سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در دوران بـــرزخی ...

انشاالله که این وبلاگ بتواند وسیله-ای خدا-پسند برای اطلاع-رسانی صحیح وَ در جهت تحکیم انقلاب اسلامی وَ جمهوری اسلامی باشد ؛ والسلام علیکم من تبع الهدی ...

چرا برخی افراد هنوز بنزین 100تومانی دارند؟!

 

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    یک سال از توقف شارژ کارت‌های سوخت با بنزین 100 تومانی می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد بنزین 100 تومانی خیال تمام شدن ندارد.
هنگامی که با آغاز اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، سهمیه بنزین400 تومانی جایگزین بنزین 100 تومانی شد، ذخیره بنزین یارانه‌ای یک میلیارد لیتر اعلام شده بود که اکنون حجم آن بنا به اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به حدود 200 میلیون لیتر در روز رسیده است.
دلیل تمام نشدن بنزین 100 تومانی چیست؟
   شاید یکی از دلایل تمام نشدن بنزین 100 تومانی بعد از 12 ماه، به گفته یکی از جایگاه‌دارن عرضه سوخت، وجود کارت‌های موقت پنج تا شش هزار لیتری در دست برخی از ارگان‌ها و نهادهای دولتی باشد که هنوز استفاده از آن‌ها قانونی محسوب می‌شود.
رویانیان در مورد این‌گونه ذخیره‌ بنزین یارانه‌ای در کارت‌های سوخت گفت که بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، استفاده برخی افراد از حمل‌ونقل عمومی یا خودرو سایر افراد خانواده موجب ذخیره بنزین 100 تومانی در این حجم شده است.
بنزین 6 نرخی
   در حال حاضر با توجه به وعده مسوولان مبنی بر حفظ بنزین یارانه‌ای 100 و 150 تومان باقی مانده در کارت‌های سوخت و عرضه بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای هر لیتر 400 تومان، بنزین معمولی آزاد هر لیتر 700 تومان و بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای و آزاد به ترتیب هر لیتر 500 و 800 تومان، بنزین عرضه شده در کشور با شش نرخ عرضه می‌شود.
در هیچ اقتصاد سالمی چند نرخی توجیه اقتصادی ندارد
   این در حالیست که کارشناسان اقتصادی معتقدند که در هیچ اقتصاد سالمی چند نرخی بودن یک کالا توجیه اقتصادی ندارد، چراکه چند نرخی بودن هر کالایی نشان از ضعف بازار و مشکلات آن است. چه بنزین چه ارز و طلا و چه هر خدمات و کالایی زمانی که به صورت چند نرخی عرضه شود، از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود، چرا که معلوم است که منابع آن بازار به صورت بهینه تخصص داده نشده است.
آیا تمایلی به تک نرخی شدن بنزین وجود دارد؟
محمدرضا فرزین - سخنگوی کارگروه طرح تحول اقتصادی، یکی از گزینه‌های اجرای فاز دوم قانون هدفمند شدن یارانه‌ها را عرضه تک نرخی بنزین اعلام کرده است.
   البته با وجود این که دولت مرتبا اعلام می‌کند که محدودیت زمانی در مصرف بنزین یارانه‌ای وجود ندارد، بنزین 100 تومانی با اطمینان خاطر، بنزین را چند نرخی نگاه خواهد داشت. این در حالیست که برای تک نرخ شدن بنزین باید یک ضرب الاجل زمانی تعیین شود.
سهمیه جدید بنزین؛ بامداد سه‌شنبه در کارت‌های سوخت
حال با توجه به این که ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اعلام کرده است که هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت و سهمیه بنزین خودروها ندارد، سهمیه سوخت آذر‌ماه خودروها بدون هیچ گونه تغییری در حجم و قیمت در نخستین ساعات روز سه شنبه (اول آذرماه) در کارتهای سوخت خواهد بود.
 

 متن کامل

برای مرجع روی عنوان کلیک کنید

    محمدجواد نظری‌مهر با ابراز تأسف درباره افزایش غیرقانونی خرید و فروش اعضای بدن به‌ویژه کلیه، افزود: متأسفانه این موضوع در کشور رشد چشم‌گیری پیدا کرده است.

نماینده مردم کردکوی، بندرترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر این که علت اصلی افزایش خرید‌وفروش کلیه در کشور، وضعیت نامناسب اقتصادی مردم است، گفت: مردم به‌ویژه جوانان شهرستانی برای حل مشکل‌های مالی خود به‌ناچار مجبور به فروش عضو خود می‌شوند.
هم‌اکنون رشد بیماری کلیوی به مرز 20 درصد رسیده است، از این‌رو بیماران به اجبار برای زنده ماندن اقدام به خرید کلیه در بازارهای غیررسمی می‌کنند

وی رشد بیماری کلیوی در کشور را یکی از علت‌های افزایش خرید‌وفروش کلیه خواند و بیان کرد: هم‌اکنون رشد بیماری کلیوی به مرز 20 درصد رسیده است، از این‌رو بیماران به اجبار برای زنده ماندن اقدام به خرید کلیه در بازارهای غیررسمی می‌کنند.

نظری‌مهر ادامه داد: متأسفانه مردم به‌علت شرایط بد زندگی به‌ویژه نامناسب بودن آب شرب در شهرستان‌ها زودتربه بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند.

این نماینده مجلس هشتم، با اعلام افزایش بی‌رویه قیمت کلیه در بازارهای غیرقانونی، افزود: متأسفانه هیچ نظارت و برنامه‌ریزی برای فروش اعضای بدن وجود ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هشتم، با بیان این که فروش اعضای بدن به‌ویژه کلیه به‌علت مشکل‌های مالی تبعات خطرناکی را برای جامعه به‌دنبال دارد، گفت: افزایش این موضوع موجب ایجاد سرخوردگی در میان مردم می‌شود.

نظری‌مهر با انتقاد از نبود طرح‌های فرهنگ‌سازی برای ترویج اهدای عضو بیماران مرگ مغزی، یاد‌آور شد: متأسفانه در قیاس با میزان پیوند کلیه در کشور، اهدای عضو جایگاه کوچکی را دارد، از این‌رو مسئولان دولتی باید برای فرهنگ‌سازی این کار زیبا برنامه‌ریزی کند.

در سال 89 تعداد دو‌هزار و 285 پیوند کلیه در کشور انجام شده است، که یک‌هزار و 690 مورد آن از افراد داوطلب و 595 پیوند هم از بیماران مرگ مغزی بوده است.

منبع: خانه ملت

 

تهیه وَ تدوین : عـبـــد عـا صـی