برای خودم راه انداخته‌ام را نمی خوردم و می گفتم چرا در تهران که 6-7 میلیون نفر می توانند رای بدهند، تنها کمی بیش از یک میلیون رای داده‌اند. این داستان در تبریز ،کرمان و مشهد هم هست. ما نخواسته‌ایم اینها را ببینیم.
ترقی: جناب آقای زیباکلام همیشه همین عینک را دارند .
واقعا شناخت جامعه نیازمند یک مقدار خارج شدن از ذهنیت مطلقی است که امثال آقای زیباکلام دارند. این چیزهایی که ایشان می گوید با واقعیات جامعه فاصله دارد، تا وقتی ایشان این ذهنیت را داشته باشند، همیشه برداشتشان از جامعه همین است. باید بپذیریم قشری از آحاد جامعه بی تفاوت هستند و به فکر سرنوشتشان نیستند. روز قدس جمعیت در خیابان‌ها بود. در اتوبوس نشسته بودم. نفر بغلی به من می گفت مردم برای چه به خیابان‌ها آمده‌اند؟ اصلا خبر نداشت ماجرا ازچه قرار است. این فرد اصلا اهمیتی برایش ندارد که در انتخابات شرکت کند . نمی توانیم او را نخبه بدانیم.
 

نظرات 

1390-07-24 21:35
کسانی که نظر اقای زیتا کلام را غلط میدانند بهتر است امارهای رسمی وزارت کشور را در انتخابات مجلس دوره های قبل بررسی کنند که امار شرکت کنندگان در شهرهای بزرگ را حدود سی در صد اعلام می کند
1390-07-24 21:56
ده تا بیست درصد مشارکت در انتخابات خیلی دست بالاست فکر کنم نفر اول حوزه تهران با حدود 8 هزار رای در همان دور اول تشریف ببرند تو
1390-07-25 00:03
زیبا کلام ظاهرا خیلی خوشبین است!
1390-07-25 01:05
برای دانشگاهی که زیبا کلام استادش ! است واقعا متاسفم.
1390-07-25 07:39
با آقای زیبا کلام موافقم ولی چطور اجازه دادند شما این صحبت ها را داشته باشید امیدوارم خبر زندان شدن شما را نخوانم
1390-07-24 12:28
گفته آقای زیبا کلام واقعا منطقی است.
1390-07-24 12:52
انصافا در کشوری که جناب ترقی خودش را نخبه معرفی میکند، باید هم بهترین تحصیل کردگان و متخصص های جامعه ایران که به نشانه اعتراض در انتخاب جاری شرکت نمیکنند، غیرنخبه شناخته شوند. این آقایان کلمات را نیز همچون آمارهایشان از مفهوم واقعی خود تهی کرده اند.
1390-07-24 15:03
زیبا کلام را دارو دسته خاتمی بزرگش کردند و گر نه ایشان عددی نبوده و نیستند که اظهاراتش قابل تامل باشد.

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی