سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

حسنی مبارک دوم در راه است ...

 

 حسنی مبارک دوم در راه است ...

   آیا نظامیونی که با مخالفت با مبارک محبوب قلوب مصری ها شدند جامه دیکتاتوری بر تن خواهند کرد؟
در روزهای نخست تب و تاب انقلاب مصر ، جمعیتی که در میدان تحریر دور هم جمع شده بودند ارتش مصر را مورد تحسین و تشویق قرار می دادند. معترضان کودکان خود را روی دست بلند می کردند تا با تانک های ارتش که در مقام حمایت از مردم در خیابان به صف کشیده شده بودند، عکس یادگاری بگیرند.
مردم با سربازان چای می نوشیدند. این ضیافت به سرعت و زمانی تمام شد که مردم از هم این سوال را می کردند که ارتش چه زمانی و چگونه قرار است دست از قدرت بردارد. پایان ماه نوامبر که از راه برسد انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار می شود اما هنوز مشخص نیست که برگزاری این انتخابات به تشکیل دولت مردمی در مصر منتهی می شود یا خیر.
   شورای عالی نیروهای مسلح همچنان به عنوان قدرت اجرایی و عملی برتر رفتار می کند.  این شورا متهم به سانسور مطالب رسانه ها اعم از روزنامه و مجله و همچنین شبکه های تلویزیونی و برنامه هایی است که رویکرد انتقادی دارند. اخیرا برنامه ای پخش شد که در آن برنامه های ارتش برای پنهان کاری نظیر مخفی ماندن بودجه نظامی ، حق وتو قانون اساسی و حق تعیین کمیته جدید تدوین قانون اساسی در صورت عدم موفقیت کمیته اولیه در شش ماه مورد انتقاد جدی قرار گرفت.
   ارتشی هایی که قدرت را در دست دارند سعی در محاکمه شهروندان در دادگاه های نظامی هم دارند. بیش از 12 هزار مصری تاکنون در اینچنین دادگاه هایی محاکمه شدند که 93 درصد انها محکوم هم شدند. در میان آنها وب لاگ نویسی به نام عبدالفتاح است که متهم به ایجاد خشونت در کشتار نه اکتبر است. در این تاریخ 27 نفر در دعوای میان ارتش و مسیحیان کشته شدند.
این شورا همچنان قانون وضعیت فوق العاده را که باقیمانده از زمان حسنی مبارک است نگاه داشته. بر اساس این قانون نیروهای امنیتی می توانند بدون در دست داشتن حکم یا دلیلی خاص معترضان را بازداشت کنند.
   شواهد امر حاکی از این است که نظامیون می خواهند به قدرت بچسبند.
آنها برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به تعویق می اندازند و هنوز هم زمان مشخصی برای برگزاری آن اعلام نشده است. اینگونه که به نظر می رسد رئیس جمهور جدید تا آوریل 2013 بر مسند قدرت نخواهد نشست. تاریخی که انتخابات پارلمانی را رد کرده ، پیش نویس قانون اساسی تنظیم شده و در رفراندوم هم رای آورده است. تلاش هایی هم برای قید کردن نام ژنرال طنطاوی در انتخابات ریاست جمهوری در حال شکل گیری است . این در حالیست که شورای نظامی و شخص طنطاوی پیش از این تاکید کرده بودند که نظامیون در انتخابات ریاست جمهوری شرکتی نخواهند داشت. پوسترهایی که بر روی آنها از طنطاوی درخواست شده است در انتخابات شرکت کند در اکثر شهرهای مصر به چشم می خورد. در فیس بوک هم صفحه ای تعریف شده که در آن اعتراف شده است که طنطاوی بهترین گزینه برای ریاست جمهوری است .
   طنطاوی ادعا می کند که بهترین گزینه برای نجات دادن مصر از شر هیاهو و غوغا است. اما مصر امروز با دو انتخاب دیکتاتوری نظامی و دولتی مانند طالبان روبه رو نیست. بلکه انتخاب میان حسنی مبارکی دیگر است و یا اصولی که مردم برای محقق کردن آن به خیابان ریختند.
   انتقال قدرت از رژیمی نظامی به حکومتی مدتی هیچ گاه آسان نبوده است. در شیلی آگوستو پینوشه قدرت را در سال 1990 تحویل داد اما کنترل ها نظامی تا سالها بعد همچنان نفس می کشیدند. پینوشه قانونی را به تصویب رسانده بود که بر اساس آن ده درصد از سود حاصل از فروش مس باید در اختیار ارتش قرار می گرفت. این قانون تا همین امسال هم وجود داشت. احتمال می رود که شورای نظامی همچنان بر قدرت تکیه خواهد زد.
آتلانتیک 19 نوامبر / ترجمه: سارا معصومی
 

آتلانتیک 19 نوامبر

 تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی